Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 15. november 2010

Sånn her må Forsvaret gjøre med 12.7-ene sine, i Afganistan, for at det skal bli skarpskytterrifler, som de kaller dem for

forsvaret 12 7 er

http://www.side3.no/article3024976.ece

PS.

For sånn, (som på bildet ovenfor), var ikke 12.7-en, (vi hadde en 12.7 pr. tropp, i Geværkompaniet, og det var to 12.7-folk, (Løvenskiold og Staff), og de var med staben/troppsbefalet, på øvelser osv., mener jeg), som vi hadde i troppen vår, i Geværkompaniet.

Og sånn var ikke 12.7-ene, som var i _12.7-troppen!_, i den 'elite-avdelingen', innen Heimevernet, i Oslo, som jeg var i, nemlig 'HV-(0)2018 Støtteområde', (forløperen til 'Derby'?), fra 1996 til 2004.

De 12.7-ene hadde båndmating, (altså de var militarijøser/helautomatisk maskingevær), og de hadde ikke kikkertsikte, de hadde et slags sofistikert kornsikte, vil jeg kalle det, (hvor man kunne legge ann for propellfly, tanks, stormpanservogner, osv.), med min våpenkunnskap, som kun består av det jeg har lært under Førstegangstjenesten, for det meste.

Så sånn er det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Og sånn som jeg forstod det fra Wikipedia på engelsk.

Så hadde det bare skjedd en gang, under Vietnamkrigen, at en kjent amerikansk snikskytter, gjorde som på bildet ovenfor, og brukte 12.7 som skarpskyttervåpen.

(Men han hadde antagelig ikke magasin, som på bildet ovenfor, hvis jeg skulle gjette).

Så dette, å bruke 12.7, som skarpskyttervåpen, som foregår sivilt i Norge og i det norske Forsvaret.

Det er rimelig 'far out', vil jeg si.

Jeg tror ikke at det er mange andre land, på kloden, hvor dette foregår i noen særlig stor grad, for å si det sånn.

Dette virker rimenlig 'New Age', for meg.

Så sånn er nok det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 3.

Sånn her var 12.7-ene, i Geværkompaniet, og i den 'rare' HV-avdelingen, '2018 Støtteområde', som jeg var i, (jeg var i Geværkompaniet, i 1992/93, og i Støtteområde i Heimevernet i Oslo fra 1996 til 2004).

Man kan se at våpenet her har beltemating, (og altså er et maskingevær).

Våpenet har også en tung 'tre-fot'.

Og den støtten er ikke laget av materialet tre.

Nei, den er laget av stål, men har tre ben.

Det kan man ganske tydelig se på dette bildet, mener jeg:

12.7 vi hadde

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.meretmarine.com/objets/500/15600.jpg&imgrefurl=http://milforum.net/forum/viewtopic.php%3Fp%3D191871%26sid%3Da42ddef927d09a18450c19ab0d03a7ec&usg=__DDccq376zbwdrDTfWR4p55ETbdU=&h=375&w=500&sz=150&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=fZMrCYywoTR6HM:&tbnh=128&tbnw=172&prev=/images%3Fq%3D12.7%2Btrefot%26hl%3Dno%26sa%3DX%26prmdo%3D1%26biw%3D1280%26bih%3D709%26tbs%3Disch:1%26prmd%3Dfd&itbs=1&iact=hc&vpx=125&vpy=75&dur=3783&hovh=194&hovw=259&tx=172&ty=141&ei=7JnhTOuFNeiAhAfF4JnRDA&oei=7JnhTOuFNeiAhAfF4JnRDA&esq=1&page=1&ndsp=30&ved=1t:429,r:0,s:0

PS 4.

Så 12.7, (sånn som man hadde de, i Geværkompaniet og i Støtteområdet), det er en maskin-kanon, vil jeg si.

Og man brukte også 'multi-purpose'-ammunisjonen, til Raufoss ammunisjonsfabrikk.

Og den inneholdt høyeksplosiver og også sporlys.

Og var panserbrytende.

Så hva Heimevernet i Oslo, skulle med en 12.7-tropp, det veit jeg ikke.

Hva skal Heimevernet med en 'maskin-kanon'-tropp?

Hvem vet.

Da blir det ikke Heimevern lenger.

Da blir det hær, mener jeg.

Og disse folka, i 12.7-troppen, de var også frivillige, husker jeg at det ble sagt.

Folk som øvde mye på fritida og sånn, mener jeg det ble sagt på laget mitt, (som var et vanlig geværlag).

Og vi på geværlagene, vi var folk som var overført til HV fra mobiliseringshæren, etter endt førstegangstjeneste.

(Ihvertfall var jeg det).

Så for meg, så var dette kun snakk om verneplikt, som ikke var frivillig.

Men mange andre der, gjorde dette på frivillig basis, som veldig engasjerte, nesten 'New Age' army-friker, vil jeg si, at jeg fikk inntrykk av ihvertfall.

Så disse HV-rep øvelsene, i 2018 Støtteområde, de virka litt 'far out' for meg, noen ganger, hvis jeg skal være ærlig.

Det var nesten som å være med en gjeng våpengale amerikanere eller israelere.

Noe sånt.

Noe særlig norsk syntes jeg ikke at dette med Støtteområde virka ihvertfall, hvis jeg skal være ærlig.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 5.

Og det nevnes ikke i artikkelen til Nettavisen.

At 12.7-en ikke blir brukt på tradisjonell måte lengre, som vi i Geværkompaniet brukte den, med trefot.

Nå bruker 12.7-en bare påmontert bil, eller som 'sniper-rifle', på skulderen, (stod det i Nettavisen-artikkelen).

Så det er visst ikke bare organiseringen av det norske Forsvaret som har forrandret seg.

Måten våpnene brukes på, har visst også forrandret seg.

Og 12.7, det kan visst være alt fra en elg-rifle til en 'maskin-kanon' nå.

Så det våpenet kan være litt 'lunefullt' nesten, vil jeg si.

Så hvis man hører '12.7', så bør man kanskje være litt på vakt mener jeg, og tenke at her kan det kanskje være noe galt.

Og jeg lurer også på hvordan Raufoss Ammunisjonsfabrikk kom på den ideen, å lage den 'super-inhumane' ammunisjonen 'multi-purpose', til 12.7?

Som forvandlet dette våpenet, til en slags 'helveteskanon'.

Med ammunisjon som inneholder høyeksplosiver, sporlys og panserbrytende wolfram.

Skikkelig 'high-tech', med andre ord.

Var det Forsvaret som bestilte denne ammunisjonen?

Raufoss lager vel også M-72, en slags engangs-bazooka, som dreper på en inhuman måte, ved at menneskene brenner opp, uten å miste bevisstheten.

Hvordan kan det ha seg, at Raufoss Ammunisjonsfabrikk, (nå Nammo Raufoss vel), som ligger i Norge, som deler ut Nobels Fredspris, og liksom skal være verdens beste og mest fredelige land.

Hvordan kan så en våpenfabrikk i Norge, (dvs. Raufoss), lage noen av verdens kanskje mest inhumane våpenammunisjoner?

Det høres litt ut som en selvmotsigelse, for meg.

Her kan man kanskje lure på hva som har foregått.

Hm.

Men men.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 6.

Man kan også se det, at det er forskjell på pipa, på de to våpnene ovenfor.

Den 12.7-en nederst, den har noe sånn slags hullet pipe, for avkjøling av våpenet.

(Jeg husker at 12.7-toer, i vår tropp i Geværkompaniet, bar på en ekstra pipe.

For det våpenet ble så fort varmt).

Så at det norske Forsvaret bruker 12.7 sniper-rifler i Afganistan.

Det tror jeg nesten må være jug.

For det har visst bare skjedd en gang før, (ifølge Wikipedia), at det har blitt brukt.

(Nemlig av en eneste amerikansk soldat, under Vietnamkrigen).

For hvis man skal bygge om en sånn 12.7, som på nederste bildet, til en sånn, på det øverste bildet.

Så er det nesten like enkelt, vil jeg tippe, å kjøpe et nytt våpen.

Men at det norske Forsvaret har gått til innkjøp av egne 12.7 sniper-riflet, på 2000-tallet.

Og slutta å bruke den tradisjonelle 12.7-en.

(Uten at det har stått om dette i avisene, som jeg har sett, ihvertfall).

Nei, det høres veldig rart ut, synes jeg.

Jeg synes det er som at Nettavisen-artikkelen i linken ovenfor, er plantet, for å få meg til å se dum ut kanskje?

De sier at slike rifler blir mer og mer populære, og bruker det som 'unnskyldning', for å skrive artikkelen.

Men det blir jo bare dumt, siden slike 12.7-rifler nå er ulovlige i Norge, uansett, siden 2006.

Kanskje det er CIA som prøver å tulle med ryktet mitt, gjennom det norske Forsvaret/Nettavisen?

Hvem vet.

Noe lureri er det nok et sted her, tror jeg, rundt våpenet 12.7, og bruken av det, i det norske Forsvaret.

Så igjen et lite varsko om det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 7.

Så jeg lurer på om de som er i Forsvaret nå for tiden, er noen sveklinger?

Siden de har slutta å bruke trefoten, som veide en del kilo?

Hva har skjedd her, lurer jeg.

Har Forsvaret noen god grunn, til å slutte med disse gamle tradisjonene, rundt våpenet 12.7?

Det kan man kanskje lure på.

Hm.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter