Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 3. januar 2010

Jeg sendte en e-post til de som bor i Jegersborggate 16 nå, som vel må sies å være barndomshjemmet til søsknene mine og meg




Google Mail - Bodd i Jegersborggate 16 før, Ribsskog. (aka. Baron Adeler :) )










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Bodd i Jegersborggate 16 før, Ribsskog. (aka. Baron Adeler :) )











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Sun, Jan 3, 2010 at 8:37 PM




To:
Helge Hoff <helge@hivako.no>






Hei,

det var leit å høre om alle problemene med huset i Jegersborggate 16 osv., jeg ante ikke at det var sånn.

Men det var veldig snilt gjort av deg å svare så pent på e-posten min.


Jeg husker ihvertfall at beliggenheten til Jegersborggate 16, var veldig fin, og det var jo også et morelltre til der, som jeg kan huske, og epletre og pæretre osv.

Og jeg bodde der jo bare fast i et og et halvt år, og så i helger og ferier til 1982 da, da mora mi vel flytta til Tagtvedt, eller noe.


Jeg lurer litt på han morfaren min.

Hvem var det som foreslo å betalte 50.000 under bordet da.

Det var kanskje vanlig på den tiden?

Pia ble nok overrasket over at noen er kalt opp etter henne, hun bor i Oslo, på Helsfyr, men jeg har ikke noe mer med henne å gjøre, av forskjellige grunner, hun er litt som en risikosport å ha med å gjøre, for å si det sånn.


Men men.

Du får si beklager til han mannen din fra Sandefjord, for at jeg og broren min bråka så fælt, den dagen vi var og så der.

Jeg visste ikke at dere hadde bygd nytt, jeg trodde det bare var bygd om og på.


For det ser jo veldig fint ut det nye huset dere har bygget, synes jeg, det så nesten likt ut som det gamle, syntes jeg, selv om det var flere år siden 1982, da jeg og Axel var der.

Vi var der vel i 2002, eller noe.


Min mormor, i Nevlunghavn, hun døde i sommer, skjønner du.

Og min tante Ellen Ribsskog Savoldelli og Martin Ribsskog i Stavern og Larvik vel, de tuller med arven min, så jeg har ikke fått noe penger enda, enda moren min jo døde i 1999.


Men jeg så i min mormors testamente, at penger fra da den siste baron Adeler døde, ble satt inn i huset i Jegersborggate, (hvis jeg har forstått det riktig).

Så da var det mulig at min mor ble baronesse Adeler, det prøver jeg å finne ut mer om nå.


Så jeg kan jo si fra om det, hvis jeg finner ut mer om det, jeg har bestilt adelsbrev fra Rigsarkivet i København, for Gjedde og Adeler adelsfamiliene da, som min mor var i.

Så får jeg se om de sender de.


Så da hadde det ihvertfall bodd noen i slekta til en baron der, selv om huset var dårlig.

Min mormor solgte jo huset i Nevlunghavn, da min morfar døde, og flytta til Stavern.


Hun solgte det før markedet steg sa hun, og hun eide ikke noe hus nå, da hun døde, for hennes barn hadde fått mye i forskudd på arv osv., så hun solgte leiligheten sin i Stavern, og fikk så eldrebolig i Nevlunghavn.


Så min morfar var ikke så rik egentlig, og min mormor var kanskje ikke så flink med økonomien da.

Det var jo et av de fineste husene i Nevlunghavn, som hun hadde da Johannes døde, men når hun selv døde i sommer, så hadde hun bare eldrebolig.


Så det store, hvite huset ovenfor bedehuset i Nevlunghavn, som dere nok var og besøkte Ingeborg og Johannes i da, det bare forsvant liksom, på tiden etter at Johannes døde og bestemor Ingeborg døde.


Men men.

Søstra mi, Pia, var mye hos dene ene naboen, som bodde i nabohuset ut mot Jegersborggate.

Det bodde ei jente der som var en del eldre enn meg og Pia, og hu hadde ei yngre kusine vel, som var der mye, som søstra mi leika med, enda søstra mi var eldre enn kusina.


Jeg var der bare en gang, og jeg var også en gang hos hu Larvik-jenta, som bodde i huset lengre ned der, sammen med søstra mi, ble vi bedt inn en gang.

Men mora mi var mer sånn at hu skravla med naboene og hadde masse besøk osv.


Det var også rotter i veggene, i det gamle huset.

Og en gang hadde mora mi ei venninne på besøk, og på 70-tallet, så var det ofte lite å finne på, så jeg satt i stua, og hørte på at de prata, av en eller annen grunn.


Så hørte vi krafselyder i veggene.

Så sa mora mi, at de forrige som bodde der, hadde en hamster som ble borte.

Men det var ikke helt sant, for vi hadde seinere blitt enige om at det nok var rotter, så da sa jeg det, at det var rotter.


Så da lo bare mora mi, (og venninna vel), så hu var litt spesiell.

Dere hadde ikke noe kontakt med mora mi, da dere kjøpte huset, hu hadde jo vært på institusjon, og jeg trodde det var henne som eide huset i Jegersborggate.


Men da var det kanskje Johannes som eide huset, og disponerte pengene for mora mi.

Mora mi forsvant jo til Danmark, i 1983, tror jeg det var.

Jeg skal se om jeg klarer å finne det fra Aftenposten, hvor det står om det.


Jeg flytta til faren min, i 1979, på Berger i Vestfold, for jeg tror at mora mi ble litt var, siden hu nok fikk Axel med barnevakten, (en som så litt ut som han i Oasis omtrent), så hu ble strengere da, etter at hu fikk Axel, og vi gikk dårligere sammen.


Vi fikk ikke lov å si på skolen, at mora vår skulle ha unge, så hu tenkte muligens på å adoptere bort.

Men så glemte jeg meg det, og sa det til svømmelærerinna, som vi hadde som vikar i norsk vel.


Så det var mye rart som skjedde i det huset der, det er helt sikkert.

Det må ha vært mange barn som har lekt i den hagen der, i Jegersborggate, siden 1800-tallet, eller noe, så det er jo litt morsomt, å huske tilbake på, at man hadde en fin sommer eller to der.


For det var ihvertfall et favorittsted for meg og søstra mi, tror jeg også, å tenkte tilbake på, den tida vi bodde der.

Igjen mange takk for svar!

Mvh.


Erik Ribsskog


2010/1/3 Helge Hoff <helge@hivako.no>


Hei du!

Morro å høre fra deg!

Jeg heter Sol og sammen min daværende mann, kjøpte
jeg ditt barndomshjem av morfar Johannes i 1982 på høsten. Vi var enda ute
hos dem i Nevlundhavn.

Vi fant annonsen i Aftenposten og vi bodde da i
Oslo, som er min barndoms by.

Som jentunge hadde jeg en drøm om at når jeg ble
"stor" skulle jeg kjøpe meg hus i Larvik, som var en "sommerby" for meg hvor jeg
alltid ferierte med mine foreldre.


Vi flyttet inn i Jegersorg gt.16 1.november 1982,
og hadde da med oss ei datter på 5 mnd.

I 1985 ønsket vi å bygge på, og fikk byggetillatels
tross at huset var fra 1817 og det eldste i gata.Men da vi skulle rive en vegg,
hviste det seg at huset var fullt av husbukk. Samme høsten døde bestefaren din,
derfor gikk vi ikke tilbake til tidligere eier, for å klage over kjøpet. Tenkte
at bestemoren din Ingeborg hadde nok med sitt. Samtidig mistet vi en sønn
på 16mnd. i hjernhinnebetennelse.

Vi hadde brukt mye tid og penger på å pusse opp
huset, blant annet hadde vi murt opp ny pipe. Men da det hviste seg at huset var
fullt av husbukk fikk vi rivningstillatelse. Hele huset ble revet, forferdelig
tragisk for oss både følelsesmessig og ikke minst økonomisk.


Men huset ble bygd opp igjen av min daværende mann
og hans svigerfar.


Huset ditt sto lenge aventert til salgs i ØP til
150000 kr. I Aftenfosten sto det til salgs for 250000kr. og det vat det vi
betalte. 200000over bordet og 50000 under bordet.


Jeg husker godt morell treet ditt! Jeg også elsket
det! Det gjorde også alle kattene i nabolaget - de satt der og ula
hele natta. Det var med tungt hjerte vi fjernet det, da vi bygde på.Det var et
flott klatretre.


Etter at huset var bygd opp igjen flyttet vi inn i
1986 på våren. Da var jeg gravid med min Pia. Jeg visste at det hadde bodd ei
jente i huset som het Pia, så det var noe som gjorde at min datter nr. to fikk
det samme navnet som din søster. To år etter fikk jeg enda ei
datter.

Ekteskapet med min første mann gikk over styr, og
han flyttet ut i 1992. Jeg ble boende med mine tre jenter. Så møtte jeg den
store kjærligheten igjen, og fødte enda to jenter. Så i ditt barndoms hjem har
det vokst opp 5 flotte jenter. De yngste er i dag 13 og 14 år og går på
Mesterfjellet skole.


Det gjør meg vondt at livet har vært tøft med deg.
Det kan ikke ha vært lett å være sønn av en mor som var syk.


Men jeg er overbevisst om at mannen min ikke har
noe med noen andre barnefødsler enn mine å gjøre. Han er fra Sandefjord, og har
hatt ungdomstia si der.


Men Fru Landhjem husker jeg godt, vi var veldig
gode venner og hun passa alltid katta våres, Røveren Boldvik, hvis vi var borte.
Hun døde for noen år siden, mett av dager og full av kreft.

Naboen Eikedalen husker du også kanskje ? Og
Gundersen? Eikedale er begge døde, vi var veldig glade i de som naboer.

Dette var litt fra hva som har hendt i ditt
barndomshjem.


Håper det har godt bra med deg i livet, at du har
evnet å ta de rette valgene!! Alt godt til deg fra den nåværende huseieren i
JEGERSBORGGT:16


Med hilsen

Sol




----- Original Message -----



Sent: Wednesday, December 30, 2009 1:38
AM

Subject: Bodd i Jegersborggate 16 før,
Ribsskog. (aka. Baron Adeler :) )


Hei,


jeg er han som var i Larvik, i 2002, eller noe, sammen med broren min
Axel Thomassen.


Axel ble født da vi bodde i Jegersborggate 16, dere du bor nå.


Og jeg bodde jo der, i 1978 og 79, så jeg visste at den stien, ned
til de tre husa, var fellesareal.


Så jeg regna med at den oppkjørselen der, eller hva man skal kalle
det, var offentlig vei.


For jeg skulle vise Axel det første huset han hadde bodd i, som barn,
på 70-tallet.


Så kom du ut, (tror jeg det var, eller broren din Idar muligen?), og
spurte hva vi gjorde der.


Så forklarte jeg da, at vi bare skulle se på barndomshjemmet
vårt.



Så begynte Axel å nevne faren sin, som het Arne Thormod Thomassen, som
var stefaren min, på 70-tallet, for han var sammen med mora mi, Karen
Ribsskog.


Så skjønte ikke du noe.


Så nevnte jeg Ribsskog da.



Men jeg syntes at broren min var aggresiv, og jeg skjønte ikke hvorfor,
og litt du også, at du også var litt aggresiv, så jeg begynte ikke å legge ut
i det vide og det breie, om mora mi osv.


Da bare dro vi for å besøke mormora vår, Ingeborg Ribsskog, i
Nevlunghavn, som var vårt egentlige ærend.


Men vi gikk jo av toget i Larvik, for clutch-wiren på bilen min røyk
i Sinsenkrysset, så vi måtte ta tog, for å besøke bestemor.


Men men.



Så da tenkte jeg det, at vi kunne jo kikke på huset vi hadde bodd i, i
Jegersborggate, når vi først var ganske nærme.


For jeg, som barn, jeg tog jo toget alene, fra Drammen, (for jeg
flytta til faren min på Berger, som lot meg bo alene, fra jeg var ni
år).


Men jeg dro ofte å besøkte mora mi og Pia, og da tok jeg toget
aleine, og gikk aleine opp til Jegersborggate.


Så da tenkte jeg på den tida, da vet du, når vi var i Larvik med
toget.


Vi hadde et fint morelltre, som var slått ned av lynet, og som ga
veldig fine bær.



Men det er vel fjernet nå det treet, stemmer det?


Dere har vel bygd på der?


Vi fikk ikke sett skikkelig, for du kom ut og begynte å 'buldre',
eller hva man skal si.



Men men.



Jeg tror han gutten, som var 16 år i 1978, altså født ca. i 1962, og som
var barnvakt for mora mi, og passa på meg og søstra mi.



Han gutten lurer jeg på om er den egentlige faren til Axel.



Så lurte jeg på det, fordi du våkna opp da jeg sa Ribsskog.


Så sa du 'Ribsskog, ja'.


Men kjente du mora mi, (som døde i 1999 av kreft?).


Det var ikke sånn at du er han barnevakten, og at du fikk huset
billig for å holde kjeft om hemmelig farskap for Axel, eller noe, siden du
kjente Ribsskog-navnet så bra.

Bare lurte.


Mora mi fikk visst penger fra baron Adeler, til å sette inn i huset
der, i Jegersborggate 16, fra Cort Adeler, fra Grenland.


Så det var sånn hu hadde råd til det huset, ettersom jeg har skjønt
det, eller at hu fikk penger av morfaren min Johannes Ribsskog og, som var der
og stelte i hagen, rådmann fra Hadsel og pensjonist fra Nevlunghavn.



Men jeg var bare guttunge da jeg bodde der, og hadde ikke lært ordentlig
å rydde i hagen, og det var sånn at mora mi i perioder ikke kjøpte kattemat
til katta engang, men jeg måtte tigge penger av han barnevakten.


Så det var konflikter og sånn da.


Så en gang jeg rømte ut av huset, for å komme unna mora mi som kunne
være gæern, og gikk for å hente sykkelen min, på baksida av huset, i hagen, så
stod morfaren min, Johannes Ribsskog der, og ville at jeg skulle rydde
hagen.


Men da var jo jeg allerede på vei vekk fra huset, egentlig, jeg måtte
bare ta en kjapp avstikker for å hente sykkelen.


Så det var jo ikke i planene mine å rydde hagen da akkurat.



Jeg var jo anspent pga. konflikt med mora mi og rømte ut av huset, så
stod plutselig morfaren min der, og spurte om hagearbeid.


Men jeg var jo anspent og ikke rolig, så jeg sa bare nei, og sykla
avgårde på sykkelen.



Eller jeg rulla vel sykkelen opp den veien der, og ut i Jegersborggate
da.



Jeg skøyt også på søstra mi, Pia Ribsskog, med en sånn lur vannpistol
der, i den veien, hvor du spurte hva vi gjorde.


En sånn vannpistol, som kunne skyte på skrå.


Så da sikta jeg på porten, (lata jeg som), og traff søstra mi med
vann i trynet da.



Så jeg hadde masse artige minner fra der jeg og Axel stod vet du, så jeg
skulle bare kikke litt jeg, på gamle stier.


Men men.


Bare for å forklare, i tilfelle det ble noe krøll noe sted.



En gang var det også en fyllik, ved den porten og sikkert innafor, som
lagde bråk, for han trodde at søstra hans bodde i nabohuset, men han glemte
det i fylla at hu hadde flytta, sa mora mi eller noen.


Så det pleier å være litt rabalder akkurat der jeg og Axel var, når
vi prata med deg, sånn som jeg husker det.


Så det var ikke sånn at vi lagde mer tull enn han fylliken der, på
70-tallet ihvertfall, vil jeg si.


Så sånn var det.


Men du må vel ha hørt at vi prata da, siden du kom ut, så beklager
hvis vi prata høyt, (men Axel er litt sånn at han skal tøffe seg noen ganger,
og gjøre mye skøy og mye ut av seg).


Men men.



Og han barnevakten i Josefinegata 20 kan det vel kanskje ha vært, eller
noe, som hadde lys lugg vel, og er født rundt 1962, han prøver jeg å få tak i,
pga. at jeg fikk låne noe penger til kattemat til katta vår Pusi, som også
fikk mat av fru Landhjem.


Og jeg tenkte jeg skulle høre om det stemte at han var faren til
Axel, som jeg lurer på nå da.


Men men.


Så jeg beklager igjen hvis jeg og broren min bråka den gangen.


Axel hadde aldri sett barndomshjemmet sitt, så jeg skulle bare vise
og forklare da vet du, siden jeg jo er åtte år eldre, (selv om kanskje Axel er
større og mer høyrøstet, men vi har ikke samme far).


Men men.



Så beklager igjen hvis det ble noe rabalder, og på forhånd takk for
eventuelt svar!


Mvh.


Erik Ribsskog (aka. baron Adeler :), litt for moro skyld ihvertfall
pleier jeg å skrive det)



PS.



Jeg får sende med et skriv fra min mormors testamente, sånn at du ser at
jeg er fra Ribsskog.



Men min mormor skriver Hestehavna, at baron Adeler gikk til min mors hus
på Tagtvedt.


Men det skriver hun et annet årstall for et annet sted, i
testamentet, nemlig 1978/79 vel.



Og det passer mye bedre, for baron Adeler, døde i Danmark i
1978/79.


Bare noe jeg kom på.





No virus found in this incoming message.
Checked by AVG -
www.avg.com
Version: 8.5.431 / Virus Database: 270.14.123/2595 - Release
Date: 12/31/09 08:52:00








3827859839_fce19959f1_o.jpg
122K








PS.

Her er vedlegget jeg sendte:

etterlyst

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter