Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 13. februar 2009

System med søpla. (In Norwegian)

Der jeg bor, så er det en restaurant i en bakgård, som eies av samme firma som jeg leier leilighet av.

Og for å kaste søpla, så må man gå forbi restauranten, som er ganske fancy, siden den ligger i det vel beste strøket av byen, med mye forretningsfolk osv.

Så det er ikke så artig å trave forbi alle folka som sitter med en øl i uterestauranten, om kvelden, med søppelsekker.

Men restauranten stenger sånn klokken 23.

Så jeg gikk ut klokken 23.30 ca, for å sjekke, om det fortsatt var mulig å kaste søpla, eller om de hadde stengt porten.

Og da var porten åpen, og det var ingen gjester der.

Så gikk jeg opp og henta tre søppelsekker.

Så gikk jeg ned igjen, for å kaste dem, så hadde dem stengt porten i mellomtida.

Og i England, så er det vanlig, har jeg inntrykk av, at søppelsekker settes på gata osv., fra utesteder og sånn, over natta.

Men det får ikke vi som leier her lov til.

De som eier bygget, har hengt opp ark, med kopi av brev fra Liverpool City Council, om at det ikke er lov at søpla blir satt i Dale St.

Så nå måtte jeg ta opp tre søplesekker igjen.

Også må jeg prøve å få rytmen min til å passe med åpningstiden av restauranten.

Den åpner vel klokken 12 kanskje.

(Det står ikke noe skilt med åpnings og lukningstider, så man må ta det litt på 'feelingen').

Men jeg tror de åpner porten der klokken 11.

Så hvis jeg er der nede med søpla, mellom klokka 11 og 12 da.

Jeg får skrive opp det her, for jeg har så mye andre greier å tenke på, (som man kanskje ser på bloggen).

Jeg har sånn kalender-bok, som jeg kan skrive det opp i.

Som kjøpte da jeg var i Sunderland, for å prate med folka på universitetet der, for noen uker siden.

Skal vi se om jeg får gjort det.

Da skriver jeg opp, at søpla den må jeg ta ut, enten mellom klokka 11 og 12.

Eller mellom klokka 23 og 23.30, vil jeg si.

Skal jeg skrive opp det da, før jeg glemmer det igjen.

Da fikk jeg gjort det.

Kanskje jeg burde hengt en lapp på kjøkkenet og, vi får se.

Men da håper jeg at jeg har løst søppel-koden.

Jeg har hatt så mye å tenke på, så jeg har surra litt med de åpningstidene og sånn, i restauranten.

Men men.

Men burde jeg da dusje før jeg går ut med søpla tro?

Jeg ville jo ikke ha gått ut så tidlig, hvis jeg ikke måtte ut med søpla, for jeg er ganske b-menneske.

Men men, jeg får barbere meg da, jeg har kjøpt en sånn barbermaskin her.

Før, så pleide jeg bare å bruke barberhøvel, for å barbere meg.

Etter militæret.

Men da stinker det av det barberskummet, så da må jeg nesten ha en dusj og, synes jeg.

Og da blir det dumt å ikke pusse tenna og, i samme slengen, synes jeg.

Men det er enklere med barbermaskin, for da er det bare å barbere bort noen skjeggstubber, i et minutt eller to.

(Jeg hadde barbermaskin før jeg var i militæret og, i 3-4 år vel, men den varte ikke lenger enn 3-4 år, så slutta den å virke.

Og jeg hadde barbermaskin etter militæret og, men den ble stjælt, da jeg bodde på Ungbo, på Skansen Terrasse).

Men nå kjøpte jeg bare en barbermaskin til 11-12 pund, på Argos.

Så da er det lettvint å barbere seg, det er helt sikkert.

Så da holder med å barbere seg med barbermaskinen, vil jeg si.

I tilfelle noen sier, at Erik, han går ut uten å barbere seg.

Hvis jeg gjør det, for å ta ut søpla.

Gudene vet hvorfor jeg ikke får rettighetene mine.

Men noe må det vel være, så jeg prøver å finne ut det.

Jeg er jo vant til forholdene i Norge jeg, når jeg kan hive søpla 24 timer i døgnet, må man vel si.

Så det blir litt uvant, når jeg bare kan hive søpla en og en halv time i døgnet.

Men jeg får skrive det opp på lappen, så får det bli noen løsnings på det.

Jeg kaster jo ikke organisk avfall i de søppelsekkene likevel.

Det hiver jeg i do, siden det er litt kronglete å hive søpla på de riktige tidene noen ganger, så hender det at jeg får et lite lager med søppelsekker på kjøkkenet.

Men de lukter da ikke noe som jeg kan merke, ihvertfall, for da har jeg tenkt på det, på forhånd, at matrester og sånn, det hiver jeg bare i do, sånn at det ikke skal bli fluer og sånn i leiligheten, som jeg fikk her, en av de første månedene jeg bodde her, sommeren 2006.

Men da begynte jeg å 'kildesortere' søpla, med matrester i do osv., og siden det så har jeg vel omtrent ikke sett en eneste flue her vel.

Men men.

Så det gjelder å holde tunga rett i munnen, når det gjelder sånn her søppelkasting, i England, når det er sånne spesielle rutiner da.

Men jeg får se om jeg får huska de tidene bedre nå, så jeg slipper å drite meg ut igjen.

Vi får se.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter