onsdag 11. oktober 2023

Jeg sendte en e-post til Movia

Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Sv: VS: Klage/Fwd: Oppdatering/Fwd: Vedrørende din henvendelse om innboforsikring [#97461]
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> 11. oktober 2023 kl. 11:38
Til: kontrolafgifter <kontrolafgifter@moviatrafik.dk>
Kopi: 2 - HE Solvit <solvit@erst.dk>, Robert Neimanas <rob@tryghedsgruppen.dk>, Rie Odsbjerg Werner - Ekstern <row@tryghedsgruppen.dk>, Hege Susann Trandal <hege.susann.trandal.aarsheim@tryg.no>, post <post@finkn.no>, "post@sivilombudsmannen.no" <post@sivilombudsmannen.no>, LbF Leieboerforeningen <lbf@lbf.no>, Sfovpost <sfovpost@statsforvalteren.no>, Lisa Eian <eian@eianadvokat.no>, "inger.lise.blyverket" <inger.lise.blyverket@forbrukerradet.no>, Tr <tr@forbrukertilsynet.no>, amnestyis <amnestyis@amnesty.org>, HRW UK <hrwuk@hrw.org>, camilla.lercke@tryg.dk, mail@retshjaelpen.dk, Robin MacKenzie-Robinson <RoMa@tilsynet.no>, Bjorge.Skjeldestad@tryg.no, kundeservice@if.no, post <post@finanstilsynet.no>, "Postmottak@fd.dep.no" <Postmottak@fd.dep.no>, Jonas Haugsvold <JoHa@tilsynet.no>, post@tilsynet.no, she <she@topdanmark.dk>, movia@moviatrafik.dk, hei@movia.no, post@ombudsmanden.dk, Overborgmesteren <Overborgmester@kk.dk>, kvalitet@tryg.dk, presse@rigspoliti.dk, Abuse <abuse@telia.com>, Postkasse <postkasse@datatilsynet.no>, Akademikerforbundet <post@akademikerforbundet.no>, Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>, postmottak@sivilombudet.no, eftacourt@eftacourt.int, post <post@opo1.no>, Phso Enquiries <phso.enquiries@ombudsman.org.uk>, peho@bt.dk, mail@abtm.dk
Hei,

det synes jeg at høres dumt ut.

Jeg vet ikke om dere har fått inn i huene deres at jeg er en turist fra Norge.

Og det systemet deres (med de rare sonene) er umulig å forstå for turister (vil jeg si).

Det burde vært sånn, at når man kjøper CityPas-billett, så skulle man fått med et kart, hvor sonene stod.

For de kartene finnes visst bare, på en litt bortgjemt internett-adresse.

Det står ikke sone-kart på stasjonene (såvidt jeg har sett).

Nå hadde jeg DFDS-billett, så da burde jeg kanskje fått turist-rabatt, på CityPas.

Det var litt dårlig, at dere ikke har noe for DFDS-kunder.

Jeg var bare i København i 4-5 timer.

Og likevel så måtte jeg kjøpe billett for 24 timer.

Da skylder dere meg for 20 timer.

Jeg betalte 80 kroner for 24 timer.

Men skulle bare ha betalt cirka 20 kroner for fire timer.

Så dere skylder meg penger (mener jeg).

Det burde vært sånn, at man kunne innløse disse 24 timers-billetter, og så fått tilbake, for de timer man ikke fikk brukt, før man returnerte på sitt København-cruise.

Så dette må jeg klage på.

Skjerpings!

Erik Ribsskog

PS.

De sonene deres (jeg fant et kart på nettet, etter at jeg kom hjem) er umulige å forstå.

Sone 1-4 er vanlige.

(Eller Amager/flyplassen og sentrum, har vanlige soner).

Men så blir det sone 42, osv.

(Man går over fra en-sifrede til to-sifrede sone-nummer.

Uten at man kan forstå logikken særlig lett.

Unntatt når det gjelder Roskilde, som ligger i sone 8.

Men zone 8 grenser ikke til zone 7 og zone 9 (som man skulle tro).

Zone 8 grenser til zone 82 (eller noe sånt noe).

Så dette blir som tull, må jeg si).

Skjerpings!

PS 2.

Det er også juks, at dere har tatt bort min mail.

Jeg forklarte (i min mail) at første gang jeg kjøpte CityPass, så spurte jeg damen på 7-Eleven Nordhavn, om den billetten gjaldt til Amager (hvor jeg skulle se på naturen, eller noe).

Men nå så var det en innesluttet/stille dreng/kar, som jobbet på 7-Eleven.

Så da ble det til at jeg heller brukte billett-automaten.

Og der stod det ikke noe sone-kart.

Og jeg ble også gått ned hele tiden der.

Og dere hadde to 'klyser' i refleks-uniformer, som støvsugde trappen, ved billett-automaten.

Og jeg ble gått ned hele tiden der (blant annet av en illeluktende pakistaner, som egentlig skulle ringe, virka det som).

Så som jeg nevnte i den første mailen, så var det for få billett-automater der

Og at DFDS-rushet kom som julekvelden på kjærringa, det høres rart ut.

At dere skal stå og støvsuge/løvsuge trappen, når det er rush.

Det ble som noe stress, for de som skulle kjøpe billett, vil jeg si.

Skjerpings!

PS 3.

Som jeg nevnte i den mailen dere fikk kopi av.

Så viste jeg billetten til buss-sjåføren (da jeg gikk på bussen, etter å ha vært på Tryg sitt hovedkontor i Ballerup, hvor det ikke er noen landemerker, så det er lett å miste retningen, for det bygget til Tryg er veldig stort, og da gikk på handelskole så var vi på bedrift-besøk hos Storebrand, og de holdt da til midt i Oslo sentrum, overfor Konserthuset (hvor de har Nobel-konsert) så hvorfor holder Tryg til så langt ute på landet, jeg trodde at Ballerup var ganske sentralt (og ikke ute på landet) så jeg tenkte ikke på det, at jeg måtte ha en 'provins-billett').

Og så sier dere at det er kun mitt ansvar.

Så dere driver med ansvarsfraskrivelse.

Jeg viste min dags-billett (som jeg hadde kjøpt i god tro) til sjåføren.

Og så blir jeg på skandaløst vis (noe som aldri har skjedd meg i Oslo, eller i Liverpool, London eller Sunderland, hvor jeg også har bodd) bedt om å vise ID, og det ene med andre.

Og det var også klamt på bussen.

En danske satt seg rett bak meg, selv om det var ledig andre steder.

Så det er rare/homsete skikker dere har og, vil jeg si.

Så jeg burde fått tilbake pengene for billetten, når sånt skjer.

Og det å bli 'driti ut'/gitt bot, foran hele Ballerup kjøpesenter (for jeg måtte rekke danskebåten) det var flaut.

Så her burde dere heller skjerpe dere, når det gjelder å ha informasjon, for turister.

De som jobber på 7-Eleven er noen ganger innesluttede.

Og dansk kan også være vanskelig å forstå, siden at dere liksom snakker med en halv kartoffel i halsen (som folk sier).

Så derfor er det bedre å ha sone-kart på stasjonene (som i andre byer/land) vil jeg si.

Det blir som noe nasjonalisisk, at dere ikke har mer informasjon, for turister, mener jeg.

På 70/80-tallet, så stod det: 'Danmark er deilig' i norske aviser/ukeblader.

(En reklamekampanje.

Fra danske myndigheter).

Men det stemmer ikke.

Dere er slemme mot turister, og nekter å informere.

Så Danmark er ikke deilig.

Dere sender også stinkende pakkiser etter folk (kan det virke som) når de skal kjøpe billett, fra billett-automater, som dere har for få av (i London står billett-automatene på rekke og rad) og det er klamt når dere da samtidig skal koste/suge løv, rundt beina på folk.

Skjerpings!


ons. 11. okt. 2023 kl. 07:59 skrev kontrolafgifter <kontrolafgifter@moviatrafik.dk>:
Hej Erik

Tak for din henvendelse vedrørende kontrolafgift 884732, som du har modtaget i linje 400S.

Vi kan desværre ikke annullere din kontrolafgift

Vi kan godt forstå, at det er ærgerligt at få en kontrolafgift. Movias billetsystem er baseret på selvbetjening, og det er derfor dit eget ansvar at have en gyldig billet til hele rejsen. Når der udstedes en kontrolafgift, er det, fordi der ikke er fremvist gyldig billet ved billetkontrollen.

Billet mangler zone       

Da du mødte vores kontrollør den pågældende dag i bussen, fremviste du en billet, der ikke havde det tilstrækkelige antal zoner til rejsen. Når du køber en billet, skal du sikre dig, at du har en billet til hele rejsen.

Hvis du ikke har zoner nok på din billet, kan du komme til at rejse i zoner, du ikke har betalt for, og du rejser derfor uden gyldig billet.

Du kan se din startzone ved stoppestedet eller tjekke din rejse på www.rejseplanen.dk

Du kan desuden læse mere om zonesystemet her https://dinoffentligetransport.dk/zoner-og-priser/zonesystemet/

For at undgå at havne i samme situation igen, kan du med fordel benytte et rejsekort, som du kan læse mere om på www.rejsekort.dk

Betalingsinformationer
Kontrolafgiften skal indbetales på følgende betalingslinje:
+71<000000008847329+80456859< inden den 25-10-2023 - 1.000,00 kr

Du kan også betale kontrolafgiften via MobilePay eller med betalingskort på følgende link: https://dinoffentligetransport.dk/find-og-koeb-billet/betal-afgift/

Lovgivning
Movia opkræver kontrolafgifter med hjemmel i trafikselskabslovens § 29, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 215 af 01. marts 2023), som du finder her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/215

Movia behandler klager over kontrolafgifter i henhold til de fælles landsdækkende rejseregler, som du finder: https://dinoffentligetransport.dk/kundeservice/raad-og-regler/alle-rejseregler/

Klagevejledning
Du har mulighed for at klage over denne afgørelse til Ankenævnet for bus, tog og metro, Automatikvej 1, 2860 Søborg. Ankenævnet opkræver gebyr for at behandle en klage. Du skal klage på www.abtm.dk. 

Med venlig hilsen 

Thomas Henriksen
Sagsbehandler
Trafikselskabet Movia 

Sagsnummer: 97461
Telefon: 36 13 14 00
kontrolafgifter@moviatrafik.dk

[Movia]

Læs om vores behandling af personoplysninger her: https://www.moviatrafik.dk/persondata