Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 5. mai 2019

Mer fra Norge

På tirsdag, så dro jeg, til Lambertseter, for å handle mat.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

På vei mot Bekkestua sentrum.

Så ble jeg sneiet, av et par sykler.

(Som ikke ringte, med sine ringeklokker.

Så det var bare flaks, at jeg ikke ble kjørt ned.

Må jeg si).

Og jeg mener å ha lest/hørt et sted, at sykler på fortau, (og politibiler i gågater osv.).

De skal holde gangfart.

Og nedover en bratt bakke, (som dette var i).

Så gir jo vel ikke det, (med gangfart), noen mening.

For da må jo syklistene trå på bremsen, (sånn at den muligens blir slitt ut).

(For å holde gangfart).

Så da må syklistene kjøre i veien, (på høyre side), ned denne bakken, (i Gamle Ringerikes vei).

Men det syndes det fælt mot.

(Vil jeg si).

Så det er nesten litt skummelt, (når disse syklene kjører forbi en bakfra, i nokså stor fart, uten å lage en lyd).

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

Her er mer om dette:


PS 3.

Det ligger fortsatt skrot, her og der, etter tsunamien, som rammet Bekkestua i romjula, (for å fleipe litt):


PS 4.

Da jeg gikk forbi Rema Signaturgården.

Så var det sånn, at en far og sønn, (i kortbukser), gikk på meg/'elga', (må jeg si).

Så det var sånn, at jeg nesten kræsja med disse, flere ganger, (for jeg gikk heller over gata, enn å gå i lag med disse), de siste hundre meterne, før t-banestasjonen, (som ligger på den sida av gata, som jeg først gikk på, så jeg måtte krysse gata/veien to ganger, på grunn av disse 'plageåndene').

Så det var muligens noe slags gateteater, (hvis jeg skulle tippe).

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Her er mer om dette:


PS 6.

Jeg skulle kjøpe reisepenger.

(Som det vel heter).

Og da var det ei dame, som liksom hang igjen der, (som slim).

(Da jeg venta med å gå bort til billett-automaten.

Til at det ikke var noen i nærheten).

Noe som virka litt unaturlig/teatralsk, (må jeg si).

Og Ruter driver også med noen 'merkelige' tunnelarbeider, (eller noe lignende), igjen, (på trikken), kan det virke som.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Her er mer om dette:


PS 8.

Mens jeg stod og venta på t-banen.

Så var det sånn, at Ruter hadde problemer, med strømstans, (eller noe lignende).

Og dette informerte de om, over høytalerne.

Og det var en slags 'pakkis', som prata.

Og han sa 'konder', (istedet for 'kunder' eller 'reisende').

Så det var muligens noe slags gateteater.

(Hvis jeg skulle tippe).

For så gebrokkent, har vel ikke pakkisene/utlendingene i Norge prata, siden 80/90-tallet.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Her er mer om dette:


PS 10.

Som forrige gang jeg tok t-banen, så var det også denne gangen, en slags 'pakkis', som gikk på meg, (på Bekkestua t-banestasjon), må jeg si:


PS 11.

På grunn av strømstansen, (eller om man skal si kveminga), så var det surr, på Ruter sine informasjons-tavler.

Og Sognsvann-trikken, (som de vel sa i gamle dager), hadde kjørt seg bort, (kunne det virke som).

(For den kjørte østover fra Stortinget.

Og ikke vestover.

Som den vanligvis gjør.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Her er mer om dette:


PS 13.

Enda mer om dette:


PS 14.

Utafor Lambertseter t-banestasjon.

Så reklamerte Kiwi med, at de fortsatt hadde åpent.

(Selv om noen 'langtrekkelige' byggearbeider, fortsatt pågikk).

Og da måtte man gå, gjennom noen slags 'katakomber'.

(Som de sa, i Rimi).

Og der gikk det folk, som ledsaget 'mongoer', (som led av cirka det samme som min fetter Joakim, som jeg ganske nylig har blogget om).

Og disse, ('mongoen' og ledsageren), gikk to i bredden.

Så disse 'katakombene', var det nesten umulig å gå i.

(For 'mongoen' og ledsageren, var bare en del liksom.

Av en slags 'karavane'.

For å si det sånn).

Og jeg reiv nesten opp jakka mi.

(Da 'mongoen' og ledsageren skulle forbi).

Som på St. Hanshaugen, rundt årtusenskiftet.

(Da en dyr Marlboro Classic-jakke ble ødelagt, (av et gjerde, med piggtråd i), da noen gikk på meg, på fortauet.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 15.

Her er mer om dette:


PS 16.

Enda mer om dette:


PS 17.

Og enda mer om dette:


PS 18.

Kiwi Lambertseter Senter.

De hadde begynt, med trebestikk, (istedet for plast-bestikk).

Men prisen på tre-bestikk, stod ikke.

Så jeg kjøpte plast-gafler, (en av de siste pakken), og ikke tre-gafler.

(For å si det sånn).

Og mon tro, om dette at plast-bestikk, skal bli forbudt, er mer som et slags hysteri.

Hm.

For jeg husker da min mor, sendte meg for å handle mat, (på Oswalds Senter, på Østre Halsen), på midten av 70-tallet.

(For mer enn 40 år siden).

Da var det plastposer, som butikkene hadde, (husker jeg).

Så plastposer osv. har vært det vanlige, å bruke, (i Norge), i hele mitt snart 50 år gamle liv.

(Må jeg si).

Og så de siste par årene, så er plast liksom blitt, det nye narkotika.

(For å si det sånn).

Det må vel være noe tull.

(Skulle man vel tro).

Hm.

Og det er jo også det med.

At borgeren sin plikt, er å kaste skrotet, i søpla.

Det må være lugubre søppel-firma, (fra fjerne breddegrader), som kaster søpla, i havet.

(Må man vel anta).

Og tre-bestikk, det er vel heller ikke det helt store, (hvis man tenker miljøvern).

Da må man må jo plante X antall trær, (for at det ikke skal bli hull i ozonlaget).

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 19.

Her er mer om dette:


PS 20.

Jeg har jo blogga om.

At Kiwi, (det var vel snakk om Kiwi Torshov), har tom-esker, på topphyllene, (for å skape varetrykk, som er selgende, (så dette er noe slags 'heksekraft', kan man vel nesten si, for skøy)).

Og jeg la merke til, at Kiwi Lambertseter Senter, også hadde masse tom-esker, på topphyllene.

Og det er vel 'humbug', (som min tidligere kamerat Kjetil Holshagen pleide å si, på 80-tallet).

For her må butikksjefene be sine ansatte, om å ikke presse eskene, (til den og den varen), i papp-pressa.

(Og det skjønner vel ikke de ansatte så mye av.

Hvis jeg skulle tippe.

At man ikke skal kaste søpla, liksom.

Og at man skal ha søpla, på topp-hyllene.

Da skjønner vel ikke rødruss-kassafolka så mye.

(Hvis jeg skulle tippe).

Og blårussen lurer vel også litt.

Og synes nok, at dette blir lugubert, (av flere grunner, kundene lurer vel kanskje på hvorfor det står tomme esker på topphylla, og kunne man ikke ha leid ut denne plassen, til reklame-plass, istedet for å gjøre det 'tacky', ved at man samler på engangs-emballasje, (inne på lageret), før man setter 'søpla', oppå topphyllene, ute i butikken)).

Så dette kan man kanskje lure på.

Jon Bekkevoll, (Rimi-regionsjef), ville at Rimi-butikkene skulle gjøre noe lignende, rundt årtusenskiftet, (husker jeg).

(Bekkevoll ville vel ha masse hermetikk-bokser osv., oppå topphyllene.

For det klagde seinere regionsjef Steinar Ohr på, (husker jeg).

At man begynte å se, på svinnlistene, det prosjektet til Bekkevold, angående å ha 'dummy-ting', på topphyllene, for å skape (selgende) varetrykk).

Og da er det kronglete, å rydde bort gamle aktiviteter, (for eksempel).

For når en aktivitet/sjokkselger blir halv-tom, (eller tommere).

Så ser den ikke så bra ut.

Og den selger mindre.

Og da er det egentlig på tide, (ifølge Rimi på 90-tallet), å sette de varene, (fra aktiviteten), inn i hylla og opp på topphylla.

(Det skulle da være mest mulig inn i hylla.

Og resten på topphylla.

Og når man bestilte.

Så kunne man ha i bakhue, (som butikkleder), at den og den varen, (for eksempel Kavli smøreoster), også står på en sjokkselger, på enden av en fryser.

Og da bremser man litt, i hylla, når det gjelder å bestille den varen, (for eksempel).

For da blir det mindre 'rot', (i hylla og på lageret), når man etterhvert skal rydde bort Kavli-aktiviteten.

For å si det sånn).

Men hvis man har 'dummy-ekser', på alle topphyllene.

(Kiwi Lambertseter Senter, hadde 'dummy-esker', på cirka halvparten av topphyllene, så det ut som.

Men 'Rimi-Bekkevold' ville ha sånne esker, på alle topphyllene.

Sånn som jeg husker det).

Så er det jo ikke noen plass, til å rydde bort gamle aktiviteter.

Og å dra de inn på lageret igjen.

Der er det kanskje dårlig nok plass fra før, (for å si det sånn).

Og da ville nok butikksjefene fått kjeft, av distrikt-sjefen.

(Hvis det stod mye halvsolgte aktiviteter, (eller skrot, som noen kanskje ville ha sagt), inne på lageret).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 21.

Her er mer om dette:


PS 22.

Det at butikkene, har masse tomme 'dummy-esker', på topphylla.

Det kan kanskje være en sak, for Direktoratet for sivil beredskap, (eller hva de heter i våre dager).

(Hvor jeg var på jobbintervju, sommeren 1993).

For hva hvis det blir en krise eller krig.

Hvis butikken da bare har tomme esker, på topp/lager-hyllene.

Så vil butikkene bli tomme, for varer, på noen få dager.

(For det er det samme, som gjelder, på lageret.

Det heter seg, (ihvertfall i Rimi rundt årtusenskiftet), at man skal passe på firma som Coca-Cola og Ringnes, osv.

For det skulle ikke være sånn, at de firmaene, (som bestilte selv, på vegne av butikken), brukte butikken, som lager.

Man ville ikke ha mye varer, på lager, (av hyllevarmere for eksempel), for de varene, binder kapital.

For å si det sånn).

Så her har kanskje kapitalistene og patriotene forskjellige interesser.

Kapitalistene vil ha lite varer i butikkene, (for disse varene binder kapital).

Mens patriotene vil ha mye varer i butikkene, (i tilfelle det blir krig/krise).

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 23.

Etter at jeg hadde betalt.

Så sa kassamannen: 'Du får ha en fin dag da'.

(Noe sånt).

Og da jeg fikk opplæring, (i kassa), på Matland/OBS Triaden, høsten 1990.

Så lærte 'Matland-Tove' meg, at vi måtte si 'takk' og 'værsågod' til kundene.

Men hu lærte meg ikke, at jeg måtte si: 'Velkommen igjen', (for eksempel).

Det var det disponent Skjalg Nakkim, som seinere lærte oss, at vi skulle si, (på et slags 'smilekurs', som det ble kalt), noen måender seinere.

(Etter at vi hadde bytta navn til OBS Triaden.

Noe vi gjorde noen uker før jul, i 1990.

Og det nevnte smilekurset, var kanskje våren 1991.

Noe sånt).

Og Skjalg Nakkim fikk sparken.

(Eller, Forbrukersamvirket Lørenskog gikk konkurs.

Og Forbrukersamvirket Lillestrøm overtok.

Og da ble Skjalg Nakkim overflødig.

For butikken ble da styrt av disponenten på OBS Lillestrøm, (gjennom butikksjef John Ellingsen, som fortsatte i sin stilling).

Var det vel).

Og det å si: 'Velkommen igjen', gikk av moten, på OBS Triaden, (husker jeg).

(Og det ble til at vi, (som før), ikke sa noen avskjeds-hilsen lenger, (til kundene).

For å si det sånn).

Men likevel så sier visst Kiwi nå noe lignende.

Og da lurer jeg på, om det er, for å være klamme, liksom.

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 24.

Og kassamannen gikk så fra kassa.

(Var det vel).

Og da jeg skulle gå ut av butikken.

Så dukka det opp, en slags 'Kiwi-pakkis', (som var voksen/middelaldrende vel), som gikk/'lusket', langs enden av kassene, (i motsatt retning av inngangen).

Og han sa 'hadet' til meg, (av en eller annen grunn).

(Før han forsvant ut, på et eller annet bakrom).

Enda jeg ikke ante hvem han var.

Og enda jeg hadde snakka med kassamannen, (som liksom er butikkens ansikt utad).

Så hva dette skulle bety.

Det kan man kanskje lure på.

Det var vel antagelig noe slags gateteater, (hvis jeg skulle tippe).

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 25.

Her er mer om dette:


PS 26.

På Kiwi, så la jeg også merke til, et kvinnemenneske, (med trang/ettersittende joggebukse), som var før meg i kassa.

Hu satt fra seg handlekurven, her og der.

Og så gikk hu 'hit og dit', for å hente varer, (som hu så la, i handlekurven).

Og det var litt spesielt, (husker jeg, at jeg tenkte).

I England, så kunne man nok ikke, ha handla sånn.

For da ville butikkdamene, har spurt en, om det var ens handlekurv.

For de er så drillet i, (i England), til å være var, på bager osv., som står for seg selv.

For de er vant med, å være aktpågivende, når det gjelder bomber fra IRA, osv.

(Husker jeg, fra sommeren 1988.

På Tesco, (på/ved Churchill Square), i Brighton sentrum.

Var det vel.

Hvis det ikke var sommeren 1990.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter