Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 10. juli 2020

Mer om min mors foreldre

Erik Ribsskog

Aulestad/Bjørnson

Erik Ribsskog 10. juli 2020 kl. 18:36
Til: Bente Forberg
Kopi: post@lillehammermuseum.no, Postmottak , Akademikerforbundet , Politikk Høyre , "sande.vgs" , "post@sivilombudsmannen.no"
Hei,

takk for svar!

Hvem andre var det som han 'nazi-Bjørnson' bodde sammen med på Aulestad, da.

Aulestad ble visst kjøpt av staten, på 1920-tallet.

Så litt rart at disse nazistene bodde der, til utpå 1950-tallet.

Og hvem er Bjørnstjerne Bjørnson sin nærmeste slektning, i våre dager?

Kanskje jeg kan kontakte Bjørnstjerne Bjørnson sine etterkommere, og spørre de?

De er kanskje snobbete?

Jeg har prøvd å kontakte Arkivverket, for å få en oversikt, over hvilke landssviker-saker, som min morfar, var overrettsakfører i.

Men de er vrange/vanskelige.

Også rart at dere ikke veit som har bodd der, når dette er museum, som staten har eiet, i cirka 100 år.

Vennligst send om dette til en leder.

Skjerpings!

Erik Ribsskog

tor. 9. jul. 2020 kl. 15:49 skrev Bente Forberg <Bente.Forberg@aulestad.no>:
Hei!

Takk for henvendelsen!

Jeg vet dessverre ikke om dine slektninger har bodd hos Bjørnsons på Aulestad.
Det stemmer at Erling Bjørnson var nazist, og ble han dømt til fengselsstraff på 10 år og til å betale en bot på 15.000 kr.
Han ble kun sittende i varetekt i 164 dager og resten av tiden var han hjemme på Aulestad. Han døde 91 år gammel i 1959.

Om jeg kommer over noe som jeg tror kan være interessant for deg senere, skal jeg formidle det til deg.

Med vennlig hilsen

Bente Forberg

916 88 514



Fra: Post Stiftelsen Lillehammer Museum <post@lillehammermuseum.no>
Sendt: 9. juli 2020 08.22
Til: Bente Forberg <Bente.Forberg@aulestad.no>
Emne: VS: Aulestad/Bjørnson



Fra: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Sendt: 8. juli 2020 21.04
Til: Post Stiftelsen Lillehammer Museum <post@lillehammermuseum.no>
Emne: Aulestad/Bjørnson

Hei,

min danskfødte mormor Ingeborg Elisabeth Ankerita Ribsskog f. Heegaard skriver i en såkalt petite, i Østlands-Posten, i 1976, (se vedlegg), at hu har bodd, hos Bjørnstjerne Bjørnson sine etterkommere.

Min mormor skriver om mye, fra Aulestad.

Og ettersom jeg har skjønt, så var Bjørnson sin yngste sønn nazist, og drev med nazi-propaganda, fra Aulestad, under krigen.

Min morfar Johannes Ribsskog var kontorsjef, i Fåberg kommune, (like ved Lillehammer), i 1947 deromkring.

Leide min mors foreldre av Bjørnsons, (på Aulestad), lurte jeg.

(Eller kan det ha vært snakk om et annet sted i Lillehammer, at dette bofellesskap-greiene foregikk?).

Min morfar var visst også aktor, under landssviker-oppgjøret.

(Ifølge min mormor).

Så de bodde kanskje hos Bjørnsons, som del av landssviker-oppgjøret?

Driver en del med slektsforskning osv., så lurte på om dette var noe kjent.

På forhånd takk for eventuelt svar!

Mvh.

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter