Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 19. mai 2009

StatCounter: Noen i Danmark søker på '"Anders Gjedde" holocaust', på Google. Jøjje meg, det var litt av et søk. (In Norwegian)

anders gjedde

PS.

Jeg vet ikke om det er forfaren min, Anders Gjedde Nyholm.

Jeg trodde han døde før krigen, så han hadde vel ikke noe med holocaust å gjøre, på noen måte vel.

Hm.

Jeg får sjekke når han døde igjen.

PS 2.

Her står det, at Anders Gjedde, hadde Højris slott, i Danmark, på 1800-tallet:

Højriis Slot
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi


Højriis i midten af 1800-tallet, før den store ombygning


Højriis slot, 2005.
Højriis Slot (bliver også stavet Højris Slot) et et slot eller herregård ved Sallingsund på Mors ca. 7 km syd for Nykøbing. Højriis Slot er kendt tilbage fra middelalderen.
Den første kendte ejer var en ridder Johan Skarpenberg, som var en af Dronning Margrete 1.s betroede mænd. Han er nævnt i skriftlige kilder fra 1397 og ejede mange andre store gårde bl.a. Spøttrup i Salling. Han ligger begravet i Viborg Domkirke.
Højriis er i tidens løb ombygget flere gange. Dets nuværende arkitektur stammer fra 1859, da godsejer Galtrup Gjedde lod tårnet opføre. I 1865 ombyggede kammerherre C.A.L. Steensen Leth slottet med de karakteristiske takkede gavle.
I det 20. århundrede ramte herregårdenes nedgangstider Højriis hårdt, og allerede i slutningen af 1940'erne var det meste af slottet ubeboet, og det trefløjede bygningskompleks blev ramt af et omfattende forfald.
Siden 1994 har en omfattende restaurering fundet sted. Riddersalsfløj og havefløj er nu tætte, og omfattende skader i fundamenter og murværk er repareret. Senest er et stykke af nordfløjen retableret, tårnets murværk repareret og tårnuret sat i stand.
Højriis er privatejet og ikke fredet. Midlerne til restaurering samt vedligeholdelse af slot og park kommer fra turismen.
Højriis Gods er på 434 hektar.

[redigér]Ejere af Højriis

(1397-1413) Johan Skarpenberg
(1413-1434) Børglum Kloster
(1434-1436) Thomas Pedersen
(1436-1440) Kjeld Pedersen
(1440-1465) Børglum Kloster
(1465-1490) Anders Nielsen Banner
(1490-1510) Erik Andersen Banner
(1510-1535) Erik Eriksen Banner
(1535-1555) Jens Thmosen Sehested
(1555-1579) Anne Maltesdatter Juel gift Sehested
(1579-1592) Malte Jensen Sehested
(1592-1612) Claus Maltesen Sehested
(1612-1636) Anne Nielsdatter Lykke gift Sehested
(1636-1657) Erik Juel
(1657-1664) Niels Benzon
(1664-1670) Mogens Iversen Kaas
(1670-1690) Poul von Klingenberg
(1690-1723) Poul von Klingenberg
(1723-1755) Ulrikka Augusta von Speckhan gift von Klingenberg
(1755) Poul von Klingenberg
(1755-1769) Frederik Hauch
(1769-1776) Albert Winding
(1776-1778) Frederik Hauch
(1778-1799) Didrik Galtrup
(1799-1812) Maren Nielsdatter Kortbech gift Galtrup
(1812-1836) Anders Gjedde
(1836-1863) Didrik Galtrup Gjedde
(1863-1865) Gertrud Kristine Nyborg gift Gjedde
(1865-1918) Carl Louis August Steensen-Leth
(1918-1922) C.M. Bay
(1922) Jysk Landhypotekforening
(1922) J.C. Breum
(1922-1924) Carl Jensen
(1924-1946) Alfred Jensen
(1946-1950) Enke Fru Grethe Jensen
(1950-1951) Marie Luise Clason gift von Schwerin
(1951-1990) Marie Luise Clason / Woldemar von Schwerin
(1990-1995) Vibeke von Schwerin / Iris von Schwerin
(1995-) Vibeke von Schwerin / Ib Smith
[redigér]Ekstern kilde/henvisning

Slottes hjemmeside


http://da.wikipedia.org/wiki/Højriis_Slot

Han hadde sikkert det sølvkruset mitt han, som jeg fikk av bestemor Ingeborg, til 34 års dagen min, i 2004.

Det som det er bilde av øverst til høyre på bloggen nå, på det bildet med bestemor Ingeborg.

Inni det sølvkruset, så er det er sort-hvitt fotografi av Højris Slott, hvis jeg husker riktig.

Og bestemor Ingeborg sier også at kruset har stått på Højris.

Og man kan tyde 'Gedde', ble det vel skrevet, viste bestemor Ingeborg meg, at det navnet er gravert inn i kruset.

Flere av krusets eiere har gravert sitt navn inn i kruset.

Og det sølvkruset er fra 1700-tallet husker jeg, for noen har fått det datert, og det ligger en lapp i kruset hvor dette står.

Men at han Anders Gjedde skal ha hatt noe med holocaust å gjøre da, når han levde på 1800-tallet, på Mors i Jylland?

Det hørtes vel litt rart ut.

Men hvis han har drept noen jøder, eller andre, eller vært med på det, så får jeg si unnskyld på vegne av han da, for hva nå enn han har gjort, siden jeg har det ølkruset hans.

Så får vi håpe at det er i orden.

Så får vi se om det er mulig å finne ut noe mer om dette.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

PS 3.

Her er et bilde jeg fant, av Højris Slott, hvor det sølvkruset har stått.

Det er kanskje mer som en herregård men.

Men men.

Højris slot

PS 4.

Jeg må være ærlig, og si, at det slottet er nok ikke så fint.

For jeg har søkt litt på nettet nå, og funnet ut forskjellige ting.

- Det er i delvis gotisk stil vel, ala Cunard Building i Liverpool som vel er i ny-gotisk stil.

- Slottet har en gifthave, (det er et omvisningsslott nå), og det har sikkert hatt gifthave tidligere og, så det er et hekseslott vel.

- Det tårnet, som jeg har lest ble bygget av en Gjedde, tror jeg, der står det 'G' 'G' 'G'.

Eller er det 6 6 6 ?

Hvem vet.

I tårnet, som ble bygget på 1800-tallet, så er det et rom, og der står det et _rundt_ bord, ala det i Mandeville St., det på Bumper og det som bestemor Ingeborg har hjemme i stua i Nevlunghavn.

Det tårnet er nok noe Illuminati-greier, tror jeg.

Noe sånt.

Men men.

At de følte seg så overhøyet, at de måtte ha et tårn å sitte i, og lage plott da.

Noe sånt.

Men men, jeg får prøve å finne ut mer om det her senere.

Vi får se.

PS 5.

Ja, det var visst ikke 6 6 6 det stod, men 'G' 'G' noe, tror jeg.

Men jeg lastet bildet av slottet som var i linken ovenfor, fra dansk Wikipedia:

800px-Højriis_Slot

Så ser man at de har en sånn fin, gammeldags klokke, på det flotte, høye tårnet da.

Trodde jeg.

Ser det her ut som noe klokke?

klokke

Det ser ikke ut som romertall for meg ihvertfall.

Det er nok noe heksegreier.

Skal vi si at det en zodiac?

Noe sånn kabalistiske, 'old school' New Age-greier da, vil jeg tippe.

Noe sånt.

PS 6.

Her er Højris, sånn som det så ut, i 1861, stod det på dansk Wikipedia.

Da ble det kalt herregård, leste jeg i teksten fra Wiki Commons, som hører til bildet.

Her kan man se at Højris er stilrent, i en klassisk dansk stil kanskje?

Noe sånt.

Det ser ihvertfall mye finere ut, enn det gjør i våre dager, synes jeg:

Højriis

Så spørsmålet er, hvem har tulla med Højris?

Det ølkruset jeg har, det er visst fra 1700-tallet, så de første som hadde ølkruset, var vel normale i huet, får man kanskje regne med.

Mens de som tulla med Højris, på 1800-tallet, nok ikke var så gode i hue.

Skal vi se om han Anders Gjedde går klar da:

(1812-1836) Anders Gjedde
(1836-1863) Didrik Galtrup Gjedde
(1863-1865) Gertrud Kristine Nyborg gift Gjedde
(1865-1918) Carl Louis August Steensen-Leth
(1918-1922) C.M. Bay

Ja, han eide Højris, mens det fortsatt så normalt ut der.

Hm.

Jeg har lest om det greiene her før.

Men jeg tror jeg får ta og fortsette imorgen, eller noe, med å prøve å finne ut hvem som tulla med Højris.

Vi får se.

PS 7.

Ja, det stod jo på Wiki det:

Dets nuværende arkitektur stammer fra 1859, da godsejer Galtrup Gjedde lod tårnet opføre. I 1865 ombyggede kammerherre C.A.L. Steensen Leth slottet med de karakteristiske takkede gavle.

Men det 1859 stemmer nok ikke.

Fordi, det passer ikke med den teksten som var til bildet av Højris, som herregård, det svart-hvitt bildet ovenfor.

Skal jeg finne teksten:

('''Højriis slot''' in Mors Sønder Herred, Thisted Amt, Denmark Image by F. Richardt in ''Prospecter af danske Herregaarde'' 1861 Category:Estates in Denmark

da:Højriis slot )


http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Højriis.jpg

Jo, det Wiki-artikkelen skriver kan stemme.

For det fotoet, i svart-hvitt, ble trykket i en bok, i 1861.

Men fotoet kan jo ha vært fra før 1861, men at det ble trykket senere.

Det er mulig.

Så vi får gå ut fra at det var Galtrup Gjedde som ødela Højris, ved å bygge det nevnte tårnet, pluss at også C.A.L. Steensen Leth, ødela Højris, ved å bygge sånne, ganske stygge vel, takkete påbygg, på toppen av veggene.

Men det kan ha vært at Leth ødela Højris, og skyldte på Galtrup Gjedde, angående det med tårnet.

Det er en fjern muliget ihvertfall.

Men vi får stole på Wikipedia.

Galtrup Gjedde, var noe heksemester, eller troll-kar, vil jeg tippe.

Noe sånt.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter