Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 2. november 2019

Her må man vel si, at Norgesgruppen/Asko/'JoJo' har monopol, (som grossist), når det gjelder forbrukermarkedet/matbutikkene, (artikkelen nedenfor er om 'ståa' for storhusholdninger). For Reitan/Rema kan vel ikke kalles en fullsortimentsaktør, og Coop sin grossist, (som tidligere het NKL), leverer vel bare, til deres egne 'samvirkelag'


https://e24.no/naeringsliv/i/6jdRno/dagligvaregigant-foeler-seg-glemt-av-konkurransetilsynet

PS.

Det er også sånn, at det er færre og færre leverandører, som leverer selv, til butikkene.

For eksempel var det sånn, mens jeg jobba, som Rimi-leder, (noe jeg jobba som fra 1994 til 2004), at kjøttvarene, (fra Finsbråten osv.), gikk over til, å bli levert, sammen med smør/ost, (og andre kjølevarer), fra grossist.

(For å si det sånn).

Og Aass bryggeri, har ganske nylig, (dette var vel mens jeg bodde på Høvik, hvor jeg bodde fra 2015 til 2017), sluttet å levere, direkte til butikker.

De leverer nå bare gjennom grossister, (hvorav Asko vel er den eneste, som uavhengige butikker, kan bestille fra, (hvis de spør pent)).

Butikkfolka vil gjerne, at mest mulig, skal leveres, via grossist.

For da slipper de å løpe ut på lageret, for å ta imot varer 'hele tida'.

Så det er nesten en avsporing, å nevne de få leverandørene, (som Tine og Ringnes), som leverer varer selv.

Og når det gjelder Tine, så blir osten levert, via grossist.

Så det er bare varene i melkedisken, som blir levert, med melkebilen.

(Noe som muligens er praktisk.

Siden at melk har kortere holdbarhet, enn for eksempel ost.

Og det samme med brød.

Så melk og brød, passer nok, til å bli levert, av egne biler, (samt aviser og muligens frukt).

Men ellers så blir det meste levert via grossist.

For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Det er forresten ikke bare det, at Asko/Norgesgruppen/'JoJo', har monopol, når det gjelder å være en grossist/fullsortiments-grossist, for matbutikkene, i Norge.

Men Norgesgruppen/'JoJo', har jo også sine egne butikkjeder, som Kiwi og Meny.

Så Asko/Norgesgruppen/'JoJo' er muligens 'slemme', mot folk, som vil starte opp nye butikker/kjeder, (og som da er avhengige av å ha en grossist).

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Når det gjelder det, at Coop kun leverer, til sine egne samvirkelag.

Så er det forresten, en slags 'bastard' her, siden ICA Norge forsvant.

Og det er det som heter Norsk Butikkdrift A/S.

Som er restene av ICA Norge, (som tidligere var eiet av ICA, Ahold og Rimi-Hagen).

Og Norsk Butikkdrift A/S er ikke et tradisjonelt samvirkelag/forbrukersamvirke.

Men de er et datterselskap, av Coop Norge.

(For å si det sånn).

Så sånn er visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Coop har vel tradisjonelt økt i størrelse, ved at nye forbrukersamvirker, har oppstått.

(Det er mulig at dette var mer i vinden, for hundre år siden, liksom.

Hva vet jeg).

Så det at Coop kjøpte ICA Norge, var kanskje noe nytt, (eller nesten noe tull), fra Coop.

(Noe sånt).

Og Coop har ikke lykkes med, (må man vel si), å omdanne sine ICA Norge-butikker, til nye samvirkelag/forbrukersamvirker.

For Norsk Butikkdrift A/S har fortsatt over 300 butikker, (ifølge deres nettsider).

Og de utgjør vel da, en slags kjempestor 'bastard', i Coop.

(For å si det sånn).

Og de har sine egne verdier, (og bedriftskultur), osv.

(Kan det virke som).

Og de er et slags maktsenter, (må man vel si), for de har vel egne stab-funksjoner, (som sikkerhet), fremdeles, (hvis jeg skulle tippe).

For de holder til der de alltid har holdt til.

Nemlig i Rimi/Hakongruppen/ICA Norge sitt tidligere hovedkontor, i Sinsenveien.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Her er mer om dette:


https://coop.no/om-coop/virksomheten/datterselskaper/norsk-butikkdrift-as/

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter