Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 5. februar 2014

Jeg sendte en ny e-post til Karlstad bibliotek





Gmail - Ang. Brunmark-frugan/Fwd: Værmeland/Fwd: Ny oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Brunmark-navnet








Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>








Ang. Brunmark-frugan/Fwd: Værmeland/Fwd: Ny oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Brunmark-navnet











Erik Ribsskog

<eribsskog@gmail.com>


Wed, Feb 5, 2014 at 3:47 PM




To:
biblioteket@karlstad.se


Cc:
svelvik.menighet@svelvik.kirken.no






Hei,



ja, jeg fant det faktisk i går kveld:



http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/11337.html?1335085230



De var fra Eda, og mine tipptippoldeforeldre het Olof Brunmark, (sønn

av Johan Brunmark), og han var gift med en Stockholm-dame, ved navn

Maria Lovisa Westerberg.



(Så det var kanskje derfor at han tippoldefaren min, flytta til Norge,

siden mora var fra Stockholm.



Hva vet jeg).



Det stod feil navn i kirkeboka, for Strømm, for faren, (når de skreiv

om giftemålet til min svenske tippoldefar, med min tippoldemor Randi

Kittilsdatter, fra Nesbygda).



(Det stod at han var født i 1835.



Men det riktige var 1834.



Og det stod at faren het Olof Nilson.



Men det riktige skal visst være Olof Brunmark (Johanson):



http://www.geni.com/people/Olof-Brunmark/6000000009171077476



Så dette var kanskje såkalte 'kinesere'/'kippere', som de sier, i Oslo.



Hva vet jeg).



De arvet også Brunmark, (av en W. Carlberg, før de flyttet, fra Värmland):



http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/page.jsp?issue_id=kb:254894&sequence_number=4&recordNumber=&totalRecordNumber=



Kanskje dere kan være så vennlige, å forklare meg, om denne gården,

(Brunmark i Eda), finnes enda?



På forhånd takk for eventuell hjelp!



Mvh.



Erik Ribsskog




2014-02-05  <biblioteket@karlstad.se>:

> Hej!

>

> Tack för förfrågan! Vi har tyvärr inte möjlighet att söka fram uppgifterna,

> men jag föreslår att ni vänder er till Anbytarforum som drivs av Sveriges

> släktforskarförbund. Det är ett internetforum där man kan ställa frågor och

> få hjälp av andra släktforskare som forskar på just de områden och socknar

> ens släkt härstammar från.

>

> Ni kan där ställa frågor för särskilda socknar i Värmland, eller för okänd

> socken i Värmland om ni inte vet varifrån de kommer. Det är många

> släktforskare i Sverige som använder sig av forumet och man brukar vara

> mycket hjälpsam med att dela med sig av uppgifter eller hjälpa till att

> söka.

>

> Adressen till anbytarforum: http://aforum.genealogi.se/discus/

>

> Rullar man ner en bit på sidan finns en länk "Så här fungerar Anbytarforum",

> där man kan läsa om hur man skapar ett användarkonto, vem man kan kontakta

> om det inte fungerar och regler för forumet.

>

> Hoppas ni hittar era anfäder!

>

> Med vänliga hälsningar

> Charlotta Simonsson, bibliotekarie

>

> Vänliga hälsningar

> Karlstads stadsbibliotek

> Västra Torggatan 26

> 651 84 Karlstad

> Tel. 054-540 24 00

> E-post:biblioteket@karlstad.se

> www.karlstad.se/bibliotek

>

>

>

> Från:        Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

> Till:        biblioteket@karlstad.se

> Kopia:        svelvik.menighet@svelvik.kirken.no

> Datum:        2014-02-04 15:34

> Ärende:        Brunmark-frugan/Fwd: Værmeland/Fwd: Ny oppdatering/Fwd:

> Oppdatering/Fwd: Brunmark-navnet

> ________________________________

>

>

>

> Hej,

>

> Kristine Brunmark tyckte inte om at få e-postar.

>

> Men solan skinner alltid i Karlstad, (sa min far).

>

> Og jag har varit på semester, en weekend, på Statshotellet, i

> Karlstad, på børjan av 80-tallet, (og så en elefant der, (som jeg tok

> bilde av), for det var sirkus i byen, og jeg vant 50 kroner, i

> kiosk-lotteri, på søndagen, og alle ungdommene satt i en stor

> spillehall, som hadde spill langs alle vegger, men ikke noen møbler

> midt på gulvet).

>

> Jag søker min svenska tipptippoldemorsa.

>

> Hun var i ekteskap med en Olof Nilson.

>

> Deres sånn het Skomaker Olof Olsson (Brunmark), från Værmeland/Värmland.

>

> Han flyttade til Svelvik i Norje, og giftade sig med min tippoldemorsa

> Randi Kittilsdotter.

>

> Randi var født i 1838.

>

> Og Olof Olsson (Brunmark), från Værmeland, var født i 1835, (står det

> skrivit, i kyrk-bocken, før Strømm, (som Svelvik het på den tiden).

>

> På forhånd takk for eventuell hjelp!

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

>

>

> ---------- Forwarded message ----------

> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

> Date: 2014-02-03

> Subject: Værmeland/Fwd: Ny oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Brunmark-navnet

> To: Kristine Brunmark <kristine.brunmark@gmail.com>

>

>

> Hei,

>

> jeg fant ut noe mer her, så tenkte jeg kunne prøve å sende en ny e-post.

>

> Du nevner at din oldefars far, (Olof Olsson), var fra Sverige.

>

> Jeg fant ut at han var fra Värmland.

>

> (Sender med skjermbilde).

>

> Jeg fant også ut at hans far het Olof Nilson, (i en kirkebok, for Strømm).

>

> (Sender med skjermbilde).

>

> Vet du forresten hva kona til Olof Nilson, (vår tipptippoldefar), het?

>

> (Sånn at jeg slipper å sende om dette, til noen svensker, eller noe.

>

> For jeg prøver å få med alle mine tipptippoldeforeldre, på slektsforskinga

> mi.

>

> Men hu mora til skomaker Olof Olsson er jo ikke å finne, i norske

> digitalarkiv eller kirkebøker, (virker det som).

>

> Sender også med siste versjon av slektsforskning.

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

>

>

> ---------- Forwarded message ----------

> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

> Date: 2013-11-23

> Subject: Ny oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Brunmark-navnet

> To: Kristine Brunmark <kristine.brunmark@gmail.com>

>

>

> Hei igjen,

>

> du nevner ganske mange fakta i e-posten din.

>

> Så det tar litt tid her.

>

> Jeg har også gått to på Sande videregående, (gikk tredje-året i

> Drammen), handel og kontor, på 80-tallet.

>

> (Siden du nevner at du har slekt fra Sande).

>

> Min fars yngre bror Runar Mogan Olsen, (som bor i Son), har ei kone

> fra Sande som heter Inger, (som er i Jehovas Vitner).

>

> Sande er jo nabokommunen til Svelvik, så det var derfor jeg gikk på

> videregående der.

>

> Du nevner at du har kaptein-slekt.

>

> Jeg møtte ei cruise-skip-kaptein-datter på Radio 1 Club, i Oslo, på

> begynnelsen av 90-tallet.

>

> Hu het Ragnhild, og bodde på Stovner, (i sin nylig avdøde bestefars

> leilighet vel).

>

> Hu var delvis tysk, vel.

>

> Hu var fra ei bygd, i innlandet, vel.

>

> Jeg husker ikke etternavnet.

>

> Du vet kanskje hvem hu er siden du er av kaptein-slekt, mener jeg.

>

> Min far flyttet til Haldis Humblen, da jeg var ni år.

>

> Hennes datter Christell, hadde en far, ved navn Oddbjørn Humblen.

>

> (I Ålesund).

>

> Og han var også kaptein, og senere havnesjef, i Ålesund.

>

> Faren min var noen ganger og 'cruiset' rundt, på Oslo havn.

>

> (Og prata vel muligens med noen der).

>

> Så det er mulig at det var noe med Sørfonden-stedet i Oslo, (hvor

> Ulvøya ligger, blant annet).

>

> Men han har aldri snakka om noe sånt.

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

>

>

> ---------- Forwarded message ----------

> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

> Date: 2013/11/23

> Subject: Oppdatering/Fwd: Brunmark-navnet

> To: Kristine Brunmark <kristine.brunmark@gmail.com>

>

>

> Hei,

>

> har også noen ting hos City Self-storage, i Oslo.

>

> Som de ikke vil sende til meg, i England.

>

> Blant annet et sølv-ølkrus fra 1700-tallet med et bilde av slottet Højris,

> inni.

>

> Det slottet/herregården har vært i min danskfødte mormors eie.

>

> Hun ga det til meg på 34-års dagen min i 2004, og sa jeg burde dra til

> Jylland og se på det.

>

> Har også et brev fra danskekongen til min tippoldefar, (som er nevnt

> på slektsforskinga), Anders Gjedde Nyholm, (som var forsvarssjef),

> der.

>

> Har også jobbet for Chinatown Expressen Eiksmarka og levert kinamat i

> Oslo Vest og Bærum.

>

> Og jeg har studert litt, (over internett), hos den Polytekniske

> Høyskole, i Bærum, på 90-tallet.

>

> Så jeg har vært litt i Bærum/Oslo Vest hvor du har villa.

>

> Har også slekt på Frogner.

>

> Min mor har en kusine der, som heter noe med Ribsskog, ihvertfall.

>

> Har også tatt kjøretimer hos en trafikkskole i Frognerveien.

>

> Og har jobba som butikksjef, på tre Rimi-butikker, i Oslo-området.

>

> Nemlig Rimi Lambertseter, Rimi Kalbakken og Rimi Langhus.

>

> Linda Moen har drevet en pub på Berger som het Smia Pub.

>

> Men det har vært mens jeg har bodd i England.

>

> Jeg har også to søsken i Oslo, som heter Pia Ribsskog og Axel Thomassen.

>

> Men jeg har ikke noe kontakt med de nå.

>

> Har også mange søskenbarn på min fars side, og som derfor er dine

> firemenninger, (blir det vel).

>

> Øivind Olsen, (min farfar), var jo da fetter av dine besteforeldre.

>

> (På morssiden).

>

> På farssiden så var min farfar etter en fisker fra Holmsbu.

>

> Han var etter en kar fra Filtvedt.

>

> Og på samme måte som at du bruker Brunmark som etternavn.

>

> Så brukte de Sørfonden, (så jeg på Digitalarkivet).

>

> (Det er mulig det menes Sørfonden i Oslo.

>

> Det vet jeg ikke helt sikkert).

>

> Min far sa en gang at en av Øivinds forfedre var etter Iver Huitfeldt.

>

> Men jeg vet ikke sikkert om det var på mor eller farssida.

>

> Det vet kanskje du mer om?

>

> Hadde vært artig om du sender slektsforskinga di, hvis du finner den.

>

> For det som er fra og med han Oluf Olsson, (eller Ole Olsen, altså

> skomakeren som flytta fra Sverige til Svelvik), det gjelder jo for meg

> og, (vil jeg si).

>

> Så kan jeg si fra hvis jeg finner ut mer om det Iver Huitfeldt-greiene.

>

> (Han var en sjøhelt som var gift med en Gyldenløve-frøken.

>

> Og Gyldenløve var jo 'lausungene' til danskekongene.

>

> Så Øivind var visst også kongelig da, hvis man kan stole på min far,

> (som jeg ikke har noe kontakt med lenger, han lot meg bo alene fra jeg

> var ni år mm)).

>

> Der Idar Sandersen bor, i Holmsbu, så heter det forresten Bergstø,

> Støa og også Trollebogen, (hvis jeg har forstått det riktig).

>

> Han er en gammel ungkar, så han hadde sikkert syntes at det var kjekt,

> hvis ei i slekta til mora hans ringte.

>

> (Hvis jeg skulle tippe, ihvertfall).

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

>

>

> ---------- Forwarded message ----------

> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

> Date: 2013/11/23

> Subject: Fwd: Brunmark-navnet

> To: Kristine Brunmark <kristine.brunmark@gmail.com>

>

>

> Hei,

>

> nå fant jeg det om Leif Brunmark Moen.

>

> Han var fotballtreneren min på Berger IL, (knøtte-lag vel), helt på

> begynnelsen av 80-tallet, (før Skjelsbek og Røkås overtok).

>

> Datteren hans Linda Moen og Lene Andersen, (som gikk i samme klasse

> som Linda Moen og meg), de spilte også litt på det laget, (selv om det

> var et guttelag egentlig).

>

> Leif Moen var barnebarn av Ragnhild Olsen.

>

> Og hu var jo lillesøster av Johan Fredrik og Ingeborg Olsen.

>

> Det var artig å få svar.

>

> Jeg har skrevet til Linda Moen og de canadierne, men de svarer ikke,

> dessverre.

>

> Igjen takk for svar!

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

>

>

> ---------- Forwarded message ----------

> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

> Date: 2013/11/23

> Subject: Re: Brunmark-navnet

> To: Kristine Brunmark <kristine.brunmark@gmail.com>

>

>

> Hei,

>

> tusen takk for svar!

>

> Da er vi i slekt.

>

> For han oldefaren din Johan Fredrik Brunmark Olsen.

>

> Det er sønnen av skomaker Olof Olsson, (som fornorsket navnet sitt til

> Ole Olsen):

>

> http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053266001167

>

> Hans yngre søster Ingeborg Olsen var min oldemor.

>

> (Se slektforskinga som jeg sendte med den forrige e-posten).

>

> Så da er vi fire-menninger, (eller noe sånt), tror jeg.

>

> (Det er litt seint her).

>

> Linda Moen, (som bor i Svelvik, (Høyen), er også i slekt med deg da.

>

> Hu gikk i klassen min på 80-tallet.

>

> På faren hennes sin grav, (på kirkegården ved Berger kirke), så står

> det 'Brunmark', som mellomnavn).

>

> Johan Fredrik og Ingeborg sin mor, var ikke fra Sverige, (tror jeg).

>

> Ifølge min slektsforskning så var mora Randi Kittilsdatter, fra

> Nesbygda, (som ligger mellom Svelvik og Drammen).

>

> Johan Fredrik og Ingeborg hadde også ei yngre søster som het Ragnhild.

>

> Hu ble gift med en kar fra Hole, som hadde hotell, på Berger.

>

> Og dit flytta farfaren min, (Øivind Olsen), fra Hurum, før krigen.

>

> Og så fikk han jobb for Jebsen og seinere eget snekkerverksted.

>

> Noen canadiere som skriver på en Facebook-gruppe, (Du veit du kommer

> fra Berger), er oldebarn av hu Ragnhild.

>

> Ingeborgs sønn Idar Sandersen lever fortsatt i Holmsbu, godt over 90 år vel.

>

> Jeg bor i England og ringte han et par ganger for noen år siden.

>

> Men jeg synes jeg ringte nok da, for han ville ikke sende

> slektsforskinga, (som faren eller noe hadde laget).

>

> Han synes kanskje det er artig hvis ei dame ringer.

>

> Hvem vet.

>

> Man kan vel kanskje si at Norge fikk det stedet tilbake da, hvis han

> Brunmark flytta til Svelvik.

>

> Hvem vet.

>

> Jeg var på en tur med masse kvinnfolk i slekta, til Gøteborg, med

> buss, på midten av 80-tallet, mens jeg gikk i niende klasse.

>

> Og da sa guiden, (på bussen), at området vi kjørte gjennom hadde vært

> norsk tre ganger og svenskt fire ganger.

>

> (Noe sånt).

>

> Det er mulig at det var Brunmark.

>

> Vi spiste på en kro med en trollpark utenfor.

>

> Men men.

>

> Jeg har en cirka femten år gammel PC her som går rimelig treigt.

>

> (Jeg får ikke arv eller solgt eiendom i Norge, her fra England.

>

> Og det er vanskelig å få jobb her.

>

> Jeg prøver å selge min del av den eiendommen som Idar Sandersen bor i,

> siden jeg ikke får arv etter min mormor, forresten).

>

> Så jeg får skru av PC-en og prøve å finne det om fotballtrener Leif

> Moen, (av han het Brumark).

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

>

>

> 2013/11/23 Kristine Brunmark <kristine.brunmark@gmail.com>:

>> Hei,

>>

>> beklager sent svar, husket eposten din da jeg ryddet i dag.

>>

>> Min oldefar Johan Fredrik Brunmark Olsen vokste opp i Svelvik, Norge. Var

>> født  31.03.1871 (død 1948). Han hadde svenske foreldre, Brunmark-navnet

>> kommer derfra. Han dro til Brooklyn, USA - men kom tilbake til Norge, og

>> giftet seg med min oldemor, Anna, født Larsen (f. sept 1883, død 9/10-72),

>> som ble født i Sande i Vestfold. Hennes familie var redere/kapteiner, han

>> var skomaker. Annas familie var velstående.

>> Han ble skomester, og Johan og Anna - samt hennes søstre - etablerte

>> skobutikk- og verksted i Frognerveien 2 i Oslo. De hadde butikk i 1. etasje,

>> og verksted i etasjene over. De hadde 12 såkalte svenner som

>> sydde/lagde/reparerte sko, og ble bl a spurt om å levere til Slottet.

>> De bodde i Briskebyveien i Oslo til de i 1910 flyttet til Lysaker - i en

>> villa der jeg har bodd.

>>

>> Brunmark-navnet kommer fra Sverige. Det stammer visstnok fra den tiden

>> Sverige og Norge var i krig. Offiserene i den svenske hæren fikk i belønning

>> av Kongen gårder, som alle fikk -mark navn. Den første Brunmark het Petter,

>> og var amtmann - hans hustru het Kristine (hehe, meget tilfeldig) og var

>> lærerinne. Jeg har slektstreet et eller annet sted. Var på 1600-tallet,

>> mener jeg.

>> Det er et sted i Sverige som heter Brunmark - jeg må få lov til å komme

>> tilbake til deg med detaljer om det er av interesse.

>>

>> Hilsen Kristine Brunmark

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>> Den 16. okt. 2013 kl. 08:20 skrev Erik Ribsskog:

>>

>>> Hei,

>>>

>>> jeg har funnet ut at min svenske skomaker-tippoldefar het Brumark.

>>>

>>> Jeg Googlet det navnet og fant nettstedet ditt.

>>>

>>> Du vet ikke tilfeldigvis noe om historien til det navnet?

>>>

>>> Jeg sender med kopi av slektsforskinga mi.

>>>

>>> Linda Moen, (som er min firemenning vel), fra Berger, sin far, Leif

>>> Moen, het også Brumark, (som fornavn vel), så jeg på Dis gravminner.

>>>

>>> På forhånd takk for eventuell hjelp!

>>>

>>> Mvh.

>>>

>>> Erik Ribsskog

>>> <slektsforskning oktober 2013.jpg>

>>

> [bilagan "varmland.JPG" är borttagen av KFF Biblioteket/Org/Karlstad]

> [bilagan "faren het olof nilson.JPG" är borttagen av KFF

> Biblioteket/Org/Karlstad] [bilagan "slektsforskning 3. februar 2014.jpg" är

> borttagen av KFF Biblioteket/Org/Karlstad]

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter