Hei,
men jeg venter på penger fra Nav, i Norge.
Og så hadde jeg tenkt å gå til dere, i ambassaden, og få meg nytt pass.
(Jeg mistet passet mitt, en gang jeg var ute på byen, i Liverpool, for
mange år siden.
Og da jeg flyttet tilbake til Norge, (etter ti år i England), ifjor,
så hadde jeg bare et brev, (et slags engangspass), fra konsulatet, i
Liverpool.
For det er vel cirka 400-500 kroner, som det koster, å få nytt pass?
Jeg bor gratis, og samler tomflasker, for å få penger til mat.
Så det er vanskelig for meg, å få tak i så mye penger, som et pass koster.
Men jeg sender kopi til Nav, sånn at de kanskje våkner, i Norge.
For jeg mener det, at man har rett til å få arbeidsledighetstrygd,
sendt til Danmark, de første månedene, etter at man flytter.
(Og jeg har også fortsatt formell adresse i Norge).
Dette på grunn av at Norge nå er i EØS.
Men Nav, (og Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Sivilombudsmannen), de
bare tuller.
Og de vil ikke sende meg pengene mine, som de egentlig skulle ha
sendt, før påskeferien!
Så dette er bånn i bøtta og helt ræva, må jeg si.
Så jeg sender denne e-posten, tilbake, til de surrehuene, i Norge, også.
Men takk for svar, ihvertfall!
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Finnes det kanskje en norsk/dansk-forening, som kan hjelpe meg, i
denne situasjonen?
Jeg har prøvd med den norske kirken, men der var det en prest, som
hadde drukket for mye, av altervinen sin, (eller noe i den duren), og
han fikk meg ulovlig arrestert, (inne i kirken!), og dansk politi har
forespeilet meg økonomisk kompansasjon, for ulovlig arrestasjon,
(dette skjedde på langfredag), men det drøyer fælt.
For jeg har fortsatt ikke sett snurten, av noen sånne penger, (for å
si det sånn).
Men ambassaden eller en norsk forening, kunne kanskje lånt meg noen
penger, til jeg får politi-erstatningen, fra dansk politi, (dette var
snakk om en politistasjon, like ved Isted gate, som jeg ble kjørt
til).
2015-05-06 14:15 GMT+02:00 Bendiksen, Merete Elisabeth
<Merete.Elisabeth.Bendiksen@mfa.no>:
> Hei Erik Ribsskog,
>
> Det er riktig at vi som nordmenn kan reise fritt i og bosette oss i
andre nordiske land. For å bli registrert i Danmark er det korrekt at
du skal vise pass da dette er eneste gyldige dokument for
statsborgerskap. Dette skriver danske myndigheter:
>
> "Flytter du fra ét nordisk land til et andet, skal du altid melde
det til bopælskommunen/skatteverket i det land, du flytter til. Du skal
medbringe legitimation, herunder dokumentation for dit statsborgerskab
(pas) og dokumentation for dit personnummer fra det nordiske
fraflytningsland.
> Du har ret til at blive tilmeldt folkeregistret, hvis du skal være i
Danmark mere end tre måneder. Du har dog pligt til at tilmelde dig
folkeregistret, hvis dit ophold varer mere end seks måneder."
> (fra https://www.borger.dk/Sider/Skal-du-flytte-til-Danmark-nordiske-borgere.aspx?NavigationTaxonomyId=f2f7371a-4214-4dad-a84b-611123bc631d )
>
> Du finner mer informasjon om å flytte til Danmark her: http://www.norden.org/no/norden-for-deg/flytte-til-norden/flytte-til-danmark
>
> Du kan søke om nytt pass hos politiet i Norge eller hos oss, den norske ambassaden,
>
> Med vennlig hilsen
>
> Merete Bendiksen
> Konsulære saker
> Tlf: +45 72 11 19 27 | Mobil: +45 33 36 82 27 | Fra Norge 239 81327
>
> Norges ambassade i København | Tlf +45 72 11 1900 | Dampfærgevei 10, 4. sal, 2100 København Ø, Danmark
> www.norge.dk | facebook | twitter
>
> -----Original Message-----
> From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
> Sent: 6. mai 2015 11:28
> To: Royal Norwegian Embassy in Copenhagen
> Subject: Problemer med dansk personnummer/Fwd: Tull i Danmark/Fwd: Klage på medarbeider.
>
> Hei,
>
> jeg mente at jeg hadde sendt om dette til dere tidligere.
>
> Men jeg sender om det nå, ihvertfall.
>
> Jeg har vært på det internasjonale Jobcentre-et, i Gyldenløves gate, (her i København).
>
> Og der sa de det, at man må ha pass, for å få dansk personnummer.
>
> Men jeg har bare norsk førerkort.
>
> Har dere noe greie på, om det er riktig, at man også må ha pass?
>
> (Som norsk statsborger, mener jeg.
>
> Norge er jo et land i Norden.
>
> Og det er jo Danmark og, mener jeg.
>
> Og norske statsborgere, behøver jo ikke ha pass, for å dra til Danmark.
>
> Disse som jobba, på det kontoret, virka som fremmedkulturelle, (eller ny-dansker, som de sier, her i Danmark).
>
> Kanskje de ikke har hørt om nordisk råd osv., tenkte jeg.
>
> Har dere noe greie på dette?).
>
> På forhånd takk for eventuelt svar!
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
>
> ---------- Forwarded message ----------
> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
> Date: 2015-03-18 15:07 GMT+01:00
> Subject: Tull i Danmark/Fwd: Klage på medarbeider.
> To: ragnhild.hjellen.lorgen@nordea.no
> Cc: she <she@topdanmark.dk>, Solvit Norway <solvit-norway@nhd.dep.no>
>
>
> Hei,
>
> jeg har flyttet til Danmark, og skulle åpne en dansk brukskonto, hos Nordea Danmark, (ved Søtorget), i dag.
>
> Men så ikke.
>
> Man måtte ha dansk CPR-nummer, sa de.
>
> Hva skal dette bety?
>
> Hvordan får man dette CPR?
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
>
> ---------- Forwarded message ----------
> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
> Date: 2008-06-12 9:24 GMT+02:00
> Subject: Fwd: Klage på medarbeider.
> To: ragnhild.hjellen.lorgen@nordea.no
>
>
> Hei,
>
> jeg kan ikke se at jeg har mottatt noe svar på denne e-posten ennå, så jeg prøver å sende denne e-posten på nytt.
>
> Håper dette er i orden!
>
> Med vennlig hilsen
>
> Erik Ribsskog
>
>
> ---------- Forwarded message ----------
> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
> Date: Apr 28, 2008 12:38 PM
> Subject: Klage på medarbeider.
> To: ragnhild.hjellen.lorgen@nordea.no
>
>
> Hei,
>
> jeg ringte din kollega Grethe Leira, i dag, og fikk e-post adressen
din, siden du er team-leader, med personalansvar, for en medarbeier,
hos dere, som jeg har bestemt meg, for å sende en klage på.
>
> Det er i forbindelse med, en feil, som jeg synes var vedig grov,
fra en av deres medarbeidere, så jeg har bestemt meg for å klage formelt
på dette, for å prøve å finne ut hva som egentlig har foregått.
>
> Ettersom, at jeg har tenkt å ta dette videre, med Nordea
hovedkontoret osv., i forbindelse, med å rydde i problemene med kontoen.
>
> Det som skjedde, var, at jeg ringte, for å overføre en overføring, fra Barclays i England, til Nordea-kontoen min.
>
> Jeg skulle betale to regninger i Norge.
>
> Det koster £20, å overføre penger fra Barclays til utlandet.
>
> Siden det var to regninger i Norge, som skulle betales, så bestemte
jeg meg for, å sende en overføring til Nordea, og så betale firmaene i
Norge, ved å overføre pengene med nettbank osv.
>
> På den måten, så ville jeg spare £20, ved at det bare ble en overføring fra England, istedet for to.
>
> Jeg hadde allerede avtalt, med Aktiv Kapital, og Nordea, om at jeg skulle få beholde kontoen i Nordea.
>
> (Jeg hadde hatt noe problemer med overtrekk, som skyldtes en
misforståelse, i forbindelse med at jeg ventet på en overføring fra
Norge.
>
> Det viste seg, at det ikke var den overføringen, som hadde dukket
opp, det var minibanken i England, som var offline, så det var det som
var bakgrunnen for misforståelsen).
>
> Så da jeg fikk jeg problemer med overtrekkavdelingen i Nordea, og
dette, tok jeg opp med dem, og jeg skulle få beholde kontoen, hvis jeg
fikk i stand en tilbake- betalingsavtale, med Aktiv Kaptial.
>
> Noe jeg gjorde.
>
> Aktiv Kapital, skulle meddele Nordea, om at tilbakebetalingsavtalen
var i orden, slik at Nordea-kontoen, var oppe å kjøre, før jeg sendte
pengene, til Nordea, kontoen, for å så å skulle sende de videre, pr
telegiro til Aktiv Kapital og det andre firmaet i Norge.
>
> Det som skjedde, var, at jeg ringte kundeservice hos Nordea, på
80024365, for å dobbeltsjekke, at kontoen var oppe å kjøre, og at det
bare skulle være å overføre pengene.
>
> Dette var i August i fjor.
>
> Jeg pratet med Frode, en kar i 40-åra, hørtes det ut som, på kundeservice-avdelingen, hos dere.
>
> Jeg hadde skrevet opp navnet, på et notat jeg hadde liggende her.
>
> Jeg spurte medarbeideren deres, om det var helt sikkert, at det
skulle være i orden, å sende penger, til Nordea-kontoen min,
(6065.10.61531) en uke eller to senere, når jeg fikk lønning.
>
> Medarbeideren deres, gikk inn på dataen, og sjekket, om dette var mulig.
>
> (Og jeg mener å huske, at dette tok litt tid, og at han vel også skrev inn noe på dataen, hørtes det ut som).
>
> Så opplyste han om, at det ikke skulle være noe problem, å sende pengene.
>
> Kontoen, var i orden, og det var bare å sende pengene, senere i måneden, som jeg hadde forklart.
>
> Jeg sendte £85, fra Barclays, 23. august, i fjor. (Jeg skal vedlegge scannet kopi, av overføringsskjemaet).
>
> Barclays, tar £20, i gebyr.
>
> Det var noe problem med Nordea-kontoen, så pengene ble sendt tilbake til Barclays, som da tok nye £30-35 i gebyr.
>
> Så av de £85, som jeg sendte 23. august, så fikk jeg tilbake ca. £32, noen uker senere.
>
> Uten at noen regninger var betalt.
>
> Så jeg har hatt mye bry, og problemer med forsinkelser, med å
betale regningene, på grunn av denne feilen, fra medarbeideren deres.
>
> Når jeg ringte Nordea, nå, tidligere denne måneden, (jeg har hatt
mye å gjøre med jobb osv. de siste månedene, og jeg er jo i
Storbritannia, så jeg har prioritert, å ta det som er med jobb osv. her
først).
>
> Men nå, den siste måneden, så har jeg prøvd, å finne ut av, hva det
er som har foregått, i forbindelse med problemene, med den
pengeoverføringen.
>
> Fordi, det var jo en avtale, mellom meg, og Aktiv Kapital, og Nordea, at jeg skulle få beholde den kontoen.
>
> Og, det er mulig jeg trenger den kontoen igjen nå, snart, i
forbindelse med noe firma jeg har her, jeg jobber som selvstendig
næringsdrivende, og har planlagt, å drive f.eks. med e-handel osv, i
tilknytning til dette, og da hadde det vært veldig bra, å få ryddet opp
og funnet ut av, hva det er som har foregått, i forbindelse med disse
problemene.
>
> Og jeg har fått opplyst, da jeg ringte Nordea, tidligere denne
måneden, at kontoen, har vært stengt for bruk, siden februar i fjor.
>
> Så det har vært problemer med Aktiv Kapital, siden de skulle ha
meddelt Nordea, om at en betalingavtale, var oppe å kjøre, slik at
kontoen, skulle være åpen for vanlig bruk.
>
> Dette har det tydeligvis vært noe problemer med. (Noe jeg driver å tar opp, i en egen klagesak).
>
> Og, i tillegg, så skjønner jeg ikke, hvordan Frode hos dere, kunne
si til meg, i august, i fjor, at kontoen, var i orden, og at det bare
skulle være å sende penger når jeg fikk lønning.
>
> Når kontoen hadde vært stengt, siden februar, et halv år tidligere.
>
> Dette synes jeg var en så bemerkelsesverdig feil.
>
> Og at denne skulle komme i kombinasjon med feilen fra Aktiv Kapital, det synes jeg var veldig rart.
>
> Så jeg lurte på, om dere ikke kunne undersøke formellt, hva det er
som har foregått, i forbindelse med problemene med overføringen.
>
> Altså, hva denne feilinformasjonen, fra medarbeideren deres, kan skyldes.
>
> Så skal jeg sende med den kopien, av det overføringsskjemaet, for den aktuelle overføringen, fra august, i fjor.
>
> Håper dette er i orden!
>
> Med vennlig hilsen
>
> Erik Ribsskog
>
> PS.
>
> Hun kollegaen din, Grethe Leira, sa at e-postadressen din, var:
> ragnhild.lorgen@nordea.no.
>
> Men den adressen, fikk jeg feilmelding på.
>
> Så ringte jeg sentralbordet til Nordea, og da sa de, at e-postadressen din var:
>
> ragnhild.hjellen.lorgen@nordea.no
>
> Så jeg tenkte, at jeg kunne jo si fra om det og, nå, når jeg skrev
den nye e-posten, for det er vel greit, at dem har samme
e-postadressene, for deg, alle de forskjellige, som opplyser Nordeas
kunder, om e-postadresser osv.
|
|