Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 31. desember 2009

Ribsskog kan kanskje høres litt dansk ut. Men det kommer fra stedsnavnet Ribsskog i Flatanger. Ca. ni mil fra Steinkjær og åtte mil fra Namsos

flatanger 1

ribsskog flatanger 2

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=17714231

PS.

Familien min har aldri tatt meg med til Ribsskog i Flatanger og vist meg hvordan det var der.

Oldefaren min, flytta ned til Skedsmo, og ble far til min morfar der, Johannes Ribsskog.

Så de følte seg nok mer som Skedsmo-folk kanskje, enn som trøndere.

(Selv om at familien min aldri tok meg med til Skedsmo heller.

Morfaren min, Johannes Ribsskog, bodde på Hurumlandet og i Nevlunghavn, den tida vi levde samtidig, fra 1970 til han døde i Spania, midt på 80-tallet vel).

Fordi mora til Johannes var fra den kjente Dørumsgaard-slekten, fra Romerike.

Men faren til Johannes lengta visst tilbake til Trøndelag.

De var visst i indremisjonen, men de hadde møtt hverandre på lærerhøgskolen vel.

Og det var visst såvidt at faren til Johannes hadde fått lov å dra på lærerhøgskolen, av mora si, som kanskje var hu som var i indremisjonen.

Det var noe sånn som bestemor Ingeborg, (som døde i sommer), fortalte meg på telefon ifjor.

Men det er klart, at hvis jeg hadde vært millionær f.eks., så hadde jeg selvfølgelig kjørt opp en tur, minst, til Ribsskog i Flatanger, for å se hvordan det så ut der.

Så sånn er det.

Bare noe jeg kom på, for en svenske dukka opp på en YouTube-video, som jeg lasta opp, av morfaren min Johannes.

(Og svensken sa han het Ribsskog han og).

Så da tenkte jeg mer på det her.

Så sånn var det.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:








jag heter också ribsskog i efternamn, vi kanske är släkt :)





johncons123 (18 minutes ago)






Ja,

det er mulig.

Ribsskog er egentlig et stedsnavn, fra Flatanger i Trøndelag.

Så dine forfedre er nok derfra antagelig da.

Med Ribsskog-hilsen

Erik Ribsskog










PS 3.

Jeg har forresten leste det, at Ribsskog, kommer fra 'Ress-skog'.

Og at et 'Ress', eller 'Res', heter det kanskje, er et landområdet, hvor det er vanlig å dra båten over.

Hvis det er lang vei å ro rundt.

Og det synes jeg man nesten kan se på kartet ovenfor, at der har det nok vært et område, hvor folk heller dro båten over land, i gamle dager, enn at de rodde den lange veien rundt.

Jeg skal se om jeg kan få forklart dette.

Vi får se.

PS 4.

Her kan man se det, at jeg har prøvd å merke av, på kartet, et sted hvor det nok har vært et sånt 'ress' da, et sted hvor folk i gamle dager, (kanskje i vikingetiden osv.), dro båten over land:

ress

Også har det vært en skog, like ved det 'resset' da, så har den skogen blitt kalt Resskog da, (hvis jeg forstod det riktig).

Så har kanskje det blir 'forpenet', eller hva man skal kalle det, under dansketida, eller noe, til Ribsskog.

Uten at jeg vet nøyaktig hvorfor det stedsnavnet ble forrandra.

Men jeg mener å ha lest det her på nettet en gang, mens jeg vel fortsatt bodde i Norge, tror jeg.

Altså før 2005.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter