Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 4. juli 2018

'Kassaleder-Helene', (fra Matland/OBS Triaden), tilhører visst den finske minoriteten i Sverige. Men hu kalte seg ikke 'sverigefinsk', (på Matland/OBS Triaden), sånn som jeg husker det. Hu sa at hu var 'finsk', (eller om det var hennes kolleger som sa det), mener jeg å huske. Men hu prata veldig bra svensk, (uten finsk aksent), så jeg trodde vel, fra starten av, at hu var svensk, (da jeg begynte, på Matland/OBS Triaden). Noe sånt


http://www.minoritet.se/4548

PS.

Da jeg leide av min tidligere stefar Arne Thomassen og Mette Holter, i Høybråtenveien.

(Hvor jeg bodde fra høsten 1990 til sommeren 1991).

Så pleide Knut Hauge og Lene Larsen, å ganske ofte, kjøre meg hjem, (det var alltid de som spurte), fra jobb, (husker jeg).

Og etter at jeg flytta til Ungbo, (i Skansen Terrasse 23), noen kilometer unna.

Så pleide enten 'Kassaleder-Helene' eller Eivind Thorstad, å kjøre meg hjem, (til Ellingsrudåsen), etter jobb, (sånn som jeg husker det).

Hvis Eivind Thorstad kjørte meg hjem.

Så var det nok fordi, at jeg hadde hjulpet gutta på gølvet, med å bli ferdig, (med det de skulle), til neste dag.

(Noe sånt).

For han Eivind Thorstad var kanskje en slags nestsjef, (under varesjef Claus Kvasnes), på gølvet, da.

(Noe sånt).

Og 'Kassaleder-Helene' ville også noen ganger, kjøre meg hjem, til Ellingsrudåsen, (etter jobb), husker jeg.

(Disse kjørte meg hjem, kanskje en håndfull ganger hver.

Så de kjørte meg ikke like ofte hjem, som Knut og Lene kjørte meg hjem, (noen måneder tidligere).

For å si det sånn).

Og en gang, (da vi dreiv og kjørte, i/mot en rundkjøring, i Skansen Terrasse).

Så sa 'Kassaleder-Helene', at hu likte seg bedre i Norge, enn i Sverige.

For i Sverige, så var alt så gjennomregulert, (sa hu).

(Noe sånt).

Det var ikke like mye 'veioppmerking-maling', på asfalten, i Norge, (som i Sverige), sa hu.

(Noe sånt).

Og derfor, så likte hu seg bedre i Norge da, (fortalte hu).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

'Kassaleder-Helene' bodde forresten på Stovner.

(Sånn som jeg husker det).

Og hu var kjæreste, med en kar, fra Abildsø, (hvor jeg selv hadde bodd, fram til noen måneder før jeg begynte på Matland/OBS Triaden).

(Helene hadde jobba som kassadame, (eller om hu bare avløste pause), før hu ble kassaleder, (på Matland/OBS Triaden).

Og hu hadde sjekka opp, han kjæresten sin, mens hu satt i kassa, da.

Noe sånt).

Han kjæresten var i 30 års-dagen til Helene, (på Grorud), mener jeg å huske.

Og det var muligens sånn, at han spilte fotball, på Abildsø.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Da Matland ble OBS, i november 1990, (var det vel).

Så fikk vi nye uniformer.

Det var blå bukser, hvit skjorte og blå blazer.

(Noe sånt).

Og så skulle menna ha slips, (muligens rødt).

Og damene skulle ha, noen svære sløyfer, rundt halsen.

Men da steila/streika 'Kassaleder-Helene', (husker jeg).

Hu tok en sjefs-avgjørelse, og hu fikk ordna det sånn, at kvinnfolka, istedet skulle ha, noen slags mindre sløyfer, (rundt halsen), var det vel.

(Noe sånt).

Og det var kanskje smart.

For de 'dame-sløyfene', (til disponent Skjalg Nakkim), var rimelig store, da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

'Kassaleder-Helene' sitt pikenavn Nyholm.

Det er forresten også navnet, til min danskfødte mormor sin morfar.

(Den danske forsvarssjefen Anders Gjedde Nyholm).

Men min mormor, hadde vel fortalt mest, om sin oldefar Anker Heegaard, (og vel også nevnt Gjedde-navnet).

Det var litt flaut muligens, å prate om danske slektninger/forfedre, i Norge, på den tida.

Og jeg huska kanskje bare vagt, (eller ikke det engang), at jeg hadde noen slektninger, som het Nyholm, (fra Danmark).

Det at Helene var finsk, var kanskje det, som jeg syntes, at var mest bemerkelsesverdig liksom, ved henne.

Så jeg tenkte kanskje ikke så mye på, at etternavnet hennes, minnet om etternavnene, til noen av min danskfødte mormor sine forefedre.

(For å si det sånn).

Det med min mormors danske forfedre, virka kanskje litt fjernt, (på jobb), på Matland/OBS Triaden, (på begynnelsen av 90-tallet).

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

'Kassaleder-Helene' har også mellomnavnet Regina, (som betyr 'dronning'), noe jeg forresten, mener å vagt huske, at Lene Larsen vel engang, gjorde et poeng av, på Matland/OBS Triaden:


https://www.merinfo.se/person/Gävle/Helene-Liisa-Regina-Lack-1961/bobkx-228op

PS 6.

Man kan også se, i PS-et ovenfor.

At 'Kassaleder-Helene' fylte 30 år, i slutten av mai, i 1991.

Så det var altså i mai 1991, at jeg tok drosje hjem, (fra Grorud), og 30 års-dagen til 'Kassaleder-Helene'.

(Hvis ikke bursdagen var forsinket).

Så da bodde jeg nok fortsatt, i Høybråtenveien, (hvor jeg leide av Mette Holter og Arne Thomassen).

(Noe sånt).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Jeg var forresten litt vant med, å feste, på Grorud.

For hu Lill Beate Gustavsen, (fra 'Sande/Strømm/Svelvik-bondeungdomslaget', fra Min Bok 2).

Hu var samboer, med en groruddøl, som bodde noen hundre menter unna festlokalet, hvor Helene hadde 30 års-lag, (like ved Grorud t-banestasjon), på Grorud.

(For å si det sånn).

Og jeg ble, (noen måneder før, var det vel), bedt på fest, med masse Svelvik/Sande-damer, (blant annet ei Lise, som Kjetil Holshagen sa om, at nettopp hadde fått seg unge).

På Grorud.

(Hos Lill Beate Gustavsen).

Jeg var rimelig overarbeidet, (fra Matland/OBS Triaden).

Og ble full og spøy, (i noe snø, i hagen utafor huset), husker jeg.

(Og jeg tok taxi hjem.

Og ble ikke med kvinnfolka på byen.

Sånn som jeg husker det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Det var forresten sånn, en gang, i 1985, (kan det vel ha vært).

At min søster Pia, min stesøster Christell og jeg.

Vi tok et lokaltog, (som stoppa på 'en haug' av stasjoner), fra Drammen til Oslo.

Og Pia og jeg, vil skulle besøke vår yngre halvbror Axel.

Og Axel bodde, hos sin far Arne Thomassen og stemor Mette Holter, på Vestre Haugen.

Og der hadde jeg aldri vært før.

Men Christell skulle gå av toget, på Oslo S./Østbanen.

Og jeg hadde lyst til å kikke, i en butikk, (i Storgata), som het Spaceworld.

(En butikk jeg vel hadde sett, når jeg hjalp min far, å levere senger, fra Strømm Trevare.

En av kundene, var en senge-butikk, som het 1001 Natt.

Og den butikken lå like ved Youngstorget/Storgata, da.

For å si det sånn).

Og Christell møte sin 'familievenn/bonus-bestemor' Solveig Rasmussen, (som var telegrafist på Holger Danske og Scandinavian Star), på plattformen, (etter at vi gikk av toget).

(Noe sånt).

Og Solveig Rasmussen mente at man burde ta t-banen til Grorud, (og ikke toget).

Så det rådet fulgte Pia og jeg, da.

Og da hang Pia og jeg, utafor det festlokalet til Helene.

Et lokale som var nabo med en matbutikk eller kjøpesenter, (ved t-banen).

Og det var den butikken, som Pia og jeg, hang utafor, (i en halvtime/time).

Mens vi venta på, at Arne Thomassen, (som vi hadde ringt), skulle dukke opp der, (i en Ford Scorpio, eller om det var Fiaten, (eller hva det var)).

(En sommerdag.

Var det vel).

For vi skulle vel egentlig tatt toget til Haugenstua.

(Må det vel ha vært).

Og ikke t-banen eller toget til Grorud.

(For å si det sånn).

Men dette gikk gjennom min lillesøster Pia, (som bodde nede hos Haldis Humblen, hvor min far også bodde).

Så Pia og jeg, var ikke helt enige om, hvordan vi skulle gjøre det, (når vi skulle besøke Axel), da.

Og jeg syntes nok, at det var litt kjedelig, å bare ta toget gjennom Oslo.

(Hvor jeg ikke var så ofte, liksom.

Utenom når jeg jobba, for Strømm Trevare, (eller var på klassetur med Svelvik ungdomsskole).

For å si det sånn).

Uten å samtidig, benytte anledningen, til å kikke litt, i sentrum, (i denne hovedstaden vår), da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Det er mulig, at da vi møtte Solveig Rasmussen, (i Oslo sentrum), sommeren 1985, (eller når det kan ha vært).

Så var det muligens sånn.

At Christell gikk av toget på Nasjonalteateret stasjon.

Og så tok hu t-banen til Jernbanetorget.

Og så møtte hu Solveig Rasmussen inne på t-banestasjonen der, da.

(Noe sånt).

Og så ble Pia og jeg, med Christell, (på t-banen), til Jernbanetorget.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Knut Hauge og Lene Larsen.

(Som begge vel også var, på 'Kassaleder-Helene' sin 30 års-fest).

De 'tulla' forresten med studielånet, da de bodde på Ammerud.

(Fortalte de meg.

En gang som de hadde dratt meg med dit).

For de hadde tatt opp studielån, for å bruke på leilighets-kjøp, (eller noe lignende).

(Og så hadde de bare fortsatt å jobbe.

Var det vel).

Og det var 'innafor', (som folk sier i våre dager), mente de.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Jeg må kanskje ta med om.

At da Knut Hauge og Lene Larsen kjøpte leilighet, (eller om det var andelsleilighet, eller noe annet 'rart'), for studielånet.

Så var det nedgangstider, i Norge, (må man vel si).

(Dette var på slutten av jappetida.

Det var et fælt børs-crack, på midten/slutten av 80-tallet, (i Norge), sånn som jeg husker det).

Så det er antagelig ikke mulig lenger, å kjøpe en leilighet, (eller en sameie-leilighet, eller hva nå Knut og Lene hadde igjen), for studielånet.

(For å si det sånn).

I Oslo/Norge.

Men man kan kanskje si, at Knut og Lene, i 'våre dager'.

Tok opp studielån, og så brukte pengene på depositum.

Eller på et innskudd/egenandel, for bank-lån, (til leilighet).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Og det var også sånn, på den tida, (slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet).

Så var det ikke noen grense, for hvor forsinket man kunne være, med studiene.

For å fortsatt få studielån.

Så Knut og Lene kunne fortsatt studere, (året etter for eksempel), hvis de ville det.

(Sånn som jeg forstod det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter