Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 13. januar 2010

Nå fikk jeg endelig adelsbrev, for to baron Adeler-slekter, fra Rigsarkivet i Danmark. Det eneste er at de er på latin(!), så det var vel litt dårlig

img209

PS.

De er i A3-format, de her adelsbrevene, men jeg skal prøve å få scanna de.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Sånn ser det adelsbrevet ut, for den Adeler-slekten, som jeg er baron etter da, ettersom jeg har forstått.

Men det er jo ingen som skjønner det latin-greiene der, likevel, men jeg skal se om jeg får scannet de A3-arkene på en eller annen måte.

Vi får se.

Her er mer om dette:

img210

img211

img212

img213

img214

img215

img216

PS 3.

Det adelsbrevet ovenfor, det var det som ble gitt til han her baron Adeler, (fra danskekongen må det nok ha vært, på 1820-tallet en gang, 1826 var det vel det stod, på adelsbrevet):

adelsbrev 1

http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Adeler/Adeler.htm

PS 4.

Og det kan jeg tegne inn, på My Heritage, den rekken fra han Johannes Emil, til min oldemor, eller mormor, så ser folk at jeg ikke finner på tull her.

Det skal jeg se om jeg klarer.

Vi får se.

PS 5.

Her kan man se det:

mormors tante

Han øverst til venste, var han Johannes Emil, som fikk adelspatentet, som baron.

Og hun nederst til høyre, det var min mormors tante.

Og hun og baron Holger Adeler, de døde barnløse.

Så da ble vel min mormors mor baronesse, vil jeg si, for hun Magna Nyholm, hun hadde bare en søster, dvs. min oldemor Karen Margrethe Nyholm.

Og hun hadde tre barn.

To sønner, som bodde i Danmark.

Og min mormor, Ingeborg, som flytta til Norge, og gifta seg med min morfar, Johannes Ribsskog.

Så sånn var det.

Så det er mye rart.

Men jeg får se litt mer på det andre baron adelsbrevet, hvordan det henger sammen med det igjen.

Men jeg må gjøre noen ærend og sånn her, mens fortsatt butikkene er åpne osv.

Vi får se.

Jeg har også funnet noe annet på nettet nå, som jeg skal oppdatere med, hvor det står forklart at den eldste i vår slekt da, blir lennsbaron, mens de andre mennene i slekten blir baron.

Men det står at adelsbrevet ble skrevet i 1823 på nettet, mens på det brevet jeg fikk fra Rigsarkviet i Danmark, så står det 1826 vel.

Så her det noen mysterium osv.

Men å lese det som står på latin, det tror jeg at jeg gir opp.

Så da er det nok bedre å stole på det som står på nettet, vil jeg si.

På et nettsted som het skislekt.no.

Jeg skal se om jeg finner linken.

Vi får se.

PS 6.

Her er den linken, til skislekt.no, hvor jeg synes det virker som at noen datoer er litt feil, og det ikke er så oppdatert på 'min' linje, med nye sønner, (dvs. han Holger Adeler).

Men ellers så synes jeg det ser ut som, fra denne linken, at jeg nok vel antagelig er baron.

Vi får se.

Her er denne linken ihvertfall:

http://www.skislekt.no/adel/Adeler.htm

PS 7.

Men hun, min oldemor, Karen Margrethe Heegaard f. Nyholm, hun døde allerede i 1937.

Så hun ble aldri baronesse, i 1979, da Holger baron Adeler døde.

Men da ble min oldemors tre barn baroner da.

Eller ihvertfall så ble hennes to sønner baroner.

Så om jeg ble baron i 1979, eller om jeg ble det seinere, det skal jeg ikke si for sikkert.

Men mora mi sendte meg jo til faren min, i 1979, så det er mulig at jeg ble baron da.

Men broren min Axel er vel også baron da, vil jeg tro.

Men det gjaldt bare ektefødte vel, og mora mi var _ikke_ gift med faren til Axel, så da ble nok ikke Axel baron.

Men onkel Martin er vel baron, vil jeg si.

Jeg tar litt forbehold om det her, for jeg skal ikke akkurat si at jeg er noen ekspert.

Men det er mulig at søstra mi sin sønn, Daniel Ribsskog også er baron da.

Akkurat hvordan dette henger sammen, det skal jeg ikke si.

Men det er mulig at kvinnene i familien er baronesser og da.

Det får vel noen som kan latin avgjøre, antagelig.

Men men.

Så sånn er nok det.

PS 8.

Ja, nå glemte jeg det.

At søstra mi glemte å gifte seg med Keyton, da hu fikk Daniel.

Så da er nok Daniel uekte født også, vil jeg si.

Ettersom jeg har holdt på litt med slektsforskning nå.

Så da angrer kanskje Pia på at hu ikke gifta seg.

Det er mulig.

Men men.

Det kan være at jeg har misforstått det her greiene og da.

Det er vel ikke umulig.

Vi får se.

PS 9.

Noen skriver i kommentar, at baron-titler kun arves i mannslinjen.

Ja, det er vanligvis regelen.

Men her er mannslinjen død ut, og da går nærmeste slektning på kvinnesiden, (min oldemor Karen Margrethe Heegaard f. Nyholm), inn, og blir det slektsbærende leddet.

Dette skjedde vel, såvidt jeg forstår, da Zyphen-Adeler familien ble til.

Da døde en Adeler-baron, som siste mannlige ledd, og da ble det en Zyphen-Adeler familie.

Så vi blir da kanskje en Ribsskog-Adeler familie da.

Det er mulig.

Noe sånt.

Det mener jeg å ha sett på den Roskilde-adel siden.

Jeg skal finne link til dette.

PS 10.

Her ser vi at det er noe som heter Zytphen-Adeler:

http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Zytphen/Zytphen-Adeler.htm

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter