Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 23. januar 2009

Dette er fra Clifford's Tower i York. Beklager dårlig kvalitet. Problemer med mobilen. (In Norwegian).



PS.

Det kom jeg på nå.

Jeg har jo lest, at York, det kommer fra navnet Jorvik, som var vikingenes navn på byen.

York var vel en gammel norsk vikingeby.

Selv om jeg pratet med en spesiell gubbe, som hadde en slags butikk, inne i bymuren der, og som lurte på om jeg lurte på noe.

Så spurte jeg bare om det var riktig at York var en gammel vikingby.

Og da sa at han, at nei, vikingene var i York, men York er en gammel romersk by.

Og at den muren som man kan se på bildene under, det er en mur som er bygget oppå de gamle romerske murene, så han.

Han sa jeg burde gå tilbake den veien jeg kom fra, for da kunne jeg se noe romerske greier.

Men jeg gikk heller andre veien, og da fant jeg det hvor det stod om at normannerne hadde det de kallte, 'The Harrying of the North', og jeg fant det Clifford's Tower osv.

Jeg får heller se mer i York, en gang, som jeg har mer tid.

For nå var jeg jo bare på vei til Sunderland.

Men det var fristende å se i York, for det er en kjent by, som har bra rykte, på at det er mye interessant å se på, fra historisk tid.

Og det skuffa ikke York på.

Uansett hvor du går omtrent, så er det noe som er fra enten romersk tid, normannisk tid, eller vel også fra vikingetiden.

Men jeg fant ikke så mye fra vikingetiden.

Men jeg tror det er noe museum, et eller annet sted, i York, fra vikingtiden, da York het Jorvik da.

Men der får jeg heller dra å se en annen gang, når jeg har mer tid.

For jeg skulle jo prøve å rekke fra til Sunderland før universitet stengte, og det klarte jeg akkurat.

Men det ble litt fristende å kikke litt i York.

Men jeg var der bare i en drøy time, eller noe.

Men fra det jeg så på den korte tiden, så kan jeg absolutt anbefale å ta en tur og kikke der, hvis man synes det er interessant med historiske bygninger og museer og sånn.

Og York var også en veldig fin by, med elven og bymuren og det gamle slottet, Clifford's Tower osv.

Og jeg skjønner at det er mye mer interessante der, som jeg ikke fikk tid til å se.

Så jeg har absolutt lyst til å dra tilbake å kikke mer der.

Og fra det jeg så igår, så kan jeg anbefale å ta en tur til York, som sikkert er enda finere om sommeren, selv om byen også var fin i januar.

Så den byen kan jeg anbefale.

Selv om the Local Government Ombudsman, som også holder til der, de gjør en del rare ting.

Men men.

Jeg lette ikke så mye etter de egentlig, jeg hadde litt dårlig tid.

(For å ta med en dårlig spøk).

Men det er litt artig da, at New York, det betyr jo da Nye Jorvik, egentlig.

Så New York er egentlig oppkalt etter en norsk vikingby, i Nord-England.

Det er jo litt artig, synes jeg.

Så sånn er det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

PS.

Jeg var jo i York ganske tidlig, siden det er ganske langt fra Liverpool til Sunderland.

Så jeg var i York i 9-tida kanskje.

Uten at jeg husker det nøyaktig.

Men han gubben, det er kanskje litt feil å si at han hadde en butikk i bymuren, han hadde en butikk, i det tårnet der, som er i forbindelse med bymuren:



Og da gikk jeg opp fortauet der, og da kunne man gå opp på bymuren, etter at man hadde gått gjennom porten i bymuren der da.

Og da kjente jeg at det lukta piss, da jeg gikk opp den steintrappa, opp på muren der da.

Så så jeg en gubbe i 60-70 åra, med hvitt skjegg, som tømte en toliters plastflaske, med noe som så ut som is-te kanskje.

Så gikk jeg ned derfra, og over veien.

Og opp på bymuren, fra den andre sida av tårnet.

For jeg tenkte å se bortover den veien da, for jeg kom fra venstre-sida på bildet, for det er det jernbanestasjonen er.

Jeg hadde vel bare vært i byen i 5-10 minutter, da jeg kom til det tårnet på bildet da.

Så spurte han gubben om jeg lurte på noe da.

Så lurte jeg jo på om det var noe vikingegreier i York da, siden jeg har hørt at York var en gammel vikingby.

Men det var visst romersk by og sånn da.

Og da stod han gubben utafor en butikk, eller noe, et lite rom i det tårnet, et slags antikvariat kanskje, at han solgte noe bøker og plakater om det historiske York.

Kanskje noe sånt.

Men jeg tror at han gubben kanskje bodde i det lille rommet i bymuren der.

Og at han ikke hadde do.

Også pissa han i sånne tomme toliters-flasker, og helte det ut, like ved den ene trappa der, sånn at det stinka piss der.

Jeg trodde først at det kanskje at det var ungdommer som pleide å feste der i helgene, og at det var kanskje var derfor det lukta.

Men jeg tror nok det er mer sannsynlig at han gubben med det hvite skjegget faktisk bodde i den lille butikken, i bymuren, eller tårnet der, og at han pisser på sånne tomme 2-liters flasker, og heller det ut, like vel bymuren der, om morgenen, like før butikken åpner.

Og det er jo spesielt nok, bare det, kan man nok kanskje si ja.

Men, ikke nok med det nei.

Neida, han kunne ikke la meg gå å kikke der, i fred, selv etter at han hadde helt ut pisset sitt, foran trynet mitt, da jeg gikk på den andre sida av tårnet, opp på muren der.

Neida, han måtte begynne å spørre meg hva jeg gjorde der, på et offentlig sted og.

Hvis det var sånn jeg forstod det da.

Så hvis noen lurte på hvorfor jeg skrev at han gubben virka litt spesiell, så var altså pga. det jeg forklarte nå da.

Det er ihvertfall sånn det virka for meg at det var.

Så tar jeg forbehold i tilfelle det var noe annet enn piss i de flaskene, og at han gubben faktisk ikke likevel bor i den lille butikken i muren eller tårnet der da.

Så da får jeg beklage så mye hvis det ikke er sånn det virka for meg.

Så da får jeg beklage det.

Så får jeg se om jeg får fiksa det bluetooth-greiene her, for resten av bildene jeg tok i Sunderland.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter