søndag 14. mars 2021

Og enda enda enda mer om nettmobbing

Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Klage/Fwd: [CASE:119919] Din henvendelse
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> 14. mars 2021 kl. 23:51
Til: innfordring <innfordring@nextgentel.com>
Kopi: NextGenTel <kunde@nextgentel.com>, NextGenTel Abuse Response Team <abuse@nextgentel.com>, elh <elh@forbrukertilsynet.no>, firmapost@nkom.no, Helpdesk Bitpro <helpdesk@bitpro.no>, "inger.lise.blyverket" <inger.lise.blyverket@forbrukerradet.no>, Telio kundeservice <kundeservice@telio.no>, noss@deloitte.no, post <post@finkn.no>, postmottak@sd.dep.no, salg@bitpro.no, abuse@telia.com, fmovpost <fmovpost@fylkesmannen.no>, info@kistefos.no, Christen.Sveaas@kistefos.no, js@kistefos-tre.no, Kundeservice Proximo <kundeservice@proximo.no>, innfordring@nextgentel.com, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, kredittsjekk@nextgentel.no, Phso Enquiries <phso.enquiries@ombudsman.org.uk>, juridisk <juridisk@datatilsynet.no>, NextGenTel <ikke-svar@nextgentel.no>
Hei,

det med kredittsperre, tror jeg at blir, som en avsporing.

Det er ikke sånn, at det kun finnes et kredittopplysningfirma.

Det finnes en hel jungel av de, så det blir bare å gjøre det mer 'russisk'/Kafka-aktig, må man vel si.

Dessuten så hender det vel, at man ønsker å kjøpe noen varer på nettet sjøl.

Og da blir det som trakassering, hvis man ikke kan gjøre dette, på grunn av at man må ha kredittsperre, på grunn av noen troll.

Så det tror jeg blir som noe tullball.

Så dette må jeg klage på.

Det er sikkert mange firma, som sender i hytt og pine, uten å kontakte kredittopplysningsbyråer og.

Så det at kredittsperre skal være noe svar, på dette problemet, det kjøper jeg ikke dessverre.

Det må jeg klage på.

Vennligst send dette til en overordnet.

(Jeg ønsker å vite navnet, på det trollet, som har bestilt dette, i mitt navn.

Og jeg ønsker å vite, hvordan dere skal forbedre dere, for å hindre at noe lignende skjer igjen).

Skjerpings!

Erik Ribsskog


fre. 8. jan. 2021 kl. 14:54 skrev innfordring <innfordring@nextgentel.com>:
Hei.

 

Faktura nummer 40270771  er nå kreditert, og kreditnota nummer 40283834 er på vei til deg.

Dermed er ditt forhold til NextGenTel ferdig avsluttet.

 

 

Benytter anledningen til å informere om at en kredittsperre kan gjøre ID-tyveri vanskeligere. Dersom du ikke allerede har satt kredittsperre, vil jeg anbefale at du leser mer om det her:

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/kredittopplysning/hvordan-sette-sperre/

 

Vennlig hilsen

Siri Tallhaug

Leder Faktura & Innfordring,

NextGenTel AS

 

Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Sendt: fredag 1. januar 2021 10:00
Til: innfordring <innfordring@nextgentel.com>
Kopi: kunde <kunde@nextgentel.com>; NextGenTel Abuse Response Team <abuse@nextgentel.com>; elh@forbrukertilsynet.no; firmapost@nkom.no; helpdesk@bitpro.no; inger.lise.blyverket@forbrukerradet.no; kundeservice <kundeservice@telio.no>; noss@deloitte.no; post <post@finkn.no>; postmottak@sd.dep.no; salg@bitpro.no; abuse@telia.com; fmovpost <fmovpost@fylkesmannen.no>; info@kistefos.no; Christen.Sveaas@kistefos.no; js@kistefos-tre.no; ksbedrift <ksbedrift@nextgentel.com>; juridisk <juridisk@datatilsynet.no>; amnestyis <amnestyis@amnesty.org>; HRW UK <hrwuk@hrw.org>; Kredittsjekk <kredittsjekk@nextgentel.com>; Phso Enquiries <phso.enquiries@ombudsman.org.uk>
Emne: Klage/Fwd: [CASE:119919] Din henvendelse

 

Hei,

jeg viser til Deres faktura fra 22. desember.

(Se vedlegg).

Nå har det seg sånn, at jeg har gått på noe som 'idiotene' på elektro og mekken syntes at var skummelt, og kalte: 'Handel og svindel', nemlig handel og kontor.

Og jeg ser at du skriver i den videresendte mailen, at jeg bare skal se bort fra fakturaen.

Men det er noe som heter kredittnota, lærte jeg, på handel og kontor.

Det har du ikke forklart noe om her.

Og at dere ikke kan finne ut hvem det trollet er, som har bestilt, i mitt navn.

Det kjøper jeg ikke helt.

Andre firma klarer å hoste opp ihvertfall en ip-adresse, (etter at trollene har bestilt 'dritt' i mitt navn).

Og jeg ønsker gjerne å vite, nøyaktig hvilke bedre rutiner, som dere skal skaffe der, for å hindre at noe lignende skjer igjen.

Det at dere vil: 'Vurdere endringer' blir litt vagt, synes jeg.

Så jeg må nesten be om å få vite vite nøyaktig hvordan dere ønsker å forbedre dere.

Da jeg bodde på St. Hanshaugen, (hvor jeg bodde fra 1996 til 2004, i en jobb-leilighet for Rimi-ledere).

Så leide jeg ADSL av dere, i noe sånt som fem år, (fra rundt 1999 til 2004).

Og jeg skulle flytte til Sunderland, for å studere, høsten 2004.

Så ringte jeg til dere for å avslutte abonnementet.

Og da insisterte dere på, (som jeg nevnte i min forrige mail), at jeg måtte sende modemet/ruteren til deres adresse, i Bergen.

Og det stusset jeg litt over.

Når man kjøper mobil-abonnement, (for eksempel), så har man en bindingstid.

Og når bindingstiden er ferdig, så har man betalt ned på mobilen.

Sånn at man kan si opp uten å betale gebyr, (og man kan da fjerne operatør-sperren på mobilen, på ymse mer eller mindre lugubre måter).

Men når man leier ADSL, så får man altså ikke beholde ruteren/modemet?

Det virker litt rart, synes jeg.

Jeg undrer meg over hva dere gjør med disse modemene/ruterne, som har støvet ned, her og der, hos folk, i X antall år/tiår.

Og får folk regning, hvis ruteren/modemet blir skadet, under postgangen til Bergen?

Dette virker litt rart, må jeg si.

Det var også en annen episode, da jeg leide av dere.

(Det var mine kamerater/'irc-kamerater' Glenn Hesler, (fra Skjetten), og Torstein Bjørnstad, (fra Trondheim), som anbefalte meg Nextgentel.


Sånn som jeg husker det.

Man kunne bruke internett så mye man ville, for noen hundrelapper i måneden, forklarte de.

Og jeg pleide å bruke internett, (med et IDSN-modem vel), for et par tusen, i måneden, på den tiden, (fra 1996 til jeg fikk ADSL fra dere).

Så jeg sparte da cirka 1500 i måneden, og fikk også raskere linje, med Nextgentel.

Men da jeg bodde i Leather Lane, (hvor jeg bodde fra 2006 til 2011), i Liverpool.

Så fikk jeg en gang en advarsel, fra min daværende ADSL-leverandør British Telecom.

Jeg hadde brukt over 100 GB den forrige måneden.

Og det var visst styggdom, (jeg jobbet hjemmefra som Company Researcher for et firma fra Norwich, (Packaing Europe), så det ble en del  timer foran PC-en, for jeg surfer også mye på nettet, og er også mye på irc, hvor jeg vel var en av de første i Norge, som lastet ned den da nye mp3-teknologi-musikk-filene, i 1997)).

Det nyttet ikke hva jeg sa, de hadde en 'fair use'-policy.

Noe Glenn Hesler og Torstein Bjørnstad ikke nevnte noe om, (at man kunne få klage hvis man brukte bredbånd for mye), på slutten av 90-tallet.

Så da ble jeg litt paff, (da jeg fikk klage på høyt internett-forbruk), husker jeg.

Det hadde jeg ikke forventet.

(Det står muligens noe med liten skrift, et eller annet sted.


Men det husker jeg at min kamerat Magne Winnem en gang fortalte om, (på midten/slutten av 90-tallet).

At man ikke kan bruke tid på å lese alt med liten skrift, når det gjelder internett/PC/Windows).

Og det var sånn med Nextgentel og.

(En gang rundt årtusenskiftet).

At jeg måtte ringe dere, for deres bredbånd, hadde sluttet å virke.

Og da var det som at en kar hos dere, tok en telefon.

Og så ringte han meg tilbake, (eller om jeg holdt linjen), og sa at nå var det i orden.

Hva var det som var galt da, lurer jeg.

Hadde jeg brukt med enn 100 GB, den måneden.

Og så hadde dere slått av linja mi?

Bare noe jeg tenkte på.

Jeg hadde også bredbånd/ADSL fra Virgin, i England.

(Dette var da jeg bodde i Keith Court, (hvor jeg bodde fra 2012 til 2014), i Walton).

Og da var det et evig renn, av elektrikere/teknikere, på døra mi, i en ukes tid.

Og de tulla og ba til Allah der, virka det nesten som, (husker jeg).

Og politiet i England arresterte meg mange ganger, få å ha send tulle-eposter, til en byråkrat-dame, i Liverpool.

Men det hadde jeg ikke gjort.

Men det er mulig at de bortimot ti Virgin-teknikerne hadde kødda med linja mi.

For de bytta ut en boks i veggen i stua mi, ihvertfall en gang, (husker jeg).

Og politiet, (en som het Leister, eller noe), var sikker på, at disse mailene, var sendt, fra min IP-adresse.

Noe jeg selvfølgelig ikke hadde giddet å brukt tid på, (hu byråkrat-dama var også en gammel 'divorci' med datter, så det var snakk om bruktmarkedet, som Magne Winnem en gang rådet meg til å gå over til, selv om jeg ikke syntes, at det var noe å trakte etter, husker jeg).

Og forleden dag, så var det også en tekniker på døra mi her, (i Bærum), fra Oneco, (det så ut som at det stod One, på den svarte tennis-skjorte hans, men den krøllet seg, for skjorta var for stor).

Og det syntes jeg at var pinlig.

For det er noen troll/jævler som bestiller masse dritt i mitt navn, på nettet, fra firmaer med dårlige rutiner.

Det må være snakk om flere tusen bestillinger nå, (som fjompenissene i de norske myndighetene bare sitter og ser på, jeg har flere titalls Spesialenheten-saker, og politiet nekter å tjene meg).

For jeg hadde da sånn rynkekrem i panna/trynet, osv.

(Noe min søster Pia en gang sa, på 90-tallet.

At det måtte man bruke mye av, hvis det skulle funke).

Og så kommer det noen på døra, som ikke har avtale.

(Det gjorde aldri Magne Winnem eller Torstein Bjørnstad, for å si det sånn.

De hadde alltid avtale, hvis de skulle besøke meg, på St. Hanshaugen).

Så dette går utover privatlivets fred, for meg.

Og jeg bruker også nesten all min tid, på å forklare hva som foregår, for 'møkka-firmaene', (som har dårlige/ræva rutiner).

Så dette må jeg klage på.

Skjerpings!

Erik Ribsskog


---------- Forwarded message ---------
Fra: innfordring <innfordring@nextgentel.com>
Date: man. 21. des. 2020 kl. 14:38
Subject: SV: [CASE:119919] Din henvendelse
To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

 

Hei.

 

Det er beklagelig at noen har gjort en bestilling i ditt navn. Hvem det er, har vi nok ikke informasjon om.

 

Det uønskede kundeforholdet er nå terminert,  selvfølgelig helt uten kostander for deg.

 

Nå er det allerede produsert en faktura som er under distribusjon. Vi ber deg se bort fra denne når den kommer deg i hende, den blir kreditert i sin helhet.

 

Vi tar saken alvorlig og vil bruke den til å vurdere endringer i vår bestillings policy på web.

 

Med ønske om en god jul.

 

Vennlig hilsen

Siri Tallhaug

 

Leder Faktura & Innfordring,

NextGenTel AS