Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 3. juni 2010

Oppdatering om Berger mm., fra Facebook




Erik Ribsskog



Erik Ribsskog Hei,


jeg søkte på deg på nettet, siden du ikke svarte.

En gang, så skulle jeg levere en bok, på Drammen bibliotek, hvor du jobba, så jeg, da jeg prøvde å skjønne hvem du var.


Det var etter at jeg hadde flytta til Oslo, og for søstra mi.

Hu som stod bak skranken, virka litt åndsfraværende, og virka ikke så interessert i å spørre meg hva jeg lurte på.

Så jeg gadd ikke å stå der hele dagen, men la bare boka på disken der.


Seinere, så har søstra mi klagd på at dere på Drammen bibliotek, ville ha betalt for boka.

Hvordan bibliotek er det her da, lurte jeg nå, som jeg så du jobba der.

Mvh.

Erik Ribsskog



11 timer · · · Se vegg-til-vegg



Ingeliv Andreassen

Ingeliv Andreassen

Hei!
Nei, jeg leste visst ikke hele meldingen din!
Først : Jeg skjønte at du måtte være sønnen til Arne eller Håkon da du skrev
om farmoren din som hette Ågot! Ågot var en snill dame ; jeg "hang" mye oppe

hos henne! Forresten synes jeg du ligner på Håkon av utseende, men du er
altså sønnen til Arne.
Runar gikk i klassen min på folkeskolen og det siste året på realskolen. Vi

gikk også parallelt på gymnaset. Kan dessverre ikke hjelpe deg med
klengenavnet "Pruppen" - husker det rett og slett ikke! Men jeg husker at de
kalte tre av guttene i klassen for "Snekker'n" (Runar), "Baker'n" og

"Maler'n" etter fedrenes yrker.
Tja,. hvordan skal jeg forklare hvor besteforeldrene dine bodde? Du vet
kanskje hvor "gatene" på Berger er? Overfor gatene, rett under fjellet,
ligger det noen hus. Fjellsbyen kalles det der, og like bortenfor Fjellsbyen

ligger (eller lå) den gamle skolen. Vet ikke hvor Ågot og Øyvind opprinnelig
bodde, men de bodde i hvert fall der i 1948 da mamma og pappa kom til
Berger.
Inger fra Sande tror jeg kom inn i bildet etter at vi hadde sluttet på

gymnaset. Er de gift enda? Og har visstnok mange barn? Jeg fikk forresten
hilsen fra Runar for noen år siden gjennom mannen til en venninne av meg som
visstnok er pasient hos han! Jaja, tannleger er noe av det verste jeg vet,

men det hadde kanskje vært annerledes med Runar. Han var jo en kjempegutt,
og skarp til tusen!
Sissel og Leiv Borgen kom til Berger da vi flyttet derfra i 1968. Vet ikke
så mye om dem egentlig, men de bor jo på Berger fortsatt.

Var det på det nye Drammensbiblioteket du var innom? Jeg har nemlig jobbet
mye ute på skoler i Drammen (ikke som lærer altså, men jeg har holdt på med
skolebibliotekene!). Nå jobber jeg på det nye biblioteket hver dag! Sikkert

ikke alle som er like hyggelige! Dessuten har vi jo alle gode og dårlige
dager! Men man prøver jo å gjøre sitt beste! Vi jobber jo tross alt i et
service-yrke.
Hvor i England bor du?
Ja, det var veldig artig å komme i kontakt med deg! Jeg traff søsteren til

en jente som gikk i klassen min på siden til Berger skole også, og det var
gøy!
Hilsen Ingeliv

5 timer via Svar på e-post


Erik Ribsskog

Erik Ribsskog

Hei,

det var hyggelig at du forteller mye om Berger.

Da Haakon kræsja bilen, da han og faren min bygde huset til Runar i Son, så ringte jeg sykehuset, og da ga de også telefonen til Haakon, for de på sykehuset klarte ikke å se forskjell på dem, sa Haakon, så jeg fikk ikke prata med faren min, men men.


De bodde oppafor arbeiderboligene.

Jeg gikk på fotball, men da pleide vi heller å gå grusveien forbi Berger kirke, Roger Edvartsen og dem, var ikke så hyggelige syntes jeg.

Bergeråsen Nedre, (hvor jeg bodde), og Sand (hvor Ågot bodde), og Berger, er jo tre helt forskjellige steder, vil jeg si.


Hva skrev du om han grandonkelen min Otto da, (sorry at jeg maser :)

Det biblioteket var borte ved Park der, sånn som jeg husker det, på Bragernes-sida.

Hun som jobba der, var ikke noe særlig serviceinnstilt og imøtekommende, sånn som jeg husker det, (og jeg burde vel vite det, siden jeg har jobba mange år som butikksjef).


Så jeg la nå bare boka der, (i 1989/90), var vel det her.

Og seinere så klagde søstra mi, på at hu måtte betale gebyr.

Så det var en dårlig erfaring, syntes jeg, med det biblioteket.

Skulle jeg stått der hele dagen da.


Jammen ikke artig!

Men men.

Jeg bor i Liverpool nå, har jobbet på vegne av Microsoft, men nå går det trått å få ny jobb, så jeg lurer på å studere, fra høsten.

Det er litt dårlig arbeidsmarked her.


Inger og Runar er gift ennå.

Inger er i Jehovas Vitner.

Var Runar religiøs som skoleelev, vil du si?

Ågot var jo nesten som en mor for meg, for mora mi bodde i Larvik, så jeg kjente det huset på Sand bra, så jeg vet at Runar drev med tegning, som barn, for jeg fant tegnekurset hans, i matboden til Ågot, av en eller annen grunn.


Jeg traska ikke så mye i de gatene på Berger jeg, jeg bare gikk til fotballbanen og tilbake, så der er jeg ikke så kjent dessverre, men vi på fotballlaget var på historie-forelesning, på Fossekleiva, der hvor det er pub nå, så vi lærte litt om hvordan det var på Berger, til og med før krigen, så det var artig.


Mange takk for svar, hadde vært artig å lest hva du skreiv om han grandonkelen min Otto, (som jeg knapt kjente, men alikevel, det var Runar og dem som oftest besøkte dem, så jeg var der like ofte med Runar som med faren min).


Mvh.

Erik Ribsskog
4 timer ·


Erik Ribsskog

Erik Ribsskog

Heidi Sundby f. Olsen, er den eldste datteren til Runar og Inger, forresten.

Jeg får ikke noe svar fra henne, for tida, men du kan jo eventuelt prøve du, hvis du vil, siden du gikk i klassen til Runar, mener jeg:


http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=751440093&ref=search&sid=3zql9WMtxuz7X6zlZqzGhA.249407580..1


Igjen tusen takk for svar!

Mvh.

Erik Ribsskog

2 timer ·


Erik Ribsskog

Erik Ribsskog

Hei igjen,

og grunnen til at jeg fant ut at Runar ble kalt for 'Pruppen'.

Det var fordi han prompa, i hjørnet av stua til Ågot, under julemiddagen, i 1981, eller når det kan ha vært.


For han gikk ikke ut på do, for å prompe.

Neida, han bare reiste seg fra stolen, (for han satt ved enden av bordet, og ikke farfaren min), og gikk en halv meter bort i hjørnet, og prompa en 'jomfru'-fis da, som vi kalte det.


Eller en 'smyger', for den lagde ikke noe lyd, den fisen.

Så da måtte jeg spørre hva han dreiv med da.

Og da kom det fram at han dreiv å prompa, og gjorde et nummer av det, under julemiddagen.


Og at han ble kalt 'Pruppen', under sine yngre dager.

Men det var kanskje vanlig i de arbeiderboligene rundt på Berger, at man bare reiste seg og gikk inn i prompe-hjørnet, under julemiddagene, når man måtte prompe etter krigen?


Hvordan gjorde dere det, i den gamle skolen, på Berger, hvor du hadde bodd i samme huset som Runar og Ågot og Øivind og dem?

Mvh.

Erik Ribsskog







Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter