http://www.nettavisen.no/na24/propaganda/-det-er-kaos-for-rema-1000/3423300289.html
PS.
Men nå sparer jo Rema penger, siden at de har mindre størrelse, på lagrene sine, (enn NorgesGruppen og Coop).
(Siden at Rema bare må ha plass, til 2000-3000 vareslag, på sine lagre.
Mens NorgesGruppen og Coop vel må ha plass, til cirka ti ganger så mange vareslag, (siden at de har kjeder, som Meny og OBS!).
Noe sånt).
Så Rema har en fordel der, (må man vel si).
Ihvertfall så klarer kjeder, som Aldi og Lidl, å selge matvarene sine billig, i England.
Selv om Aldi og Lidl vel ikke, har så store markedsandeler, som de største kjedene der.
Men hvor mye rabatt, som Reitan får.
Og hvor mye rabatt, som NorgesGruppen får.
Det er hemmelig, (såvidt jeg vet).
Og så lenge denne hemmelige faktoren finnes.
Så er det vanskelig, (vil jeg si), å si helt sikkert, hva grunnen er, til at den og den kjeden sliter, (mens andre kjeder gjør det bra).
(Noe sånt).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Med hilsen
Erik Ribsskog
PS 2.
Nå eier jo Reitan Narvesen-kjeden og.
Så det er mulig, at han også har, litt kiosk-varer, på lagrene sine.
(Noe sånt).
Men hvor mange varelinjer har Narvesen.
Det er vel ikke så mange, tror jeg.
Men Reitan har selv valgt, å satse, på kiosk-virksomhet.
(Ved siden av Rema-butikkene).
Og det er mulig, at fokuset da blir mindre, på mat-butikkene.
(For Aldi og Lidl for eksempel, de driver vel bare, med matbutikker, (såvidt jeg vet).
Så disse konsernene/kjedene, (som Rimi/Rema hermet etter, i sin tid, må man vel si), er mer spesialiserte da, (for å si det sånn).
Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Det er også sånn, at Rema/Reitan, får mye plass, i norske aviser, (må man vel si).
Får virkelig de andre kjedene, like mye plass, (kan man kanskje lure på).
Hm.
Men dette er vel fordi, at Reitan har vært flink, med sin annonse-kampanje, for 'Æ'.
(Noe sånt).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Da kan man tenke videre.
Skal Reitan/Rema ha en bestevenn, i godteri-avdelingen også?
Det tviler jeg på.
For Reitan/Rema har jo Narvesen-kioskene.
Og da får han nok, masse rabatt, fra alle sjokolade-produsentene.
(Siden at Reitan har kiosker.
Noe vel NorgesGruppen ikke har.
For Narvesen-kioskene regnes ikke inn, i regnestykket, når man snakker om markedsandeler, på dagligvare-markedet.
Men når det gjelder å få rabatt, fra Freia/Mondelez og Nidar, så regnes nok Narvesen og Rema, som en aktør.
Vil jeg nok tippe på.
Så Reitan får muligens, billigere sjokolade, enn det NorgesGruppen og Coop får.
Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Og hvis Reitan ikke skal ha, en 'bestevenn', i godteri-avdelingen også.
Så kan man vel si, at Bestevenn ikke er, et gjennomført/troverdig konsept.
Det er bare noe, som Reitan forstår, (og ingen andre).
(Noe sånt).
For at Reitan skal få hevet ut, noen 'hyllevarmere', av butikkene sine, da.
Uten å få for mye kjeft.
(Noe sånt).
Eller kanskje, for å få noe slags rar hevn, siden at han ikke, fikk lov til, (av Konkurransetilsynet), å kjøpe Rimi/ICA-butikkene, (i sin tid).
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Det at Reitan ikke, skal innføre 'Bestevenn-konseptet', i godteriavdelingen.
Det er ikke noe jeg vet sikkert.
Men hvis det er sånn, så burde vel kanskje, han 'tjukkasen' Foss, (som er så mye, i nyhetene, som representant, for de overvektige), klage på, at Reitan prøver, å få folk, til å bli tjukkere.
(Siden at han ikke skal kutte ut, mange slag sjokolade, fra enten Freia/Mondelez eller Nidar.
Noe sånt).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Bestevenn er visst, er slags opprør, mot at NorgesGruppen, har fått 'diktere' ting, i dagligvare-bransjen, (de siste årene):
http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-forklarer-Rema-hvorfor-de-vil-gi-deg-farre-merker-a-velge-mellom-605554b.html?spid_rel=2
PS 8.
Jeg har tidligere skrevet om, (på bloggen), at jeg synes, at det er rart, at de forskjellige kjedene, lar hverandres pris-jegere, få lov til, å stå med en scanner, og scanne priser, i butikkene.
(En praksis, som begynte, på den tida, som jeg bodde, i England.
Hvor jeg bodde, fra 2004 til 2014).
Men dette kan muligens også, ha vært noe, som NorgesGruppen, har fått 'trumfet' gjennom, da.
(Noe sånt).
For dette minner ikke, om konkurranse, (vil jeg si).
(Noe sånt).
Disse pris-jegerne, ville ha blitt kastet ut, av butikkene, på den tida, som jeg jobba, i dagligvarebransjen, (vil jeg si).
(Noe sånt).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 9.
NorgesGruppen heter kanskje, noe med Norge.
Men de er ikke eiet, av den norske stat.
(Som kanskje noen, ville tro da).
Men det er, en familie/slekt, som het Johannson, som eier NorgesGruppen.
(Noe sånt).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 10.
Her er mer dette:
https://no.wikipedia.org/wiki/Johan_Johannson
PS 11.
Johan Johannson var egentlig en grossist, som begynte, med butikker, (på 90-tallet).
Og man kan vel si, at etter dette, så har kjedene blitt sterkere.
For når Johannson/NorgesGruppen hadde sitt eget grossist-ledd.
Så ville også Hakon/Rimi/ICA, ha dette.
(Coop/Forbrukersamvirket hadde vel dette, (integrert grossist-ledd), aller først.
Men de ble liksom sett på, som litt sære vel, med sine Samvirkelag osv., som de hadde, på 60/70/80-tallet).
Men nå er det ihvertfall sånn, at hele dagligvarebransjen, er under kontroll, av noen få grupper.
(Nemlig Coop, Reitan og NorgesGruppen).
Så spørsmålet er da, om det er riktig, av Konkurransetilsynet, å la kjedene/konsernene, ha integrert grossistledd.
(For nye aktører, som vil starte butikker, nå for tida.
De har vel ingen uavhengige grossister, å velge mellom, (for å si det sånn).
Og dette er muligens også, et problem, for industrien, hvis jeg skulle tippe).
Men så lenge Coop/Forbrukersamvirket har integrert grossistledd.
Så er det kanskje vanskelig, for Konkurransetilsynet, å nekte de andre aktørene, å ha dette.
Så man må kanskje si, at det er Coop/Forbrukersamvirket, med sine 'rare' forbrukereide butikker, (med integrert grossist-ledd), som ødelegger, for konkurransen, (og mangfoldet), i markedet.
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 12.
Nå er det kanskje sånn, at Konkurransetilsynet, ikke kan oppløse bedrifter.
De kan bare hindre oppkjøp.
(Noe som kanskje var aktuelt, på den tida, (i 1994), som NorgesGruppen ble dannet.
Og det ble opprettet en ny aktør, med integrert grossist-ledd).
Men i USA, så var det sånn, på 1900-tallet, en gang.
At Standard Oil, (het de vel), ble splittet opp, i mange mindre deler, (som nå heter Esso og Mobil osv.).
Og det var det da myndighetene, (i USA), som gjorde.
Av de samme grunnene, som er grunnen til, at vi har Konkurransetilsynet, i Norge, i 'våre dager'.
(For å forhindre, at en eller flere aktører, får for store deler, av markedet).
For markedsøkonomien/konkurransen fungerer best, (sånn som jeg husker det, fra skole/studie-tiden), når vi har mange små tilbydere og mange små etterspørrere.
(Noe sånt).
Så det vi har i Norge, nå for tida, (i dagligvarebransjen), er ikke fri konkurranse da, (siden at vi kun har tre-fire tilbydere), for å si det sånn.
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 13.
Her er mer om dette:
https://no.wikipedia.org/wiki/Fullkommen_konkurranse