Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 24. januar 2009

I tilfelle noen trodde jeg sneik meg inn i det tårnet i York. Men det var det visst ingen som hadde gjort der, normannerne hadde full kontroll. (N).



PS.

Jeg leste jo, da jeg var i York, i forgårs, om 'the Harrying of the North', som det stod om, på et skilt, langs bymuren der.

Jeg skal se om jeg finner det bilde:



Og i det tårnet, så leste jeg det, at de aldri mistet kontrollen der, senere i middelalderen, etter den normanniske invasjonen av England da.

Her er mer om når det ble bygget:



Ja, det kan virke som at det tårnet, ble bygget, etter at normannerne hadde full kontroll, etter at de hadde drept mange folk, som bodde mellom York og Durham.

Durham er like ved Newcastle og Sunderland.

Så det er en par timer med toget vel.

Noe sånt.

Så det var en ganske stor del av landet, som de la øde.

Det jeg tenker på nå.

Det er, at normannerne, de var jo etterkommere, av vikingene.

Gange-Rolf osv., som etablerte seg i Normandie, under vikingetiden, et par generasjoner, før de invaderte England.

Og, byen Rouen, som jeg var i, i 2005, da jeg leide en bil i Hirtshals, og kjørte litt på måfå, for å komme unna noe 'mafian'-greier, som prøvde å drepe meg på min onkels nå eksdames gård, i Kvelde i Larvik, i 2005, om sommeren.

Jeg skrev jo tidligere på bloggen idag, at jeg kasta en jakke jeg hadde, i en søppelcontainer i Rouen.

For jeg ville ikke bli gjenkjent, pga. den jakka osv. da.

http://johncons-mirror.blogspot.com/2009/01/blog-post_1478.html

Men byen Rouen, i Normandie.

Den byen er altså oppkalt etter Gange-Rolf.

De klarte sikkert ikke å si Rolf, i Frankrike, så de sa sikkert Rouen, eller noe, istedet.

Noe sånt.

Og jeg prøvde å finne flyplassen der.

Men var litt stresset.

Men jeg kjørte forbi katedralen er, en del ganger.

En fin katedral, må jeg si, hvis jeg husker riktig.

Og der, mener jeg å ha lest, ligger visst han Gange-Rolf begravet.

Som vel var fra Norge(?)

Noe sånt.

Eventuelt Danmark.

Og det var jo etterkommerne av Gange-Rolf og de andre vikingene i Normandie, som dro sammen med Willhelm erobreren, til England, i 1066, var det vel, og invaderte landet da.

Og øya Britannia da, Skottland og Wales og England.

Den øya var vel først bebodd av kelterne.

Og noen andre folkeslag og, tror jeg, som picterne, eller noe sånt.

Hvis det ikke var de samme som kelterne.

Hvem vet.

Men så dukket romerne opp da.

Like etter kristus sikkert.

Og germanerne dukket også opp.

Nå husker jeg ikke hvem som dukket opp først, av romerne og germanerne.

Men det var antagelig romerne.

Så dukket germanerne opp, det var anglerne, og sakserne.

Og også jyder, har jeg lest, fra Jylland i Danmark.

Og jydene fikk vel også noen landsdeler.

Selv om dette med jydene nok har blitt tonet ned ganske mye, sammenlignet med anglerne og sakserne.

Til og med amerikanerne sies jo å være anglo-saxon, eller hvordan det skrives, i kulturen sin osv.

Så engelskmennene, de er vel mye anglo-saxere enda.

Kelterene ble sendt til Wales og Skottland og sånn.

Noe sånt.

Men det var også dansker altså, fra Jylland.

Og etter dette, så kom jo vikingene.

Og det var daneloven, i ca. halve England, må man vel si.

Og det var vel mye danske vikinger da.

Men også norske vikinger tror jeg, i York, som da het Jorvik.

Og også noen som hadde vært i Irland, men som ble kasta ut der, og dro til England da.

Så, der hvor de hadde 'the Harrying of the North'.

Mellom York og Durham.

Der tror jeg det må ha bodd mange nordiske folk.

Enten fra folkevandringstiden, eller fra vikingetiden da.

Men de som drepte dem.

De som organiserte denne slaktingen.

Det var normannerne.

Som også stammet fra vikingene.

Så de drepte sine slektinger, de stammet fra vikingene, og som bodde i England.

Så de som stammet fra vikingene, og bodde i Frankrike, Normannerne.

De slaktet ned de som stammet fra vikingene, og bodde i England, de som bodde mellom Durham og York, hvor jeg nok vil tippe at mange av dem nok stammet fra danske og norske vikinger, og kanskje også fra jydene, hvem vet.

Så det var kanskje litt rart.

At normannerne kunne slakte slektningene sine sånn.

Men det står jo på det skiltet, nesten øverst i denne posten.

At det var anglo-skandinaver.

Altså etterkommere av vikingene.

Som ikke ville akseptere normannerne, som herskere da.

York hadde vel vært en vikingeby, som var nesten som et eget land, i landet, eller noe, i England.

Så det var kanskje derfor de ikke ville akseptere å bli hersket over, av normannerne da.

Siden de var vant til å være et eget land omtrent.

Noe sånt.

Men da, så drepte normannerne, omtrent alle folka, mellom York og Durham.

Så de tok en skikkelig hevn, må man si.

Så hvordan de kunne gjøre det, mot sine slektninger, siden normannerne jo hadde vært vikinger, et par generasjoner før.

Nei, det er vanskelig å si, men noe var det vel.

Det kan tenkes at ting nok var litt tøffere i middelalderen, men den nedslaktingen der, fra normannerne, den var nok bestialsk, selv til å finne sted i middelalderen, vil jeg tippe.

Det er jo fortsatt et nord-sør skille, i England.

Som vel går ca. der hvor Daneloven var.

Som var et vikingerike, i England da.

Men romerne var jo i nord og.

Og romere hadde vi jo ikke i Norden.

Men vikingene som kom etter romerne, de var vel ikke så preget av romerne.

Og det var vel heller ikke anglerne og sakserne osv.

Så nord-sør skille i England, det går kanskje på noe med normannerne.

Eller om det bare er, at i nord, så hadde de vikingelover.

Så de var nesten som en del av Norden, før normannerne dukka opp da.

Og det går et slags skille enda, omtrent der hvor grensen var, mellom dette i hovedsak danske vikingeriket vel, selv om nordmenn også ble kalt dansker, tror jeg, noen ganger, på denne tiden.

Så det kan ha vært nordmenn, f.eks. østlendinger der og.

Så sånn er det.

Men hva dette nor-sør skille egentlig går på, det skal jeg ikke si helt sikkert.

Men det kan nok være noe fra vikingetiden, og denne nedslaktingen, fra normannerne, f.eks., som henger igjen enda.

Det er vel ikke helt umulig.

Selv om det ikke var så mange normannere, som dukka opp i England.

De fikk de lokale folka til å jobbe for seg osv.

Så det var omtrent bare eliten, som var normannere.

Og de innførte vel et slags fransk mønster da, med styre og språk osv.

Så vikingene som dro til Normandie, de ble nok franske ganske raskt.

Så de normannerne, de følte seg vel antagelig mer som franske enn som vikinger da kanskje.

Selv om det bare blir spekulasjon.

Men jeg får se om jeg får lest mer om det her, ved en senere anledning.

Vi får se.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

PS.

Ja nå leste jeg også her, at normannerne, de var mye vikinger fra danelagen, som dro til Nord-Frankrike.

Så dro de tilbake, hundre år senere, eller noe, og slaktet sine slektninger, som ble boende i den gamle danelagen.

Det var vel litt merkelig, at dem skulle bli så uvenner med sine gamle slektinger, såpass raskt.

Så man kan lure på hva som foregikk i Frankrike.

Vi får se om det er mulig å finne ut.

Vi får se.

Her er den linken:

http://da.wikipedia.org/wiki/Normannerne

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter