Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 23. februar 2017

Mer fra Norge

På tirsdag, så dro jeg, inn til Oslo, for å handle mat, (blant annet).

Jeg dro også innom Riksarkivet/Statsarkivet, (ved Sognsvann).

For de har ikke svart, på mine siste e-poster, (angående industrihistorie-forskning).

(Sånn som jeg husker det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Med hilsen

Erik Ribsskog

PS.

Hos Riksarkivet, så hadde det, et rart skilt, hvor det stod, noe sånt, som: 'Vennligst henvend dem i resepsjonen'.

(Noe sånt).

Og der, så satt det, en svært Hedmarking, (eller noe sånt), i Securitas-uniform.

(Noe sånt).

Men han var opptatt, med å skravle, med en annen kar.

Så jeg bare gikk opp trappa.

(Etter å ha kikket litt, på disse folka, (mens jeg gikk forbi), da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

I andre etasje, så så jeg kun, en kafeteria.

Så jeg gikk opp, til tredje etasje.

Der hadde de, blant annet, en lesesal.

Jeg gikk inn der, og så, at de hadde, noen gamle adressebøker, for Oslo.

De begynte jeg, å kikke i.

Og så gikk jeg, litt lenger, 'borti der'.

Og en svær pakistaner, (var han vel), med 'islamist-skjegg', (må man vel kalle det), kom gående/løpende mot meg, mens han begynte, å skrike til meg, (må man vel si).

(Så han var, som Hitler sin pakistanske kamerat cirka.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Islamisten, (må man vel kalle han), ville at jeg skulle gå ned, med min jakke og bag.

Og så sa han noe mer.

Jeg sa så: 'Hæ'.

Og så sa han, kun det første, på nytt.

(Noe sånt).

Så han pakistaneren, var ikke så god, på å prate da, (må man vel si).

(Og han begynte også, å hviske, på slutten.

Sånn at det ikke gikk an, å høre, hva han sa.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Jeg gikk så ned.

Og akkurat da, så ble han 'gubben', ferdig med å prate.

(Noe sånt).

Og så spurte jeg, han svære hedemarkingen, om hvor jeg skulle gjøre av bagen, (og jakka).

For jeg så, at han vekteren, hadde noen bag-er bak seg, i en hylle.

Men vekteren ville ikke ha tinga mine, i hylla.

Han ga meg istedet, en pollett, (uten at jeg hadde spurt om det, for jeg har en lignende pollett, fra Akademikerforbundet, på nøkkelknippet mitt).

Og så forklarte vekteren, hvor garderoben var.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Jeg gikk så opp igjen, i lesesalen.

Og jeg kikka litt, i noen bygdebøker der, osv.

(For jeg fant ikke 'firma-arkivet', da).

Og jeg gikk også, ut av lesesalen.

Og så spurte jeg, en kar, som satt bak, en disk der, (utafor lesesalen), i tredje etasje.

(En skalla kar, i 30/40-åra, vel).

Om han hadde noe, om min farfars slektsbedrift.

Han spurte om hvor den bedriften var fra.

Og da svarte jeg: 'Svelvik'.

Nei, da var det Statsarkivet i Kongsberg, (som man skulle kontakte), svarte han skalla karen.

Og så nevnte jeg, at jeg hadde en grandonkel, som hadde et snekkerverksted, på Grønland, (i Oslo).

Men da svarte, han skalla karen, at han jobbet, i Riksarkivet, (og ikke i Statsarkivet).

(Noe sånt).

Så han ville, at jeg skulle sende, en e-post.

(Noe sånt).

Noe jeg gjorde, da jeg kom hjem.

Selv om jeg har sendt de mange e-poster tidligere.

Og jeg klarte ikke, å finne, noe 'firma-arkiv' der.

Så hvor de gjemmer, det arkivet.

Det kan man kanskje lure på.

(Noe sånt).

Og jeg spurte også, han skalla karen, om Statsarkivet holdt til, lenger ned, i etasjene der.

Og da svarte han vel nektende på det.

(Sånn som jeg forstod det).

Så det er, noe surr der.

De i tredje etasje, er visst både Riksarkiv og Statsarkiv for Oslo.

Men dette er visst blandet sammen, i en slags 'smørje'.

(Noe sånt).

Ellers så finnes ikke Statsarkivet for Oslo.

Og så tuller de bare, med de som prøver, å finne det.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Etter dette, så tok jeg t-banen, til Storo.

(Jeg bytta t-bane, på Ullevål).

Og så tok jeg trikken, til Birkelunden.

Og så dro jeg, til den Rema-butikken, som var med, (da den butikken var en Kiwi-butikk), i den sketsjen, hvor komikeren Henrik Elvestad tulla, med Siri Rognli Olsen, (fra Braemar/England-ferja, sommeren 1989).

(For da slapp jeg, de fettede/ekle handlekurvene.

På Rema Thorvald Meyers gate).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

På Rema Sannergata, (som denne tidligere Kiwi-butikken heter, står det på kvitteringa).

Så var de utsolgt, for billig oppvaskmiddel.

Og de var også utsolgt, for billig melkesjokolade.

(Sånn som jeg husker det).

Billig melkesjokolade, (en vare, som de har, på Rema Ensjø, for eksempel), fant jeg ikke labelen til, engang.

Så det er mulig, at denne butikken, liksom 'boikotter', denne varen, (av en eller annen grunn)

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Det var også sånn, at kassereren, på Rema Sannergata.

Det var, en albaner, (i 30-åra muligens), som stod i kassa, istedet for å sitte.

Og han kassereren tulla også, (vil jeg si).

For han viste meg, en bærepose, mens kunden før meg, tasta inn minibank-koden.

Og når kasseren, var ferdig med, å slå inn varene mine.

Så spurte han meg, om jeg skulle ha, en pose.

Enda jeg allerede, hadde fått, en bærepose, (som lå, sammen med varene mine).

Og han kassereren, så også 'stygt' på meg, (må jeg nesten si).

(Noe sånt).

Så det var, en litt merkelig opplevelse, å handle, i denne butikken, (må jeg si).

(Selv om jeg slapp, de 'grisete' handlekurvene, på Rema Thorvald Meyersgate).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Etter dette, så gikk jeg, til Kiwi Mølla, (like ved).

(For jeg har noen 'favoritt-varer', på Rema.

Og noen 'favoritt-varer', på Kiwi.

Og noen 'favoritt-varer', på Coop.

For å si det sånn).

Og der, så skulle jeg ha, en skinkeboks, (til å ha, i reserve liksom, i kjøkkenskapet).

Men Kiwi har, to-tre slag skinkebokser.

Og det stod, at Stabburet sin, kosta 18-19 kroner.

Og den andre, (som var fra Gilde), stod det ikke pris under.

Så jeg tok med meg, den fra Stabburet, da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

I denne butikken, så hadde de også, en albaner, i kassa, (som stod, istedet for å sitte).

(Hvis det ikke var, en pakistaner).

Og da jeg var ferdig, med å betale.

Så så jeg, på handlelappen.

(For jeg syntes, at det ble, litt dyrt).

Og jeg så, at skinkeboksen, kosta 38.90.

Og da, så gikk jeg inn, i butikken igjen.

(Mens en 'Kiwi-neger', (var det vel), gikk ut, av kontoret, like ved inngangen).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Under Stabburet-skinkeboksen, så stod det, feil label.

Men det stod ikke Gilde, på labelen.

Det stod, noe annet 'rart'.

Så jeg måtte kikke, veldig nøye, på den labelen, (som stod under Stabburet-skinkeboksene), for å skjønne, at den labelen, egentlig var, for Gilde sine skinkebokser.

(For jeg kunne se strekkoden, med veldig liten skrift, på den feilplasserte labelen.

Og den strekkoden slutta, på 25.

Og Gilde-skinkeboksene sin strekkode, slutta også, på 25.

Fant jeg ut).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Her er mer om dette:

IMG_20170221_183616

PS 13.

Jeg tok med en Gilde-skinkeboks, bort til kassa.

Og så sa jeg til han 'Kiwi-negeren', som da stod, i kassa, (istedet for å sitte).

At jeg ville bytte, (for det var feil prisa).

Han 'Kiwi-albaneren', stod da, litt gjemt der.

Og så sa han plutselig, (fra sitt 'gjemmested'), at: 'Det er ikke den samme varen'.

(Noe sånt).

Men skinkeboks er vel skinkeboks, (må man vel si).

Så dette var bare, som noe vås, og at han avbrøt/maste, (vil jeg si).

(Noe sånt).

Så det var veldig dårlig kundeservice da, (må man vel si).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 14.

Kiwi-negeren spurte så, om jeg skulle ha, den Gilde-skinkeboksen, istedet.

(Noe jeg allerede hadde sagt, at jeg skulle, mener jeg).

Så dette var nok, noe gate-teater, for den kommentaren, fra han Kiwi-negeren, passa ikke, helt inn, (i situasjonen da), må jeg si.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 15.

Jeg ble nok litt irritert, siden at jeg måtte gjenta meg selv.

Og siden at jeg også, ble avbrutt, (og mast på).

(Og fordi, at det var tull, med labelene).

Så jeg klagde til dem, og sa, at de måtte rydde opp, i labelene sine, da.

(Noe sånt).

Etter at jeg hadde fått tilbake, en tjue-kroning, (som kom ut, av en slags 'mynt-maskin' der, (som de muligens, kaller: 'Cash-guard')).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 16.

Etter dette, så gikk jeg, til Extra Birkelunden.

Og der, så var de utsolgt, for billig brød og billig husholdningssaft, (mener jeg å huske).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 17.

Det var også sånn, at det satt, ei norsk dame, i kassa der, (så det ut som), da jeg gikk inn, i denne butikken.

(Noe sånt).

Men da jeg skulle, i kassa.

Så satt han 'vanlige' pakistaneren, (med 'islamist-skjegg'), der.

Og før meg, i køen, så dukka det etterhvert opp, ei norsk Coop-brunette.

(Noe sånt).

Hu kjøpte fastelavnsboller, (eller om det var Berlinerboller), og halspastiller.

(Noe sånt).

Og hu gikk også, med et par 'jøde-hansker', (eller hva man skal kalle det), halveis oppi baklomma.

(Noe sånt).

Mens hu samtidig, dytta en stabel, med tomme Gilde-bakker, (var det vel), gjennom kassa.

(Av en eller annen grunn).

Og han pakistaneren, begynte så, å spørre, (hu Coop-dama), om veksel.

(Noe sånt).

Og så begynte han, å spørre, alle kundene, i køen, om de skulle betale, med kort.

Og de bak meg, skulle begge betale, med kontanter.

Så de måtte gå, i en annen kasse, (som ble åpnet, mens jeg stod, ved kassene der).

(Noe sånt).

Så dette var, en veldig rar episode, (må jeg si).

For en erfaren kasserer, pleier vel ikke, å vente, til han er helt tom, for mynt, med å bestille veksel.

(For å si det sånn).

Da er man ikke, noe særlig god, i jobben sin, (vil jeg si).

(Noe sånt).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 17.

Riksarkivet ligger, i et naturskjønt område, (oppe ved Sognsvann):

IMG_20170221_172050

PS 18.

Og da jeg kom hjem, så var det sånn, at alle Kiwi-varene mine, (som jeg hadde hatt, oppi bagen, sammen med Rema-varene).

De var fulle, av såpe.

For lokket, på dusjgele-flaska, hadde åpna seg.

(Og cirka en fjerde/femte-del, av innholdet, (i dusjgele-flaska), hadde rent ut, i bæreposen).

Så det er mulig, at han Kiwi-albaneren, dreiv og tulla, med varene mine, da.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter