mandag 31. mai 2021

Enda mer om nettmobbing

Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
(Saksnummer:10656778) Re: (Saksnummer:10536943) Re: (Saksnummer:10451643) Klage/Fwd:Aktivering av ditt nyemobilabonnement hos OneCall
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> 31. mai 2021 kl. 10:23
Til: kundeservice@onecall.no
Kopi: noss@deloitte.no, ellen.scheen@telia.no, daniel.barhom@telia.no, allison.kirkby@teliacompany.com, inger.gunterberg@teliacompany.com, irene.krohn@teliacompany.com, ee-skjema@telia.no, juridisk <juridisk@datatilsynet.no>, inger.lise.blyverket@forbrukerradet.no, fmovpost <fmovpost@fylkesmannen.no>, post <post@finkn.no>, firmapost@nkom.no, abuse@telia.com, Telia Kundeservice <kundekontakt-privat@telia.no>, telia-info@telia.se, finansinspektionen@fi.se, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, Laurèna Eid <laurena.eid@fi.se>, lars.setsaa@onecall.no, tr@forbrukertilsynet.no
Hei,

det virker litt som ansvarsfraskrivelse, synes jeg, at dere ikke vil gjennomføre tiltak mot identietstyveri.

Men forhåndsbetaling, (for eksempel), så ville vel disse problemene ha stoppet av seg selv.

Så dette må jeg klage på.

Jeg ønsker svar fra en overordnet om dette.

Og jeg ønsker også å få vite navnet, på det nett-trollet, som har bestilt dette, i mitt navn.

Skjerpings!

Erik Ribsskog


tor. 4. mar. 2021 kl. 15:09 skrev <kundeservice@onecall.no>:
Hei Erik.

Det er beklagelig at du har opplevd at noen har bestilt hos oss med din informasjon. Vi har dessverre ingen mulighet til å se eller finne frem til noe navn på vedkommende som har bestilt mot din vilje. Dette da din informasjon er blitt brukt i bestillingen. Det ser da ut i våre systemer som at det er du selv som har bestilt, men det er da angivelig uvedkommende som har gjennomført dette. Men vi har som sagt ingen mulighet til å undersøke hvem denne uvedkommende skulle være. 

Det er begrenset hvor mange begrensninger en kan ilegge et bestillingsløp for å unngå slike tilfeller, uten at dette går utover mulighetene for alle med rent mel i posen å kunne bestille abonnement og andre tjenester.

Ved bestilling krever vi informasjon om potensiell kjøper i form av navn og fødsels- og personnummer. Fødselsnummer er jo da, så fremt det ikke havner på avveie, å anse som personsensitiv og privat informasjon og det er i de fleste tilfellene ikke mange andre enn innehaver at dette personnummeret selv som har tilgang eller kjennskap til personnummeret. I tillegg til dette, vil det ved opprettelse av nye nummer hos oss bli sendt simkort til folkeregistrert adresse. Dette er også et grep for å ytterligere ivareta sikkerhet og sørge for at simkort på slike nummer som er en følge av svindel, ikke ender opp hos de som gjennomfører svindelen. 

Vi har gode interne rutiner for å ivareta og behandle innmeldte saker ved ID-tyveri som innebærer egenerklæringsskjema sammen med politianmeldelse. Dersom disse to dokumentene foreligger og godkjennes, vil vi kunne kansellere feilaktig opprettede abonnement, samt fjerne eventuelle kostnader og mislighold som følger av disse abonnementene som er opprettet som følge av ID-tyveri og misbruk. 

Med tanke på sikkerhet rundt eget personnummer, og det å unngå misbruk av informasjon og kredittsjekker uten ens egne vilje, anbefales det å gjennomføres en sperring av kredittsjekk.
Måten dette gjøres på for Experian og Bisnode, følger under:
Experian
Adresse: Experian Oslo, Karenslyst Allé 8 b,0278 Oslo
Telefon: 815 55 420
Hjemmeside: www.experian.no

Krav: Experian krever at det sendes en skriftlig henvendelse sammen med en kopi av legitimasjon.

Info: Etter at sperren er aktivert, vil du få tilsendt en personlig kode i posten til din folkeregistrerte adresse. Denne koden skal benyttes dersom du på et senere tidspunkt ønsker å oppheve sperren. Henvendelser vedrørende oppheving av sperre må skje skriftlig - enten på e-post, fax eller brev

Bisnode
Adresse: Bisnode avd. Databank, Postboks 1419 Vika, 0115 Oslo
Telefon:22 45 93 40 Faks:22 45 93 03
Hjemmeside: www.bisnode.com/norge
E-post: ksp.no@bisnode.no

Krav: Bisnode krever at det sendes en skriftlig henvendelse sammen med kopi av legitimasjon, eventuelt har de også hjemmesider hvor du kan administrere sperring selv.

Info: Når Bisnode har lagt inn kredittsperre på deg sender de en kode som kan brukes hvis du får bruk for å oppheve kredittsperren. Koden sendes pr. brev. (Se for øvrig Bisnode’s informasjon på hjemmesiden.)
 

Håper dette oppklarer en del rundt din henvendelse, og er å anse som informativ for grep en selv som privatperson kan foreta seg.
Ønsker deg en fin dag videre. 

Med vennlig hilsen
 

Marius
Teamleder



 
Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Dato: Sun, 28 Feb 2021 11:33:30 +0100
Til: kundeservice@onecall.no
Kopi: noss@deloitte.no, ellen.scheen@telia.no, daniel.barhom@telia.no,allison.kirkby@teliacompany.com, inger.gunterberg@teliacompany.com,irene.krohn@teliacompany.com, ee-skjema@telia.no,juridisk <juridisk@datatilsynet.no>, elh@forbrukertilsynet.no,inger.lise.blyverket@forbrukerradet.no, fmovpost <fmovpost@fylkesmannen.no>,post <post@finkn.no>, firmapost@nkom.no, abuse@telia.com,Telia Kundeservice <kundekontakt-privat@telia.no>, telia-info@telia.se,finansinspektionen@fi.se, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>,Laurèna Eid <laurena.eid@fi.se>, lars.setsaa@onecall.no
Emne: Re: (Saksnummer:10536943) Re: (Saksnummer:10451643) Klage/Fwd:Aktivering av ditt nyemobilabonnement hos OneCall
 
Hei,

i min forrige mail, så ba jeg om å få svar, fra en overordnet, om dette.

Jeg kan ikke se at dette har skjedd.

Så dette må jeg klage på.

(Jeg ønsker å vite navnet, på det trollet, som har bestilt dette, i mitt navn.

Og jeg ønsker å bli informert om, hvilke bedre rutiner, som dere skal starte med, for å hindre at noe lignende skjer igjen).

Skjerpings!

Erik Ribsskog
 
 
fre. 25. des. 2020 kl. 15:45 skrev <kundeservice@onecall.no>:
Hei Erik!

Ber deg vennligst svare på e-post sendt til deg 24.des.2020 09:32. Vi får ikke gjort noe videre i denne saken uten kopi av annmeldelse og utfylt egenerklæringsskjema - som er vanlig prosedyre i en ID-tyverisak og retningslinjer vi må følge.

Ønsker deg en fin dag videre!

Med vennlig hilsen
 
Anneli
Kundekonsulent



 

 

 
Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Dato: Fri, 25 Dec 2020 11:19:29 +0100
Til: kundeservice@onecall.no
Kopi: ee-skjema@telia.no, juridisk <juridisk@datatilsynet.no>, elh@forbrukertilsynet.no,inger.lise.blyverket@forbrukerradet.no, fmovpost <fmovpost@fylkesmannen.no>,post <post@finkn.no>, firmapost@nkom.no, abuse@telia.com,Telia Kundeservice <kundekontakt-privat@telia.no>, telia-info@telia.se,finansinspektionen@fi.se
Emne: Re: (Saksnummer:10451643) Klage/Fwd: Aktivering av ditt nyemobilabonnement hos OneCall
 
Hei,

som jeg har fortalt til dere tidligere.

Så er det sånn, at jeg har gått, på handel og kontor, i sin tid.

Og der lærte vi at det skal være nok, å skrive ting, på vanlig norsk.

Og man skal ikke behøve å fylle ut masse rare skjema.

Så dette må jeg klage på.

Som sagt tidligere så ønsker jeg å få vite navnet, på det trollet, som har bestilt dette, i mitt navn.

Og jeg ønsker å vite, hvilke bedre rutiner, som dere skal skaffe dere, for å hindre, at noe lignende skjer igjen.

Jeg ønsker også, å heller få svar, fra en overordnet om dette.

Siden at dere har sendt meg regninger osv., i mellomtiden.

Skjerpings!

Erik Ribsskog
 
 
tir. 10. nov. 2020 kl. 08:10 skrev <kundeservice@onecall.no>:
Hei, og takk for din henvendelse.

Vi viser til henvendelse, der du oppgir å ha blitt utsatt for ID-tyveri. Vi har nå sperret gjeldende abonnement i påvente av at utfylt dokumentasjon returneres.

Telia Norge støtter opp om myndighetenes innsats for å bekjempe ID-tyveri slik at vi best kan beskytte kunder og kundedata mot misbruk. For å kunne sikre dette arbeidet er det viktig at vi får best mulig innsikt i hva som kan ha skjedd i din sak. Vi setter derfor stor pris på ditt bidrag i dette arbeidet ved så fullstendig som mulig å fylle ut vedlagte skjema slik at vi får best mulig innsikt i hendelsesforløpet og får bedre mulighet til å etterprøve våre rutiner og prosesser.

Vedlagt finner du egenerklæring for misbruk av identitet, som må fylles ut og signeres. Merk at begge sider må fylles ut for at skjemaet skal behandles. Du må også legge ved kopi av politianmeldelse.

Merk at fristen for å sende inn egenerklæring og anmeldelse er satt til én måned.

Når du har fylt ut skjemaet, kan du returnere det til oss på én av disse måtene:

•    Skann skjemaet og send det per e-post til ee-skjema@telia.no
•    Brev, postadresse:  Telia Norge AS, Pb. 4444 Nydalen, 0403 Oslo, merkes med «kundeklage»

Hvor lang tid tar det?
Din sak vil bli behandlet så snart som mulig etter mottak av utfylt egenerklæringsskjema og anmeldelse. Du vil få en skriftlig tilbakemelding fra oss når saken er ferdigbehandlet. Alle krav settes i bero fra vi mottar skjemaet, og frem til saken er behandlet.

Kredittsperre
Vi anbefaler også frivillig kredittsperre. På nettsiden til Datatilsynet vil du kunne finne mer informasjon om dette: https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/verktoy/sporsmal-svar/kredittopplysning/hvordan-sette-sperre/ Obs! Når du oppretter kredittsperre, vil dette frata deg muligheten til selv å foreta kredittkjøp hvis du ikke før kjøpet sørger for å fjerne sperren. Ha dette i tankene hvis du vurderer å ta opp lån, skaffe deg mobiltelefonabonnement etc.

Politianmeldelse
Vår erfaring viser at identitetsbedragere i mange tilfeller ikke nøyer seg med å opprette mobilabonnement.
De benytter også stjålet identitet til å ta opp lån osv. En anmeldelse vil derfor være til nytte for deg hvis
lignende forhold skulle oppstå. Anmeldelsen øker også sjansene for å finne en eventuell gjerningsmann.

Har du behov for mer informasjon?
Gå til nettsiden nettvett.no eller norsis.no - Her finner du relevant informasjon om ID-tyveri. Har du flere spørsmål til oss, ta gjerne kontakt på telefon eller chat.

 
 

Med vennlig hilsen
 

Ola
Kundekonsulent



 

 

 
Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Dato: Mon, 9 Nov 2020 09:50:20 +0100
Til: juridisk <juridisk@datatilsynet.no>
Kopi: kundeservice@onecall.no, elh@forbrukertilsynet.no,inger.lise.blyverket@forbrukerradet.no, fmovpost <fmovpost@fylkesmannen.no>,post <post@finkn.no>, firmapost@nkom.no
Emne: Klage/Fwd: Aktivering av ditt nye mobilabonnement hos OneCall
 
Hei,
 
dette er trakassering som følge av identitetstyveri, (virker det som).
 
(Jeg har ikke kontaktet disse).
 
Vennligst rydd opp!
 
Med hilsen
 
Erik Ribsskog
 
PS.
 
Jeg sender fortsatt om identitetstyveri til Datatilsynet, (siden at det ikke
virker helt klart, hvem andre jeg burde sende om dette til, synes
jeg).
 
 
---------- Forwarded message ---------
Fra: <kundeservice@onecall.no>
Date: søn. 8. nov. 2020 kl. 04:36
Subject: Aktivering av ditt nye mobilabonnement hos OneCall
To: <eribsskog@gmail.com>
 

 

 

Hei Erik Løvenbalk Ribsskog.

 

Ditt abonnement med nummer 92140215 aktiveres den 10.11.2020 03:50.

Vi minner om at normal leveringstid på SIM-kort er 5 virkedager.

 

Mine Sider

Vi ønsker samtidig å gjøre deg oppmerksom på at du som OneCall kunde har tilgang til Mine Sider. Her vil du i tillegg til mye annet kunne se faktura- og forbruksoversikten din, du kan bestille eller aktivere SIM-kort, endre abonnement eller reservere nummeret ditt mot opplysningstjenester. Ta gjerne en titt - ofte vil du finne svaret på det du lurte på her. Trenger du passord til Mine Sider så får du tilsendt dette ved å bruke glemt passord funksjonen.

Da gjenstår det bare å si at vi ser fram til at du blir kunde hos oss! Vi håper og tror du vil bli tilfreds med våre tjenester.

 
 

Med vennlig hilsen
Kundeservice
OneCall
www.onecall.no

  Tenk på miljøet før du skriver ut denne e-posten


2 vedlegg
Signatur OC juni 2020.png
16K
Signatur OC juni 2020.png
16K