Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 8. mars 2019

Mer om slektsforskning

Erik Ribsskog

Lensmannsmogen/Fwd: Problemer mer folketellinga fra 1865/Fwd: Rollagslekt

Erik Ribsskog 8. mars 2019 kl. 23:36

Til: Even Tråen
Kopi: Soknepresten Rollag , Rollag.Bibliotek@rollag.kommune.no
Hei,

takk for hjelp med slektsforskning, for noen år tilbake.

Jeg så i dag, at du har skrevet om den utvandrede Numedølen Sven
Gundersen Mogan aka. Svein Gulbrandsen Mogan i Laagendalsposten:

https://www.laagendalsposten.no/historie/edel-argang/numedal/der-var-trange-og-vanskelige-tider-i-hjemlandet/f/5-64-275437?access=granted

Håper det er greit at jeg spør litt rundt det.

Er det bildet i artikkelen virkelig av Lensmannsmogen?

For min tremenning Stine Mogan Olsen sendte meg et bilde, for 9-10 år
siden, at våre Mogan-forfedre, utafor den samme gården, (ser det ut
som).

(Se vedlegg).

Eller kan det være sånn at mine Mogan-slektninger også bodde på Lensmannsmogen?

Ligger de to gårdene, (Mogan og Lensmannsmogen), langt fra hverandre?

Han Sven Gundersen Mogan i Amerika.

Han har visst bytta etternavn, fra Mogen til Mogan.

Men han må vel ha visst om 'vår' gård Mogan, (der hvor det er
fotballspilling, i våre dager, ettersom jeg har skjønt, så er den
gården nå hjemmebanen til Rollag/Veggli).

Men Lensmannsmogen, er den gården også revet?

Beklager hvis det blir mange spørsmål.

Du skrev også, i en av de forrige e-postene, at min farmor Ågot sin
mor Bergit, var datter av Jårån Gulliksdotter.

Men du skriver at Bergit var født i 1880.

Og Jårån var født i 1831.

Så da blir Jårån 49 år gammel, da hu fødte.

Det er vel i eldste laget, i våre dager.

Og hvis jeg skulle tippe, så kom vel kvinnfolka inn i overgangsalderen
tidligere, i gamle dager.

Men det var kanskje nesten som et slags underverk.

Jårån var vel søstera til Gullik som fant Tråen-skatten.

Men kan det ha vært noe de har funnet i Amerika, og tatt med tilbake
til Rollag, har jeg lurt.

Hm.

Beklager hvis det blir mange spørsmål.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Det er kanskje dumt spørsmål, men den e-post-adressen med
'geiteskallin', hva er det ment å bety.

Det er vel et nick, kanskje.

På forhånd takk for eventuelt svar!


---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: Thu, 9 Jan 2014 20:34:42 +0000
Subject: Problemer mer folketellinga fra 1865/Fwd: Rollagslekt
To: justitieombudsmannen@jo.se
Cc: Postmottak Sivilombudsmannen <postmottak@sivilombudsmannen.no>

Hej,

ni har ju telt fel uppi der.

Hur kan dette her ha hendt?

Ni muste nog gå up der og telja igjen tror jag.

Som en formell klage, her fra England/EU.

Mvh.

Erik Ribsskog

---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2014/1/9
Subject: Re: Rollagslekt
To: Even Tråen <geiteskallin@gmail.com>
Cc: Soknepresten Rollag <soknepresten.rollag@rollag.kommune.no>,
Rollag Bibliotek <Rollag.Bibliotek@rollag.kommune.no>


Hei,

ok, så folketellinga er feil?

Da skal jeg sende om det til stiftsmyndighetene, (eller hva det heter).

(Eller myndighetene, da).

Var det sognepresten som sendte til deg?

Hvorfor kaller du deg geiteskallen?

Ågot og dem bodde vel også på Me-Tråen, (før de kjøpte Mogan), har jeg
lest i bygdebok-filene som Rollag bibliotek sendte.

Beklager at det blir mye spørsmål.

Jeg har aldri vært oppi Rollag.

Jeg vet ikke hvorfor min farmors slekt aldri dro meg med opp dit.

Ågot var noen ganger på sommerferie på hoteller, oppi 'Dalom':

Og da var søstera mi Pia med henne.

Det er mulig at det var oppe i Rollag.

Jeg har også scort et mål, mot et lag fra 'Dalom', (som dem sier i
Sande ihvertfall), som guttespiller, for Berger IL, når dem fikk nye
tribuner.

(For da kom Veggli, (eller hvem det var), på besøk, med et senior-lag,
et gutte-lag og et håndball-lag.

Dette var på midten av 80-tallet).

Jeg har også vært på rafting-tur, til Dagali.

Og rafta i Lågen.

Dette var mens jeg jobba, som butikksjef, på Rimi Lambertseter, i år 2000.

Distriktsjef Fjellhøy, (som ble kalt PØF), dro oss med.

En ung lokal mann var 'sjefen' i vår båt.

Hytta hadde boblebad og badstu, og jeg var på gruppe med ei som het
Renate Heder, blant annet, (som var butikksjef på Rimi Nordstand vel,
på den tida), og PØF hadde med cirka ti kasser øl, eller noe.

Så det var jo den fylleturen, arrangert av Rimi.

Men jeg datt ikke ut av båten, ihvertfall.

Mora mi trodde en gang at søstera mi Pia hadde falt i Lågen, da de
bodde i Larvik.

Men hu hadde bare flytta til faren min, (som bodde like ved meg, på Bergeråsen).

Jeg har også jobbet på en gård, som heter Løvås, i Kvelde, i Lågendalen.

Men onkelen min, på morssida, vil ikke sende attester osv., som ligger
der, over til England.

Det var artig å høre fra noen i Rollag.

Jeg får prøve å se mer i kirkebøkene.

Hvis jeg hadde funnet registrert at Margit Davidsdatter og Gullek
Olsen gifta seg, da og da, så hadde det vel stått foreldrene der.

(Altså i kirkeboka).

Så jeg får prøve å tyde presteskriften.

Jeg har nemlig studert litt ihvertfall ved University of Sunderland,
og diskutert på VGD, og lært at det er bra med dokumentasjon, osv.

Så vi får se om jeg finner ut av det.

En gang, når jeg var på sommerferie, i Brighton.

Så ba mora i vertsfamilien meg, (ei Tina Hudson), om å gå å kjøpe
geitemelk, til en kattunge, eller noe, i den lokale dyrebutikken.

Men det solgte de ikke der, så dyret døde, vel.

Men da skulle jeg ha hatt e-post, så kunne jeg hørt med noen fra
Rollag, om hvor dem solgte det, (siden dere har så peiling på geiter,
osv.).

For å prøve å fleipe enda mer!

Igjen takk for hjelp!

Mvh.

Erik Ribsskog


2014/1/9 Even Tråen <geiteskallin@gmail.com>:
> Årstalet du fann i 1865 må vera feil, (årstal er ikkje alltid riktige)  så
> ja eg er sikker på det eg har sendt. Gullek i Amerika kjenner eg ikkje
>
> Even
>
>
> 9. januar 2014 kl. 14.03 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>:
>
>> Hei,
>>
>> hu Margit Danielsdatter, (som var gift med Gullek Olsen), og mor til
>> Jøran Gulleksdotter.
>>
>> Hu står det at var 64 år gammel, i 1865, i denne linken:
>>
>> http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038097002025
>>
>> Så hun er altså født i 1801, (får jeg det til å bli).
>>
>> Men din Margit, (tvillingen til Kari), hu er jo født i 1797.
>>
>> Så det er fire års forskjell her.
>>
>> Er du sikker på at dette ikke er dattera til Daniel Hansen, (og at han
>> fikk en attpåklatt, på plassen sin)?
>>
>> (Det var derfor jeg sendte, for jeg fikk ikke årstallene til å stemme).
>>
>> Jeg burde kanskje forkart det jeg lurte på mer nøyaktig, i den første
>> e-posten.
>>
>> Beklager dette!
>>
>> Mvh.
>>
>> Erik Ribsskog
>>
>> PS.
>>
>> Vet du forresten noe om hvor Margit Danielsdatter og Gullek Olsen sin
>> sønn, (nemlig Gullek Gulleksen), var i USA, med min oldemor, (Bergit
>> Tovsdatter Mogan, som var niese av Gullek).
>>
>> Det stod North-Dakota, i digitalarkivet.
>>
>> Noen ved biblioteket i Fargo mente det kunne være i byen Gilby, at de
>> bodde.
>>
>> Bare lurte.
>>
>> PS 2.
>>
>> Jeg jobba som butikksjef, på Rimi Lambertseter, fra 1998 til 2000.
>>
>> Og der ansatte jeg ei fra Numedal, som het Åse vel, (med lyst hår
>> vel), og som spilte kirke-orgel.
>>
>> Hu var i begynnelsen av 20-åra, på den tida.
>>
>> Er hu fra Rollag eller Veggli, forresten.
>>
>> Isåfall får dere hilse.
>>
>> Igjen mange takk for svar.
>>
>> Jeg skal si fra til alle de kvinnelige tremenningene mine, at det ikke
>> blir innavl, hvis det blir 'pulings', så da blir nok a Samasati
>> Margrete Ribsskog, blant annet, fornøyd.
>>
>> Og hu Anita, fra Robsrudjordet Grill og Markus Thranes vei, i
>> Hanaborg/Lørenskog.
>>
>> Bare fleiper.
>>
>> Håper dere tåler en fleip oppi der!
>>
>> Jeg har igjen Flesberg og, siden faren din Ågot var derfra.
>>
>> Men jeg håper jeg finner det på digitalarkivet, så jeg slipper å sende
>> til halve bygda der også, liksom.
>>
>> Og for Øivind, (som Ågot var gift med), så har jeg igjen Nesbygda og
>> Hurum og en svensk skomaker, (Oluf Olsson), som var hans morfar.
>>
>> Igjen takk for hjelp!
>>
>>
>> 2014/1/9 Even Tråen <geiteskallin@gmail.com>:
>> > Eg har fått oversendt einmail frå deg med spørsmål om to Danielsdøtrar,
>> > Margit  f.1797 og Birgit f. 1789
>> >
>> > Dei to er trimenningar og samanhengen er slik:
>> >
>> > Daniel Sevresson er ukjend , men er fødd på 1600 talet. Han får fleire
>> > ungar, bla Sevre Danielsson f 1704 og Hans Danielsson f 1714.
>> > Sevre budde all sin dag i Veggli og fekk bla ein son, Daniel Sevresson f
>> > 1743.
>> >
>> > Hans budde i Hanseplassen, ein husmannsplass til Rollag prestegard. Hans
>> > fekk ein son Daniel Hansson f 1746.
>> >
>> > Daniel Sevresson fekk ei dotter Margit i 1797 (forøvrig tvilling med
>> > Kari)
>> > ho vart mor til Jårån Gulleksdotter f 1831.
>> >
>> > Hans Danielsson får ei dotter Birgit i 1789, ho vart mor til Tov Persson
>> > (Pedersson) f 1830
>> >
>> > Jårån Gulleksdotter f 1831 gifta seg med Tov Persson f 1830. Dei fekk
>> > dottera Birgit i 1880. Og ho vart mor til Ågot di bestemor.
>> >
>> > Så innavlsprosenten er temmeleg låg som du ser
>> >
>> > mvh
>> >
>> > Even Tråen
>> >
>> >
>> >
>> >
>> >
>> >
>
>

men dette er vel samme gården.jpg
353K

PS.

Her er vedlegget:

Mer om nettmobbing

Erik Ribsskog

Purring på faktura 14205 fra Asker Golfklubb

Erik Ribsskog 8. mars 2019 kl. 20:43
Til: Johanne Viktoria Mjøen
Kopi: "post@inkassoklagenemnda.no" , post , juridisk
Hei,

jeg har aldri spilt golf, og har aldri hatt noe med Asker Golfklubb å gjøre.

Så hvis dere kan slutte med å sende Nigeriabrev, (må jeg kalle det).

Erik Ribsskog

PS.

Jeg har sendt Datatilsynet hundrevis av mailer, angående ID-tyveri-saker.

Så dette er antagelig noe i den gata der.


08.03.2019 skrev faktura@norkred.no <faktura@norkred.no>:
> Vi kan ikke se at Asker Golfklubb har mottatt oppgjør for faktura 14205.
>
> Dersom din innbetaling har krysset dette varselet, ber vi deg om å se bort
> fra denne purringen.
> Det vil da bli sendt deg en egen giro med påløpte renter og gebyr.
>
> BETALINGSINFORMASJON
>
> Purring til:    Erik Ribsskog
> ________________________________
>
> Purring fra:    Asker Golfklubb
> Bankkonto:      1602 48 90671
> KID:    5014327000
> Beløp å betale: 7 662,42
> Forfallsdato:   22.03.2019
>
> Klikk her for å laste ned
> <https://www.nyfaktura.no/reminder/pdf?rtype=PU&key=f029a8c1-2928-4627-ba7a-e30692287d72>
> purringen *
>
>
> Vær påpasselig med at KID blir benyttet ved innbetaling slik at vi får
> registrert den riktig i systemet.
>
> Har du spørsmål ved betaling vær vennlig å ta kontakt med Norkred på telefon
> 48 84 71 74
> eller epost johanne@norkred.nojohanne@norkred.no
>.
>
> Med vennlig hilsen
> Norkred AS
>
> [cid:logo]
>
>
> ________________________________
>
> * For å lese denne filen må en PDF-leser være installert. Du kan bruke Adobe
> Reader og den kan lastes ned fra linken
http://get.adobe.com/no/reader/<https://get.adobe.com/no/reader/>
>

Numedal-gården Mogen/Mogan, (hvor min farmor Ågot vokste opp), er visst en tidligere lensmannsgård. Det visste jeg ikke. (Fra Kongsberg Dagblad 12. oktober 1935)



PS.

Her er mer om dette:


PS 2.

Enda mer om dette:


PS 3.

Og enda mer om dette:


PS 4.

Og enda enda mer om dette:


PS 5.

Denne Sven Gundersen Mogan, er nok ikke, i 'vår' slekt.

Men skikken var sånn, at man i Norge, gikk mer og mer over til å bruke steds/gårds-navn, som etternavn.

(Istedet for 'islandske'/norrøne etternavn.

Hvor man bruker sin fars navn, (pluss 'sen'), som etternavn.

For å si det sånn).

Men disse som dro til Amerika, solgte nok sin gård.

Og så flytta min farmor og dem dit etterhvert, da.

Og min farmor sin far, hadde mange navn, ettersom hvor han bodde, (har jeg sett, når jeg har drevet med slektsforskning).

Han kalte seg Nils Me-Tråen vel, (Tråen er en kjent Rollag/Numedal-gård), og også Nils Dalen.

(Noe sånt).

Uten at jeg vet hvilken dal det da var snakk om.

(For å si det sånn).

Og han kalte seg også Nils Torstensen.

(Ser jeg på 'slektsforsknings-arket' mitt her).

Før han endte opp på Mogan gård, (de bodde visst også en kort periode i/ved midtre Vestfold, sa min farmor en gang, på 80-tallet), og så brukte navnet Nils Mogan.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 6.

Sønnen Gerard T. Mogan startet visst verdens største bisamrotte-farm:


http://archive.macleans.ca/article/1927/5/15/enter-the-muskrat-farmer#!&pid=18

PS 7.

Min oldemor Bergit sin far Tov, kjøpte gården Mogan, i 1892:


http://johncons-mirror.blogspot.com/2010/01/na-ma-jeg-si-at-jeg-er-litt-stolt-her.html

PS 8.

Da var det kanskje sånn, at han Sven Gundersen Mogan, forpaktet gården, av 'vår' slekt.

Det står i PS-et ovenfor, at i 1865, så forpaktet Anders A. Klægstad fra Modum gården, (før han flytta til et sted ved navn Hellerud).

Eller.

Det nevnes også i PS-et ovenfor.

At min tippoldefar Tov hadde en storbror, ved navn Gunder.

Og Gunder-navnet finner vi igjen, i mellomnavnet til Sven Gundersen Mogan.

Så Sven Gundersen Mogan, var nok en fetter, av min oldemor Bergit.

(Noe sånt).

Og han Gerard T. Mogan med rottefarmen, blir da en tremenning, av min farmor Ågot.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Det fra avisartikkelen øverst, om at Mogan var en lensmannsgård, er ikke nevnt, i bygdeboka, (såvidt jeg kan se).

Så om det var en røverhistorie.

Det kan man kanskje lure på.

Det kan jo være, at lensmann-stillingen var en deltidsjobb, på den tida, (i Rollag/Veggli).

Hm.

Og at det var litt sånn hipp som happ, hvem som hadde den.

Og at det derfor har gått litt i glemmeboka, hvem som var lensmann, (det og det året).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Det står også i bygdeboka, (i PS 7), at Gunder Pedersen og Gunil Olsdatter var barnløse, (og at de solgte gården).

Hm.

Det kan jo ha vært sånn, at det er en slags trøtting/nerd, som har skrevet bygdeboka, cirka hundre år seinere, og som har sett feil i kirkebøkene, (eller noe lignende).

Det kan man kanskje lure på.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Det stemmer ikke med foreldrene til Sven Gundersen Mogan.

(Fra avis-artikkelen).

Så det er mulig, at det finnes to gårder, som heter nesten det samme, (Mogen og Mogan), i Rollag/Veggli/Numedal.

(Noe sånt).

Selv om Thoen/Toen-navnet også nevnes både i avis-artikkelen og bygdeboka.

(Mora til Sven Gundersen Mogan sitt pikenavn, var Thoen.

Står det i avis-artikkelen).

Og er det da det samme Thoen-navnet som i Olav Thon, tro.

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Det står i avis-artikkelen øverst.

At Sven Gundersen Mogan sin far, het: Guldbrand Larsen Mogen.

Men da skulle vel sønnen sitt navn blitt:

Sven Guldbrandsen Mogan/Mogen.

Så her kan man kanskje lure litt.

Hm.

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Her nevnes vel Mogen gård med gårdnummer 12 bruksnummer 1, (i bygdeboka har Mogan gårdnummer 9 bruksnummer 5, (selv om sånt vel kan endres, ved kommunesammenslåinger for eksempel)):


https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ySfmjT823MMJ:https://www.rollag.kommune.no/tjenester/selvbetjening/Postlister/~/media/Rollag/Postlister/2016/Postliste%252029.08.2016%2520-%252002.09.2016.ashx+&cd=16&hl=en&ct=clnk&gl=no&client=opera

PS 14.

I Rollag Bygdebok, (hos Bokhylla), så forklarer/presiserer de, når det menes Lensmannsmogen, så det er nok sånn, at det er snakk om to forskjellige gårder, (Mogan og Mogen):



PS 15.

Nå var jo han Sven Gundersen Mogan spiritist.

(Som det står i Kongsberg Dagblad-artikkelen øverst).

Og det stemmer muligens ikke helt med farens navn, (fra den samme avis-artikkelen), som jeg har forklart om i PS 12.

Så man kan vel muligens ikke se helt bort fra, at Sven Gundersen Mogan, likevel kan ha vært min oldemors fetter.

Men at han i Amerika, kanskje syntes, at det var mer gjevt, å være fra Lensmannsmogen, (enn fra Toen-bruket, (blir det vel), Mogan).

(For å si det sånn).

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 16.

Dattera til Sven Gundersen Mogan fikk visst et religiøst samfunn, (for folk som lar kirken arve dem), oppkalt etter seg:


http://www.uuchurch.org/2018/the-power-of-planning/

PS 17.

I et norsk-amerikansk tidsskrift, ('Samband'), så skriver Sven Gundersen Mogan om sin bestefar Sven Gundersen Thoen, og om en pastor Stoltenberg, som ikke likte, at bestefaren drakk:


http://www.valdressamband.org/vdb/samband/SAMBAND%20NO%2069.pdf

PS 18.

Bestefaren var far til hans mor Jøran, skriver Sven Gundersen Mogan.

Og hu gifta seg med Gulbrand Larsen Mogen.

Så Gundersen er morfaren sitt mellomnavn, (kan det virke som).

Og om morfaren skriver Sven Gundersen Mogan, at han var fra en av bygdene i nærheten av Kristiania.

Men at moren, (til morfaren), var fra Numedal.

Men så hadde hu blitt tjenestepike, (som min farmor Ågot vel var, i sin tid).

(Skriften i artikkelen er vel såkalt gotisk.

Noe sånt.

Så det er litt tungt å lese.

For å si det sånn).

Men moren sin mann døde.

Og hu dro tilbake til Numedal med sin unge sønn.

Og de slo seg ned i Flesberg, (hvor de hadde trange kår), mente Sven Gundersen Mogan å ha hørt.

Og morfaren ble underoffiser, og var med i en krig mot Sverige.

Og da han kom tilbake, så hadde hans brud giftet seg med en annen.

(Eller, hu sendte bud om dette).

Og han hadde kjøpt en gård til de, (som visst var en av de beste i Rollag).

Men når bruden svek, så solgte han gården.

Og han kjøpte så en del gårder, (som han drev samtidig).

Og han ble også forpakter på Nore prestegård.

Og også på Rollag prestegård, (hvor han fikk skjenn av kona til pastor Stoltenberg, som mente at drukkenskap var den værste/groveste synd).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 19.

Her kan man se, at gården Mogen ble skilt ut fra Bjørkgarden, på 1600-tallet, (så dette er en annen gård enn Mogan, som ble ryddet, på 1800-tallet):


https://www.laagendalsposten.no/historie/edel-argang/numedal/der-var-trange-og-vanskelige-tider-i-hjemlandet/f/5-64-275437?access=granted

PS 20.

I artikkelen ovenfor, så ser man, at navnet på Sven Gundersen Mogan, har blitt til Svein Gulbrandsen Mogan.

Men faren het, (som man kan se øverst i bloggposten), Gulbrand Larsen Mogen.

Så Mogen har blitt til Mogan.

Og det er vel litt rart.

For Sven Gundersen Mogan, må vel ha visst om, at Mogan var en annen gård, (som også lå i Rollag/Veggli).

Hm.

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 21.

Men et bilde som min tremenning Stine Mogan Olsen sendte meg, for cirka ti år siden, (mens jeg bodde i England), er visst fra den samme gården, (kan det virke som):


http://johncons-mirror.blogspot.com/2009/11/jeg-sendte-en-e-post-til-stine-mogan.html

PS 22.

Da kan man lure på, om det er sånn, at min farmor og de, også bodde på Lensmannsmogen.

Eller om de som er på det innrammede bildet, i PS-et ovenfor, ikke er mine slektninger.

Eller om Laagendalsposten har surra, og at bildet i PS 19 egentlig er av gården Mogan, (hvor min farmor var fra).

Eller om inngangspartiet til gårdene Mogan og Lensmannsmogen, så like ut.

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv