mandag 1. oktober 2007

Tittel på tema: Melange Margarin: et (potet) hode foran alle andre?
Tema-Sammendrag: Hvordan huer var det dem hadde i melangen, var det poteter eller?
Skrevet: 18/09/2007 04:05 Linjær : Trådet : Enkel : Grenet

Trådverktøy
Hurtigsvar
Bli varslet på dette temaet
Send temaet på e-post
Legg temate til i favoritter
Skriv ut dette temaet.

18/09/2007 04:05



cons
Vikar

Innlegg: 66
Ble medlem: 01/09/2007

Hvordan hoder er det dem har/har hatt i melangen da?

Hehe, jeg vet ikke hvordan man skal tolke den her reklamen jeg.

Se forresten VGD forumet, så er det mer om temaet med at forenede margarinfabrikker har to konkurrerende produkter i samme segment:

http://vg.transact.no/Item.asp...ange&Page=-1#19471113

Altså, de har øst ut med reklame-kroner, for å konkurere mot seg selv?

Hva er hensikten med det da? (Det er vel hverken bedrift-økonomisk eller samfunnsøkonomisk lønnsomt?).

Er det slik at det er forskjellige kunde-segmenter også eller?

At det er et kunde-segment som ikke like melangen med bukken på, og at de derfor ikke kunne utvide, og ta vare på den sterke markedsposisjonen Melange har/hadde, ved å lage en Melange med vegetabilsk fett.

Altså på den tiden de lanserte Soft Soya som et vegetabilsk alternativ til Melange, (som vel har hatt forskjellige ingredienser, men er kjent for å ha animalsk fett).

Ville det ikke være mer samfunsøkonomisk og bed.økonomisk lønnsomt da, på den tiden, å benytte seg av melange sin veldig sterke markeds-posisjon, ved å lansere Melange Vegetabilsk. (I stedet for å øse ut reklame-kroner på å konkurere med seg selv med Soft og Melange).

Det er vel bare ukebladene og trikken som tjente på det?

Penger rett i søpla det.

Var det forskjellige kunde-segmenter da?

Kan ikke skjønne det på noen annen måte jeg.

Nå de siste årene, så står det jo at melangen er vegetabilsk.

Nå har de jo 'spinn-off'-er av melangen. Dvs. flytende melange osv.
(På den måten sparer de reklame-penger, de benytter den sterke merkevaren melange er (var nok enda sterkere før), og selger flytende melange med mindre reklame utgifter enn hvis de hadde valgt et helt nytt merkenavn).

Når soft soya kom, skulle dem ikke heller ha valgt navnet melange vegetabilsk da, for å spare reklame-kronene (som må ha vært veldig høye beløp).

Og bukken på melange-pakka. (som ikke er på soft-pakka).

Betyr det at det er animalsk fett da?

Er det bukken fra bukkerittet eller?




Noen som vet hvilket reklame-byrå som var involvert?

Eller lagde de reklamen selv?

Og hvem bestemte sortementet?

Markedsførings-historie for merkevarer, er jo et artig felt, så hadde vært morsomt hvis noen viste noe mer om dette.
Rapporter dette til en Moderator
Svar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger


18/09/2007 04:08



cons
Vikar

Innlegg: 66
Ble medlem: 01/09/2007 Her er linken forresten:

http://www.mills.no/?module=Ar...icle.publicShow;ID=413

Rapporter dette til en Moderator
Svar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger


30/09/2007 07:51



cons
Vikar

Innlegg: 66
Ble medlem: 01/09/2007 Her er forresten en oppdatering, fra et dansk forum:

Slagteren skrev:
johncons skrev:
Slagteren skrev:
Margarine er yt.... Det er smør`et der gør det..




Jo, det er måske riktig, men hva gjør du om den kuen bli syk?

Hva skal du ha på brødskiva da?

Har du tenkt på det?


Kvis koen bliver syg, så slagter jeg den og laver krydderfedt med stegte løg i... Det er også bedre end margarine



Joda, men da er vi tilbake til square one, eller hva det er engelskmennene sier.

Fordi det var animalske rester etter slakting, (altså animalsk fedt da), som de pleide å bruke i den 'melange' margarin.

Så det mysterium da.

Det er at de så startet med en nesten ensartet margarin, som het 'soft'.

Men den nye hadde vegetabisk fett, istedet for animalsk fett.

Så det jeg synes var merkverdig med dette.

Var de samtidig startet et nytt merkenavn 'Soft'.

Enda 'Melange' var jo også soft (myk).

Og melange var et av norges sterkeste merkenavn. Melange hadde t.o.m. været med Roald Amundsen på hans ekspedisjoner.

Så det jeg synes var et mysterium.

Hvorfor skulle de så anvende et enorm reklame-budget, for å la 'melange' og 'soft' konkurrere om de kunder.

(Fordi disse to merker, var/er de to største på margarin i Norge).

Men før man startet med soft, så hadde jo melange en veldig sterk posisjon i markedet.

Så jeg underes over, hvorfor kaldte de ikke den nye vegetabilske margarin, for f.eks. Melange Soya.

Så hadde sluppet å anvende en formue for å gjøre 'soft' kent blandt kundene i Norge.

Og i de efterfølgende år, ville de også ha kunnet spart en masse penger. Ved at de kun trengte å reklame for det 'melange' merke, i de uke-magasiner og i de aviser og på den trikk/lokaltog (tram):

http://forum.tv2.no/forum/mess...tid=64&threadid=37774

Husk forresten at nå er den ku død, så nå kan ikke det argument om at smør er best anvendes.

Så er det forresten også forklaret bedre om de merkenavn her:

http://vg.transact.no/Item.asp...ange&Page=-1#19501241



Svar på dette indlæg
Citér dette indlæg [Ikke bedømt]
Bedøm dette indlægElendigtDårligtGodtMeget godtFremragende Af: johncons d. 30/09/2007 Kl. 07:36

Tilføj til venne-listen
Send privat besked
Klag over dette indlæg




Her er forresten en link til det firma, (som har flere navn: mills, forma, forenede margarinfabrikker, agra), og som er en av Norges største produsenter av industrielt produseret prossess behandlet mad:

http://www.mills.no/?module=Ar...cle.publicShow;ID=413


Så man få dokumenteret at det er riktig med de produkter og de reklame-kampanjer og andre spørsmål i forbindelse med det mysterium. Svar på dette indlæg
Citér dette indlæg [Ikke bedømt]
Bedøm dette indlægElendigtDårligtGodtMeget godtFremragende Af: johncons d. 30/09/2007 Kl. 07:50

Tilføj til venne-listen
Send privat besked
Klag over dette indlæg




Og også et annet mysterium måske.

Det er det med det navn 'Mills'.

Hva betyder det.

'Mølle', ikke også?


'mill1 /m?l/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciation[mil] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation
- noun 1. a factory for certain kinds of manufacture, as paper, steel, or textiles.
2. a building equipped with machinery for grinding grain into flour and other cereal products.
3. a machine for grinding, crushing, or pulverizing any solid substance: a coffee mill.
4. any of various machines that modify the shape or size of a workpiece by rotating tools or the work: rolling mill.
5. any of various other apparatuses for shaping materials or performing other mechanical operations.
6. a business or institution that dispenses products or services in an impersonal or mechanical manner, as if produced in a factory: a divorce mill; a diploma mill.
7. Machinery. a cutter on a milling machine.
8. a steel roller for receiving and transferring an impressed design, as to a calico-printing cylinder or a banknote-printing plate.
9. Mining. a place or set of machinery for crushing or concentrating ore.
10. Slang. a boxing match or fistfight.
- verb (used with object) 11. to grind, work, treat, or shape in or with a mill.
12. Coining. a. to make a raised edge on (a coin or the like).
b. to make narrow, radial grooves on the raised edge of (a coin or the like).

13. to beat or stir, as to a froth: to mill chocolate.
14. Slang. to beat or strike; fight; overcome.
- verb (used without object) 15. to move around aimlessly, slowly, or confusedly, as a herd of cattle (often fol. by about or around).
16. Slang. to fight or box.
- Idiom17. through the mill, Informal. undergoing or having undergone severe difficulties, trials, etc., esp. with an effect on one's health, personality, or character: He's really been through the mill since his wife's death.'.

http://dictionary.reference.com/browse/mill



Også de madvarer som lages, er ting som: Margarin (selvfølgelig), kaviar, leverpostei, makrell i tomat, potetmos, fiskepålegg, peanut butter, sild med mere.

Men har det noe med 'mølle' å gjøre da?

I Danmark er i vel gode på møller, i har i allefall mange vindmøller mener jeg å huske.

(Det ble måske litt pjat men.)

Men i allefall, det med det navn Mills/møller.

Er det også et mysterium mon tro, eller passer det ganske godt?

Og også den stjerne de har (altså de Mills/forenede margaringfabrikker osv.):

http://farm2.static.flickr.com...984666_b4b58c498a.jpg


Hva symboliserer den stjerne mon tro?

Er det også et mysterium?

Mens vi er inne på det spænende fældt markedsføringshistorie.

Symboliserer den at 'Mills' er en ledestjerne for de andre Norske og Europeiske produsenter av industrialisert prossess behandlet mad?

Noen som er god på begge de fældt, det vil si, symbolikk og også markedsførings-historie?
Rapporter dette til en Moderator
Svar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger


01/10/2007 11:04



cons
Vikar

Innlegg: 66
Ble medlem: 01/09/2007 Det var ikke så mange tilbakemeldinger, men jeg prøver med en oppdaterting til:

Johnsons !!

Jeg tror simpelthen, at vi er nødt til at involverer PET, CIA og Mossad. Margarine mysteriet breder sig og der er ingen der ved hvor det ender. Hvad med smør, bliver det det næste ???

Og hvad siger køerene egentligt(at blive degraderet til margarinefabrikanter), er der nogle der har tænkt på at spørge dem måske ?

Husk !! 75% af alle personer der dumper til køreprøven, er IKKE-RYGERE Svar på dette indlæg
Citér dette indlæg [Ikke bedømt]
Bedøm dette indlægElendigtDårligtGodtMeget godtFremragende Af: Slagteren d. 30/09/2007 Kl. 21:25

Tilføj til venne-listen
Send privat besked
Klag over dette indlæg




Slagteren skrev:
Johnsons !!

Jeg tror simpelthen, at vi er nødt til at involverer PET, CIA og Mossad. Margarine mysteriet breder sig og der er ingen der ved hvor det ender. Hvad med smør, bliver det det næste ???

Og hvad siger køerene egentligt(at blive degraderet til margarinefabrikanter), er der nogle der har tænkt på at spørge dem måske ?

Husk !! 75% af alle personer der dumper til køreprøven, er IKKE-RYGERE




Om man kikker på Mills sine websider, så kan man jo se at det var mangelen på smør i Frankrike, som ga starten til margarinens populæritet i Europa:

'Napoleon [III] utlyste nemlig en konkurranse om å fremstille et produkt som kunne erstatte smør. Konsumet av smør i Frankrike hadde steget voldsomt, og tilførslene rakk ikke til. Erstatningsvarer trengtes sårt. Dette ga støtet til en lysende bedriftshistorie for Agrakonsernet i Norge.'.

http://www.mills.no/?module=Ar...cle.publicShow;ID=413


Så kan man spørre, hvem var så den Napoleon III, som er ansvarlig for mye av de problemer, som mange av nåtidens kuer rammes av?

(Altså dette med den at smøret er blivet konkuranseutsatt, og at noen 'putter kuer' (eller da animalske fettstoffer) i dette konkurrerende produkt).

Vi får forsøke Wikipedia:

'Napoleon 3. af Frankrig (egl. Louis Napoléon Bonaparte 20. april 1808-9. januar 1873) var Frankrigs første præsident 1848-52 og sidste kejser 1852-1870.


Han var søn af Napoleon 1.s steddatter Hortense de Beauharnais samt, i alt fald officielt, af Napoleons broder Ludvig Bonaparte. Sin ungdom tilbragte han i landflygtighed forskellige steder i Europa, hvor han tidligt prøvede at placere sig som Bonaparte-familiens officielle tronarving. I denne periode propaganderede han ivrigt for den bonapartistiske sag, som han søgte at fremstille som en progressiv, næsten halvsocialistisk ideologi, men uden at blive taget alvorligt. To mislykkede kupforsøg mod Louis-Philippe førte dog 1840 til livsvarigt fængsel, hvorfra han 1846 flygtede til England.'.


Denne Napoleon III, er altså slett ikke den samme Napoleon som er mest berømt fra våre historiebøker, angående de kriger rundt omkring i Europa.

Dette er istedet en annen Napoleon, og slett ikke den samme som er begravet i den tombe med de fine statuer rundt i invaliderdomen i Paris:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:ME2-DSC_8830.jpg


Men Napoleon 3, står det i engelsk Wikipedia:

'One of Napoleon's nephews became Napoleon III, ruler of the Second French Empire.'.

Så det var altså Napoleon Bonaparte's nevø, (selv om dansk wikipedia er litt difus på det punktet), som skal ha æren for margarinen.

Og slett ikke den Napoleon vi kender fra Waterloo osv., og alle de andre kriger da.

Så har vi i allefall brakt det på det rene.

Men om vi kikker på Mills sine websider igjen, så henviser de skriver de faktisk: 'Napoleon utlyste nemlig en konkurranse om å fremstille et produkt som kunne erstatte smør.'.

Selv om de forklarer jo først at det var snakk om Napoleon III.

Men de burde kanskje ha gjort det mer klart at det var faktisk ikke Napoleon som vi kenner best som står bak oppdagelsen av margarinen.

Så kanskje de forsøker å gjøre margarinen finere enn den er?

Kanskje de slett ikke selv er klar over at det ikke er den mest kente Napoleon som stod bak oppdagelsen?

Jeg klarer ikke å finne på noen vits om de kuer denne gang, så jeg heller prøve å finne på en vits neste gang i stedet.






Svar på dette indlæg
Citér dette indlæg [Ikke bedømt]
Bedøm dette indlægElendigtDårligtGodtMeget godtFremragende Af: johncons d. 01/10/2007 Kl. 02:51

Tilføj til venne-listen
Send privat besked
Klag over dette indlæg




Johncons....du har for meget tid!!!!!!!!!!!!!! Svar på dette indlæg
Citér dette indlæg [Ikke bedømt]
Bedøm dette indlægElendigtDårligtGodtMeget godtFremragende Af: Trine W d. 01/10/2007 Kl. 04:27

Tilføj til venne-listen
Send privat besked
Klag over dette indlæg




Trine W skrev:
Johncons....du har for meget tid!!!!!!!!!!!!!!



Jo, du har rett i det.

Jeg skal se om jeg klarer å bruke mer tid på jobb.

Det er jobber jo jeg i emballasjebransjen da, men det forstå man kanskje.

Men jeg får prøve å skjerpe meg.
Rapporter dette til en Moderator
Svar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger


01/10/2007 11:50



cons
Vikar

Innlegg: 66
Ble medlem: 01/09/2007

link

Mens jeg kikket på fimaets webside, angående markedsførings-historie osv., så kom jeg også over en side (se over), hvor de hadde om firmaets kjerneverdier.

Så på det danske forumet, så begynte jeg for moro skyld å analysere de verdiene da.

Nå er jo ikke jeg noen ekspert på dette, men jeg kan jo ta med litt om det i samme slengen, her på denne tråden.

Ettersom denne tråden handler om firmaets reklame-kampanjer og produkter, så da er jo firmaets verdier også et beslektet emne.

Her kommer en oppdatering fra det danske forumet:


Her er forresten Mills' (En del av Agra i Norge) forretingsverdier:

'Våre verdier

Vårt etiske fundament; ærlighet og integritet, er en rettesnor for våre handlinger. Det skal si noe om hvilke mennesker vi ønsker å være.



Våre forretningsmessige nøkkelverdier er et sett med verdier som vi ønsker aktivt å innarbeide i Mills, fordi vi mener at en organisasjon som gjennomsyres av disse får større evne til å skape økonomisk verdi.'.


Forretningfilosofi og slike ting, er alltid interessant, så mens vi diskuterer dette, så er kanskje i orden å ta med denne som en digresjon, i tilfelle det er noen som er god på slikt, og har dette som en av sine interesser, så tenkte jeg at jeg kunne ta med den samtidig, i samme slengen, som vi sier i Norge.
Rapporter dette til en Moderator
Svar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger


01/10/2007 11:52



cons
Vikar

Innlegg: 66
Ble medlem: 01/09/2007 Betyder det noget om man er kommunist?? Om de laver gode salater så er det vel underordnet?
Når jeg køber 1 liter mælk fra ARLA støtter jeg indirekte Venstre..selvom jeg ikke kunne finde på, at stemme på dem køber jeg da stadig mælken.

Og hvad er der galt med ærlighed og integritet?

Jeg har nok bare ikke fattet hvor du vil hen med det her Svar på dette indlæg
Citér dette indlæg [Ikke bedømt]
Bedøm dette indlægElendigtDårligtGodtMeget godtFremragende Af: Trine W d. 20/09/2007 Kl. 03:30

Tilføj til venne-listen
Send privat besked
Klag over dette indlæg




Trine W skrev:
Betyder det noget om man er kommunist?? Om de laver gode salater så er det vel underordnet?
Når jeg køber 1 liter mælk fra ARLA støtter jeg indirekte Venstre..selvom jeg ikke kunne finde på, at stemme på dem køber jeg da stadig mælken.

Og hvad er der galt med ærlighed og integritet?

Jeg har nok bare ikke fattet hvor du vil hen med det her



Neida, du har selvfølgelig helt rett.

Men kommunister og industrielt behandlet (processed) mad. Og nogle av de margarin-esker vejer 10 kilo!

Også har de også Danebrog på salat-lokkene.

Og i Norge, så har de bukken, antagelig fra Ibsens Peer Gynt/bukkerittet, på margarin-pakken.

Så man kan lure på om det muligens er noen 'merkverdigheter' eller 'ugler i mosen' ute å går.

Det kan i allefall være interessant å ta en kikk på som fenomen.

Men tilbake til dette med firmaets verdier:

'Vårt etiske fundament; ærlighet og integritet, er en rettesnor for våre handlinger. Det skal si noe om hvilke mennesker vi ønsker å være.'.

De skriver at: 'vårt etiske fundament; ærlighet og integritet ... skal si noe om hvilke mennesker vi ønsker å være'.

Skal ikke menneskene de ansetter være fine fra før da?

Hvorfor skal firmaets etiske fundament si noe om hvordan mennesker de ønsker å være.

Skal ikke firmaets etiske fundament si noe om hva slags firma de ønsker å være?

Også får de tenker over selv om hvordan mennesker de ønsker å være privat, når de har fri?

Jeg synes i allefall det hørtes litt bakvendt ut.

Men nå er jo ikke jeg noen ekspert på å analysere slike firmaverdier, så det var derfor jeg lurte på om det var noen som var god på dette, som hadde tid å se på det.

Men, alikevel, så tar jeg et forsøk på det neste avsnitt også:

'Våre forretningsmessige nøkkelverdier er et sett med verdier som vi ønsker aktivt å innarbeide i Mills, fordi vi mener at en organisasjon som gjennomsyres av disse får større evne til å skape økonomisk verdi.'.


Og denne linjen:

'vi mener at en organisasjon som _gjennomsyres_ av disse [nøkkelverdier (altså ærlighet og integritet)] får større evne til å skape økonomisk verdi.'.

Jeg skal ta for meg ordet 'gjennomsyres'.

Hva slags ord er det?

Her er det snakk om firmaets kjerne-verdier, også sier de at organisasjonen skal gjennomsyres av disse verdier (ærlighet og integritet).

Nå er som sagt ikke jeg noen ekspert her.

Men for meg så høres det ord, gjennomsyres, ut som et negativt ladet ord(?)

Det var mye av grunnen til at jeg skrev det innlegg om de verdier.

Altså, tar de da disse verdier alvorlig, når de i definisjonen på firmaets kjerne-verdier, knytter disse verdier (ærlighet og integritet), opp mot et negativt ladet ord?

For å si det på en fleipete/forsøksvis sjov måte: Er det her snakk om at verdiene ærlighet og integritet, betraktes som negative verdier av den i firmaet som har skrevet teksten?

Eller er det snakk om (for igjen prøve å fleipe), at det er negativ integritet, og også negativ ærlighet som er verdiene da?

Siden de anvender det negativt ladede ord 'gjennomsyres'.

Ja, jeg synes det virket litt uprofesjonelt da, for et konsern som Agra, som er en av de største produsenter innefor industrielt prosses-behandlet mad i Norge, at de skal klare å bruke et negativt ladet ord, i forbindelse med definisjonen av deres verdier.

Men som sagt, dette felt er jeg slett ingen ekspert på.

Men om det er noen som forstår seg på dette bedre, og kan bekrefte at 'gjennomsyres' er et negativt ladet ord, og at det slett ikke er meningen at slike (negativt ladede) ord, skal anvendes når man definerer et firmas/konserns kjerne-verdier.

Eller noen som har greie på dette, og kan irettesette meg, fordi jeg tar feil, så hadde det også vært bra å få tilbakemelding om.

Så jeg venter spent og hører hva andre har å si om dette.

Og tar nok en gang forbehold siden jeg som sagt ikke er noen ekspert på dette felt.

Men jeg synes det så litt 'snodig' ut, som vi sier i Norge. Altså, bemerkelsesverdig.

Så da tenkte jeg at jeg kunne jo forsøke å skrive en post om det, og høre om andre kjente godt til slike felt.


Svar på dette indlæg
Citér dette indlæg [1 Stemme / 2.67]
Bedøm dette indlægElendigtDårligtGodtMeget godtFremragende Af: johncons d. 21/09/2007 Kl. 05:23

Tilføj til venne-listen
Send privat besked
Klag over dette indlæg