| 
| 
Hei,
 jeg bare lurte på, om Den Norske Forening i Danmark, hadde noe tips,
 om hvordan man bør gå fram, for å løse disse problemene, (med Nav
 osv.).
 
 På forhånd takk for eventuell hjelp!
 
 Mvh.
 
 Erik Ribsskog
 
 
 ---------- Forwarded message ----------
 From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
 Date: 2015-05-07 11:30 GMT+02:00
 Subject: Re: Problemer med dansk personnummer/Fwd: Tull i Danmark/Fwd:
 Klage på medarbeider.
 To: "Bendiksen, Merete Elisabeth" <Merete.Elisabeth.Bendiksen@mfa.no>
 Cc: kbh-ledelsessekretar@politi.dk, "post@nav.no" <post@nav.no>,
 nav.baerum@nav.no, postmottak@fmoa.no, Postmottak Sivilombudsmannen
 <postmottak@sivilombudsmannen.no>, Akademikerforbundet
 <post@akademikerforbundet.no>, Politikk Høyre <politikk@hoyre.no>, she
 <she@topdanmark.dk>
 
 
 Hei,
 
 men jeg venter på penger fra Nav, i Norge.
 
 Og så hadde jeg tenkt å gå til dere, i ambassaden, og få meg nytt pass.
 
 (Jeg mistet passet mitt, en gang jeg var ute på byen, i Liverpool, for
 mange år siden.
 
 Og da jeg flyttet tilbake til Norge, (etter ti år i England), ifjor,
 så hadde jeg bare et brev, (et slags engangspass), fra konsulatet, i
 Liverpool.
 
 For det er vel cirka 400-500 kroner, som det koster, å få nytt pass?
 
 Jeg bor gratis, og samler tomflasker, for å få penger til mat.
 
 Så det er vanskelig for meg, å få tak i så mye penger, som et pass koster.
 
 Men jeg sender kopi til Nav, sånn at de kanskje våkner, i Norge.
 
 For jeg mener det, at man har rett til å få arbeidsledighetstrygd,
 sendt til Danmark, de første månedene, etter at man flytter.
 
 (Og jeg har også fortsatt formell adresse i Norge).
 
 Dette på grunn av at Norge nå er i EØS.
 
 Men Nav, (og Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Sivilombudsmannen), de
 bare tuller.
 
 Og de vil ikke sende meg pengene mine, som de egentlig skulle ha
 sendt, før påskeferien!
 
 Så dette er bånn i bøtta og helt ræva, må jeg si.
 
 Så jeg sender denne e-posten, tilbake, til de surrehuene, i Norge, også.
 
 Men takk for svar, ihvertfall!
 
 Mvh.
 
 Erik Ribsskog
 
 PS.
 
 Finnes det kanskje en norsk/dansk-forening, som kan hjelpe meg, i
 denne situasjonen?
 
 Jeg har prøvd med den norske kirken, men der var det en prest, som
 hadde drukket for mye, av altervinen sin, (eller noe i den duren), og
 han fikk meg ulovlig arrestert, (inne i kirken!), og dansk politi har
 forespeilet meg økonomisk kompansasjon, for ulovlig arrestasjon,
 (dette skjedde på langfredag), men det drøyer fælt.
 
 For jeg har fortsatt ikke sett snurten, av noen sånne penger, (for å
 si det sånn).
 
 Men ambassaden eller en norsk forening, kunne kanskje lånt meg noen
 penger, til jeg får politi-erstatningen, fra dansk politi, (dette var
 snakk om en politistasjon, like ved Isted gate, som jeg ble kjørt
 til).
 
 
 2015-05-06 14:15 GMT+02:00 Bendiksen, Merete Elisabeth
 <Merete.Elisabeth.Bendiksen@mfa.no>:
 > Hei Erik Ribsskog,
 >
 > Det er riktig at vi som nordmenn kan reise fritt i og bosette oss i
 andre nordiske land. For å bli registrert i Danmark er det korrekt at 
du skal vise pass da dette er eneste gyldige dokument for 
statsborgerskap. Dette skriver danske myndigheter:
 >
 > "Flytter du fra ét nordisk land til et andet, skal du altid melde 
det til bopælskommunen/skatteverket i det land, du flytter til. Du skal 
medbringe legitimation, herunder dokumentation for dit statsborgerskab 
(pas) og dokumentation for dit personnummer fra det nordiske 
fraflytningsland.
 > Du har ret til at blive tilmeldt folkeregistret, hvis du skal være i
 Danmark mere end tre måneder. Du har dog pligt til at tilmelde dig 
folkeregistret, hvis dit ophold varer mere end seks måneder."
 > (fra https://www.borger.dk/Sider/Skal-du-flytte-til-Danmark-nordiske-borgere.aspx?NavigationTaxonomyId=f2f7371a-4214-4dad-a84b-611123bc631d )
 >
 > Du finner mer informasjon om å flytte til Danmark her: http://www.norden.org/no/norden-for-deg/flytte-til-norden/flytte-til-danmark
 >
 > Du kan søke om nytt pass hos politiet i Norge eller hos oss, den norske ambassaden,
 >
 > Med vennlig hilsen
 >
 > Merete Bendiksen
 > Konsulære saker
 > Tlf: +45 72 11 19 27 |  Mobil: +45 33 36 82 27 | Fra Norge 239 81327
 >
 > Norges ambassade i København | Tlf +45 72 11 1900 | Dampfærgevei 10, 4. sal, 2100 København Ø, Danmark
 > www.norge.dk  |  facebook | twitter
 >
 > -----Original Message-----
 > From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
 > Sent: 6. mai 2015 11:28
 > To: Royal Norwegian Embassy in Copenhagen
 > Subject: Problemer med dansk personnummer/Fwd: Tull i Danmark/Fwd: Klage på medarbeider.
 >
 > Hei,
 >
 > jeg mente at jeg hadde sendt om dette til dere tidligere.
 >
 > Men jeg sender om det nå, ihvertfall.
 >
 > Jeg har vært på det internasjonale Jobcentre-et, i Gyldenløves gate, (her i København).
 >
 > Og der sa de det, at man må ha pass, for å få dansk personnummer.
 >
 > Men jeg har bare norsk førerkort.
 >
 > Har dere noe greie på, om det er riktig, at man også må ha pass?
 >
 > (Som norsk statsborger, mener jeg.
 >
 > Norge er jo et land i Norden.
 >
 > Og det er jo Danmark og, mener jeg.
 >
 > Og norske statsborgere, behøver jo ikke ha pass, for å dra til Danmark.
 >
 > Disse som jobba, på det kontoret, virka som fremmedkulturelle, (eller ny-dansker, som de sier, her i Danmark).
 >
 > Kanskje de ikke har hørt om nordisk råd osv., tenkte jeg.
 >
 > Har dere noe greie på dette?).
 >
 > På forhånd takk for eventuelt svar!
 >
 > Mvh.
 >
 > Erik Ribsskog
 >
 >
 > ---------- Forwarded message ----------
 > From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
 > Date: 2015-03-18 15:07 GMT+01:00
 > Subject: Tull i Danmark/Fwd: Klage på medarbeider.
 > To: ragnhild.hjellen.lorgen@nordea.no
 > Cc: she <she@topdanmark.dk>, Solvit Norway <solvit-norway@nhd.dep.no>
 >
 >
 > Hei,
 >
 > jeg har flyttet til Danmark, og skulle åpne en dansk brukskonto, hos Nordea Danmark, (ved Søtorget), i dag.
 >
 > Men så ikke.
 >
 > Man måtte ha dansk CPR-nummer, sa de.
 >
 > Hva skal dette bety?
 >
 > Hvordan får man dette CPR?
 >
 > Mvh.
 >
 > Erik Ribsskog
 >
 >
 > ---------- Forwarded message ----------
 > From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
 > Date: 2008-06-12 9:24 GMT+02:00
 > Subject: Fwd: Klage på medarbeider.
 > To: ragnhild.hjellen.lorgen@nordea.no
 >
 >
 > Hei,
 >
 > jeg kan ikke se at jeg har mottatt noe svar på denne e-posten ennå, så jeg prøver å sende denne e-posten på nytt.
 >
 > Håper dette er i orden!
 >
 > Med vennlig hilsen
 >
 > Erik Ribsskog
 >
 >
 > ---------- Forwarded message ----------
 > From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
 > Date: Apr 28, 2008 12:38 PM
 > Subject: Klage på medarbeider.
 > To: ragnhild.hjellen.lorgen@nordea.no
 >
 >
 > Hei,
 >
 > jeg ringte din kollega Grethe Leira, i dag, og fikk e-post adressen
 din, siden du er team-leader, med personalansvar, for en medarbeier, 
hos dere, som jeg har bestemt meg, for å sende en klage på.
 >
 > Det er i forbindelse med, en feil, som jeg synes var vedig grov, 
fra en av deres medarbeidere, så jeg har bestemt meg for å klage formelt
 på dette, for å prøve å finne ut hva som egentlig har foregått.
 >
 > Ettersom, at jeg har tenkt å ta dette videre, med Nordea 
hovedkontoret osv., i forbindelse, med å rydde i problemene med kontoen.
 >
 > Det som skjedde, var, at jeg ringte, for å overføre en overføring, fra Barclays i England, til Nordea-kontoen min.
 >
 > Jeg skulle betale to regninger i Norge.
 >
 > Det koster £20, å overføre penger fra Barclays til utlandet.
 >
 > Siden det var to regninger i Norge, som skulle betales, så bestemte
 jeg meg for, å sende en overføring til Nordea, og så betale firmaene i 
Norge, ved å overføre pengene med nettbank osv.
 >
 > På den måten, så ville jeg spare £20, ved at det bare ble en overføring fra England, istedet for to.
 >
 > Jeg hadde allerede avtalt, med Aktiv Kapital, og Nordea, om at jeg skulle få beholde kontoen i Nordea.
 >
 > (Jeg hadde hatt noe problemer med overtrekk, som skyldtes en 
misforståelse, i forbindelse med at jeg ventet på en overføring fra 
Norge.
 >
 > Det viste seg, at det ikke var den overføringen, som hadde dukket 
opp, det var minibanken i England, som var offline, så det var det som 
var bakgrunnen for misforståelsen).
 >
 > Så da jeg fikk jeg problemer med overtrekkavdelingen i Nordea, og 
dette, tok jeg opp med dem, og jeg skulle få beholde kontoen, hvis jeg 
fikk i stand en tilbake- betalingsavtale, med Aktiv Kaptial.
 >
 > Noe jeg gjorde.
 >
 > Aktiv Kapital, skulle meddele Nordea, om at tilbakebetalingsavtalen
 var i orden, slik at Nordea-kontoen, var oppe å kjøre, før jeg sendte 
pengene, til Nordea, kontoen, for å så å skulle sende de videre, pr 
telegiro til Aktiv Kapital og det andre firmaet i Norge.
 >
 > Det som skjedde, var, at jeg ringte kundeservice hos Nordea, på 
80024365, for å dobbeltsjekke, at kontoen var oppe å kjøre, og at det 
bare skulle være å overføre pengene.
 >
 > Dette var i August i fjor.
 >
 > Jeg pratet med Frode, en kar i 40-åra, hørtes det ut som, på kundeservice-avdelingen, hos dere.
 >
 > Jeg hadde skrevet opp navnet, på et notat jeg hadde liggende her.
 >
 > Jeg spurte medarbeideren deres, om det var helt sikkert, at det 
skulle være i orden, å sende penger, til Nordea-kontoen min, 
(6065.10.61531) en uke eller to senere, når jeg fikk lønning.
 >
 > Medarbeideren deres, gikk inn på dataen, og sjekket, om dette var mulig.
 >
 > (Og jeg mener å huske, at dette tok litt tid, og at han vel også skrev inn noe på dataen, hørtes det ut som).
 >
 > Så opplyste han om, at det ikke skulle være noe problem, å sende pengene.
 >
 > Kontoen, var i orden, og det var bare å sende pengene, senere i måneden, som jeg hadde forklart.
 >
 > Jeg sendte £85, fra Barclays, 23. august, i fjor. (Jeg skal vedlegge scannet kopi, av overføringsskjemaet).
 >
 > Barclays, tar £20, i gebyr.
 >
 > Det var noe problem med Nordea-kontoen, så pengene ble sendt tilbake til Barclays, som da tok nye £30-35 i gebyr.
 >
 > Så av de £85, som jeg sendte 23. august, så fikk jeg tilbake ca. £32, noen uker senere.
 >
 > Uten at noen regninger var betalt.
 >
 > Så jeg har hatt mye bry, og problemer med forsinkelser, med å 
betale regningene, på grunn av denne feilen, fra medarbeideren deres.
 >
 > Når jeg ringte Nordea, nå, tidligere denne måneden, (jeg har hatt 
mye å gjøre med jobb osv. de siste månedene, og jeg er jo i 
Storbritannia, så jeg har prioritert, å ta det som er med jobb osv. her 
først).
 >
 > Men nå, den siste måneden, så har jeg prøvd, å finne ut av, hva det
 er som har foregått, i forbindelse med problemene, med den 
pengeoverføringen.
 >
 > Fordi, det var jo en avtale, mellom meg, og Aktiv Kapital, og Nordea, at jeg skulle få beholde den kontoen.
 >
 > Og, det er mulig jeg trenger den kontoen igjen nå, snart, i 
forbindelse med noe firma jeg har her, jeg jobber som selvstendig 
næringsdrivende, og har planlagt, å drive f.eks. med e-handel osv, i 
tilknytning til dette, og da hadde det vært veldig bra, å få ryddet opp 
og funnet ut av, hva det er som har foregått, i forbindelse med disse 
problemene.
 >
 > Og jeg har fått opplyst, da jeg ringte Nordea, tidligere denne 
måneden, at kontoen, har vært stengt for bruk, siden februar i fjor.
 >
 > Så det har vært problemer med Aktiv Kapital, siden de skulle ha 
meddelt Nordea, om at en betalingavtale, var oppe å kjøre, slik at 
kontoen, skulle være åpen for vanlig bruk.
 >
 > Dette har det tydeligvis vært noe problemer med. (Noe jeg driver å tar opp, i en egen klagesak).
 >
 > Og, i tillegg, så skjønner jeg ikke, hvordan Frode hos dere, kunne 
si til meg, i august, i fjor, at kontoen, var i orden, og at det bare 
skulle være å sende penger når jeg fikk lønning.
 >
 > Når kontoen hadde vært stengt, siden februar, et halv år tidligere.
 >
 > Dette synes jeg var en så bemerkelsesverdig feil.
 >
 > Og at denne skulle komme i kombinasjon med feilen fra Aktiv Kapital, det synes jeg var veldig rart.
 >
 > Så jeg lurte på, om dere ikke kunne undersøke formellt, hva det er 
som har foregått, i forbindelse med problemene med overføringen.
 >
 > Altså, hva denne feilinformasjonen, fra medarbeideren deres, kan skyldes.
 >
 > Så skal jeg sende med den kopien, av det overføringsskjemaet, for den aktuelle overføringen, fra august, i fjor.
 >
 > Håper dette er i orden!
 >
 > Med vennlig hilsen
 >
 > Erik Ribsskog
 >
 > PS.
 >
 > Hun kollegaen din, Grethe Leira, sa at e-postadressen din, var:
 > ragnhild.lorgen@nordea.no.
 >
 > Men den adressen, fikk jeg feilmelding på.
 >
 > Så ringte jeg sentralbordet til Nordea, og da sa de, at e-postadressen din var:
 >
 > ragnhild.hjellen.lorgen@nordea.no
 >
 > Så jeg tenkte, at jeg kunne jo si fra om det og, nå, når jeg skrev 
den nye e-posten, for det er vel greit, at dem har samme 
e-postadressene, for deg, alle de forskjellige, som opplyser Nordeas 
kunder, om e-postadresser osv.
 |  |