tirsdag 14. september 2021

Og enda enda mer om nettmobbing

Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Re: [#14535759] | Erik Løvenbalk Ribsskog-reklamasjon-ID-svindel
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> 14. september 2021 kl. 22:22
Til: ice Privat Kundeservice <privat.mobil@ice.no>
Kopi: juridisk <juridisk@datatilsynet.no>, "inger.lise.blyverket" <inger.lise.blyverket@forbrukerradet.no>, tr@forbrukertilsynet.no, post <post@finkn.no>, abuse@telia.com, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, firmapost@nkom.no, eivind.helgaker@ice.no, sfovpost@statsforvalteren.no
Hei,

dette høres ut som noe generelt pisspreik, (som de sa på NHI, hvor jeg studerte på 80/90-tallet).

Så det må jeg klage på.

Jeg ønsker å heller få svar fra en overordnet.

(Jeg ønsker å vite navnet, på det nett-trollet, som har bestilt dette, i mitt navn.

Og jeg ønsker å bli informert om, hva dere akter å foreta dere, for å hindre at noe lignende skjer igjen).

Skjerpings!

Erik Ribsskog


tir. 1. jun. 2021 kl. 09:24 skrev ice Privat Kundeservice <privat.mobil@ice.no>:
Hei igjen

Her har det blitt bestilt et mobilabonnement på vår nettside.
Så lenge vedkommende har tilgang til din kontaktinformasjon, er det dessverre altfor enkelt å kjøpe/bestille diverse varer på nettet.
Det er ikke bestilt telefon, det er litt vanskeligere da det må vises legitimasjon for å få den utlevert.

Det jobbes hele tiden med å finne bedre løsninger, for å unngå svindel. 
Ingen ønsker å bli svindlet, og ingen selskaper ønsker at kunder, eller mennesker skal oppleve å bli svindlet.  
Det er svært ubehagelig å ha blitt utsatt for svindel.
Som jeg skrev i min forrige mail, anbefaler vi deg å kreditperre. Du bør også lese lenken jeg la ved angående ID-tyveri.

Politiet har også lagt ut en del tips, om hva du selv kan gjøre:
https://www.politiet.no/rad/tyveri-og-vinningskriminalitet/id-tyveri/

Vi har også skrevet litt om svindel på hjemmesiden vår:
https://www.ice.no/ice-magasinet/nettsvindel/

"Alltid vær litt skeptisk når du er på nett. Det hjelper deg med å avsløre svindelforsøk. Disse tegnene bør få alarmene dine til å kime:

1. Tilfeldig side som plutselig dukker opp
2. Merkelig URL
3. Premier som er for gode til å være sanne
4. Tidspress: "Vær rask! Kun X priser igjen"
5. IP-adressen din nevnes
6. Ofte er språket (svært) dårlig
7. Ber om sensitiv informasjon"

Vi er veldig avhengig av at kundene våre kontakter oss, så fort de har opplevd å bli svindlet.
Vi har også systemer, som fanger opp unormal trafikk. Det kan for eksempel være bruk, som vanligvis kunder ikke har blitt fakturert for tidligere.
Så fort vi oppdager det, kontakter vi kundene våre.

Det er vanskelig for oss å oppdage ID-svindel, i form av bestilling av nye abonnement, uten at kunden selv kontakter oss.

Jeg håper dette var til litt hjelp.

Ønsker deg en fin tirsdag :)

 
 
Vennlig hilsen
 
Hanne
Saksbehandler reklamasjon
 
Telefon 21 00 00 00
E-post: privat.mobil@ice.no - bedrift.mobil@ice.no 


On Mon, 31 Mai ved 8:13 AM , Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> wrote: 
Hei,

dere må prøve å finne ut hva som har skjedd her.

(For jeg har ikke kontaktet dere).

Og så har jeg også rett til, (mener jeg), å få vite, hva dere akter å foreta dere, for å forhindre, at noe lignende skjer, med andre 'Hvermansen-folk', i fremtida.

Med hilsen

Erik Ribsskog


tor. 4. mar. 2021 kl. 12:15 skrev ice Privat Kundeservice <privat.mobil@ice.no>:
Hei 

Jeg viser til henvendelsen din, i forbindelse med opprettelse av mobilabonnement hos ice.

Først ønsker jeg å beklage, for at du er utsatt for ID-svindel.
Jeg har full forståelse for at det reageres på.

Når det gjelder mobilnummer 92975897, som er opprettet i ditt navn, har jeg kansellert det i dag.
Nummeret ble aktivt hos ice i går, 03.03.2021. 
Det vil bli produsert en faktura fra det ble aktivt, og for april måned. Det er fordi vi forhåndsfakturerer de faste avgiftene.
Jeg vil så klart kreditere fakturaen.

Gå til nettsiden https://nettvett.no/jeg-har-blitt-utsatt-for-id-tyveri/ - Her finner du relevant informasjon om ID-tyveri.
Vi anbefaler å følge rådet om kreditsperre.

Du hører fra meg igjen, når fakturaen som vil bli produsert er kreditert, og vi vet at alt er i orden.

Jeg ønsker deg en fin torsdag, og jeg beklager igjen for bryderiet i denne saken.


 
 
Vennlig hilsen
 
Hanne
Saksbehandler reklamasjon
 
Telefon 21 00 00 00
E-post: privat.mobil@ice.no - bedrift.mobil@ice.no 


On Wed, 3 Mar ved 2:11 PM , Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> wrote: 
Hei,

dette er trakassering som følge av identitetstyveri, (virker det som).

(Jeg har ikke kontaktet disse).

Vennligst rydd opp!

Med hilsen

Erik Ribsskog

PS.

Jeg sender fortsatt om identitetstyveri til Datatilsynet, (siden at det ikke
virker helt klart, hvem andre jeg burde sende om dette til, synes
jeg).


---------- Forwarded message ---------
Fra: ice <noreply@ice.no>
Date: ons. 3. mar. 2021 kl. 08:37
Subject: Informasjon om ditt nye mobilnummer
To: <eribsskog+250770(Sensurert av johncons-blogg)@gmail.com>




Velkommen til ice!
Hei Erik Løvenbalk Ribsskog
SIM-kort er nå på vei til din folkeregistrerte adresse, med mindre du har gitt beskjed om noe annet.
Ditt nye mobilnummer er: 929 75 897
For at du skal komme godt i gang med ditt nye mobilabonnement, anbefaler vi at du titter innom ice.no/komigang. Der har vi samlet nyttig informasjon slik at du kommer i gang på 1-2-3!
Prøvekjøpsordningen Prøv Oss inkluderer 30 GB data, fri tale, SMS og MMS. Datamengde inkludert i EU/EØS er 12 GB. Husk at egne priser gjelder for spesialnummer, samtaler fra Norge til EU/EØS og utlandet ellers. Se priser på ice.no/utland. Prøv Oss inkluderer ikke Data Rollover eller Rollover Deling.
Få full oversikt på Min Side
På minside.ice.no får du full oversikt over dataforbruk og fakturaer. Her kan du også sjekke at vi har riktig kontaktinformasjon på deg, slik at du ikke går glipp av nyttig informasjon og viktige driftsmeldinger.
Lurer du på noe?
Du finner svar på det meste på våre nettsider ice.no/kundeservice, men du er selvsagt alltid velkommen til å kontakte vårt kundesenter på telefon 21 00 00 00 eller via vårt kontaktskjema.
Vi skal gjøre vårt beste for at du får en god opplevelse som ice-kunde og vi håper at du blir fornøyd med ditt abonnement.
Hilsen ice

Nettbutikk
 

Min Side
 

Kontakt
https://www.facebook.com/icenorge/
Følg oss på Facebook
ice kundeservice  |  ice.no/kontakt  |  Telefon 21 00 00 00
Du mottar denne e-posten fordi den inneholder viktig informasjon knyttet til ditt kundeforhold hos ice. Det er derfor ingen mulighet for avmelding.