Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 16. juli 2011

Her står det mer om min mormor, Ingeborg Ribsskog, sin oldemor, Maren Gjedde

maren gjedde enke adelsmann

PS.

Adelsmannen, som det er snakk om her, var nok hennes ektemann, L.C. Nyholm, som var Hoffjægermester.

Så den Gjedde-slekten der, var nok _ikke_ adelig, vil jeg si.

For da ville hun nok omtalt seg selv som adelig og, og ikke bare ektemannen, vil jeg tippe på.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Men Maren Gjedde, hun het jo Galtrup, til pikenavn.

Og var datter, av herren til Højriis, (som blir kalt et slott).

Så at hun var en 'fattig prestedatter', det stemmer vel ikke.

Jeg skal se om jeg kan finne ut mer om dette.

Vi får se.

PS 3.

Nei, sånn var det ikke.

Maren Gjedde, hun het Gjedde til pikenavn.

Og hun var datter av Anders Christensen Gjedde.

Og han var vel hverken fattig eller prest.

Så at hun var en 'fattig prestedatter', det får jeg ikke helt til å stemme egentlig.

Men men.

PS 4.

Her er mer om dette:

mer om maren gjedde

http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20%C3%85rbog/%C3%85rgang%201970/Colding,%20Ole%20P.%20%20Ager%C3%B8%20g%C3%A5rdhistorie.pdf

PS 5.

Det er forresten han Hofjægermester L. C. Nyholm, som jeg har et sånt sølvølkrus etter, med løve med krone, på toppen, (kronen ble dessverre litt skadet, under transport fra Nevlunghavn til Oslo, sommeren 2004, og en tagg av kronen brakk av, da jeg skulle bøye den taggen tilbake.

(Og med et sort-hvitt fotografi/postkort, av Højriis, og et takseringsbrev, hvor verdien på kruset blir taksert, til cirka 30.000 vel, (eller noe), fra 70 eller 80-tallet vel, oppi).

Men men.

Men dette var et krus, som det stod 'Gedde' gravert inn i lokket på, osv.

Og andre eieres navn vel.

Så man kan kanskje si at det var min måte å 'signere' det på da.

At jeg brakk av den taggen.

(Min stesøster Christell pleide for eksempel å si det, på 80-tallet, at jeg alltid ødela alle tingene jeg eide, var det vel.

At jeg alltid ødela alt jeg eide.

Så da må det bli som min signatur, at jeg ødela det kruset litt, mener jeg.

Men men).

Og jeg er jo norsk, så da må jeg kanskje nesten være litt tøffere enn de danskene, som graverte inn noe på det kruset, mener jeg.

Men men).

Det kruset var kanskje et han fikk av danskekongen, da han ble Hofjægermester?

Det kruset ligger hos City Self Storage, på Coloseum, i Oslo.

Men City Self Storage, de vil ikke forklare helt, om hvor de har gjort av tingene mine.

Så nøyaktig hvor det kruset er nå, det vet jeg ikke.

(Men jeg la forresten den taggen, (fra kronen til løven), oppi kruset, sammen med fotografiet/postkortet av Højriis og takseringsbrevet).

Så sånn var det.

Men men.

PS 6.

Jeg sendte en e-post til biblioteket i Hobro, om dette:




Gmail - Spørsmål om Anders Christensen Gjedde, født i Handest ved Hobro 13. februar 1774, bondesøn.










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Spørsmål om Anders Christensen Gjedde, født i Handest ved Hobro 13. februar 1774, bondesøn.











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Sat, Jul 16, 2011 at 12:15 PM




To:
hobrobibliotek@mariagerfjord.dk






Hei,

min mormor, Ingeborg Ribsskog, var oldebarn, av Maren Gjedde, datter av Anders Christensen Gjedde, som kjøpte blant annet Højriis slott, på Mors:



Min mormor sa at Maren Gjedde, var etter gammel dansk uradel.

Men i linken ovenfor, så står det at Anders Christensen Gjedde, var 'bondesøn'.

Kan dere, i bibloteket i Hobro, (hans hjemsted), gi noe mer informasjon, om denne Gjedde.


Var det den samme Gjedde-slekt, som adelsmannen og admiralen Ove Gjedde, fra Skåne?

På forhånd takk for eventuelt svar!

Mvh.

Erik Ribsskog









PS 7.

I PS 4, så står det det, at Maren Gjedde, døde i 1837.

Mens her, så står det at hun døde i 1884.

(Og det passer også med det som står i boken, øverst i denne bloggposten.

Da må nok det ha skjedd i 1883, den dansingen i den boken).

Så det er kanskje snakk om to Maren Gjedde.

Hm.

PS 8.

Her er mer om dette:

maren gjedde død 1884

http://johncons-mirror.blogspot.com/2011/07/dette-er-min-danske-oldemors-far-anders.html

PS 9.

Det som kan ha skjedd, er vel kanskje det, at Maren Gjedde, bodde hos sin ektemann, L.C. Nyholm, i Bangsbo, i Fredrikshavn, (hvor han vel var Hofjægermester).

Men så har hun kanskje egentlig eiet Høyriis, (for ungene deres vokste opp på Højriis, alene, mener at bestemor Ingeborg, sa, på 80-tallet, med Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, (som ble dommer i Egypt og Haag), som en slags 'far', for de yngre ungene, som han var storebror til.

Men nå lurer jeg på om det står feil, i den boken, Årbog for Thy og Mors, som museumet i Thisted, refererer til.

Er det egentlig vår slekt som eier Højriis, lurer jeg på nå.

(Kanskje symbolisert, ved det sølvølkruset, som jeg fikk, og som det lå et bilde av Høyriis i?).

Min mormor hadde jo også malerier som jeg husker hun sa hadde hengt på Højriis.

(De maleriene av blomster på svart bakgrunn).

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 10.

Handlingen i boken, var nok i Fredrikshavn.

Og herregården, som Maren Nyholm f. Gjedde eide, var nok Bangsbo da.

Og det var vel kanskje heller sånn, at L. C. Nyholm, (hennes ektemann), var en fattig prestesønn, og at hun selv var adelig, (eller 'adelig'), da.

Hvem vet.

(Så hun Maren Nyholm f. Gjedde, hun tulla nok litt.

Kanskje hun var en 'heks', (som jeg har mistenkt at bestemor Ingeborg, og min søster Pia, kanskje er?).

Hvem vet.

Hm).

PS 11.

Her er ihvertfall mer om dette:

handlingen i boken var nok i fredrikshavn

http://johncons-mirror.blogspot.com/2010/06/her-kan-man-se-at-mine.html

PS 12.

Jeg sendte en e-post til Frerikshavn kommune, om dette:




Gmail - Angående boet etter Maren Nyholm f. Gjedde, (min mormor, Ingeborg Ribsskog f. Heegaard sin oldemor), eier av Bangsbo, 1882 - 1884.










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Angående boet etter Maren Nyholm f. Gjedde, (min mormor, Ingeborg Ribsskog f. Heegaard sin oldemor), eier av Bangsbo, 1882 - 1884.











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Sat, Jul 16, 2011 at 2:12 PM




To:
post@frederikshavn.dk






Hei,

jeg lurer på om jeg kan være så snill å få se på kopier av min tipptippoldemor Maren Nyholm f. Gjedde, sine skifte-dokumenter, som ble administrert av Sophus S. Nellemann og C.C.V. Nyholm, fra 1884 til 1886:



Jeg driver med slektsforskning, og prøver å finne ut om den Gjedde-slekten, (som min mormor sa var fin gammel dansk uradel, og hun var veldig stolt av Maren Nyholm f. Gjedde, hørtes det ut som, på telefonen her fra England, hvor jeg lever som flyktning, ihvertfall, for jeg ringte henne om dette, et års tid før hun døde, i 2009), er den linjen som går fra Ove Gjedde, adelsmann fra Skåne, og admiral mm.


Da tror jeg det hadde hjulpet, å få sett på de papirene.

Jeg er glad i å reise til Fredrikshavn, med danskebåten, hvor jeg en gang f.eks. sneik meg med, like etter at jeg hadde tatt artium, og fortsatt var tenåring, og gikk og drakk på kroer/kneiper i Fredrikshavn, og tok ut penger, fra min konto i Fokus Bank vel, for ei dame fra Svelvik, som hadde mista pengene sine, nemlig Eva Olsen, våren 1990 vel.


Så jeg synes det er litt kjedelig at danskebåtene ikke går til Fredrikshavn lengre.

Men de er jo mye raskere nå, så det er kanskje ikke så mye festing lenger nå.

Det er vel ikke tax-free på de nye båtene, Super Speed osv., som går til Hirtshals, osv?


Jeg er fra Larvik, så jeg synes at Petter Wessel var en artig danskebåt, for eksempel.

Men men.

Vi drakk først, på den kneipa, hvor man går fra danskebåten, med Damsgaard, på venste hånd, og så tar man til venstre i hovedveien, og kommer til en støyete kneipe, med billig øl.


(Selv om folkene var litt uhøflige der, og prøvde å lure meg til å gå på dame-doen, for jeg var ikke kjent der.

Men men).

Det var meg og Eva Olsen, (som jeg kjente), og hennes kjæreste, som jobbet i Se og Hør, i Norge, ifølge min søster Pia.


Så jeg var 'tredje-hjulet på vogna', på byen i Fredrikshavn.

Men men.

Samme det.

Bare noe jeg tenkte på.

Er det det forferdelig dyre Rigsarkivet, som jeg må kontakte om dette egentlig?


De er forferdelig dyre til å ta kopier.

Min mor arvet en ring av den siste baron Adeler, eller egentlig hennes moster/grandtante, Magna aka. Meme Adeler f. Nyholm.

Så jeg fikk kopi av bo-papirene, men det kostet over 3000 kroner vel, for rundt 200 sider.


Så det var litt dyrt.

Jeg lever som arbeidsledig flyktning, i England, og får ikke mine rettigheter av politiet, etter å ha overhørt at jeg ble forfulgt av 'mafian', i Oslo, i 2003 og 2004, og etter at jeg ble forsøkt myrdet, i Kvelde, i 2005.


Jeg lurer også på om Maren Gjedde egentlig eide Højriis slott, (som min mormor hadde malerier fra, som jeg ikke fikk noen av, for jeg har ikke fått arv, enda hun døde i 2009 og min mor i 1999, så jeg blir tulla fælt med av myndighetene i Norge, dvs. Larvik Tingrett, mm, de svarer ikke engang på mine e-poster, hos Tingretten der, i Larvik, (enda jeg har vokst opp i byen)).


Ettersom det står feil dødsår, for Maren Gjedde, i Årbog for Thy og Mors, fra 1970 vel, nemlig 1837 vel, mens hun vel døde i 1884, ifølge Bangsbo-siden i linken ovenfor, mm.

Her er fra Thisted Museum/Årbog for Thy og Mors, hvor man kan se dette:




Så her mistenker jeg lureri.

Håper dere kan gi meg noe hjelp i å oppklare om dette.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

En gang, så dro min far med meg og min søster Pia, og hennes stesøster Christell, (jeg bodde for meg selv, i Leirfaret, så hun var nok kun min søster Pia sin stesøster, siden de bodde sammen i Havnehagen, hvor min far og Christells mor og brødre også bodde), til Danmark, i 1986 tror jeg, for det var 'Danish Dynamite'-reklamer, på isskiltene, på gatekjøkkenene, i Skagen.


Og min far drakk så mye på Petter Wessel, så jeg måtte si hvor han skulle parkere på kaien deres, mens han ble edru.

I mellomtiden, så dro jeg for å kjøpe pizza, og det var visst noen invandrere, fra Østen vel, som lagde pizza der, og den var ikke bra, den var noe innbakte greier, når jeg egentlig ville ha vanlig pizza.


Så det var ikke bra, synes jeg.

Da var burgeren som hun vel ganske hyggelige danske dama lagde i Skagen, på et gatekjøkken i noen sentrumsgater, mye bedre, vil jeg si.

Men men.


Min mor Karen Ribsskog, fikk meg til å spise pizza, i 1978 kanskje, på Hvalen restaurant, i Østre Halsen, ved Larvik, hvor vi bodde da.

Burgere det ble jeg ikke glad i, før sommeren 1985, da jeg var på språkreise i Brighton, og noen svenske ungdommer, som bodde hos samme vertsfamilie osv., dro meg med til McDonalds, (som vi ikke hadde på Berger, hvor jeg vokste opp).


Og da ble jeg også glad i burgere, som Big Mac og milkshaken og Chicken McNuggets var også gode på McDonalds, på den tiden.

Så det var en veldrevet restaurant vil jeg si.

Sorry at jeg skriver så mye rart her, jeg er litt sulten tror jeg, og får lage meg noe mat vel.


Beklager igjen dette!









Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter