onsdag 23. november 2022

Her er en ny (og mer lesbar) versjon av min morfars reiseskildring: 'Over sjø og land i tre riker'. (Fra Vesteraalens Avis 30. august 1956)

overskrift paint 2

IMG_20221122_112402

IMG_20221122_112420

IMG_20221122_112434

IMG_20221122_112441

PS.

Her er mer om dette (fra Vesteraalens Avis 1. september 1956):

IMG_20221122_112827

IMG_20221122_112855

IMG_20221122_112904

PS 2.

Enda mer om dette (fra Vesteraalens Avis 4. september 1956):

IMG_20221122_112943

IMG_20221122_113004

IMG_20221122_113014

PS 3.

Og enda mer om dette (fra Vesteraalens Avis 6. september 1956):

IMG_20221122_113054

IMG_20221122_113117

IMG_20221122_113126

PS 4.

Og enda enda mer om dette (fra Vesteraalens Avis 8. september 1956):

IMG_20221122_113206

IMG_20221122_113219

IMG_20221122_113234

PS 5.

Og enda enda enda mer om dette (fra Vesteraalens Avis 11. september 1956):

IMG_20221122_113457

IMG_20221122_113538

IMG_20221122_113554

PS 6.

Og enda enda enda enda mer om dette (fra Vesteraalens Avis 13. september 1956):

IMG_20221122_113629

IMG_20221122_113643

PS 7.

Jeg regner med at min morfar Johannes dro på denne reisen, sammen med sin kone Ingeborg (min mormor) som var danskfødt.

Men om min mor og hennes yngre søsken Ellen og Martin var med.

Det tørr jeg ikke å si sikkert.

Det er mulig at den nord-norske barnepiken (som min mormor averterte etter) passet på de, oppe i Vesterålen.

(Noe sånt).

Det fra København, når det står 'spinnesiden' og 'sverdsiden'.

Da menes det Heegaard-slekten (min mormor sitt pikenavn var Heegaard) med 'sverdsiden'.

Og Nyholm-slekten (min mormors mor sitt pikenavn var (Gjedde) Nyholm) med 'spinnesiden'.

Og det om 'Strandvejen' er muligens Vedbæk Strandvej.

Hvor jeg var innom, våren 2015 (da jeg rømte fra lobotomi-trusler i Norge).

Men da hadde min mormors slektninger (hennes storebror Anker og hans kone Unse) flyttet derfra (og Anker var til og med død).

(Og så bodde det en nordmann der i stedet (med familie).

Eik Meisingset, het han vel.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 8.

Hva min mors foreldre skulle i Stockholm.

Det kan man kanskje lure på.

Såvidt meg bekjent, så har vi ikke noe slekt der.

Men de syntes kanskje at det var artig, å kikke litt der, da.

Hm.

Min mormor sin morfar het jo Anders _Gjedde_ Nyholm.

(Han var dansk forsvarssjef.

Noe jeg har blogget om tidligere).

Og Gjedde var visst egentlig en svensk adelsslekt.

(Hvis jeg ikke tar helt feil).

Så det er mulig at det var noe med det.

Hm.

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Når jeg skriver (i PS-et overfor) at _vi_ ikke har noe slekt i Sverige.

Så mener jeg min mors slekt.

(Min far er jo en åttendel svensk.

Etter sin farmor Ingeborg Olsen aka. Ingeborg Olsson.

Som hadde svensk far.

For å si det sånn).

Men min mormor Ingeborg Ribsskog f. Heegaard var jo etterkommer etter Harald Hårfagre.

(Gjennom Hagerup og Falkener).

Og Harald Hårfagre var vel i ynglinge-ætten.

(Som er/var en gammel svensk kongeslekt.

For å si det sånn).

Så sånn er vel det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.