Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 23. oktober 2008

Svenskene spiser ikke Grandiosa. De mobber. At nordmenn spiser så mye frossenpizza, betyr det at folk er i en tilstand, og ikke orker lage mat? (N).


17 maj – då firar Norge med fryspizza


Äter 4,7 kilo per person och år
OSLO
Torsk och räkor på syttende mai? Nej, nej.

Fryspizza är norrmännens nya nationalrätt.


Nationaldag. Man ur huse. Karl Johan dränkt i flaggor, lusekoftor och hurtiga tillrop.

Och när norrmannen i kväll sätter sig till bords för att fira gör han det med det bästa nationen kan erbjuda.

Och då blir det varken torrfisk, nykokta räkor eller tunnbröd.

Det blir pizza. Fryst pizza.

Medan vi svenskar nöjer oss med 1 kilo per person och år trycker norrmännen i sig imponerande 4,7.

För ljudteknikern Silje Flaaten i Oslo blir det Grandiosa, eller något av de andra djupfrysta märkena, flera gånger i veckan.

– Det finns inget bättre! Det är gott och lätt, bara att kasta in i ugnen. När man är ensam är det tråkigt att laga mat, säger Silje.

Hon har just inhandlat en pizza till fredagskvällen och påstår att nästan alla vänner har liknande vanor.

Pizza Grandiosa, eller ”Grandis” som norrmännen kallar den, lanserades 1980. Många tycker att den borde vara landets nationalrätt. Kanske inte så konstigt när 150 000 norrmän säger att de äter sin älskade fryspizza på självaste julafton.

Men intresset stannar inte vid matbordet. Här i Norge har pizzan fått sin egen dans och en egen låt – som laddats ner som ringsignal över 700 000 gånger.

– Det är matkultur för oss. Nationalrätt? Ja, varför inte, säger Silje Flaaten.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article491960.ab

PS.

Her er en vanlig Grandiosa:



Dette er vel Norges mest solgte merkevare omtrent.

Jeg husker da jeg jobbet i Rimi, så solgte vi kanskje 50 grandiosaer om dagen.

Noe sånt.

Og kanskje 5 eller 10 Big One.

PS 2.

I den YouTube-videoen, som jeg fant i stad, så kan man se, at i Finland, så selger de vanlig Grandiosa:





PS 3.

I Sverige kaller de dette vanlig Grandiosa. (Noen små pizzaer, laget i Sverige, har jeg sjekket før):



http://www.grandiosa.se/

Hvorfor selger dem ikke den vanlige 'norske' Grandiosaen, (som selger mye i Norge og Finland), i Sverige?

Har svenskene funnet noe galt i den pizzaen?

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter