Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 30. november 2013

Globusgården er med i Min Bok. Farmora mi Ågot dro meg med på kafeteria her, en gang, sommeren 1978, (var det vel), på den tida jeg egentlig bodde i Larvik, (og Ågot hadde dratt meg med rutebilen, inn til Drammen, (fra Sand), for å gjøre ærend, vel). Mora mi ba meg møte henne, på den samme kafeteriaen, snaue ti år seinere, (da jeg bodde i min fars leilighet, på Bergeråsen), og da var hu der sammen med mange pakistanske menn, (husker jeg). Det skjønte jeg ikke noe av, så jeg dro derfra ganske raskt, (for å si det sånn)

sommeren 1978

http://dt.no/kultur/derfor-bor-globusgarden-bevares-1.8189357

PS.

Under denne byturen, så var vi også over på Bragernes-sida, (husker jeg).

Jeg husker at Ågot mata duene, på Bragernes Torg.

(Eller, ihvertfall så prata Ågot om duene, (husker jeg), som satt høyt oppe, på børs-bygningen, må det vel ha vært).

Men da jeg senere gjorde det samme, (altså mata duene), i Basel, sommeren 1987.

Så fikk jeg kjeft av tante Ellen, (som på den tida bodde i Sveits, og som Pia og jeg var å besøkte den sommeren), husker jeg.

For det ble sett på som uskikk, å mate duene, (i Sveits), da.

(Av en eller annen grunn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Jeg flytta jo til faren min, på Berger, (like ved der bestemor Ågot bodde, på Sand), året etter, (altså i 1979).

Og de første årene, som jeg bodde, hos faren min.

Så hendte det, (2-3 ganger kanskje), at bestemor Ågot, dro meg med, (med bussen), inn til Drammen.

Og på en av disse Drammens-turene.

(Det var vel antagelig den sommeren 1978.

Men det kan ha vært på en seinere Drammens-tur og).

Så var det sånn.

At da bestemor Ågot og jeg, satt og venta på Berger-bussen, inne på rutebilstasjonen, i Drammen.

Så var det ei kone, som spurte bestemor Ågot.

Om bestemor Ågot kunne passe på handleposene til hu kona, mens hu kona var på do, da.

(Noe sånt).

Og det sa bestemor Ågot, at var greit da, (husker jeg).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Fra disse Drammens-turene, med bestemor Ågot, (på slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet).

Så husker jeg også det, (forresten).

At bestemor Ågot, (ihvertfall en gang), dro meg med, til Mekka Matsenter, (på Bragernes), for å handle mat, da

Dette var muligens favoritt-matbutikken, til bestemor Ågot, i Drammen, (vil jeg tippe på, ihvertfall).

(Mens jeg selv kanskje syntes at det Mekka-navnet var litt rart, da.

Men dette var ikke en innvandrer-butikk, vil jeg si.

Dette var i kjelleren, i et varemagasin-aktig bygg, hvor Elkjøp, (var det vel), holdt til, i etasjen over.

(Noe sånt).

Og i etasjen over det igjen, så var det en kafeteria, med 'plastball-lekerom'.

Og der pleide jeg noen ganger å leke, når jeg ble dratt med av Haldis, inn til Drammen, (enkelte lørdager, på begynnelsen av 80-tallet).

På den tida som Haldis jobba på Cubus, (som lå i et bygg, som lå på skrått over et gatekryss vel, fra det bygget, som Mekka Matsenter holdt til i, da).

For da måtte Christell, Pia og jeg, (var det vel).

Vi måtte finne på noe å gjøre, (i Drammen), alle de timene, som Haldis var på jobb, (på Cubus), da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Og en annen gang igjen, som jeg var med Ågot inn til Drammen, (på begynnelsen av 80-tallet, vel).

Så husker jeg det, at det var Holmenkollen-hopprenn.

Og vi så såvidt litt på en TV, som stod i vinduet, til en el-butikk, på Strømsø, vel.

(En butikk som hadde utstillingsvindu, i forbindelse med en trapp som gikk ned fra Bybrua, vel.

Noe sånt).

Men det var så mye tåke, denne dagen, at det ikke gikk an å se noe omtrent, på den TV-skjermen da, (mener jeg å huske).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter