Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 19. mai 2009

Tvillinger fra Sheffield. (In Norwegian)

De var visst norske de to kordamene til Rybak, i Melodi Grand Prix.

Men jeg så på avstemningen, på BBC, på lørdag.

Og da sa vel BBC-kommentatoren at kordamene var to tvillinger fra Sheffield, hvis jeg hørte riktig.

Jeg dreiv med noe blogg-greier og, men jeg mener han sa det.

Så sånn er det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

PS.

Sheffield er jo i Yorkshire, hvor det er mange etterkommere av norske og danske vikinger.

Normannerne drepte og jaget alle folk, (som mye var etterkommere av vikinger), mellom York og Durham, i noe som blir kalt 'the harrowing of the North'.

Men Sheffield ligger sør for York.

Så der ble vel ikke folka som var av nordisk slektskap drept av normannerne, i like stor grad.

Jeg kikka på Wikipedia nå:

Demographics
People from Sheffield are called Sheffielders. They are also colloquially known to people in the surrounding towns of Barnsley, Doncaster, Rotherham and Chesterfield as "dee-dars" (which derives from the traditional pronunciation of the "th" in the dialectal words "thee" and "thou", which is now extremely rare to hear).[27] Many Yorkshire dialect words and aspects of pronunciation derive from old Norse[28] due to the Viking influence in this region.


http://en.wikipedia.org/wiki/Sheffield

I Sheffield så sier de altså 'dee-dars', selv om det er sjeldent, i våre dager.

Det betyr vel 'de derre', på norsk(?)

Det høres ganske norsk ut, syntes jeg.

Så hvis han sa at de så ut som to tvillinger fra Sheffield, så er vel ikke det noe stygt sagt vel.

Men men.

Det står på Wikipedia, at det var snakk om dansker, som bodde i England, men Øst-Norge, var nok mye under danskekongen, også i vikingetida, så det kan godt være snakk om vikinger fra Oslofjordområdet, at de dro sammen med danskene til England kanskje, og at vestlendigene dro til Færøyene og Irland og Isle of Man osv, under vikingetida.

Før normannerne, (som var dansker som hadde bodd i Frankrike i et par generasjoner), kom og drepte vikingene i England, som ikke hadde bodd i Frankrike, blant annet.

Så noe skjedde nok med de danskene som dro til Normandie, at de ble kanskje rimelig franske og endret samfunnsform osv., til mer føydalherre-prinsippet, tror jeg, at de hermet etter den franske samfunsoppbygningen, som var før den franske revolusjonen.

Så i England, så har de vel ikke hatt noen revolusjon.

Derfor har Storbritannia vel klassesamfunnet, med en tydelig definert over- middel- og arbeiderklasse, som vi vel ikke finner f.eks. i Frankrike nå.

Så britene er nok mer franske enn franskmenna nå, altså slik som Frankrike var under Ludvig den fjortende osv., solkongen.

Illumianti-symbolet solstrålene anyone, som har lest på bloggen?

Hva vet jeg.

Men det er vel lov å lure ihvertfall.

PS 2.

Nå tenker jeg her.

Hva om øst-norske har 'the curse of Ham', at de er Hams stamme fra isralittene, som vandret nordover.

Også dro disse, til England, under vikingetiden, og ble senere drept mye under den nevnte Harrowing of the North, av normannerne.

The Harrowing of the North, var jo mellom Durham og York.

Og da har vi Sunderland som ligger nord for Durham også har vi Sheffield som ligger sør for York.

Kan dette være byer som har etterkommere av øst-norske vikinger?

Også tenker jeg på dette med arbeiderklasse, middelklasse og overklasser i England.

Kan arbeidersklassen være etterkommere av øst-norske vikinger?

Middelklassen etterkommere av Anglo-saxerne?

Og overklassen etterkommere av normannerne?

Kan det være noe sånn som foregår.

At for å straffe Ham-folkeslaget så er det arbeiderklasser?

Det er nok ganske vanskelig å bryte ut av dette klassesystemet, tror jeg, for folk blir tulla med av nettverk osv., i England, virker det som for meg.

Sånn at disse i arbeiderklassen blir tullet med da, av folk i offentlige etater osv.

Ikke offisielt da selvfølgelig, men ioffisielle nettverk, såkalt mob(?),tenker jeg på nå.

Men jeg tenker på mye forskjellig så det er mulig jeg tar feil og.

Det er mulig.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter