tirsdag 15. august 2023

Mer fra Nav sin chat

Conversation
------------

Created:    2023-08-15T08:54:36.655348+02:00
Downloaded: 2023-08-15T09:09:58.041165+02:00
Source: https://www.nav.no/

Number of requests:   31
Number of responses:  13


Frida:
    - "For å chatte med oss må du godta <a href="https://www.nav.no/personvernerklaering">personvernerklæringen vår</a>.
Det er viktig at du ikke skriver <a href="https://www.nav.no/personvern-sikkerhet-navno#seksjonstittel2">personopplysninger i chatten</a> som gjør at vi kan identifisere deg eller andre.
Godtar du dette?"
    - Options: "Ja", "Nei"


You:
    - "Ja"


Frida:
    - "Hei! Jeg heter Frida og er NAVs chatbot."
    - Options: "For English, click here", "Jeg er arbeidsgiver"
    - "Hva lurer du på?"


You:
    - "veileder"


Frida:
    - "Vil du chatte med en veileder fra NAV Kontaktsenter her, eller er det din egen veileder på NAV-kontoret du lurer på? "
    - Options: "Veileder på NAV-kontoret", "Chat med veileder"


You:
    - "Chat med veileder"


Frida:
    - "Jeg kan sette deg over til et menneske for mer hjelp."
    - "Velg et alternativ så setter jeg deg over:"
    - Options: "AAP, jobbsøker, permittert", "Foreldre, barn og familie", "Gjeldsrådgivning", "Pensjon", "Sosiale tjenester", "Sykepenger, grunn- og hjelpestønad, yrkesskade, hjelpemiddel", "Uføretrygd", "Lege/samarbeidspartner"


You:
    - "Sosiale tjenester"


Frida:
    - "Jeg setter deg over, et øyeblikk. "
    - "Husk at du ikke skal skrive personopplysninger som navn, adresse eller fødselsnummer."
    - "Hold chatten åpen, så svarer vi deg så snart vi kan."


Frida:
    - "Du er nå nummer 1 i køen."


Human agent:
    - "Velkommen til chat med NAV. Dette er en uinnlogget chat og vi ber deg ikke oppgi person - eller saksopplysninger. Vi kan kun gi deg generell veiledning. Du snakker med Tove. Gi meg et lite øyeblikk slik at jeg kan se over dialogen du har hatt så langt."


You:
    - "Hei"


Human agent:
    - "Hei! Hva kan jeg hjelpe deg med?"


You:
    - "jeg har lest i media at sosial-støtten skal gå opp med ti prosent fra juli"


You:
    - "og så har jeg prøvd å ta dette på mail"


You:
    - "og jeg har fått svar fra ei anne møllerhagen fra nav bærum"


You:
    - "og hu sier at jeg må ta det på min side"


You:
    - "eller nav sitt nettsted"


Human agent:
    - "Minstesatsen har gått opp fra 1. juli, men det er ulike satser i ulike kommuner"


You:
    - "for dette skulle være fra 1. juli, og nå er vi midt i august"


You:
    - "det skulle være snakk om 700 per måned"


You:
    - "så jeg venter fortsatt på 700 for juli"


You:
    - "og 700 for august"


You:
    - "når kan jeg vente disse pengene"


You:
    - "lurte jeg"


You:
    - "kan du ikke svare på dette?"


Human agent:
    - "Hvor mye du får utbetalt står i vedtaket ditt, og det vurderes i den enkeltes sak"


You:
    - "sånn som jeg forstod det på dagsavisen osv."


You:
    - "så var det veldig rett fram og enkelt"


You:
    - "alle fikk 700 mer i måneden"


Human agent:
    - "Arbeids- og inkluderingsdepartementet har justert veiledende retningslinjer for økonomisk stønad til livsopphold. Endringene trer i kraft fra 1. januar 2023.  Du finner generell informasjon her: https://www.statsforvalteren.no/agder/helse-omsorg-og-sosialtjenester/okonomisk-sosialhjelp/veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-for-2023/"


You:
    - "jeg har kontaktet arbeids og inkluderingsdepartementet per mail"


You:
    - "og så fikk jeg svar fra hu anne møllerhagen (hos nav bærum)"


You:
    - "og hu ba meg ta det via mine sider"


You:
    - "du kan godt få mitt personnummer"


You:
    - "hvis du kan sjekke opp når disse pengene kommer"


Human agent:
    - "Jeg har dessverre ikke tilgang til din sak da dette er en chat for generelle spørsmål.  Du må ta kontakt med oss på telefon 55553333, tastevalg 1.  Det er ditt NAV-kontor som er ansvarlig for hvor mye du får utbetalt."


You:
    - "en skulle vel tro at dere sitter med de samme opplysningene som de som svarer på sentralbordet"


You:
    - "for et surre-system"


You:
    - "jeg er litt lei av å bli sendt rundt som en kasteball"


You:
    - "men jeg får heller klage til det departementet"


You:
    - "jeg skjønner at du nok ikke kan gjøre noe med dette"


You:
    - "takk for hjelp"


Human agent:
    - "Nei dessverre når det gjelder sosiale tjenester så har vi ikke mulighet til å svare på annet enn generelle spørsmål i chat, beklager det"