Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 21. september 2010

Nå driver jeg å lager Berger-tegneserie

Forhistorien:

Pia, (søstera mi), og Christell, (stesøstera mi), var oppe hos meg, i Leirfaret 4B, hvor jeg bodde alene, en gang, da vi var ca. midt i tenårene vel.

Jeg ble sur på faren min, pga. noe de fortalte meg.

(Som jeg har glemt hva var om nå).

Så jeg sa til Christell og Pia, at jeg skulle gå ned, og kjefte på faren min, nede hos Haldis.

Og da sa Christell mange ganger, at 'hvorfor drikker Jeppe, Erik', (som Christell sikkert hadde lært om, på Svelvik Ungdomsskole).

For å få meg til å ikke gå ned og kjefte på faren min da.

Og da skjønte jeg ikke helt, hva Christell mente.

Men jeg skjønte at hun advarte meg mot å gå ned og kjefte på faren min da.

Så tenkte jeg på den her episoden igjen, for et par år siden.

Og da prøvde jeg å se, om jeg klarte å skjønne hva Christell mente, nå.

Så derfor prøvde jeg å tolke dette diktet til Holberg da, som jeg fant på nettet.

Og grunnen til at Jeppe drakk, det var, som Holberg skrev, fordi at 'Degnen gjør meg hanrej', (som Jeppe sa da, i 'Jeppe på Bjerget').

(Og det var også nevnt noen problemer med skatefuten da).

Og det betydde, at Degnen, (som var en slags klokker eller kirketjener vel), han gjorde Jeppe sjalu, pga. at han flørta og tulla med Jeppes kone, dvs. Mor Nille da.

Så i faren min sitt tilfelle, så var det greit det med skattefuten, eller kemneren, som vi vel også sier, i våre dager.

(For faren min, som var selvstendig næringsdrivende, han klagde ofte over myndighetene og ligningsvesenet da).

Men Haldis hadde altså også tulla med en såkalt 'Degn', eller klokker, et eller annet sted, (hvis man skulle tolke det Christell sa, med 'Hvorfor drikker Jeppe', osv).

Jeg lurte lenge på om dette kunne ha vært en som bodde på Klokkarstua, på Hurum-landet, og at Haldis pleide å ta ferja over dit, fra Svelvik.

Men nå, i de siste dagene, etter at jeg har lest mer om Berger og Jebsen-familien osv., på Wikipedia osv., så har det begynt å gå opp et lys for meg her, tror jeg.

Så sånn her tror jeg det nok må ha vært nå:

haldis møter Arve aka Bergen

PS.

Her er del 2:

berger 2

PS 2.

Her er del 3:

berger 3

PS 3.

Her er del 4:

berger 4

PS 4.

Her er del 5:

berger 5

PS 5.

Her er, (foreløbig ihvertfall), siste del:

berger 6

PS 6.

Her er mer om dette:

mer om berger kirke

http://no.wikipedia.org/wiki/Berger_kirke

PS 7.

Det her, (om at Christell sa/skreik flere ganger, til meg, ordene 'hvorfor drikker Jeppe, Erik', i gangen, i leiligheten jeg bodde alene i, i Leirfaret 4B, på Bergeråsen, ca. midt på 80-tallet vel, i 1986, eller 87, eller noe, kanskje), det skrev jeg forresten også om, på bloggen, en av de første månedene, som jeg hadde denne bloggen, nemlig i mars 2008.

Her er mer om dette:

http://johncons-mirror.blogspot.com/2008/03/det-var-en-gang-christell-og-pia-var.html

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter