Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 7. oktober 2019

Min oldefar Johan Ribsskog døde visst av polio. Noe sånt


https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:aGcmjYvddPwJ:https://core.ac.uk/download/pdf/52062831.pdf+&cd=19&hl=en&ct=clnk&gl=no&client=opera

PS.

Min oldefar rakk visst å bli vise-ordfører i Skedsmo før han døde, (fra Akershus 2. desember 1913):


PS 2.

Som man kan se i PS-et ovenfor.

Så kjempet min oldefar Johan Ribsskog mot en herr Løkenflaen, om å bli vise-ordfører, i Skedsmo kommune/herred, (i 1913).

Og Løkenflaen er visst navnet på den i Oslo, som er sjefen i kampen mot organisert kriminalitet.

(Noe sånt).

Og en annen er visst rørlegger.

(En dyslektisk rørlegger har koblet vaskemaskinen til varmtvannet, her jeg bor).

Så dette kan man kanskje lure på.

Hm.

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Erik Ribsskog

PS 3.

Mer om vår tids Løkenflaen:


https://www.tv2.no/a/10077348/

PS 4.

Mer om min oldefar Johan Ribsskog:


PS 5.

Min oldefar Johan Ribsskog ble bare cirka 47 år gammel.

(Som man kan se i PS-et ovenfor).

Men han var innom både Venstre og Arbeiderpartiet, i politikken.

(Noe jeg har blogget om tidligere.

Min oldefar var vel først i Venstre, så i Arbeiderpartiet og så i Venstre igjen.

Noe sånt).

Og han rakk vel å få seg en del fiender.

(Blant annet statsråd Ihlen, (fra Venstre), som han visst startet en skattesak mot, (som herredskasserer).

Noe sånt).

Men Arbeiderpartiet var vel ikke så kjente/etablerte, i 1913.

Så det at min oldefar var vise-ordfører, det var muligens for Venstre.

Hm.

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Nå ser jeg på Wikipedia, at Arbeiderpartiet ble grunnlagt, i 1887, (i Arendal).

Så det kan ha vært for Arbeiderpartiet, at min oldefar var vise-ordfører, (i Skedsmo).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Den gotiske skriften, i avis-artikkelen i det øverste PS-et.

Den nevner en ordfører Iversen, (tyder jeg det som).

Og det var visst en Arbeiderparti-ordfører, (ifølge Lokalhistoriewiki.no).

Og Arbeiderpartiet hadde flertallet, (ifølge artikkelen).

Så min oldefar var visst vise-ordfører, for Arbeiderpartiet, i Skedsmo, (fra 1914 til 1916).

(Noe sånt).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Her er mer om dette:


https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Ordførere_i_Skedsmo_kommune

PS 9.

Jeg mener å ha lest, (på 'Bokhylla'), at min oldefar, forsvant tilbake igjen, til Venstre.

(Noen år før han døde, i 1922).

Så noe har muligens hendt, i Arbeiderpartiet.

Hm.

Min oldefar hadde jo en bror, (Ole Konrad Ribsskog), som var på Stortinget, for Arbeiderpartiet, (han var leder av kirkekomiteen), og som ble ordfører i Trondheim.

Men ifølge 'Ribsskog-forfatter' Stamnes, så var det Bernhof Ribsskog som var den 'Østlandet-broren' som hadde mest med Ole Konrad Ribsskog å gjøre.

Min oldefar hadde visst mest med sin tvillingbror Adolf å gjøre, (mener jeg å ha lest i Stamnes sin bok øverst i bloggposten).

Så det er mulig at min oldefar Johan også burde hatt en bok.

Hvor hans 'vingling' i politikken, og det at han ble uvenn med gud og hvermann, (på Romerike), ble tatt opp.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Det var også sånn, (mener jeg å ha lest på nettet).

At en (yngre) bror av min oldefar, også døde, på Romerike.

Så det er vel også et mysterium, (må man vel si).

Hm.

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

I det øverste PS-et, så står det Ribsskog, med en 's'.

Og det er en vanlig skrivefeil.

(Min mor skrev noen ganger Ribsskog med en 's'.

Har jeg sett, i noen papirer, fra Torstrand skole i Larvik, fra 70-tallet.

Som Rettferdsvederlag-kommisjonen sendte meg, (var det vel).

Av en eller annen grunn).

Så derfor søker jeg noen ganger, på Ribsskog, med en 's', på Bokhylla, osv.

For da finner jeg mye 'ekstra-materiale', om slekta, da.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Hvis man ser på Lokalhistoriewiki, i PS 8.

Så kan man se, at de ikke nevner parti, for ordførerne, før 1914.

Så det er kanskje litt feil å si, at min oldefar, først var i Venstre.

Man var kanskje ikke så opptatt, av partipolitikk, på den tida.

Men så var dette med partier, noe som kom mer og mer da, (tydeligvis).

Så den vinglinga til min oldefar, (i politikken), for drøye hundre år siden.

Den var kanskje forståelig, på den tida.

(Siden at dette var i en slag brytningstid, når det gjaldt politiske partier).

Men for oss i 'vår tid', så høres det kanskje rarere ut, enn det virka som, (med sånn vingling), på den tida, da.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

En avis skrev om min oldefars vingling, (men uten å informere om at min oldefar var vise-ordfører, (for Arbeiderpartiet), på den tida han bytta tilbake igjen til Venstre):


https://johncons-mirror.blogspot.com/2019/08/min-oldefar-johan-ribsskog-som-var.html

PS 14.

Min morfar Johannes var forresten, i Arbeiderpartiet.

Så det var ikke sånn: 'Som far som sønn', i hans tilfelle.

For faren Johan endte jo opp i Venstre, (noen år før han døde, i 1922).

Så hva grunnen var, til at min morfar, ikke ville være venstremann.

Det veit jeg ikke.

Men Arbeiderpartiet var jo det største partiet, (i Norge), i mange år, (etter krigen osv.).

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 15.

Mer om min oldefar Johan Ribsskog sin 'mysterie-lillebror' Asmund, (som døde før han ble 30):


http://johncons-mirror.blogspot.com/2018/12/det-kan-virke-som-at-min-oldefars.html

PS 16.

Denne lillebroren ble begravet i Trøndelag, (mens min oldefar ble begravet på Romerike, sammen med min oldemor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard):


http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=5898026

PS 17.

Asmund bodde visst, hos min oldefar og oldemor og de, (i Skedsmo).

(Kan man mer eller mindre se, i bloggposten som det er linket til, i PS 15.

For Asmund Ribsskog hadde visst representert min oldefar Johan som herredskasserer, (og så hadde det blitt noe surr).

Noe sånt).

Og min morfar Johannes var jo yngst.

(Født i 1913).

Så teoretisk sett, så kan muligens Johannes, ha vært sønnen til Asmund, (og ikke sønnen til Johan).

Hm.

(Siden at min morfar ikke ble venstremann som sin far.

Og det var en del uvennskap mellom min morfar og hans søsken.

Sånn som jeg forstod det, på min mormor Ingeborg, (som hadde en slags 'forklarings-seanse', noen uker etter at min morfar døde, på midten av 80-tallet).

Og min oldefar fikk jo polio.

Selv om det vel var seinere).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 18.

Som sekstenåring, så jobbet min oldefar Johan på slektsgården i Trøndelag, (sammen med sin tvillingbror Adolf), og da var Asmund bare cirka fire år gammel, (så Asmund var cirka tolv år yngre, enn min oldefar):


https://www.digitalarkivet.no/nn/census/rural-residence/bf01053135000148

PS 19.

Min morfar hadde forresten en eldre storesøster, som het Dagny Ribsskog.

Som var født i 1904.

Og min morfar var født, i 1913.

Da Dagny var ni år gammel.

Det kan vel ikke ha vært sånn, at Dagny var mora til min morfar.

Det var hu vel for ung til å være.

(Selv om min far riktignok tvang meg til å bo alene, fra jeg var ni år gammel.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 20.

Min oldefars 'mysterie-lillebror', døde visst av tæring/tuberkulose:


PS 21.

Det står i PS-et ovenfor, at min oldefars 'mysterie-lillebror' Asmund bodde i Ribsskog, (det vil si i Flatanger/Trøndelag), da han døde.

Men noen år tidligere, (i 1908), så var han, nede i Skedsmo, og representerte min oldefar Johan Ribsskog, (som herredskasserer).

(Noe sånt).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 22.

Her er mer om dette, (fra Akershus Social-Demokrat 18. november 1916):


https://www.nb.no/items/68312eb7ce1301a5de4b0a79d40f7724?page=1&searchText="johan%20ribsskog"

PS 23.

Min oldefars 'mysterie-lillebror' Asmund, hadde jo vært død, i 2-3 måneder, i mai 1916.

(Da min oldefar Johan Ribsskog skrev leserbrevet, i PS-et ovenfor).

Så man kunne kanskje ikke finne ut, om han Asmund hadde mottatt 16-20 kroner, av en graver Pedersen, rundt 1908.

Men Asmund Ribsskog, (min oldefars yngste bror), har muligens bodd i Skedsmo, i en del år.

(Før og etter 1908).

For ellers så kunne man jo sagt, at Asmund Ribsskog bodde i Skedsmo, i 1909, (for eksempel).

Så må ha vært det året, som graver Pedersen, ga han de nevnte pengene.

(Isåfall).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 24.

Asmund Ribsskog, (min oldefars yngste bror), gikk visst på lærerskolen i Elverum i 1910, så det var kanskje sånn, at han bodde noen år, i Skedsmo, (hos min oldefar og de), før han dro videre til lærerskolen, (foreldrene begynte kanskje å bli gamle, oppe i Trøndelag):


http://histreg.no/index.php/person/daid/pf01036411002911

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter