Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 5. november 2019

Det riktige må vel være, at Ica Norge, (som blant annet var deleiet av den store matvare-kjempen Ahold), fikk varene sine fem prosent _billigere_, enn Norgesgruppen. Noe sånt


https://e24.no/naeringsliv/i/3JeokM/bunnpris-vil-ikke-ha-konkurransehjelp-da-blir-vi-som-landbruket

PS.

Rundt årtusenskiftet, så var jo ICA, (med sine Rimi og ICA-butikker blant annet), den største grupperingen, innen dagligvarebransjen, i Norge.

Og da fikk vel ICA mer kvantumsrabatt, enn Norgesgruppen.

(Må man vel anta).

Og så gjorde ICA mange rare navne-endringer, (som ingen forstod), på sine butikker.

(Mange Rimi-butikker byttet navn til ICA Nær, (som hadde høyere priser osv.).

Og det var bare toppen av isfjellet).

Og Rimi og ICA-kjedene falt i populæritet.

(Og det er mulig at noen la merke til, at det bodde, en misfornøyd Rimi-butikksjef, (med en litt kjent blogg), i England, (nemlig meg), som hadde en arbeidssak, (mot Rimi), som jeg ikke kom noen vei med.

For å si det sånn).

Og så ble situasjonen snudd på hodet.

Norgesgruppen ble den største grupperingen, i Norge.

Men ICA hadde jo fortsatt mange butikker i Sverige og Baltikum, (blant annet).

Og Ahold, (inkludert ICA Norge), som er verdens nest største dagligvare-gigant, (sammen med Tesco), bak Walmart.

De fikk vel større rabatter, fra de multinasjonale selskapene, (som for eksempel Nestle), hvis jeg skulle tippe.

Det ville vært rart, hvis denne markedskraften, (eller om man skal si synergiene), ikke ble utnyttet.

(Vil jeg si).

Så her vet jeg ikke helt, om Coop, prater tull.

(For å si det sånn).

Når de vil ha det til, at ICA Norge måtte betale fem prosent mer, for varene sine, enn Norgesgruppen.

Det kan kanskje ha vært snakk om et enkelttilfelle.

Og hvis man da gikk litt tilbake i tid.

Så kunne det ha vært omvendt, (rundt årtusenskiftet), at ICA fikk varene billigst.

Og hvis man så på en annen leverandør, (som var mer internasjonal), så fikk kanskje ICA Norge varene billigere, fra den leverandøren.

(Siden at de var deleid, blant annet av den store matvare-giganten Ahold.

Som vel kjøper kjempestore kvantum, av varer som Colgate tannpasta, for eksempel, på verdensbasis.

Skulle man vel tro).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Det er vel også sånn.

Når det gjelder Coop.

At de har Coop, i både England, Sverige, Tyskland og Danmark, osv.

Så Coop Norge, kan muligens slå seg sammen, med Coop-organisasjonene, i andre land.

Og så få varer, fra internasjonale leverandører, (som Procter and Gamble, Nestle, Coca-Cola, Knorr, Unilever, osv., osv.), billigere, enn det Norgesgruppen, (med sine norske butikker og noen få i Danmark), klarer å få de.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter