Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 8. januar 2010

Her kan man se hvor mye faren min brydde seg om meg

berger 17 mai 1983

PS.

Bestemor Ågot pleide vel ikke å være ved Berger skole, i bunad, på 17. mai, selv om hun hadde masse barnebarn som gikk i toget.

Av en eller annen grunn.

(Jeg tror ikke hun hadde bunad, som jeg kan huske, ihvertfall.

Selv om jeg vel ville tro at det fantes noe som heter Numedalsbunad eller Rollagsbunad, eller noe sånt).

Kanskje hun ikke var så norsk, eller kanskje hun ikke brydde seg så mye?

Onkel Håkon og tante Tone var vel heller ikke der, tror jeg.

Ihvertfall ikke som jeg kan huske.

Jeg kan ikke huske at en eneste person nevnte det, at jeg gikk først i 17. mai-toget, når toget kom tilbake til skolen der, når omtrent alle på Berger så på toget da.

Så vår familie var nok ikke så norske, vil jeg si.

Det pleide ikke å være så hyggelig nede hos Haldis på 17. mai-feiringer heller.

Det var ikke sånn at det tok av akkurat, som jeg kan huske.

Det var vel som en vanlig lørdag eller søndag omtrent.

Så det var laber feiring av 17. mai, i min familie, vil jeg si.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Det her er visst en numedalsbunad:

nume

Men jeg kan ikke huske å ha sett farmora mi i en sånn bunad, hvis jeg skal være helt ærlig.

Og vel ikke i noe annen bunad heller.

Souvernier fra ferier i Norge ble plassert i gangen i huset på Sand.

Souvernier fra ferier på Rhodos mm. ble plassert i stua.

Men men.

Så jeg tror ikke at min familie var så spesielt norske egentlig.

Vel hverken på mors eller farssida.

Selv om mora mi vel var ganske norsk, men hun har vel heller aldri eiet en bunad, tror jeg, så hun var nok ikke så veldig norsk hun heller.

Så sånn var vel det.

Bare noe jeg kom på.

Så det var nok jeg i slekta, som syntes at 17. mai var gjevest.

Det vil jeg nok tro.

Så sånn var nok det.

Vi får se.

PS 2.

Men farmora mi var grei da, og arrangerte konfirmasjon for meg.

Siden jeg ville ha det, siden alle andre i klassen, (mer eller mindre vel), hadde det.

Selv om faren min ikke kom i konfirmasjonen min da, (enda han var min hovedforsørger, og fikk dobbelt barnetrygd for meg, osv., og bodde like ved huset til Ågot, og var hjemme den søndagen, såvidt jeg kan huske, siden jeg husker at han kjørte meg til kirka, men ikke helt fram).

Så det var kanskje litt spesielt.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter