Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 11. desember 2018

Min morfars onkel Asbjørn Dørumsgaard fikk kjeft i avisa, fordi at skolestyret han ledet, ansatte hans søster, (min oldemor), Helga Ribsskog f. Dørumsgaard som lærerinne, selv om hu ikke var foreslått av kretsutvalget


https://www.nb.no/items/47e48ac7e004cdec6c63ad4695d409f8?page=3&searchText="helga%20ribsskog"

PS 2.

Nå var jo min oldemor Helga Ribsskog gift med min oldefar Johan Ribsskog.

Og han var bror av Bernhof Ribsskog, som var normalplanen, (forløperen til mønsterplanen), sin far.

Det er vanskelig for meg, å vite, hvorfor de helst ville ansette min oldemor.

Men det kan kanskje ha vært fordi at hu var skoleinspektør Bernhof Ribsskog sin svigerinne.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 3.

Min mor nevnte ikke for meg, at hennes farmor hadde vært innblandet, i en skandale.

(Min mor nevnte aldri sin farmor.

Sånn som jeg husker det).

Men min mor sa noe lignende, om min fars yngste bror Runar.

Hu sa at Runar ikke hadde kommet inn på tannlegeskolen, for han hadde hatt for dårligere karakterer.

Men så visste Runar at tannlegeskolen sin sønn, (som kom inn på tannlegeskolen), hadde hatt enda dårligere karakterer.

Og da klagde Runar, og så kom han inn på tannlegeskolen likevel.

(Noe sånt).

Dette var noe min mor sa, mens vi bodde i Mellomhagen, (hvor vi bodde fra 1975 til 1978), på Østre Halsen.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Hu som ikke fikk jobb likevel, (på grunn av at min oldemor ble ansatt), var fra Sylling, (hvor min far forresten pleide å kjøpe amerikanske biler på 80-tallet):


PS 5.

Artikkelen i PS 4 var fra Akershus Social-Demokrat:



PS 6.

Det nevnes 'skolekreds', (eller 'kreds'), i artikkelen øverst i bloggposten.

Og en skolekrets er visst, (ifølge Wikipedia), en gammel kommunal inndeling som bestemte hvor ungene skulle gå på skole.

(Noe sånt).

Og da tenker jeg, på det som min farfar Øivind Olsen sa, (i 1979 eller 1980), om at ungene på Høyen, fikk skolebuss, selv om det ikke var fullt tre kilometer til skolen, (på Berger).

Det kan ha vært på grunn av, at skolekrets-grensen, gikk cirka der hvor min farmor og farfar hadde hus, (på Roksvolden).

Og at ungene på Høyen derfor tilhørte en annen skolekrets, (nemlig en inne i Svelvik).

(Det er mulig at skolekrets-grensen ble flytta, da byggefeltet Bergeråsen ble bygget, på begynnelsen av 70-tallet.

Og at Høyen-ungene etter dette tilhørte en skolekrets i Svelvik, (istedet for Berger skole sin krets).

Noe sånt).

Og at de derfor ikke 'juksa' selv om de fikk skolebuss, (til Svelvik), da.

(For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Her er mer om dette:


https://no.wikipedia.org/wiki/Skolekrets

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter