Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 10. februar 2020

Her gikk jeg tur med min farmor Ågot, da jeg var liten, (rundt 1977), husker jeg. Ågot sa at jeg skulle se på duene, som satt på rekke og rad, på taket av Børsen, (som Ågot kalte det gule bygget). Og så gikk vi under bybrua, før vi gikk over brua, og til rutebilstasjonen, (for å bussen tilbake til Sand/Roksvollshøgda)


https://www.dt.no/drammen/nyheter/var/oransje-farevarsel-for-drammen-dette-kan-bli-verre-enn-didrik/s/5-57-1320594?access=granted

PS.

Så min farmor var veldig glad i fugler.

(Hu mata også småfuglene, på Roksvollshøgda/Sand.

Husker jeg).

Men sommeren 1987.

Så bestemte min far, (antagelig påvirket av tante Ellen), at min yngre søster Pia og meg, skulle besøke min mors lillesøster Ellen, i Sveits.

(Min mor ble på den tida regna som sinnsyk, (og bodde på/ved en institusjon i Borgheim/Tønsberg).

Så hu skulle ikke være med.

Av en eller annen grunn.

Mine foreldre var skilt, (min mor rømte fra min far, (med Pia og meg), i 1973, før jeg flytta tilbake til min far i 1979, og Pia gjorde det samme i 1982).

Så det kan kanskje ha spilt inn.

For å si det sånn).

Og da var det sånn, at Ellen, (som da var skilt, men hadde fått seg en afrikansk samboer ved navn Dieter, (med bakgrunn som strandboms)), dro med sin datter Rahel, (som har sveitsisk/italiensk far, og er født i 1978), Pia og meg, til Basel.

(Ellen bodde i Aesch.

Som var en slags forstad til Basel).

Og i sentrum av Basel, så dro vi innom en matbutikk.

Og jeg hadde litt lommepenger.

(Min far tvang meg til å bo alene, fra 1980.

Og Ågot hjalp meg, med å 'flå' min far, for litt matpenger, (selv om jeg spiste middag hos Ågot), to-tre ganger i uka.

Og de matpengene sparte jeg noen ganger.

Så jeg pleide å ha X antall hundrelapper liggende, på det største rommet mitt, på Bergeråsen).

Og jeg kjøpte noe snacks, (eller om det kan ha vært en sandwich, eller noe lignende).

Og Ellen, (som Pia og jeg ikke kjente så bra, vi kjente vår mors foreldre bedre, for de hadde hus i Nevlunghavn, like ved Larvik, hvor min mor/vi bodde, på 70-tallet).

Ellen, hu hadde muligens handla mat, for sin husholdning, (det var da henne, Rahel, Dieter, hunden Moses, og Pia og jeg som var gjester).

Og jeg mata da duene litt, med noe snacks/brødmat.

Og da klikka Ellen, (husker jeg).

For det ble sett på som synd og skam, å mate duene, i Basel.

(Noe sånt).

Så min farmor Ågot var veldig glad i fugler.

Men min mors yngre søster Ellen, hata fugler, (kunne det virke som).

Og Ellens grandonkel Bernhof Ribsskog, (som var 'normalplanens far', innen skolevesenet).

Hans kone Margit, var visst redd, for linerler.

(Har jeg lest i John H. Stamnes sin biografi, om Bernhof Ribsskog).

Så det å hate fugler, var kanskje noe Ellen hadde, fra sin fille-tante Margit Ribsskog f. Høie.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Det er forresten mulig, at Ågot jeg, dro innom kafeteriaen, i Globus-bygget, før vi tok bussen tilbake Sand.

Jeg husker ihvertfall at Ågot dro meg med dit, minst en gang.

Og da fikk jeg antagelig cola, og muligens sånn lefse, som man også fikk kjøpt på toget, på den tida, (en myk type lefse, med smør og sukker vel).

(Noe sånt).

Og en gang, på midten av 80-tallet.

Så ville min mor møte meg på den samme kafeen, (husker jeg).

(Hu hadde da flytta fra Larvik, og til Sande/Holmestrand.

Noe jeg syntes at ble rart, at hu skulle bo så nærme, (min mor var muligens litt nazi/høyre-sosialist, (som sin grandonkel Ole Konrad Ribsskog), så det var kanskje derfor at jeg reagerte på dette)).

Og min mor dro meg da inn, på et slags bakrom, (ikke i 'hoved-kafeen', hvor Ågot satt og åt).

Og der introduserte hu meg, (uten å si noe særlig vel), for en voksen pakistaner, som hu ville at jeg skulle møte.

(Noe sånt).

Og rommet var fullt av pakistanske menn.

(Det var som pauserommet til Oslo Taxi, (rundt årtusenskiftet), liksom.

Må man vel si).

Så hva min mor hadde rota seg oppi da.

Det kan man kanskje lure på.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Min mor var forresten tvangsinnlagt, på en institusjon, (for sinnsyke), i indre Vestfold, (var det vel), i 1997.

(Husker jeg).

Hu fikk ikke engang lov til, å dra, i sin mor, (Ingeborg Ribsskog f. Heegaard i Danmark), sin 70-årsdag.

(I juni 1997).

På Hotel Wassilioff, i Stavern.

(Husker jeg).

Min far, hans samboer Haldis, Pia og jeg.

Vi kjørte innom min mor, på sinnsykehuset, før vi dro til Ingeborg sin bursdag, (hvor blant annet hennes danske brødre Anker og Louis var, (Louis var i en periode amtmann på Fyn, og bodde da i Odense Slott)).

Så min mor kunne nok ikke ha vært med til Sveits, (sommeren 1987).

(For å si det sånn).

Min mor ble seinere flyttet til et litt friere sinnsykehus, (hvor Pia og jeg pleide å besøke henne, i ferier, da hu hadde hele institusjonen for seg selv).

Dette var på Borgheim, (utafor Tønsberg).

Og så fikk min mor seg leilighet, på Borgheim, (etter å ha bodd på den nevnte institusjonen, i X antall måneder/år).

Og så flytta hu til Drøbak, (jeg kjørte henne til visningen), i 1996, (må det vel ha vært).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Nå vet jeg forresten ikke, om min grandonkel Louis Heegaard, faktisk bodde, på Odense Slott.

Men han jobbet ihvertfall derfra, (som amtmann på Fyn).

Og da Adeler døde.

(Holger Adeler var baron, og Cort Adeler sin siste etterkommer, (bortsett fra noen som utvandret til Argentina, for over hundre år siden).

Og han var gift med min mormors tante Magna 'Meme' Adeler f. Nyholm).

I skiftepapirene etter Adeler, (som jeg fikk tilsendt fra danske myndigheter, mens jeg bodde i Leather Lane, (hvor jeg bodde fra 2006 til 2011), i Liverpool).

Så brukte min grandonkel Louis adressen Odense Slott, (husker jeg).

Men det er ikke sånn at jeg har besøkt han der.

Men sommeren 1980, da dro min far meg med, på ferie, (med hans brødre og deres familier ++), til Jugoslavia.

Og da dro min mor, min tidligere stefar Arne Thomassen, min yngre søster Pia og min yngre halvbror Axel.

De dro til Danmark, (på sin familie-ferie).

Og da ble visst Axel, (som er født i oktober 1978), døpt.

(Sånn som jeg har forstått det).

Men om det var på Odense Slott, (eller hvor det kan ha vært), det veit jeg ikke.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Her er mer om dette:



PS 6.

Det her er forresten min tippoldefar Louis Carl Anker Heegaard, (som var gift med Caroline Hagerup, som var etterkommer etter Harald Hårfagre):


http://www5.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/object450844/da/

PS 7.

Her er mer om dette:


https://www.myheritage.no/site-family-tree-67419522/ribsskog#!profile-1000088-info

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter