Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 18. desember 2011

Min Bok - Kapittel 65: Gjerdes juleball

Noen få uker før julefeiringen, hos Solveig, (telegrafisten på Scandinavian Star), inne i Oslo.

Så var det juleball, med Gjerdes Videregående.

De fleste gikk i smoking der.

Men jeg hadde bare den tweed-dressen min da.

(Som jeg hadde fått av Ruth Furuheim, en del år før det her da).

Men jeg kjøpte en ny bukse, til denne dressjakka.

Jeg spurte faren min, om hvor jeg kunne kjøpe en sånn bukse, som passa til en dressjakke.

Og da måtte jeg gå på en klesforretning, som også lå på Strømsø da, ikke så langt unna vannsengbutikken, (den klesforretningen lå vel i Tollbugata, eller noe sånt. Ikke så langt unna for eksempel Falk sport, (het vel den sportsbutikken), tror jeg).

(En klesforretning, som faren min bare kalte et etternavn, tror jeg.

Altså at klesforretningen var navngitt etter etternavnet til eieren da.

Noe sånt).

Jeg tok med tweed-jakka, og spurte om de hadde en bukse, som passa til den jakka.

En ekspeditør der, fant en bukse, som matcha ganske bra da.

Så jeg kjøpte den.

Men jeg hadde ikke noen skjorte så jeg gikk fortsatt med den blå, gule og hvit-stripete blusen til Christell da, som hadde ligget oppe i klesskapet til faren min, (på rommet 'mitt' da, i Leirfaret 4B, hvor jeg bodde fra 1981 til 1989 da).

Og jeg hadde ikke lært meg å knyte slips, så jeg kjøpte ikke noe slips da.

Men jeg slapp ihvertfall inn, på juleballet da.

Jeg fikk lov til å ligge over i vannsengbutikken, til faren min og Haldis, etter juleballet.

(De ville ikke at jeg skulle ligge hos Jan, denne gangen, (tror jeg ihvertfall), av en eller annen grunn).

Jeg ringte kontakttelefonen og dreiv vel og griseprata litt på den kanskje.

Fra vannsengbutikken.

Før juleballet.

For jeg hadde vel fått nøkkelen, til vannsengbutikken.

Så jeg trodde at faren min og Haldis hadde dratt til Bergeråsen.

Men plutselig så kom de inn døra, mens jeg ringte til kontakttelefonen.

(Noe jeg vel ikke fikk lov til da).

Men men.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Jeg dreiv forresten å fønet, (eller ihvertfall stelte håret), før jeg dro på juleballet.

(For å prøve å få gele-frisyren/sleiken riktig da.

Noe som var ganske viktig på 80-tallet.

Ihvertfall hvis man ikke var 'råner' vel).

I vannsengbutikken til faren min og Haldis da.

Og da mener jeg sånn halvveis å huske, at det stod en ungdomsgjeng, utenfor el-butikken, på den andre siden av gaten, for vannsengbutikken.

(Et sted hvor det nå er en innvandrer-butikk vel).

Og jeg tror at de må ha sett meg, inne i vannsengbutikken.

For de lo av meg da, sånn som jeg husker det.

Men men.

(De var kanskje litt som Narvere, som de som vanket utenfor Narvesen-kioskene, i Oslo, ble kalt, på denne tiden.

Ifølge en tegneserie av Jokke, fra Jokke og Valentinerne, sin bror vel).

Jeg slapp inn på juleballet, selv om vel noen så litt stygt på meg i døra, mener jeg å huske.

Siden jeg ikke hadde smoking da.

Juleballet var på Park hotell, i Drammen.

Der hvor Christell hadde tatt meg med på ungdomsdiskotek, noen måneder før.

(Da hu skulle danse osv., men jeg ikke gadd.

Siden jeg syntes at det var litt flaut, siden hu liksom var en slags stesøster da).

Så sånn var det.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

På juleballet, så prata jeg med klasseforstander Karlsen, tror jeg.

I fylla vel.

Jeg var litt nervøs for at det hadde gått dårlig, på Org-tentamen.

(En tentamen jeg vel hadde hatt en dag eller to etter at jeg knulla hele natta med Nina Monsen.

Noe sånt).

Så jeg tøysa litt da, og sa som så, til Karlsen da, at 'den tentamen gikk veldig bra', osv.

Noe sånt.

Men det var jo bare tull.

Det gikk jo dårlig.

Giske, fra klassen, satt der, på juleballet, med beina innimellom mine, husker jeg.

Hvis ikke det var på en russekro et sted da.

Men hu var sammen med en medruss, tror jeg.

Så det var litt spesielt egentlig, det greiene der, som hu dreiv med.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Så sånn var det.

Trine, (ei pen brunette, fra Kongsberg, i markedføringsdelen, av klassen vår).

Hu var med som vår klasses representant vel, i en missekonkurranse.

Det var kanskje russeprinsesse-konkurranse.

Det er mulig.

Noe sånt.

Jeg syntes at jeg liksom måtte holde med hu Trine da, siden jeg gikk i samme klasse da.

Men jeg hadde ikke vært på missekonkurranse før.

Så jeg prøvde å se på henne da, for å liksom heie da.

Og da hadde jeg visst skikkelig stått og glodd, på hu Trine da, fikk jeg høre seinere da, på skolen.

Fra han Helge, som også var fra Kongsberg, og gikk i markedsføringsdelen, av klassen vår da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var ikke bare meg, som ikke hadde smoking der.

(La jeg merke til.

For jeg var litt usikker, på antrekket mitt).

Men de fleste hadde smoking da.

Kanskje 90% av de Gjerde-karene som var der, hadde smoking, vil jeg si.

Så jeg var litt utafor der da.

Men men.

Men jeg hadde ikke dress engang.

Og ikke et eneste slips eller en eneste smoking-sløyfe.

Så jeg bare improviserte litt, med dressen, må man nok si.

Jeg måtte nesten være med på juleballet, syntes jeg.

Det var vel fler som spurte, antagelig.

Og jeg hadde jo blitt spurt spesielt, (av en medelev på Gjerdes Videregående, som jeg egentlig ikke visste hvem var), om jeg skulle på den russekroa, hvor Hege Rønjom også var.

Så jeg måtte nesten være med på en del av det andre og, syntes jeg.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var også julebord, med CC Storkjøp, på den her tida.

Julebordet var nede på Rica Havnehotell, i Tjøme, husker jeg.

Vi tok buss ned dit, etter jobben, en lørdag, i november eller desember da.

Jeg hadde aldri vært på julebord før, så jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente meg.

Jeg hadde ikke dressbuske, så jeg brukte en svart bukse, som egentlig var en del av CC Storkjøp-uniformen, (tror jeg).

(Så dette var nok før Gjerdes juleball, vil jeg nok tippe på).

Det er mulig at dette var en bukse, som lå og fløyt, inne i garderoben vår.

(For jeg pleide vanligvis bare å ta en sånn rød frakk, over olabuksa og genseren min.

Sånn som jeg husker det, så hadde jeg ikke fått noen sånn CC Storkjøp-uniformsbukse der.

Jeg husker at en gang, som jeg hadde tatt med den CC Storkjøp-frakken 'min' hjem, til Leirfaret.

Så var både mora mi og søstera mi der, mener jeg å huske.

Og da lå den røde CC Storkjøp-frakken, på gulvet der da, (hvor det egentlig skulle ha vært spisebord).

I påvente av at jeg skulle vaske den da.

'Hva er det der', sa mora mi, (som var på noe slags julebesøk, eller påskebesøk, eller noe, kanskje).

Så måtte jeg forklare at det var arbeidsantrekket mitt da, på CC Storkjøp.

Og da lo mora mi ganske mye, husker jeg, av den frakken.

Og latterliggjorde den da.

Hu syntes ikke at den så så stilig ut da, eller noe, antagelig).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg hadde vært og sett i klesbutikker, etter dressbukse, i lunch-pausen, men ikke funnet ut av det vel.

(Så den klesbutikken på Strømsø, hvor jeg kjøpte dressbukse, før juleballet, den hadde ganske dyktig betjening da, og bra service, så der kunne man liksom spørre om råd da, og få bra hjelp.

Til forskjell fra sånne motebutikk-kjeder kanskje, hvor ting som dette kanskje ble litt mer kronglete å finne ut av, syntes jeg da ihvertfall.

Men men).

Jeg hadde med passet mitt, husker jeg.

Siden jeg så ganske ung ut.

Så var jeg redd for at jeg ikke skulle få kjøpt øl osv., i forbindelse med julebordet da.

Jeg var nok litt svimmel, etter å ha brukt lunch-pausen på å se etter dressbukse.

Noen fra CC Matsenter, (som vi hadde julebordet sammen med, for det var vel samme eier tror jeg, både på CC Storkjøp og CC Matsenter), fant passet mitt, når vi gikk til bussen, husker jeg.

Og jeg fikk det tilbake, på bussen da.

En fra CC Matsenter, (eller om det var CC Storkjøp), som jeg hadde festa sammen med, som het Terje vel.

Han var på bussen, husker jeg.

Han var fra et sted i Sande, og han og Eirik Lund, hadde dratt meg med på fest der, en gang.

Han lagde hjemmebrent, (som faren min og/eller onkel Håkon også gjorde, i kjelleren til Ågot).

Og han visste meg hjemmebrentapparatet da.

Noe som ikke vekte opp meg så veldig opp vel.

(Selv om jeg vel prøvde å være høflig, og late som at jeg var imponert vel).

Jeg var jo vant til at det stod et sånt apparat i kjelleren til Ågot, (en gang i mellom, ihvertfall), for å si det sånn.

Men men.

Jeg begynte å tulleringe der, og ringte til en nødtelefon, for deprimerte folk, eller noe vel, og sa at jeg var deprimert og sånn da.

Siden jeg nok kjeda meg da.

Det var bare å sitte i sofaen der og drikke liksom.

Med Eirik Lund, som hadde spent meg ned, tre ganger, på en fotballtrening en gang.

Og han Terje da, (het han vel), som var en tøffing da.

Terje råflørta med ei dame fra CC Matsenter vel, på bussen ned til Tjøme da.

Og han knulla vel med henne, (sånn som jeg skjønte det ihvertfall), etter middagen da.

Så sånn var det.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Andre Willassen prata seinere om dette julebordet, husker jeg.

(Selv om jeg ikke tror at han var med).

Om at en fra CC Matsenter dreiv og rappa noen vinflasker i baren, osv.

Og det husker jeg, at en ganske høy kar vel, fra CC Matsenter, (som jeg ikke husker navnet på), gjorde.

Men men.

Så sånn var det.

Vi fikk tre drink-bonger hver der.

Og jeg visste ikke navn på noen cocktail-er.

Så jeg måtte spørre hu Førstedama, som bodde i det huset i Havnehagen, (på Bergeråsen), hvor Petter og Christian hadde bodd.

Om hvilken drink jeg skulle kjøpe.

'Kjøp Snowball', sa hu dama fra Bergeråsen da.

(Hu som kjørte så sakte på Svelvikveien).

Og ei annen Førstedame, som var fra Nesbygda/Tangen, (ei med mørkt hår), satt vel også der vel.

Og syntes at jeg var morsom kanskje, når jeg spurte om de her drinkene da.

Hvem vet.

Noe sånt.

Men men.

Så sånn var det.

Jeg gikk litt rundt med en av Lund-tvillingene, (tror jeg kanskje at det var), etter middagen da.

Og helt på slutten av kvelden.

Så satt jeg på et nachspiel, på et rom der.

Og jeg husker at ei pen brunette, fra CC Matsenter.

(Som jeg hadde kjøpt baguette av, (eller noe), i en lunch-pause en gang der vel).

Hu dukka plutselig opp på nachspielet 'vårt' der.

Kun iført en sexy truse.

Altså toppløs da.

Hu hadde fått rom sammen med ei cirka like vakker blondinne.

Som var sammen med sønnen til sjefen, eller noe.

Så når de begynte å 'peise' på.

I nabosenga da sikkert.

Så hadde hu flotte brunetta rømt da, i bare trusa, og, (mer eller mindre), løpt, inn på det rommet, som vi hadde nachspiel på da.

Det var to jenter som hadde det rommet, tror jeg.

Og de hjalp vel hu brunetta, sånn at hu fikk på seg noe klær muligens.

Det er litt uklart for meg, hvordan dette var.

Men jeg husker også at hu vakre blondinna dukka opp der.

Sammen med han sønnen til eieren vel.

(Noe sånt).

Dette var mitt første julebord, så jeg ble litt full da, og dette var i 1988, så det er jo 23 år siden nå, (for å si det sånn).

Hu blondinna, (som var veldig vakker, akkurat som hu brunetta. Begge var vel i 18-20 års alderen vel).

Hu spurte meg om hu kunne få en røyk.

Og jeg ga henne det.

For jeg hadde vel kanskje ikke røyka så mye, eller om jeg hadde kjøpt røyk i baren der kanskje.

Så jeg hadde noen røyk igjen da.

'Du aner ikke hvor godt den røyken smakte nå', (eller noe), sa hu pene blondinna til meg da.

Så hu hadde kanskje hatt sex, med han eier-sønnen, (eller hva han var), siden hu syntes det var så godt med røyk da.

(For det sies jo det, at røyk aldri er så godt, som etter sex.

Mener jeg å ha hørt tidligere, ihvertfall).

Det er vel stort sett det jeg husker, fra det julebordet.

Vi tok buss tilbake, dagen etter.

Hvem jeg delte rom med, det husker jeg ikke.

Men det kan vel ha vært Arnt eller Eirik Lund eller Henrik eller Harald, eller noe.

(Hvis det ikke var han Robert, som begynte der etter meg vel).

Hvem vet.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Den gangen jeg var i Holmenkollen, med faren min og Haldis, (og Pia og Christell vel).

(Som jeg skrev om i det forrige kapitellet).

Så husker jeg det, at det ble solgt sitteunderlag, forskjellige steder, i Holmenkollveien, (var det vel), når vi gikk opp til Holmenkollen der da.

Men vi kjøpte ikke sitteunderlag da, (ihvertfall ikke sånn som jeg husker der).

Vi bare stod opp og ned da, i de timene som hoppkonkurransen varte.

(Bortsett fra mest meg vel, som gikk mye rundt der da, husker jeg).

Og det ble også solgt buljong der, (husker jeg), til to kroner pr. pappkopp vel.

Noe sånt.

Men buljong, det var ikke noe som hørtes så fristende ut for meg.

Det var liksom ikke noe som hørtes så godt ut, husker jeg.

Da jeg jobba på Arvato sin skandinaviske Microsoft-aktivering, i the Cunard-building, i Liverpool, i 2005 og 2006, så solgte de en god kyllingsuppe der, husker jeg.

Den smakte nok litt bedre enn buljong, vil jeg nok kanskje tippe på.

Men men.

Solbærtoddy solgte de vel kanskje og der, (i Holmenkollen).

Mener jeg å huske sånn halvveis ihvertfall.

Den kan man jo kanskje helle en klunk vodka eller whiskey oppi.

Hvis man har med en sånn lommelerke, eller noe sånt, på innerlomma.

Det er mulig.

Pølse i lompe ble det vel også solgt en del av der, mener jeg å huske.

Men dette var på begynnelsen av 80-tallet.

Så det er mulig at vareutvalget har forandret seg der, siden den tid.

Det er mulig.

Den gangen vi var og så på hopprennet i Holmenkollen, det var nok etter VM i Oslo, i 1982, sånn som jeg husker det.

Det kan kanskje ha vært i 1983 eller 1984 da.

Noe sånt.

Så sånn var det.

Jeg har også vært på en klassetur, med Svelvik Ungdomsskole, til Holmenkollen.

(For å se på ski-museet der, var det vel).

Og da var det vel mulig å få gå opp i hoppbakken der.

Og jeg mener sånn halvveis å huske, at jeg gikk opp og så på utsikten ut over Oslo, derfra.

Det er mulig.

Jeg var ihvertfall inne i en bygning, under hoppbakken der, (husker jeg), hvor det vel var noe museum, (eller ihvertfall en butikk), mener jeg.

Noe sånt.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Jeg fikk ikke sove nå, (natt til søndag, er det nå), så jeg bestemte meg for å skrive et kapittel til, i dag.

Men jeg får se når jeg får skrevet det neste kapittelet, av Min Bok.

Jeg burde vel klare å få skrevet noe mer, i neste uke, en gang.

For i morgen så må jeg vaske klær, og sende anmeldelser av trakasserende e-poster, (som jeg får veldig mange av), til politiet.

Så vi får se når jeg klarer å få skrevet det neste kapittelet.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter