Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 13. januar 2010

Det var visst samer i Telemark i gamle dager

Samer i Telemark - Vi trenger ikke reisen verden rundt for å finne det eksotiske, for det har vi jo rett utenfor dørene. Telemark har en samisk historie som er lite kjent. Det finnes mange etterkommere fra samer spesielt i øvre Telemark. På slutten av 1800-tallet var det tamreindrift der, og mange sør-samiske gjetere bodde i de traktene. Vi kjenner igjen de samiske trekkene i våre egne tradisjoner, for eksempel fetasko av reinskinn som er gjort i Tinn og Vinje, som har en klar sammenheng med de samiske skallene, sier Kjell Bitustøyl som har jobbet med Telemarkfestivalen helt siden start.


PS. 

Kan Adeler-slekten, etter Cort Adeler, ha kommet i konflikt med noen samer, i Nord-Telemark? 

Og derfor måtte de dra til Danmark. 

Kan det være noe sånn som har skjedd. 

Også har samene sverget hevn. 

Kan det være noe sånt som foregår. 

For her ser vi at det er en link mellom Dørumsgaard-slekten, og samer og Telemark. 

Det er hun her: 

Turid Dørumsgaard Varsi Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Turid Dørumsgaard Varsi (født 3. juni 1938 i Tinn, Telemark) er en norsk politiker (Ap). Hun ble innvalgt på Stortinget fra Telemark i 1977. Stortingets presidentskap [rediger] 28. april 1980 – 30. september 1981 Varasekretær i Stortinget Stortingskomitéer [rediger] 1977 – 1981 medlem i Kirke- og undervisningskomitéen 1977 – 1981 varamedlem i Valgkomitéen 

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter