Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 24. november 2019

Mer fra Bekkestua

Nå var jeg ute og kasta søpla.

Og den ene 'Mars-søppelkasse-luka', ville ikke åpne seg.

Og den andre måtte jeg liksom slåss med, for å få den, til å åpne seg.

(Så det var bare flaks at jeg fikk kasta søpla.

For å si det sånn).

Så det er mulig at 'Mars-søppelkasse-lukene' har dårlig batteri.

(Eller noe lignende).

Jeg tenkte på den TV-serien Borettslaget, (av/med Robert Stoltenberg).

Der har de en vaktmester, som heter Narvestad.

Og da tenkte jeg, at her hvor jeg bor, (jeg leier av kommunen), så har de kanskje, en slags lokal Narvestad-figur.

Som syntes at det var, en god ide, å kjøpe sånne Mars-søppelkasser.

Og så er det ingen som vedlikeholder de, (og bytter batteri osv.).

Og så skylder kanskje han 'Narvestad-kopien', på beboerne da, (for å si det sånn).

(Når disse søppelkassene ikke virker).

Og det at man må bruke RFID-chip, (er det vel), for å åpne disse 'Mars-søppelkassene'.

Det kræsjer vel litt med det jeg lærte om personvern, på handel og kontor og NHI, på 80/90-tallet, (vil jeg si).

(Personvern var et av de ordene, som ble oftest nevnt, (av ikke-en-stavelses-ord), på handel og kontor, (på 80-tallet).

Sånn som jeg husker det).

Det passer vel derimot muligens mer, som hånd i hanske, med et totalitært regime, som overvåker borgerne, (eller noe lignende).

(Må man vel si).

Orwell ville muligens ha snudd seg, i graven.

(Hvis man fortsatt kan nevne han, etter at mange fjernsynskanaler begynte, med reality-serien 'Big Brother', osv.

Rundt årtusenskiftet).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Med hilsen

Erik Ribsskog

PS.

Jeg har også lært om personvern, på UIO, (våren 2015).

(I faget JUR1630 – Privacy and Data Protection).

Og det er faktisk bare Norge, som har personvern.

(EU kaller det 'datavern'/'Data Protection', etter det tyske uttrykket.

Fokuset blir da kanskje, på at data ikke skal komme på avveie.

Og det er egentlig det samme, som personvern betyr.

Personvern er egentlig en forkortelse av personlighets-vern.

Man ville beskytte nordmenns personligheter, ved at data om dem ikke skulle komme på avveie, (det som skulle stå i en organisasjon sitt register, (om en person), skulle være på en 'need to know-basis', (og uten at organisasjonen skulle ha lov til å koble sammen et register med et annet register), for å si det sånn).

Noe sånt).

Uttrykket 'personvern' ble funnet opp, av en norsk professor, (en kollega av Jon Bing), ved navn Knut Sejersted Selmer.

Så man kan kanskje si, at han var, en slags norsk Orwell.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

Her er mer om dette:


https://no.wikipedia.org/wiki/Knut_S._Selmer

PS 3.

Når det gjelder om 'Mars-søppelkasser' inneholder noen slags registre, (for hvem som kaster søppel når).

Det veit jeg ikke.

Så som borger så blir jeg litt fremmedgjort, av disse 'Mars-søppelkassene', vil jeg si.

Og det er helt klart teknisk mulig, å lagre informasjon, om hvem som bruker disse søppelkassene når.

(Vil jeg si).

Ta for eksempel min smart-telefon.

På en liten minnebrikke, i den telefonen, så er det plass, til tusenvis av digitale bilder.

Så det er nok teknisk mulig, for 'Mars-søppelkasser', å lagre informasjon, om hvem som bruker de, (og når), fram til dommedag.

(Hvis jeg skulle tippe).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Disse 'Mars-søppelkassene' står det ikke Mars Industrier A/S på, (for eksempel).

Så hvem som lager de, det veit jeg ikke.

Men jeg husker, at Trondheim Vandrerhjem, (hvor jeg bodde, i et par måneder, i fjor), hadde de samme søppelkassene.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter