Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 18. desember 2011

Min Bok - Kapittel 64: Jula 1988

Jula 1988, så skulle vi, (det vil si Haldis, faren min, Pia, Christell og meg), være inne hos Solveig, telegrafisten på Scandinavian Star, der, på Holmen, i Oslo, på julaften.

Dette var første gangen, som jeg feiret jul, i Oslo.

Dette var på beste Oslo Vest, må man vel si.

Solveig hadde en stor villa, like ved Stasjonsveien der, på Holmen.

Ikke mange meterne fra en bensinstasjon der.

Holmen ligger like nedenfor Holmenkollen.

Og den gangen som Vegard Oppås hoppet så langt, i Holmenkollen, (i tåka som var da), at de måtte begynne på nytt, så var jeg der.

Og da hadde vi parkert nede hos Solveig.

Også gikk vi, (faren min, Haldis, Christell, Pia og jeg), opp til Holmenkollen da.

Og så på hopprennet der.

Det var masse andre folk, som også gikk oppover den bakken da, (fra Holmen der, og til Holmenkollen), denne dagen.

Faren min nevnte vel at kongen stod der og der, tror jeg.

(Det var vel isåfall Kong Olav).

Men jeg skjønte aldri helt hvor dette var.

Selv om jeg fløy fælt mye rundt der, og så her og der da.

For å se om det var noe som var morsomt der.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg hadde med den tweed-dressen min.

Og jeg hadde tenkt å skifte, til pentøy.

Men ingen andre skiftet til pentøy.

Så jeg ble bare sittende der.

Og plutselig så var middagen servert.

Og vi spiste da.

Og åpnet noen pakker vel.

Jeg kjedet meg ganske mye, og gikk tidlig til sengs.

Jeg sov på et soverom, i andre etasje etasje der, husker jeg.

Plutselig, så kom Christell inn på rommet mitt der, etter at jeg hadde lagt meg.

Hun hadde på seg en hvit blonde-body, som var nesten gjennomsiktig, vil jeg si.

Også begynte hun å gå en runde, inne på soverommet mitt, sånn at jeg fikk sett på henne i det blonde-undertøyet hennes da.

Av en eller annen grunn.

Hu smatt ut igjen like raskt som hu hadde dukka opp.

Så jeg fikk ikke spurt henne hva hun dreiv med heller.

Jeg lå jo der og prøvde å sove, så jeg hadde ikke akkurat forestilt meg at Christell skulle dukke opp i undertøyet, (i noe julegave-undertøy vel), heller.

(Christell var jo bare 16 år da vel.

Men det ble jo sagt om henne, allerede i konfirmasjons-sangene hennes, at hun hadde 'sex-appeal'.

Og hun hadde nok pupper i bh-størrelse 'D', allerede som 16-åring, da hun gikk på denne 'undertøys-paraden', inne på soverommet mitt, hos Solveig, (telegrafisten på Scandinavian Star), der, vil jeg nok tippe på.

Hvis jeg skulle gjette.

Noe sånt).

Men men.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Hvorfor vi var hos Solveig der i jula, det veit jeg ikke.

Men det hadde jo vært en episode, jula før, (var det vel).

Da var det sånn, i huset til Haldis.

At faren min sa til Pia, Christell og meg.

På en truende måte.

At 'jeg vet ting om alle dere'.

Jeg var misfornøyd da, fordi at Pia og Christell hadde klaget til meg, før den jula vel, på at Pia hadde hatt en abort, nede hos Haldis, osv.

Og da sa jeg, at jeg skulle ta en prat med faren min.

Men da sa Christell bare at, 'hvorfor drikker Jeppe, Erik'.

Flere ganger.

Dette skjedde oppe hos meg, i Leirfaret 4B.

Mens trusselen fra faren min, den skjedde nede hos Haldis, i Havnehagen.

(Begge stedene på Nedre felt, på Bergeråsen).

Ellers husker jeg ikke så mye, fra julen hos Solveig.

(Som var en venninne av Haldis.

Og som faktisk var på vakt, som telegrafist, under Scandinavian Star-ulykken.

Og som vel også vitnet i rettsaken etter den ulykken, mener jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Noen måneder tidligere, så var det også et selskap, som jeg måtte være med på.

Det var Christell sin onkel og tante, fra Bergen, som kom på besøk.

Jeg måtte være med, sa faren min.

Fredagen så begynte faren min og Haldis, å lage noe suppe, oppe hos meg, i Leirfaret 4B.

Det skjedde så og si aldri, at Haldis var der.

Så dette satte meg ut litt, husker jeg.

Et par, i 20-årene vel, som jeg ikke kjente, skulle låne vannsenga mi.

Så jeg måtte sove på det gamle rommet mitt, i en vanlig enkeltseng der.

Og da ble jeg litt 'uggen', husker jeg.

Det var kanskje fordi det var kaldt på det gamle rommet mitt.

Eller fordi at jeg ikke var vant med at de var andre folk i leiligheten, enn meg.

(Det paret lagde også hull i vannsenga, forresten).

Eller fordi at Haldis og faren min hadde stressa så mye, med å koke suppe, på kjøkkenet, dagen før.

Noe var det ihvertfall som gjorde meg nedfor, og jeg hadde ikke ork, til å dra på jobben, på CC Storkjøp, denne lørdagen.

Det kan ha vært at jeg ønsket å følge med litt, på det paret, som plutselig var i leiligheten min.

Og som jeg ikke visste hvem var.

Det er mulig.

Jeg gikk ihvertfall ned til Haldis og lånte telefonen der, og ringte CC Storkjøp da, og sa at jeg var syk.

Dette var vel i oktober kanskje, så jeg hadde bare jobbet der et par måneder.

Så dette var nok den første gangen, som jeg var borte fra jobb, pga. sykdom, (eller 'sykdom'), vil jeg nok tippe på.

Selskapet skulle være der Jan Snoghøj, (Haldis sin yngste sønn), bodde, på Gulskogen.

Pia skulle også dit.

Men ikke Christell, av en eller annen grunn.

Enda dette var Haldis sin søster Asbjørg, fra Bergen.

Og hennes ektemann.

I selskapet så satt Pia og jeg, nærmest soverommet til Jan der.

Og Haldis og faren vår, satt ved den andre enden av bordet.

Som stod i stua til Jan.

Cirka der jeg pleide å sove, på en madrass på gulvet, de gangene som jeg overnatta der.

Pia og jeg, vi begynte å prate med tante Asbjørg og mannen hennes.

Tante Asbjørg må jo ha vært søsteren til tante 'Lete', (som Christell visstnok hadde sagt som barn), fra Stavanger.

Men det var ikke sånn, at jeg noen gang hadde sett tante Asbjørg og mannen hennes før.

Jeg hadde vært med på to helgebesøk, hos tante Lete og onkel Per, i Stavanger.

Men tante Asbjørg og ektemannen, fra Bergen.

De hadde jeg aldri møtt før.

(Jeg sjekket på nettet nå, (siden Haldis sin familie er på et slektsforsknings-nettsted), og Asbjørg er eldre enn Haldis, men yngre enn Anne Margrethe aka. Lete.

Ektemannen til Asbjørg heter Jan Leknes, står det også der, forresten).

Onkel Jan sa til Pia og meg, at vi burde bare røyke og drikke alt vi klarte.

De røyka selv og, og det var godt med en røyk etter maten, (husker jeg).

Onkel Jan og tante Asbjørg, de fikk høre det, at jeg ikke hadde dratt på jobben den dagen.

(Jeg var jo bare 18 år, og denne jobben på CC Storkjøp, det var jo bare en jobb jeg hadde fått, etter en impuls, at jeg spurte Arnt Lund, om de hadde ledig jobb der, når jeg skulle kjøpe brukte skolebøker av han.

Det var ikke sånn at jeg egentlig hadde planlagt på forhånd, å jobbe ved siden av skolen, dette skoleåret.

Det var bare en impulshandling, som fikk meg til å spørre om de hadde ledig jobb, på CC Storkjøp, for å si det sånn.

Så jeg tok ikke den her jobben så kjempe-seriøst, må jeg vel innrømme.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på).

Onkel Jan og tante Asbjørg, de fortalte det, at de drev butikk selv, i Bergen vel.

(Uten at jeg er sikker på om dette var en matforretning, eller om det var en annen type butikk).

Og en stund senere, så sa onkel Jan det.

At han og tante Asbjørg, de hadde vært med Englands-ferja, fra Bergen til Newcastle.

På veien tilbake, så hadde kapteinen invitert dem, med på et eller annet da.

Og da fortalte onkel Jan og tante Asbjørg det, (altså de var ikke min onkel og tante da, men de var Christell, Jan og Viggo sin onkel og tante, egentlig. Men søstera mi Pia, kaller jo hu (Anne) Margrethe for 'tante Lete', så da blir jo dette tante Asbjørg og onkel Jan da, hvis man skal følge den logikken).

Onkel Jan og tante Asbjørg, de fortalte til kapteinen, på Englands-ferja, (sa onkel Jan).

At de hadde spist på en kinarestaurant, i Newcastle, og maten hadde vært så god der.

Så dro de på besøk til Newcastle igjen, året etter, (eller noe).

Og igjen så hadde de blitt invitert for å møte kapteinen da, på Englands-ferja, som de dro med, fra Bergen til Newcastle da.

Og da viste kapteinen dem et avisoppslag, fra en britisk avis.

Om at på den kinarestauranten, som onkel Jan hadde anbefalt, til kapteinen.

De hadde brukt kattemat, istedet for ordentlige kjøttvarer, i rettene de serverte der da.

Så kapteinen hadde vel vært arg, (tror jeg nok), på onkel Jan da.

Så det var en fortelling som jeg ikke glemmer, tror jeg.

Det var en artig fortelling, (må man vel si), det er helt sikkert.

Onkelen og tanta til Christell hadde spist kattemat i Newcastle, og hadde også fått en ferje-kaptein til å gjøre det samme.

Det var spesielt, det er helt sikkert.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Tante Asbjørg og onkel Jan var veldig hyggelige, husker jeg.

Og Pia og meg, vi satt såpass langt fra faren vår og Haldis, ved det spisebordet.

Så vi veksla vel ikke et ord omtrent, med dem, under dette selskapet.

Men vi chatta litt med tante Asbjørg og onkel Jan da.

Som begge var i ganske godt humør, (sånn som jeg husker det).

Ihvertfall i begynnelsen av selskapet vel.

Men hva som var anledningen, for at dette middags/familie-selskapet ble arrangert.

Nei, det veit jeg ikke, dessverre.

Ingen forklarte noe om det til meg.

Og ingen forklarte heller noe om hvorfor Pia og meg måtte være der, når Christell, (som var niesa til de her Asbjørg og Jan), tydeligvis slapp unna da.

Hvem veit.

Jeg husker at jeg brukte denne dagen, til å lappe vannsenga mi.

Og etterfylle vann i den da.

Siden det paret, i 20/30-åra, hadde klart å lage hull i den da.

(Jeg husker ikke om det paret var på selskapet der, hos Jan heller.

Men det er mulig at de var der.

Det skal jeg ikke si helt sikkert).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt en del annet, som skjedde, dette skoleåret.

Men det får jeg prøve å få skrevet mer om seinere.

Vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter