Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 12. mai 2020

Min Berger/Svelvik-innflytter-slektning Catharina Dørumsgard har solgt til min tidligere Berger/Svelvik-klassekamerat Ole-Christian Skjelsbek. Small world


https://www.svelviksposten.no/17-boliger-ble-solgt-i-svelvik-i-april-se-hele-lista-her/s/5-74-81751?access=granted

PS.

Foreldrene til Catharina Dørumsgard, (som jeg har chattet litt med på Facebook, for en del år tilbake, da jeg så på Facebook, at en av mine Romerike-slektninger holdt til i Svelvik-området, hvor jeg har vokst opp), heter visst Anne-Karin og Roald Pedersen:


PS 2.

Jeg lurer på, om Roald Pedersen, liksom har fulgt, 'islandske' navne-regler.

Da heter faren isåfall Peder.

Og det kan muligens være Peder Dørumsgard, tenker jeg.

Selv om det ikke er sikkert.

Men Peder Dørumsgard er vel broren til min oldemor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard.

Og hvis det er farfaren til Catharina Dørumsgard, så er hu vel isåfall, min mors tremenning.

(Noe sånt).

Så sånn er vel det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 3.

Hun Catharina Dørumsgard skrev forresten til meg, (den gangen, for en del år tilbake), at hu skulle høre, med sin bestemor, om hvordan vi var i slekt.

(Før hu så slutta å svare).

Og da er det vel bestemora som er i Dørumsgard/Dørumsgaard-slekten, (skulle man vel tro).

Så da er det kanskje feil, at faren er sønn av Peder Dørumsgard.

Hm.

Catharina Dørumsgard er også, noen få år yngre enn meg, (hvis jeg ikke tar helt feil).

Så litt rart hvis hu er min mors tremenning.

Da er det vel mer sannsynlig, at hu er min firemenning, (eller noe lignende), for å si det sånn.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Her er mer om dette:


PS 5.

Det virker ikke som at Catharina Dørumsgard, (eller faren Roald), er etterkommer av Peder Dørumsgaard, (min oldemor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard sin bror), så da er det kanskje søsteren Astrid eller broren Asbjørn, (den kjente dikteren, med mer), som hu er etterkommer av, (fra Aftenposten 4. april 1970):


PS 6.

Jeg lurer på om vi her snakker min oldermor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard sin kusine, (når det gjelder Tora Dørumsgard):


PS 7.

Hvis Tora Dørumsgard er kusina til min oldemor.

Så er barnebarnet, (Catharina Dørumsgard sin mor Anne-Karin), firemenning av min mor.

Og Catharina er min femmenning.

(Noe sånt).

Jeg må bare få bekreftet, (på en eller annen måte), at Tora Dørumsgard var kusina til min oldemor, (og hennes søsken Asbjørn, Peder og Astrid).

(Noe det kan se litt ut som muligens, fra Asbjørn Dørumsgaard sin dødsannonse).

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Nå så jeg på dødsannonsen til Asbjørn Dørumsgard igjen.

Og han har nøyaktig de samme barna, (og svigerbarna), som Tora Dørumsgard.

Så Tora må ha vært kona til Asbjørn Dørumsgard, (som var min oldemors bror).

Og mora til Catharina, (det vil si Anne-Karin), må da være min avdøde mors tremenning.

Og da blir Catharina min firemenning og oldebarn av den kjente dikteren, politikeren og redaktøren Asbjørn Dørumsgard/Dørumsgaard.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Jeg synes at Tora Dørumsgard gjemmer seg litt, (som en slags kusine eller noe lignende), i dødsannonsen til hennes ektemann Asbjørn Dørumsgaard, (og Catharina sin mor Anne-Karin, er ikke nevnt, selv om hu vel må ha vært voksen, på den tida, som Asbjørn Dørumsgaard døde, for Catharina ble vel født, cirka fem år seinere):


https://eavis.aftenposten.no/aftenposten/36593/22/?gatoken=dXNlcl9pZD01OTU1OTM1JnVzZXJfaWRfdHlwZT1jdXN0b20%3D&query="asbjørn+dørumsgard"

PS 10.

Dødsannonsen i PS-et overfor, er forresten, fra Aftenposten 14. november 1968.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Tora og Asbjørn var nok gift, men istedet for å skrive Tora og Asbjørn Dørumsgard, så skrev de Tora Dørumsgard og Asbjørn Dørumsgard, (fra Romerike 28. mars 1918):


PS 12.

Vilfrid var visst en pleiesønn, (fra Akershus Social-Demokrat 22. mars 1921):


PS 13.

Leona var visst en amerikanerinne, (fra Akershus Social-Demokrat 10. mars 1921):


https://www.nb.no/items/0279f8f80ea55c451d0d566e500a6172?page=1&searchText="leona%20dørumsgard"

PS 14.

Ifølge enda en dødsannonse.

(For en av min oldemor Helga Ribssskog f. Dørumsgaard sine brødre).

Så hadde min oldemor, (og min oldemors bror Asbjørn), et søsken, i Amerika.

Så Leona kan ha vært min morfars kusine, i Amerika.

Og så har min morfars pleie-fetter Vilfrid, reist over, til Amerika.

Og så blitt gift med sin pleie-kusine Leona der.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 15.

Her er mer om dette, (fra Aftenposten 9. august 1920):


https://www.nb.no/items/6cf104e2f03075d3626c485aedf5c757?page=5&searchText="peder%20dørumsgaard"

PS 16.

Disse søsknene er forresten nevnt, i Asbjørn Dørumsgaard sitt dikt: 'Skytilen hennes mor'.

Så kanskje det er mulig å ta en slags vareopptelling på de.

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 17.

Det skulle visst være seks gutter og to jenter:


http://dagensdikt.blogspot.com/2012/03/fredagsdiktet.html

PS 18.

Jentene er min oldemor Helga og hennes søster Astrid.

Og guttene det er Peder og Asbjørn, (som er nevnt).

Arne Olai het vel han som døde, (i PS 15).

Og M. A. må da ha vært en gutt.

Og C. H.

Og den siste gutten var Fritjof.

Da stemte det helt.

Ikke dårlig.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 19.

Mer om min oldemor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard, (som også hadde veldig mørkt hår til å være norsk), sin bror M. A. Dørumsgaard, (fra Den norske frikirkes historie : 1877-1927):


https://www.nb.no/items/fff684828d356171439aea6651ede1e3?page=301&searchText="m.%20a.%20dørumsgaard"

PS 20.

Her er mer om dette, (fra Norsk Lutherske menigheter i Amerika 1843-1916. 1):


https://www.nb.no/items/9552a717edb07774e4dcaf8a2b6c755b?page=551&searchText="m.%20a.%20dørumsgaard"

PS 21.

Olga Damanda og de, fikk ikke lov til å være med i dødsannonsen, til min oldemor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard sin bror Arne Olai Dørumsgaard, (i PS 15), muligens fordi at de var døde:


http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=446&bnr=0007

PS 22.

Magnus Arntsen 'M. A.' Dørumsgaard hadde stor familie i 1910, men ingen Leona, (hm):


https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392218972

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter