Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 6. oktober 2013

Jeg sendte en ny e-post til skatteetaten





Gmail - SV: Mulighet for å endre etternavn til Ribsskog-Adeler?








Gmail



Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>










SV: Mulighet for å endre etternavn til Ribsskog-Adeler?










Erik Ribsskog

<eribsskog@gmail.com>




Sun, Oct 6, 2013 at 1:10 AM





To:
"Johansen, Lise" <lise.johansen@skatteetaten.no>








Hei,

jeg kom tilfeldigvis over denne e-posten igjen nå, når jeg leste på
min blogg, i dag.


Og dette bryter med nordiske navn-tradisjoner, (vil jeg si).

Det har skjedd tidligere, at Adeler-slekter, har dødd ut.

Og da har Nord-Europa fått Zytphen-Adeler og Lente-Adeler.

http://no.wikipedia.org/wiki/Adeler_(slekt)

Dette er ikke etterkommere i mannslinjen, (som det står på Wikipedia).

(Sånn som jeg har forstått det, ihvertfall).

Men dette er spinne-side-linjer, som har tatt over Adeler-navnet,
(siden dette er etter Cort Adeler, regner jeg med, som var en stor
helt, og adelig), etter at en mannslinje, har dødd ut.

(Som med Tybring-Gjedde, i Norge, regner jeg med.

Her har nok Gjedde dødd ut, på sverdsiden.

Og så har Tybring tatt over, muligens bare gjennom å være i fjern slekt).

Så her vil nordisk navnetradisjon tilsi at når min mormor, (Ingeborg
Ribsskog), er hovedarving til den siste baron, (eller ihvertfall
baronesse), Adeler.

Så burde navnet bli Ribsskog-Adeler, (mener jeg).

For å følge tradisjonen fra Zytphen-Adeler og Lente-Adeler.

(Og Tybring-Gjedde).

Jeg har gått handelsgymnas, (handel og kontor), og har hatt rettslære
som fag, på øknonomilinja, på Sande videregående, (skoleåret 1987/88).

Og her må man gå tilbake til lovforarbeidene, mener jeg.

Er det meningen at man med denne relativt nye navne-loven.

(Jeg mener jeg leste om at denne loven, i de norske avisene på 90-tallet.

Da den dukket opp).

Er det meningen at denne loven skal stå iveien for gamle, nordiske
navne-tradisjoner.

Det tviler jeg på at er hensikten, med denne loven.

Så jeg mener at det burde være greit å bytte til navnet Ribsskog-Adeler.

Siden min mor og mormor, arvet den siste baron og baronesse Adeler.

(Min mor arvet jo en ring, av baronessen, noe hun hadde ønsket, på dødleiet.

Og dette ble godkjent, av baron Adeler, da.

Så jeg mener at dette peker på min mor, siden hennes yngre søsken,
(Martin og Ellen), ikke var nevnt, i testamentet.

Og siden min mors mor, (Ingeborg Ribsskog), arvet cirka dobbelt så
mye, som hennes danske brødre.

De som arvet mest, etter baron Adeler, var riktignok hans gudbarn Ravn.

Men disse var danske, og Adeler betyr jo ørn, så at de skal kalle seg
Ravn-'ørn'.

Det blir vel kanskje litt rart.

Så jeg tror jeg må påberope meg den norske navnetradisjonen her.

Og peke på Tybring-Gjedde.

Her har Gjedde dødd ut, mens Tybring har arvet, (antagelig uten å være
direkte etterkommere.

Hvis jeg husker det riktig, fra Zytpen-Adeler og Lente-Adeler).

Er det for mye forlangt å følge norske navnetradisjoner, når det
gjelder norske navn, lurer jeg.

Mvh.

Erik Ribsskog



---------- Forwarded message ----------
From: Johansen, Lise <lise.johansen@skatteetaten.no>
Date: 2010/4/13
Subject: SV: Mulighet for å endre etternavn til Ribsskog-Adeler?
To: eribsskog@gmail.com


Hei,

Adeler er et beskytta navn i Norge. Der er 23 personer som er
registrert med Adeler som etternavn i Norge i dag. For å få et
beskytta navn må en enten ha familiær tilknytning til navnet tilbake
til tippoldeforeldre eller en må få godkjenning av de som har navnet i
dag. Når det gjelder doble etternavn skal hvert navn ses på for seg.

Hvis du ønsker å spørre de som har navnet må du fylle ut ”Melding om
endring av navn” og sende til oss. Vi vil avslå søknaden og opplyse om
at du kan få en liste over de som har navnet med deres adresse fra
Personregisteret i Hammerfest. Avslaget fra folkeregisteret må legges
ved søknaden til Personregisteret. Håper dette var svar på spørsmålene
dine.

Med hilsen

Lise Johansen
Førstekonsulent

Skatt sør
Folkeregister
Besøksadresse: Langgaten 48/50, 3080 Holmestrand.
Postadresse: Postboks 2412, 3104 Tønsberg

Telefon: 33 02 14 37
Telefax: 33 02 14 99

________________________________

Fra: Johansen, Torill Hartmann
Sendt: 13. april 2010 12:29
Til: Johansen, Lise
Emne: VS: Mulighet for å endre etternavn til Ribsskog-Adeler?



Denne er vel til ditt spesialfelt.



Hilsen Torill



________________________________

Fra: Ouren, Torill
Sendt: 6. april 2010 15:34
Til: Skatt sør FR - Attester, navn og forespørsler
Emne: VS: Mulighet for å endre etternavn til Ribsskog-Adeler?







________________________________

Fra: Olsen, Ruth Inger
Sendt: 6. april 2010 14:41
Til: Skatt sør - fellespost
Emne: VS: Mulighet for å endre etternavn til Ribsskog-Adeler?







________________________________

Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
Sendt: 27. mars 2010 10:44
Til: Skatt øst - fellespost
Emne: Mulighet for å endre etternavn til Ribsskog-Adeler?



Hei,



jeg heter Erik Ribsskog, men min oldemors søster, var gift med den
siste baron Adeler, etter Cort Adeler.


Så hun het altså Magna Adeler, f. Nyholm, i Danmark, og var gift med
Holger baron Adeler, i Danmark.


Så flyttet min mormor til Norge og giftet seg med min morfar, og ble
norsk statsborger.


Så arvet hun Holger og Magna Adeler, rundt 1980, og denne arven ble av
min morfar satt inn i min mors hus i Larvik.



Disse, (Magna og Holger Adeler), døde barnløse.


Og det kanskje det er min danske slekt, som ikke likte nordmenn og sørget for?


Hva vet jeg.


Men kanskje navnet kunne blitt bevart i Norge?


Jeg vil gjerne med dette søke om å bytte etternavn fra Ribsskog til
Ribsskog-Adeler.


En tysk familie, som også var i slekt med Adeler, gjennom inngifte,
gjorde det samme, og heter ny Zytphen-Adeler.


Så jeg synes det hadde vært bra hvis ihverfall Adeler navnet kunne
leve videre i Norge og.



For selv om de klarte å viske ut slekten, så er det bedre å beholde
navnet, enn ingenting, mener jeg.


Så jeg håper dette er i orden!



Mvh.

Erik Ribsskog







Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter