Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 1. desember 2020

Mer om min grandonkel Øyvin Ribsskog. (Fra Indre Akershus Blad 30. mars 1974)

mer om grandonkel øyvin ribsskog pensjonist

https://www.nb.no/items/7ed7d08d631f9f8a4f840bd5194ad204?page=5&searchText="jonas%20lie"%20ribsskog

PS.

Det står i artikkelen overfor, at min grandonkel Øyvin Ribsskog sin farsslekt, var fra Flatanger, i Nord-Trøndelag.

Men det var faren Johan Ribsskog, (min oldefar), som var derfra.

Øyvin Ribsskog, (og hans tre søsken), var alle født og oppvokst, på Romerike.

Og morsslekten var fra Oppdal, (står det).

Men det var morfaren Arnt Olsen Dørumsgaard, som flytta ned til Romerike.

Moren Helga, (søster av Asbjørn Dørumsgaard), var født, på Romerike.

Og mormoren, (Karen Pedersdatter), var fra Fladeby.

(Hun er kjent fra diktet: 'Skytilen hennes mor'.

For å si det sånn).

Og morens bror Asbjørn Dørumsgaard, er jo kjent, som en av Romerikes mest kjente diktere.

(Må man vel si).

Han skrev masse om naturen, på Romerike, osv.

Så at de var trøndere, det blir litt rart.

Cirka halvparten av forfedrene var fra Trøndelag.

Men de var selv kjente romerikinger.

(For å si det sånn).

Min morfar Johannes Ribsskog, (som var Øyvin Ribsskog sin lillebror), han snakka ikke trøndersk, (husker jeg).

Han snakka østlandsdialekt.

(For å si det sånn).

Og han dro heller aldri på ferier, til Trøndelag, (såvidt meg bekjent).

Det var mest hytteturer i Telemark (på lånt hytte), London-besøk og langvarige Syden-opphold om vinteren.

(Sånn som jeg husker det).

Og min mors yngre bror Martin, han fablet ikke, (i 2005, da jeg bodde noen på samme gård som han, i Kvelde), om å flytte, til Trøndelag.

Neida, han savnet Nord-Norge, hvor han vokste opp.

(For min morfar var rådmann, i Hadsel kommune, i Vesterålen.

På 50/60-tallet).

Og min tante Ellen, (min mors yngre søster), hu har kjøpt seg hytte/eiendom, i Finnmark, (og ikke i Trøndelag).

(Noe Martin ikke likte.

For han mente at hu heller burde kjøpt seg hytte/eiendom, i Nordland/Vesterålen.

For å si det sånn).

Ingen av de fire søsknene, (Dagny, Øyvin, Helge og Johannes), har hatt hytte i Trøndelag, (eller noe lignende).

(Faren døde ung.

Og mora var fra Rælingen, (selv om hu hadde trøndersk far).

For å si det sånn.

Morbroren/onkel Asbjørn, dro visst en del opp, til Oppdal/Trøndelag, (har jeg hørt, i et radio-intervju).

Men min oldemor Helga, (Asbjørn sin søster), hadde så mørkt hår, (antagelig fra sin Fladeby-mor).

Så hu kunne kanskje ikke dratt opp til Trøndelag, uten å bli kalt tater, eller noe lignende.

For å si det sånn).

Og min morfar og hans søsken, pleide vel heller ikke å ha slekt fra Trøndelag, på besøk, på Romerike/Østlandet.

(For å si det sånn).

Men de har istedet flytta rundt, alle andre steder, enn Trøndelag.

(Må man vel si).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter