Jeg har klaget på Nordea til Finanstilsynet, så sender også en kopi e-post til dem.
---------- Forwarded message ----------
From:
Hjelp <hjelp@forbrukerradet.no>Date: 2012/7/26
Subject: Re: [Ticket#2012072610555000187] E-post adresse til Forbrukerrådet?/Fwd: Klage på City Self-s [...]
To:
eribsskog@gmail.comTakk for henvendelsen.
Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet
rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak,
men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din
fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner
til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.
Jeg forstår deg slik at du har spørsmål som gjelder leie av lagringsplass.
Forbrukerrådet arbeider aktivt for å ivareta forbrukernes interesser i mange
forhold som berører din hverdag. Dette gjør vi ved å arbeide forbrukerpolitisk
med rammebetingelsene (for eksempel påvirkningsarbeid), og ved å utarbeide
enkel og generell informasjon som kan hjelpe deg som forbruker å ivareta
rettighetene dine.
Når det gjelder din henvendelse beklager vi å si at vi ikke kan hjelpe deg deg
videre. Forbrukerrådet kan bare gi konkrete råd og behandle saker som ligger
innenfor Forbrukertvistutvalgets (FTU) myndighet. Det vil si tvister etter
kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven, håndverkertjenesteloven og angrerettloven.
Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven gjelder kjøp av ting, og gjelder derfor ikke
for ditt forhold.
I utgangspunktet vil husleieloven gjelde ved leie av lagringsplass. Det er
husleieloven og din avtale som vil regulere dine rettigheter og plikter. Se
informasjon om husleieloven her:
http://www.forbrukerrådet.no/WBR>tips-og-r%C3%A5d/bolig/leie-av-bolig , her:
www.husleie.dep.no , og selve loven her:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19990326-017.html&emne=HUSLEIELOV*&Husleietvistutvalget behandler klagesaker som gjelder leie i blant annet Oslo,
se
http://www.htu.no/Såkalte forvaringsavtaler faller imidlertid utenfor husleielovens område.
Dersom din leieavtale er en slik avtale, vil det være et rent avtalerettslig
forhold. Det er din avtale som regulerer dine rettigheter og plikter i det
tilfellet. Du bør derfor lese avtalen nøye og se om avtalen regulerer det du
lurer på.
Slike saker må gå via forliksrådet for å behandles.
Med hilsen
Tonje Larsen
www.forbrukerrådet.noSunniva Gautvik <
sungau@forbrukerombudet.no> skrev:
>
>
> Fra: Erik Ribsskog [mailto:
eribsskog@gmail.com]
> Sendt: 25. juli 2012 14:54
> Til: Postmottak
> Kopi:
hv-02.kontakt@mil.no> Emne: E-post adresse til Forbrukerrådet?/Fwd: Klage på City Self-storage
>
> Hei,
>
> Jeg fant ikke noe e-post adresse, til Forbrukerrådet, så jeg lurte på om dere
> kunne sende dette videre til dem?
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
> PS.
>
> Til Forbrukerrådet:
>
> Dette faller vel inn under kjøpsloven.
>
> Jeg ringer City Self-storage angående noe greier, og plutselig under samtalen
> så øker de leia mi fra fire hundre og noe, til seks hundre og noe.
>
> Jeg kan ikke skjønne at dette er i samsvar med kjøpsloven, (og god
> forretningskikk).
>
> Sånt burde vel sendes skriftlig.
>
> Dette virket helt tilfeldig for meg, som noe han City Self-storage fant på,
> der og da, for å straffe meg, eller noe.
>
> Han sa at nå har ikke leia mi økt siden 2004.
>
> Men det skal vel ikke være personlig det.
>
> Jeg må jo behandles som alle de andre som leier der.
>
> Denne prisøkningen virka spesielt mynta på meg, mener jeg.
>
> Det som slår meg nå, (etter noen år), er at dette var omtrent som noe slags
> ekstra-skatt, som ikke-muslimer, (såkalte dimmi-er vel, som jeg har lest om i
> nettavisene, osv), må betale i muslimsk-kontrollerte områder.
>
> Er det så ille i Norge nå at norske folk må betale dimmi-skatt?
>
> Jeg vil ihvertfall klage på den her dimmi-skatten da, og at City Self-storage
> ikke sender tinga mine hit til England.
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
> PS 2.
>
> Sender kopi til Heimevernet, siden AG3 min fra dem, osv., ligger i den boden.
>
>
> ---------- Forwarded message ----------
> From: Postmottak
> <
postmottak@forbrukerombudet.no<mailto:
postmottak@forbrukerombudet.no>>
> Date: 2012/7/25
> Subject: SV: Klage på City Self-storage
> To: Erik Ribsskog <
eribsskog@gmail.com<mailto:
eribsskog@gmail.com>>
>
> Hei
>
> Forbrukerombudet skal føre tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring og
> avtalevilkår er i samsvar med markedsføringsloven. Mer informasjon om
> Forbrukerombudet finnes på våre internettsider:
>
www.forbrukerombudet.no<
http://www.forbrukerombudet.no>
>
> Problemstillingen du tar opp reiser først og fremst et sivilrettslig spørsmål,
> noe som faller utenfor Forbrukerombudets tilsynsområde. Du kan se om du finner
> relevant informasjon på
>
www.forbrukerportalen.no<
http://www.forbrukerportalen.no>. Der finner du også
> kontaktinformasjon til Forbrukerrådet, som eventuelt kan gi deg råd.
> Forbrukerrådet kan nås på telefon 03737.
>
> Med vennlig hilsen for Forbrukerombudet
> Jo Gjedrem
>
> Fra: Erik Ribsskog [mailto:
eribsskog@gmail.com<
mailto:eribsskog@gmail.com>]
> Sendt: 21. juli 2012 09:49
> Til: Postmottak
> Emne: Klage på City Self-storage
>
> Hei,
>
> jeg har en del verdifulle ting, hos City Self-storage, i Oslo.
>
> Jeg flytta til England, i 2004, og i 2007, (må det vel ha vært), så ringte jeg
> til City Self-storage, angående hvordan jeg lå an med leia vel, (for jeg
> betalte i begynnelsen for et år av gangen, og sånn, da).
>
> Og da, så satt City Self-storage opp leia, fra fire hundre og noe, til seks
> hundre og noe vel, i måneden.
>
> Men kan de bare sette opp leia sånn?
>
> Må de ikke gi varsel på forhånd?
>
> Dette høres rart ut for meg, som har gått handel og kontor.
>
> Dessuten, nå vil ikke City Self-storage fortelle meg hvor tingene mine er
> engang.
>
> Jeg har skrevet til dere, ifjor også, men jeg fikk ikke noe klart svar da,
> syntes jeg, så jeg prøver igjen.
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
>