Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 16. juni 2013

Mer fra Facebook









I 1950 åra sa vi ofte ; Du pøkke til både det ene og det andre. Noen som har hørt dette ordet brukt ?
Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · fredag kl. 23:18






  • 5 personer liker dette.






  • Marianne Rosvold Nei,kan ikke si jeg har hørt noe sånt. Hvis ikke det betyr noe ala pukke på= insistere på /stå på at du har rett f.eks.






  • Else Aase Det har ikke jeg hørt heller.






  • Beth Lollik Har hørt ..du "tøkke" til det ene og andre...






  • Else Lisbeth Gjertsen Og du "bøkke".....






  • Else Aase vikke hakke måkke skakke fåkke bøkke takke tøkke........ (Trond Viggo - selv om han ikke var fra Larvik!)






  • Beth Lollik he he , der kom de






  • Else Lisbeth Gjertsen Jepp






  • Elisabeth Leifsen Ok... nå skjønte jeg det. Ellers vikke jeg si jeg har sagt det. Jeg måkke .






  • Else Aase Du tøkke!






  • Merete Stangeland Vi sa også .. Der vet ikke du en pøkk om!






  • Marianne Rosvold Samme som det vet ikke du det døyt om??






  • Anne Bi Mathiesen Eneste pøkken jeg vet om, er den de brukær i hockey!:)






  • Jannicke Kanutta Klausen tror det betyr at du -kødder til- ødlegger-roter til.....ol.






  • Marianne Rosvold Kanskje ikke helt Larviksuttrykk da?






  • Svein Andersen Myhre Har da hørt uttrykket, men så vanlig var det vel ikke. Ikke pøkk med meg for eksempel. Betyr det som Jannicke sier.






  • Laila Skaatan Det betyr du behøver ikke. Den satt langt inne, tenker jeg.






  • Marianne Rosvold Stemmer det med måten du skriver det i overskriften da?






  • Gerd Olsen Jeg Er fra brunlanes, der sa vi "bøkke" i betydningen behøver ikke.






  • Marianne Rosvold Bøkke sa vi i byen/sentrum av Larvik også.






  • Unni Gro Meyer Andresen vi sa "du bøkke "det






  • Unni Gro Meyer Andresen Sier det faktiskt enda






  • Marianne Rosvold Laila Skaatan hvilken kant av byen kommer du siden du sa pøkke?






  • Erik Ribsskog Har en tremenning i Lørenskog, (Øystein Andersen), og han sa 'pøkk', på 80-tallet.

    (At den og den var pøkk, da).

    Men det er kanskje ikke det samme ordet.
    ...Vis mer






  • Inger Mari Ringdal Nielsen Nei, bøkke blei brugt som forkortelse for at du behøver ikke, eller burde ikke. Brukte det ihverfall i min ungdom på 70 tallet. Det bøkke jeg, eller du bøkke gjøre (jørra) det.







  • Erik Ribsskog Hei,

    ja, jeg husker 'bøkke', osv.

    Men husker ikke 'pøkke'.

    Men mora mi Karen, (som var oppvokst i Stokmarknes), hu sa 'pø'.

    Og det betydde at noe ikke var sant, da.

    Men det blir kanskje et tredje ord.

    Mvh.

    Erik Ribsskog










    Bloggarkiv

    Populære innlegg

    Om meg

    Bildet mitt
    Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

    Totalt antall sidevisninger

    Etiketter