Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 28. mai 2020

Er dette moren til min tidligere klassekamerat Lene Andersen, (fra Berger skole, Svelvik ungdomsskole og Sande videregående), tro? (Fra DT/BB 24. desember 1993)


https://www.nb.no/items/8bbdc1e57fbf406334776da4345ab561?page=15&searchText="berit%20andersen"

PS.

Jeg har faktisk sett foreldrene, til Lene Andersen, en gang.

Og det var, da min fars samboer Haldis sin sønn Jan Snoghøj, kjørte inn i et tre, ved Berger kirke, (på begynnelsen av 80-tallet).

Noen, (muligens Berit Andersen eller hennes ektemann Arne Andersen), ringte da Haldis, som ble helt hysterisk.

Og så kjørte min far, Haldis og jeg, til Berger kirke.

Og der satt Jan fortsatt inne i bilvraket, (en folkevognboble som min far hadde mekka istand vel).

Og kjegla med en lensmann.

(Jan ville ha det til, at det var en annen, som kjørte.

Og at han hadde løpt nedover jordet, (til Jebsen/Berger gård vel).

Husker jeg).

Og det var tre folk, som stod og kikka, på denne scenen, (på litt avstand).

Og det var Lene Andersen, som stod foran sine to foreldre, vel.

Så disse tre, stod rett opp og ned.

Og bare glante, på det som skjedde.

(Som om de var i et sangkor, kanskje.

Eller noe lignende).

Og så kom sykebilen, som kjørte Jan til Tønsberg sykehus.

Og Haldis satt vel på, med sykebilen, (for å passe på Jan).

Og min far og meg, kjørte så tilbake til Bergeråsen.

(Eller, det var sånn.

At jeg fikk min far, til å kjøre innom Berger-kafeen, for å kjøpe et tegneserieblad, (muligens Iskalde Grøss), husker jeg.

Dette var en søndag, (hvis jeg ikke tar mye feil)).

Muligens sommeren 1981, (eller noe lignende).

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Nesten 40 år seinere, så er det fortsatt mulig, å se skadene, etter Jan sin kjøring:


https://www.google.com/maps/@59.5445794,10.3874148,3a,50.5y,345.62h,84.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1sknAaYXdpL1Y5fas3RLS9Kw!2e0!7i16384!8i8192

PS 3.

Det var vel forresten sånn.

At min fars stesønn Jan Snoghøj, (som seinere har blitt kjent som 'Kjærlighetsdoktoren' fra media), ikke hadde lappen, da han kræsja, (med treet overfor), ved Berger kirke.

Og det er mulig, at Jan, ikke hadde fylt atten enda.

(Dette var muligens sommeren 1980.

Da Jan, (som er født i desember 1962), var søtten og et halvt.

For å si det sånn).

Jan brakk også beinet, (på vei til bussholdeplassen, ved Strømm Gamlehjem, en morgen), like etter at min far ble sammen med Jans mor Haldis.

(Noe som var våren 1980, vel.

Noe sånt).

Og Jan var også involvert, i en tredje ulykke.

(Litt seinere, på første halvdel av 80-tallet).

Jan og 2-3 kamerater, ble kasta ut av bilen, da de kjørte, i fjellveggen, (mellom Berger og Sande et sted vel).

Og det ble sagt, (av min far), at grunnen til at de overlevde, var at de ble kasta ut av bilen.

For bilen, (antagelig en gammel rånebil, av et eller annet slag), ble visst totalvrak, da.

(For å si det sånn).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Det var også sånn, forresten.

At da Jan kjørte avgårde, med folkevognbobla.

(Etter å liksom ha fått den overlevert, av min far.

Som hadde mekka istand bilen, da.

For å si det sånn).

Så hadde jeg nettopp gått ned, for å besøke dem.

(En søndag ettermiddag.

Var det vel muligens).

Det er mulig at jeg bodde, i Leirfaret, (på den tida).

Og dit flytta jeg, (fra Hellinga), våren 1981.

Så da var nok dette våren/sommeren/høsten 1981.

(For å si det sånn).

Hm.

Uansett om det var i 1980 eller i 1981.

Så var det sånn, at jeg så, at Jan kjørte avgårde, med bobla.

Og jeg stod der, (sammen med min far), utafor Haldis sin garasje, (husker jeg).

(Jeg chatta med min far, (jeg prøvde kanskje å få han, til å kjøre, til Berger-kafeen, for å kjøpe godteri, for eksempel).

Min stesøster Christell, (Jan sin yngre halvsøster), var vel ikke hjemme, (så hu var muligens på besøk, enten hos sin far i Ålesund, sin halvbror i Bergen, sin halvsøster i Bergen, sin tante i Stavanger, eller hos Haldis sin venninne Solveig Rasmussen, (telegrafisten på Holger Danske og Scandinavian Star), i Oslo).

Noe sånt.

Og min yngre søster Pia.

Hu bodde fortsatt hos vår mor, (som flytta litt mellom Larvik og Solbergelva), på den tida.

For å si det sånn).

Og så kom Haldis løpende ned trappa, ved garasjen.

Mens hu skreik.

Siden at Andersen-familien, (som bodde like ved Berger kirke), hadde ringt, om Jan sin ulykke, da.

(For å si det sånn).

Så derfor lo jeg nesten, av Jan, (eller jeg klagde på Jan), på sykehuset, (i Tønsberg), noen dager seinere.

(Da var vel Christell med, forresten.

Hvis jeg ikke tar helt feil).

Siden at Jan hadde løyet til lensmannen.

Og sagt at det var en annen som kjørte.

(For å si det sånn).

Og det visste jo jeg, at var løgn.

For jeg hadde jo sett, (med mine egne øyne), at Jan kjørte avgårde aleine.

Og jeg hadde vel også prata litt, med min far om dette, (at han lot Jan kjøre, selv om han ikke hadde lappen).

(Noe som min far mente, at var greit.

Siden at Jan bare skulle kjøre en liten tur, rundt på Berger, (for å liksom prøvekjøre bilen, som han hadde fått, av min far).

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Jeg husker fra en helgetur, (til et bryllup i slekta til Haldis), våren 1989.

Da var vi, (Jan, Pia, Christell, Haldis, min far og meg), hos et brudepar, som bodde, like ved Start-banen, (i Kristiansand).

(Vi bodde egentlig på et hotell i Kristiansand sentrum.

Dette var sammen helg som Heysel-tragedien.

Noe sånt).

Og så kjørte noen slektninger av Haldis oss, fram og tilbake, fra en leilighet, (like ved Start-banen).

Og da så Jan, noen tenåringsjenter, på fortauet, (husker jeg).

(For Jan satt i passasjersetet foran.

Og jeg satt i baksetet.

På samme side av bilen som Jan).

Og da stirra Jan på hu ene.

Som om han prøvde å hypnotisere henne, (eller noe lignende), husker jeg.

(Noe sånt).

Så det er mulig, at Jan, kanskje så seg over skulderen.

(Da han kræsja, på Berger).

For å se, om Lene Andersen, var hjemme.

Og så mista han kontrollen på bilen, da.

Og kjørte inn i treet.

(For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Jeg husker ikke nøyaktig, hvem Jan kræsja sammen med, (noe sånt som et år, etter at han kjørte inn, i treet, øverst i bloggposten).

Men det kan ha vært Frank Hansen, Erik Thorhallsson, Tom Bråthen, Magnar Horten, Grande.

To-tre av de.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

En gang, (på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet), så satt jeg på, med min bonusbror Viggo Snoghøj og Nils Grande, (som begge er fra Berger), fra Drammen til Bergeråsen, og de snakka bare, om kosthold, hele veien, (Viggo mente at man burde spise mye softis):


https://www.nb.no/items/7f7fdf23cd1cb490427252b9f2f1ff0a?page=25&searchText="nils%20grande"

PS 8.

Mer om Grande:


https://www.linkedin.com/in/nils-arne-grande-3b704624/

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter