Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 10. februar 2017

Mer fra Norge

I dag, (torsdag), så dro jeg inn, til Oslo, for å klippe meg og handle mat.

Jeg dro igjen, til den frisøren, som holder til, på Grønland t-banestasjon der.

(For dit er det enkelt å komme seg, (med t-banen, fra Haslum).

Og det er billig å klippe seg der).

Og da jeg kom opp, fra t-banen, så så jeg, at ei politidame, gikk bortover, den samme veien, som jeg skulle gå, (like utafor frisøren der, må man vel si).

Og ikke nok med det.

Hu gikk i lag, med en annen 'purk'.

Og ikke nok med det.

Det var også to politifolk til der.

Og disse fire, formet så, et slags kringvern, (som vi kalte det, i infanteriet, hvor jeg avtjente førstegangstjenesten), inne på t-bane-stasjonen der.

(Noe sånt).

Før disse delte seg opp, i to grupper, og forsvant.

Og jeg tok et bilde, av det ene 'to-spannet', for jeg syntes, at dette virka, som noe 'gate-teater', (eller noe i den duren), må jeg si.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Med hilsen

Erik Ribsskog

PS.

Her er mer om dette:

IMG_20170209_174951

PS 2.

Etter at jeg hadde klipt meg, så dro jeg, til Grunerløkka, for å handle mat.

(For ved Birkelunden der, så har de, både Rema og Extra.

Og det ligger også, en Kiwi-butikk, (Kiwi Mølla), som er ganske stor og oversiktlig, ikke så langt unna).

Og jeg dro først, og handla, på Rema Thorvald Meyersgate.

Og den butikken, må jeg nesten si, noe bra om.

For de hadde skrevet individuelle prisplakater, for de nedsatte julevarene.

(Selv om disse varene, kanskje ville solgt mer, hvis de hadde vært priset, (med en prismaskin), for eksempel.

Og de disse varene, stod også, litt gjemt bort, ved flaskeautomaten.

Og pris-plakaten, så litt 'mislykka'/kjedelig ut, (må man vel si).

For dette var ikke, en sånn morsom pris-plakat, (med 'butikk-skrift'), som matbutikker hadde, i gamle dager).

Og kassamannen, (som muligens var svensk), virka litt brysk, (vil jeg nesten si).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Jeg dro så, til Kiwi Mølla.

(Det ville kanskje, gitt mer mening, å begynt, å gått til den butikken først.

Og så gått innom den nevnte Rema-butikken, på vei til Extra Birkelunden.

For da ville jeg sluppet, å gått, en omvei.

Men den nevnte Rema-butikken, er så trang.

Så jeg ønsket ikke, å gå rundt, med masse Kiwi-varer, inni den Rema-butikken, (for å si det sånn).

For det virka ikke, noe særlig fristende, (siden at den Rema-butikken, er så trang), må jeg si.

Og på Kiwi Mølla, så hadde de, masse 'vanlige' varer, i 'bakterie-disken'.

Og ikke nok med det, disse vanlige varene, stod det '50' på.

Og 'bakterie-varene', stod det også 50 på.

For de var nedsatt, med 50 prosent.

Men de vanlige varene, stod det 50 på, siden at disse varene, (som var Kavli-smøreoster), hadde fått 50 prosent mer bacon osv., (var det vel).

(Noe sånt).

Og over 'bakterie-disken', så stod det, en 'rar'/kjedelig plakat, om at det _ikke_ var halv pris, på Kavli-ostene.

Så disse bakterie-diskene, (som fylles opp, med mye rart, når det ikke er nok 'bakterie-varer'), de er jeg ikke så sikker på, om er så populære, blant industrien.

For hvilke leverandører ønsker vel, at deres varer, skal bli presentert/lagt opp, sammen med varer, som har dårlig dato?

Nei, dette med 'bakterie-disker', er noe, som jeg synes, at virker merkelig, (må jeg si).

Jeg har tidligere forklart om, på bloggen, at å kaste varer, som har dårlig dato, _ikke_ er å sløse.

For da får man kontroll, på svinnet, (hvis man skriver disse varene opp, på en svinn-liste, og så bestiller mindre, av denne varen, de neste ukene/månedene).

Og da, så blir det sånn, at man kaster mindre og mindre varer, hver uke.

Men hvis man ikke fører opp, på svinnlister.

Så får man ikke, like god oversikt.

Og man ender kanskje opp, med å kaste, minst like mye mat, neste uke.

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Det er også mulig, at butikkdata-programmene, har blitt mer 'intelligente', siden årtusenskiftet.

(På den tida, som jeg selv jobbet, som butikkleder, (i Rimi)).

Sånn at disse programmene, automatisk bestiller mindre, av de varene, som det er svinn på.

(Og at man da kanskje registrerer svinn-varer, med en scanner.

Og at butikkdata-programmet da, blir oppdatert, om dette svinnet.

Hvem vet).

Men det å flytte dårlig dato-varer, til en 'bakterie-disk'.

Det kan gjøre problemene verre.

For disse dårlig dato-varene, (som allerede, er på grensen, til å ikke være spiselige, (må man vel si)).

Disse varene, blir jo dårligere, av å bli oppbevart, i romtemperatur.

Og derfor, så hadde det kanskje, vært bedre, hvis disse 'bakterie-varene', ble priset ned, i den disken, hvor de vanligvis ligger.

(Noe sånt).

Selv om det også, kan være, et problem.

For da kan det være vanskelig, (for butikk-folka), å ha oversikten, over alle dato-varene.

Men det kan det også være, i disse 'bakterie-diskene'.

For der ligger varene hulter til bulter.

Og hvem har oversikten, over de varene, som ligger nederst, i en sånn 'bakteriedisk', (når disse diskene, er fulle, av 'dato-varer').

Nei, dette med 'bakterie-disker', er en tvilsom prakis, (vil jeg si).

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Nå tenker kanskje noen, at det ikke tar lang tid, å flytte, noen varer, fra en disk, til en annen.

Men i en matbutikk, så er det ofte, veldig hektisk.

Det kan bli kø i kassa.

Flaskebordet kan bli fullt.

Det kan være mye tipping, (for eksempel på onsdager, når det er Viking Lotto, eller på lørdager).

Det kan være mye post/bank-kunder.

Og det kan være, at ei kassadame, er sykmeldt, og man ikke får tak i, en vikar.

Og ettermiddagsrush og vaktskifter, må takles/gjennomføres.

Og selgere, (fra industrien), som kommer innom butikken, har sjelden avtale, på forhånd, (for å si det sånn).

Og det kan være, at det dukker opp butikktyver, (som må fakkes og anmeldes, osv.).

Og distriktsjefen, kommer kanskje innom, for å ha en butikksjekk, (som man må være med på), eller noe i duren.

Og så skal kassadama/kassadamene, ha lunsjpause og/eller røykepause.

Og 'ørten' kunder, lurer på, hvor noe ligger, (eller når man får den og den varen, inn på lager igjen).

Og man må kanskje ta en bestilling, (eller fem).

(Og disse bestillingene, skal helst være perfekte.

Ellers så blir det enda mer svinn, neste gang).

Og man må kanskje legge opp varer, (hvis det er tom, i hyllene/diskene, er fullt på lageret).

Og man må kanskje rydde hyller, (hvis det ligger mye papp, og 'flyter', i vare-hyllene).

Ellers så må man kanskje gå gjennom posten, lese bransje-blader (for å holde seg oppdatert), eller lignende.

Og det er kanskje kaos, på lageret, sånn at man må rydde der.

Osv., sov.

Så 'plutselig', så har disse dato-varene, ligget i en handlevogn, i tre-fire timer, (eller noe i den duren).

(Mens det har vært 'kaos', i butikken).

Og så blir Olga på 90 år, (som de sier, hos Varehandelens høyskole, istedet for Ola Nordmann).

Hu blir matforgifta, og stryker med, når hu prøver, å spare noen kroner, på noe dårlig dato-sylte-pålegg, (eller noe i den duren).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Det også noe som heter kryss-forurensing, (som kan være et problem, når det gjelder disse 'bakterie-diskene').

(Noe jeg har forklart om tidligere, på bloggen).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

På Extra Birkelunden, så var det sånn, at det lå masse kundeaviser, oppi handlevogna.

Og de hadde en mørkhudet kassamann der, som stod i kassa, (istedet for å sitte), mener jeg å huske.

Og de var også utsolgt, for billig kneip.

(Dette var, klokka 19.46, står det, på kvitteringa.

Så det var fortsatt, mer enn tre timer igjen, til stengetid).

Så jeg måtte kjøpe billig loff, (som de bare, hadde et igjen av, var det vel), istedet.

Så Anne-Kathrine Skodvin, (som var min tidligere Rimi-distriktsjef), har blitt litt slappere, (kan det virke som), i 'våre' dager.

For hu jobber vel nå, i Norsk Butikkdrift/Coop, som styrer denne butikken.

Og hu var i 'gamle dager', opptatt av, at butikken 'min', (Rimi 3164 Lambertseter), ikke skulle bli utsolgt, for billig kneip, (husker jeg).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Mer fra 'bakterie-disken' hos Kiwi Mølla:

IMG_20170209_185502

IMG_20170209_185517

IMG_20170209_185526

PS 9.

Det var også sånn, på t-banen, (på vei til Grønland).

At det satt seg, to damer, i 30-åra muligens, ovenfor meg.

Og begge disse, hadde rosa luer og/eller hetter, (var det vel).

Og hu ene, (hu som først satt ytterst, for hu blonde gikk av t-banen før), pekte på meg, med en Apple-mobil, (eller iPhone), husker jeg.

Så jeg lurte på, om hu filma, (eller noe i den duren), må jeg si.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Og da jeg kom hjem, til tidligere Thon hotel Høvik.

Så stod det en politibil, som liksom gjemte seg, bak Tiger-bilvasken, (til Esso).

(Noe sånt).

Og i gangen, så møtte jeg, en svær nordmann, (i 40 åra muligens), som gikk, i en kort og glinsende sort jakke.

(Noe sånt).

Noe som jeg lurte på, om var, noe 'gate-teater', (eller noe i den duren).

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Her er mer om dette:

IMG_20170209_211112

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter