Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 5. desember 2014

Mer fra Slependen

Nå var jeg og handla, på Kiwi, her på Slependen.

Jeg satt oppe litt lenge, i går.

Og var litt sliten, (etter mye søking, hos Nasjonalbiblioteket, kan det vel ha vært).

Så jeg sov rimelig lenge, i dag, (for å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Da jeg gikk inn i butikken.

(Like etter to andre kunder.

Var det vel).

Så var klokka cirka 22.50, (vil jeg si), og de stengte elleve.

(Det stod 22.55, på pantelappen min, husker jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

Den pakistanske, (eller 'fargede'), lederen, (en ung mann), trillet resten av 'papir-brøda', inn mot lageret, (var det vel).

(Like etter at jeg, hadde gått inn, i butikken).

Det kunne de kanskje ha ventet med, til den siste kunden, hadde gått ut, av butikken, (tenkte jeg).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Og ekspeditøren, (en svensk gutt).

Han spurte, om jeg ville ha med 'regningen'.

Og at noen spørr, om jeg vil ha 'regningen'.

Det har jeg aldri hørt før, (når de snakker om kvitteringen), i norske butikker.

Og jeg har handlet, noe sånt, som 'ørten' tusen ganger, i norske butikker, siden jeg var guttunge, (og min mor, første gang, sendte meg, for å handle for henne, (da vi bodde i Storgata, på Østre Halsen), i 1974, var det vel), vil jeg si.

Så dette var 'merksnodig', (må jeg si).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4

Og butikken, hadde bare en flaske igjen, av varen First Price Cola 1.5 liter.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS  5.

Og jeg fant jo noen stillingsannonser, fra Rimi, (og Anne-Katrine Skodvin), fra 80-tallet, (på Nasjonalbiblioteket, i går).

Og på noen av disse, så står det, at Rimi 500, har: 'Begrenset vareutvalg'.

Og alle disse budsjett-kjedene.

(Det vil si Rema, Rimi, Prix og Kiwi.

Og sikkert fler og).

De går tilbake, til Rimi 500, (og Stein Erik Hagen), må man vel si.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Og det er greit, å ha begrenset vareutvalg, hos budsjett-butikkene, (må man vel si, for det har jo men selve konseptet, å gjøre).

(Eller 'nummer 2-butikker', som Magne Winnem vel kalte dem, (som butikksjef, på Rimi Munkelia), på 90-tallet.

Noe sånt).

Men var det meningen, at varebeholdningen, også skulle være begrenset, hos budsjett-butikkene?

(Iforhold til 'vanlige' butikker, (eller butikk-kjeder), på den tida.

Det vil vel si butikk-kjeder, som Jens Evensen og Oluf Lorentzen.

Noe sånt).

Det tror jeg ikke.

Så her bommer nok Kiwi.

(Når de bare har igjen en flaske, av sin First Price Cola 1.5 liter).

Vil jeg si.

Gi nå denne varen, mer plass, (i butikken deres, på Slependen), vil jeg si.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Her er mer om dette:

WP_20141204_167 paint

PS 8.

Så det er kanskje et paradoks, (som jeg har skrevet om, på bloggen, tidligere).

At pressen, så ofte hyller, Rema.

(For å ha lave priser).

For Rema-butikkene, de har et begrenset vareutvalg.

Og man må vel si det, at Rema 'snylter', på de andre 'dagligvare-gruppene'.

(Nemlig Ica, Norgesgruppen og Coop).

For Rema kunne ikke ha eksistert, uten 'nummer 1-butikker'.

(Det vil si butikker, som _ikke_ har begrenset vareutvalg.

Det vil si butikker som ICA Supermarked, Maxi, OBS! og Ultra).

For hvis vi, (i Norge), kun hadde hatt butikker, med begrenset vareutvalg.

Så hadde det blitt, omtrent som i Jugoslavia, sommeren 1980, (vil jeg si).

(Altså som bak jernteppet, før muren falt).

Og da hadde Norge blitt som en Sovjetstat, (må man vel nesten si).

Hvis vi bare hadde hatt, butikker med begrenset vareutvalg, (som Rema).

Og Rema/Reitan-gruppen, har ingen butikker, som _ikke_ har et begrenset vareutvalg.

Derfor kan man si det, at Reitan/Rema snylter, på de dagligvare-gruppene, (som Ica, Norgesgruppen og Coop), som har slike butikker, (som _ikke_ har et begrenset vareutvalg), vil jeg si.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Så for å skøye litt.

Så kan man kanskje si det.

At VG, har fulgt etter, en familie, som var ute og handla, i Jugoslavia, sommeren 1980.

Når de valgte ut hvilke varer, som skulle være med, oppi den kjente handlekurven deres.

Så handlekurven til VG, den burde kanskje flere lure på, hvordan blir satt sammen.

Den handlekurven, den styrer jo omtrent landet, (kan det virke som, noen ganger).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

For å skøye litt mer.

Så kunne kanskje VG, også ha fulgt etter, en amerikansk familie, (som var ute og handla).

Og så, kunne de, også ha begynt, med VG sin handlevogn.

Og da kunne den ha vært, for de butikk-kjedene, som _ikke_ hadde begrenset vareutvalg.

Og så kunne VG ha skrevet, noe sånt som, at:

'Denne måneden, så vant Rema VG sin _handlekurv_-pristest.

Og Maxi vant VG sin _handlevogn_-pristest'.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Vi kan gå videre, fra den stillingsannonsen, i PS 7.

Der står nemlig Rimi 500 sitt konsept.

Og i tillegg til 'begrenset vareutvalg'.

Så går konseptet ut på:

- Minipris-profil.

Og.

- 100 % selvbetjening.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Da jeg jobba, som butikksjef, på Rimi Lambertseter, i 1999.

Så sa distriktsjef Jan Graarud, en gang til meg, at de skulle legge ned, Rimi sine grunnsortiment-butikker.

Så de skulle gå bort fra konseptet, (med begrenset vareutvalg), kan det virke som.

Og Rimi grunnsortiment-butikkene, skulle bli til ICA Nær-butikker, (husker jeg).

(Noe sånt).

Men ICA Nær-butikkene, de hadde ikke en 'minipris-profil'.

Så grunnen til, at ICA 'tryna', i Norge.

Det kan ha vært, at de ville fjerne Rimi sine grunnsortiments-butikker.

Som vel må sies, å ha vært de butikkene, som ligna mest, på de opprinnelige Rimi 500-butikkene.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Og Rimi Kalbakken.

(Hvor jeg jobba, som butikksjef, fra oktober 2000 til mai 2001, var det vel).

Den fulgte heller ikke Rimi sitt konsept, (per 1985).

Når det gjelder 100 % selvbetjening.

For Rimi Kalbakken, hadde en bemannet ferskvaredisk.

Hvor ferskvareleder Carolina, og hennes 'undersotter', stod og grillet og pakket kylling, (for kundene), osv.

Så her var ikke ICA tro, mot Rimi-konseptet, (må man vel si).

Og så lurte de, (altså Rimi sine 'hovedkontor-folk'), på, (virka det som), hvorfor den butikken, hadde høyere lønnsutgifter, (og mer svinn), enn de andre Rimi-butikkene.

Og det ble jo som noe latterlig til slutt.

Siden at Rimi Kalbakken, egentlig var en ICA-butikk, (må man vel si).

Og at den ble sammenlignet, (når det gjaldt kostnader osv.), med de andre Rimi-butikkene, (i de nærmeste bydelene).

(Og Rimi Kalbakken sitt hemmelige konsept.

Var jo: 'Å ta Meny Kalbakken', som Jon Bekkevoll, visstnok skal ha sagt det, en tid før jeg begynte å jobbe, i den butikken, (ifølge min assistent, på Rimi Kalbakken, nemlig Kjetil Prestegarden)).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 14.

Og for å se mer på Rimi sitt konsept, (per 1985).

'Miniprisprofil'.

Hva er det?

Betyr det at butikkene, skal fremstå, som å være billige?

Hvorfor 'miniprisprofil', og ikke bare 'minipris'?

(Dette kan man lure på, mener jeg).

Da blir det vel butikker, som _virker_ billige.

Istedet for butikker, som _er_ billige.

Mener jeg.

(Noe sånt).

Er det noe lureri her?

Siden at man 'absolutt', må ha med dette 'profil', etter 'minipris', (mener jeg).

Hm.

(Dette kan man ihvertfall lure litt på, mener jeg).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter