Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 20. desember 2010

Hva sier bestemor Ågot i luke 21?

bestemor ågot luke 21

PS.

Ågot var nok kanskje redd for det såkalte 'bygdedyret', kan jeg tenke meg.

(At det var derfor hu ikke likte, at Pia 'fløy' så mye.

Flying, det vil si, at hu var mye ute om kveldene og sånn, og på forskjellige steder, gjerne fester og sammen med rånere eller venninner kanskje, eller på diskotek eller cafe i Drammen.

Sånne ting).

For det var masse sladrekjærringer, ute på Sand/Berger.

Som snappet opp hva som skjedde, på bussen og overalt.

Og som fortalte dette videre, på kaffebesøk og i syklubber, og det som var da.

Så Ågot ville nok ikke, at familien vår, skulle få dårlig rykte, på grunn av Pia.

Dette var noe jeg selv var vant til og.

En gang, som jeg og Tom-Ivar i klassen, og Gry Stenberg, (som også gikk i den samme klassen, som meg og Tom-Ivar), og Christell og vel søstera mi Pia, (de to gikk to klasser under meg og Gry Stenberg og Tom-Ivar, men søstera mi hadde 'dumpa' et år, før hu fikk begynne på skolen, så hu var cirka et år eldre enn Christell), dro inn til Svelvik, med bussen.

(Vi var nesten som en gjeng, på den her tida, vil jeg nesten si.

Ikke langt fra, ihvertfall.

Alle vi fem bodde på Nedre, og kjente hverandre ganske bra, etter å ha hengt sammen en del, siden foreldrene våre kjente hverandre, og siden vi alle sammen bodde på Nedre, på Bergeråsen.

Men men).

Bare for å se litt der, og vi besøkte også bestemora til Gry Stenberg, som bodde ikke så langt unna det nye ferjeleiet, i Svelvik, (alene, tror jeg).

Det var dagen etter at Nicole vant Grand Prix, tror jeg, for hu bestemora til Gry Stenberg, hu kunne fortelle oss det, at Nicole også hadde sunget på nederlandsk, helt på slutten av sendingen.

Mens jeg bare hadde fått med meg det, at hu sang på tysk, fransk og engelsk vel.

Så bestemora til Gry Stenberg, hu var ikke tapt bak en stol, hun var språkmektig, som bare det, det er helt sikkert.

Men men.

Og da, noen dager etterpå, så var det en veldig oppstyrtet bestemor Ågot, som kjefta på meg.

For de jentene måtte betale for Tom-Ivar, på bussen, for han var blakk.

Så fikk jeg skylda da.

For ei sladrekjærring hadde sitti på bussen da.

(Trodde jeg kanskje at det hadde vært.

Hvis det ikke var bestemora til Gry Stenberg som hadde sladra da.

Hvem vet).

Så sånn var det.

Så bygdedyret, det levde i beste velgående, på Berger og Sand, på 80-tallet.

Det er helt sikkert.

Bare noe jeg kom på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Nicole vant Grand Prix, våren 1982.

Så det her besøket vårt, hos bestemora til Gry Stenberg, i Svelvik, det var mens jeg fortsatt var 11 år da.

Så vi var vel mellom 9 og 12 år da, vi fem som dro inn til Svelvik.

(Det her var altså mens jeg og Gry Stenberg og Tom-Ivar Myrberg, gikk i 6. klasse, på Berger skole, og Pia og Christell gikk i 4. klasse på den samme skolen da.

Så sånn var det.

Men det var også sånn, at på skolen, så satt Gry Stenberg sammen med Lene Lillevik og hu Sissel Tysnes og Gro Marit, het hu kanskje, hu med det røde håret.

Så på skolen, så prata nesten aldri jeg eller Tom-Ivar, med Gry Stenberg.

For hu bare satt i klasserommet, helt stille, sammen med de klassevenninnene sine.

Mens på fritida, så var Gry Stenberg mye mindre sjenert, og da hu prata hu helt vanlig, vil jeg nesten si, med meg og Tom-Ivar, mener jeg å huske.

Men sånn var det ikke i klassen, og det var nok ikke alle i klassen kanskje, som visste det, at vi tre, jeg og Tom-Ivar og Gry Stenberg, nesten var i den samme gjengen, på Nedre.

For jeg og Tom-Ivar prata nesten aldri med Gry Stenberg omtrent, på skolen, hverken på Berger skole, eller Svelvik Ungdomsskole.

De jentene som Gry Stenberg var i gjeng med, de ble vel også litt mobba, tror jeg, og var vel ikke blant de mest populære jentene i klassen.

Selv om jeg husker at da vi var på leirskole, på Barnas gård, ute i Romerike eller Nesodden, eller noe sånt vel, tidligere det samme året, (i 6. klasse), sammen med en klasse fra Grunerløkka.

Da var jeg på samme rom som Erik Ree, (som bodde ned mot Berger kirke).

Og da husker jeg at han sa det, at han syntes at Gry Stenberg var en av de peneste jentene i klassen, da han var ny i klassen, eller noe.

(For han flytta til Berger seinere enn meg, som flytta til Berger i 3. klasse, husker jeg.

Men men).

Så selv om ingen av gutta prata til Gry Stenberg, i klassen, fordi hu var i en gjeng, av jenter, som kanskje var litt upopulære, og ble mobba kanskje litt.

Så var det fortsatt noen som syntes at Gry Stenberg var en av de fineste jentene i klassen.

Selv om kanskje Hege Rønjom og Lene Andersen, nok kanskje gikk for å være enda finere.

(Jeg prata med Karl Fredrik Fallan om damene i klasse og, og han syntes vel at Hege Rønjom, (som har vært på johncons-blogg, i en Facebook-samtale, for et par år siden), var finest).

Selv om Hege Rønjom flytta til Svelvik, i 4. eller 5. klasse, eller noe.

(Sikkert for å selge lodd, for det husker jeg at Ole Christian Skjellsbekk og Hege Rønjom fikk meg med på, mens vi gikk i 3. eller 4. klasse vel, å dra inn til Svelvik, for å selge lodd, for Berger skole, eller Berger I.L., på Ebbestad osv., vel.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på).

Bare for å litt avveksling fra Bergeråsen liksom.

Jeg var jo vant til å bo i Larvik sentrum, så jeg syntes det var litt artig, å finne på noe.

Men til Sande, så ville ikke disse folka bli med.

For jeg prøvde igjen, noen uker seinere, å få med den samme gjengen, til å dra en tur til Sande og.

Men det var det visst ikke noe interesse for da.

Men men.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 3.

Her er mer om dette:

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter