Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 11. juli 2008

Forsøk på å forklare brøkregning for dansker. (In Norwegian).

Dennis Hansen skrev:

Frame1

Så er der klaget Vivi.



Jeg må nesten få lov, å prøve å hjelpe Vivi litt her, selv om jeg er norsk, og vi nordmenn vanligvis ikke forstår de danske tall.

Men når de tall står trykket, så forstår også vi nordmenn de.

Det Vivi sier, er at 2 x 1/2, ikke er det samme, som 1/2 x 1/2.

Og det mener jeg, at hun har rett i.

Om vi kan prøve et eksempel, med bajere.

Om man har 2 halvlitere bajer. (2 x 1/2).

Hvor mange liter bajer, får man da?

Nemlig, 1 liter.

Og neste eksempel.

Om man har en halv halvliter bajer. (1/2 x 1/2).

Hvor meget bajer har man så?

Altså, man har en halv halvliter, og det en kvart liter, altså 2.5 desiliter.

Og er da en liter bajer, det samme som 2.5 desiliter bajer.

Nope, det er nok ikke det samme.

Så jeg lurer på om ikke Vivi har rett, men jeg det er mulig jeg har drukket for mange bajere, oppigjennom årene, eller pils, som det heter i Norge, eller lager, som jeg pleier å drikke i England, hvor jeg bor nå.

Det er mulig.

Vi får se.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

Svar på dette indlæg Citér dette indlæg

Af: johncons d. 11/07/2008 Kl. 19:21

Tilføj til venne-listenSend privat besked

Klag over dette indlæg


Gå til min blog





http://debat.bt.dk/index.php?id=1&view=single_thread&cat_uid=1&conf_uid=44&thread_uid=13111&page=4

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter